advies routeraansluiting

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
evdb
Starter
Starter

Hoi allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren in het volgende:

Thuis hebben we internettoegang met behulp van een Zyxel P-2602 HW S1A. Deze draadloze modem/router is op zich prima (ongeveer anderhalf jaar oud) maar kan alleen de 'wireless b/g' technologie aan. Om zowel de doorvoersnelheid als het draadloze bereik te verhogen/vergroten wil ik graag overstappen op de 'n' technologie. Ook wil ik gebruik gaan maken van bekabelde gigabitdoorvoersnelheden tussen de diverse huiscomputers (intern netwerk). Ik meen een geschikte router gevonden te hebben in de d-link dir-855, deze router komt in een aantal tests goed uit de bus. Misschien heeft iemand al goede ervaringen met dit apparaat? Of vergis ik me in deze keuze? Tenslotte wil ik ook een externe harddisk gaan inzetten zodat ik alle documenten centraal kan opslaan zodat ze snel voor de diverse interne gebruikers kunnen worden benaderd, en ook via internet (d.m.v. ftp).

Welk modem zal het best passen in deze geschetste situatie? Is het correct dat ik mijn huidige Zyxell dan nog gewoon kan gebruiken zonder de pluspunten van de nieuwe router teniet te doen? Misschien bekabeld aansluiten (netwerkkabel 10/100 mbps) en de draadloze functionaliteit uitschakelen (als dat tot de mogelijkheden behoort)?? Of moet ik een nieuw modem aanschaffen dat ook voorziet in de draadloze 'N-technologie'? En in dat geval; welk modem is dan bijvoorbeeld geschikt? Ik heb geen idee hoe ik die nieuwe router op een bestaande modem/router moet aansluiten zodat ik dan alleen de internettoegang van het oude apparaat (de Zyxel) gebruik en alle andere netwerkfunctionaliteiten laat genereren door het nieuwe apparaat (de nieuw aan te schaffen router)...

Aangezien we thuis windows-pc's hebben, maar ook een apple computer, heb ik ook zitten denken aan een optie om een apple router (eventueel met ingebouwde harddisk) aan te schaffen. Maar of dat in deze situatie de meest logische oplossing is weet ik niet. het is in ieder geval niet de goedkoopste. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Nou, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met advies, tips, suggesties, ik ben heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Erik.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Ben eigenlijk naar hetzelfde opzoek
Draco888 schreef:Mja, ben zelf ook op zoek naar een nieuwe modem/router opt moment. Vereisten: N-draft, adsl(2+) modem en gigabit lan.

Jammer genoeg is het enige toestal dat ik kan vinden dat hieraan voldoet de belkin n1 vision :(
Heb nogal slechte ervaringen met belkin in het verleden/nu, en over de vision zijn de meningen ook nogal hevig verdeeld.

Iemand die soms een alternatief hiervoor heeft?

( de linksys WRT350N lijkt me erg interessant, maar dan zou ik ook nog eens een modem moeten zoeken)
De N1 vision voldoet aan alle vereisten, maar heb zowel zeer positieve als erg negatieve reacties gelezen, de Linksys geniet mijn voorkeur, maar dan moet ik nog eens een modem apart zien te vinden en plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”