Telenet Digitale TV / Internet - 7 TV-aansluiting.

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
DaXearo
Member
Member

Hallo,

In mijn nieuwe woonst ben ik van plan Telenet (Digitale) Televisie/Internet te nemen.

In de 3 slaapkamers: telkens 1 TV aansluiting (ANALOGE! later eventueel digitaal)
In de zolder: 2 TV aansluitingen (ANALOGE! later eventueel digitaal)
In het salon: 1 (DIGITALE!) en 1 (ANALOGE!) TV aansluiting -> Ik wil dus zowel een coax aansluiten op mijn Digibox/Digicorder èn tevens ook een coax op mijn flatscreen TV zelf voor analoge televisie (de 2 gaan nooit tegelijkertijd gebruikt worden natuurlijk)

Maakt een totaal van 1 DIGITALE aansluiting en 6 (voorlopig) ANALOGE aansluitingen.

Mijn vraag is dus:

1) Wat heb ik nodig kwa splitters/versterkers/... om overal deftig signaal te hebben?

2) Kan ik de coax kabel die in het salon toekomt daar splitsen met een onversterkte T-splitsing? (van daar uit dan 1 naar de Digibox/corder en 1 naar de TV zelf)

3) Ik ben van plan zelf mijn coax kabel door het huis te trekken, dus welk type coax heb ik nodig? Ik wil kwaliteitskabel gebruiken (net dat ietsje meer). Is dat mogelijk? Kan ik dezelfde coax kabel gebruiken voor SATELLIET-tv coax te trekken? (Dat ga ik in elke ruimte ook voorzien voor eventueel in de toekomst)
Bijvoorbeeld deze kabel?: [url="http://www.srt-versand.de/index.php?sid=b88af96598f2c5624522ca189d96d8f1&cl=details&anid=4353&listtype=search&searchparam=130db"]http://www.srt-versand.de/index.php?sid=b88af96598f2c5624522ca189d96d8f1&cl=details&anid=4353&listtype=search&searchparam=130db[/url]

4) Kan ik coax kabel samen met SSTP netwerkkabel (shielded UTP) door 1 en dezelfde buis trekken? (storingen)

Hartelijk dank! ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

1) Ik denk dat de niu's die TN plaatst max 4 tv uitgangen heeft .

2) 1 tv uitgang moet volstaan op de niu , en dan direct erna een actieve versterker die je in de handel kunt krijgen plaatsen . dus niet in een kamer vele meters verder , want dan ga je ook de ruis en eventuele andere storingen versterken .

3) Je gebruikt best sat kabel voor alles . Die zal zeer zeker geschikt zijn om kabel signalen tot 860 MHZ door te geven ( ik gebruik het zelfs voor DVB-T ). Je kunt erna ook nog een een filter plaatsen die de 2 signalen op dezelfde kabel zet ( van 5 - 2250 mhz ) , dus niks meer bijtrekken,let wel dat je dan voor sat op elke TV naar dezelfde transponder moet kijken , ook al heb je overal een aparte receiver .

http://www.flandersdigital.be/popup_image.php?pID=168

Zoiets dus . Maar als je echt zat wil , leg je best per tv 2 coax kabels aan .

4) moet kunnen ,volgens mij , zolang je maar kwaliteit coax gebruikt .
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dopke schreef:2) 1 tv uitgang moet volstaan op de niu , en dan direct erna een actieve versterker die je in de handel kunt krijgen plaatsen . dus niet in een kamer vele meters verder , want dan ga je ook de ruis en eventuele andere storingen versterken .
Het signaal dat uit een NIU komt is in 95% ruim voldoende... de +4 dB uitgangen kan je eventueel nog passief splitten.

Hoe minder versterkers, hoe beter !
dopke
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Het signaal dat uit een NIU komt is in 95% ruim voldoende... de +4 dB uitgangen kan je eventueel nog passief splitten.

Hoe minder versterkers, hoe beter !

Wanneer de kabel te lang is en m dan nog s gaan splitsen , volstaat dit bijlange nietmeer voor het digitale signaal , wel op de band waar ze vroeger zaten , maar in de hogere frequentie's niet ( 2 tv's op 1 uitgang is nooit goed !.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

DaXearo schreef:2) Kan ik de coax kabel die in het salon toekomt daar splitsen met een onversterkte T-splitsing? (van daar uit dan 1 naar de Digibox/corder en 1 naar de TV zelf)
Dit zou ik nu niet doen: trek gewoon 2 coax + netwerk naar het salon, voor elke TV één aparte coax. Deze voor digitale TV zeker direkt aansluiten aan de Telenet verdeler.
Voor de rest 100% akkoord met de feeback van dopke.
Als je dus een Telenet verdeler (nui) hebt met 4 uitgangen: 1 uitgang gebruiken naar een aktieve versterker (met 4 uitgangen). Dan heb je de 7 aansluitingen die je wenste: 3 op de nui en 4 op de versterker.

PS. Als ik het goed herlees heb je één 1 TV in het salon, maar je wil dit toestel zowel analoog als digitaal gebruiken? Als ik het goed voorheb zit er op de digibox ook een analoge coax uitgang (doorgelust antennesignaal). Normaal kan je hier dus een analoge TV aansluiten.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe.deleye schreef:Dit zou ik nu niet doen: trek gewoon 2 coax + netwerk naar het salon, voor elke TV één aparte coax. Deze voor digitale TV zeker direkt aansluiten aan de Telenet verdeler.
Je hebt slechts één coax nodig per TV... de TN decoders lussen het signaal gewoon door. Je kan dus optioneel een coax verbinding maken tussen je decoder en je TV indien je alsnog analoog wil kijken.

Voor het overige... zorg eerst dat iedere TV zijn eigen coax heeft, en sluit deze één voor één aan op de NIU en noteer de verschillende waardes (op je decoder kan je het aantal dBmV aflezen). Hierna splits je de deze aansluting met de beste waardes, eerst en vooral gewoon passief.

Na deze oefening kan je nog steeds bekijken of een actieve versterker nodig is.
dopke
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Voor het overige... zorg eerst dat iedere TV zijn eigen coax heeft, en sluit deze één voor één aan op de NIU en noteer de verschillende waardes (op je decoder kan je het aantal dBmV aflezen). Hierna splits je de deze aansluting met de beste waardes, eerst en vooral gewoon passief.

Na deze oefening kan je nog steeds bekijken of een actieve versterker nodig is.
En wat bereik je daarmee ? , ga je de waardes van elke zender controleren . Dit moet je dan echt voor iedere mux gaan doen . Want een mux op 350 mhz kan goed doorkomen , terwijl een op bv 600 mhz slecht binnenkomt . Normaal ook , de zenders die op een hoger frequentie zitten hebben lmeer verlies per meter kabel in DB dan die op 350 mhz .

Gewoon onthouden , nooit splitsen , is echt uit den boze ! .
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

dopke schreef:En wat bereik je daarmee ?
Dat je geen centen uitgeeft waar het absoluut niet nodig is.
dopke schreef:Want een mux op 350 mhz kan goed doorkomen , terwijl een op bv 600 mhz slecht binnenkomt . Normaal ook , de zenders die op een hoger frequentie zitten hebben lmeer verlies per meter kabel in DB dan die op 350 mhz .
Er zal inderdaad wat verschil opzitten, maar met deftige coax zal de demping op 350 en 600 MHz niet echt veel verschillen, trouwens Telenet compenseerd dit reeds op het netwerk (daarvoor heeft men meerdere carriers zitten waarop de versterkers dynamisch AGC doen).
dopke schreef:Gewoon onthouden , nooit splitsen , is echt uit den boze ! .
En wat denk je dan dat een versterker doet... ook splitsen, en dan nog eens versterken (wat soms veel meer ellende geeft dan een goede splitter... geen plastic spul dus). Nogmaals, gans deze setup kan perfect getest worden zonder dat je geld moet uitgeven, is het dan alsnog nodig kan de persoon die nog steeds aankopen.

Ik begrijp echt niet dat de eerste stap meteen een versterker kopen is ?
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”