1 domein met verschillende hosts voor web en mail mogelijk?

Plaats reactie
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb momenteel 1 domein bij godaddy waarbij de dns nameservers naar mijn webhost servage.net wijzen.
Nu wil ik datzelfde domein ook gebruiken voor een andere host (exchange) maar dan enkel voor het mail gedeelte.

Dus 1 domein waarvan het hele http web gedeelte door servage.net gaat
en het hele email exchange gedeelte zou ik door een exchangehost willen laten gaan.

Nu is mijn vraag is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Greetz
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Kwestie van uw MX records in te stellen voor uw mailservers?

Dus één of meerdere A-records voor uw website (bvb www.mijnsite.be)
Indien één mailserver: één A-record voor mail (bvb mail.mijnsite.be)
En dan tenslotte een MX record naar mail.mijnsite.be.
pm
Premium Member
Premium Member

het is onmogelijk om een website te hebben draaien: mijndomain.be
en als er een mail doorkomt: [email protected]
is dat onmogelijk naar een andere host te sturen?

Is het echt een noodzaak dat ik eerst een subdomein aanmaak speciaal voor mails?
vb.: mail.mijndomein.be

het moet dus perse gezonden worden naar vb: [email protected]

Ik hoop dat ik het mis heb en dat ik het domein voor de website en het hoofddomein voor email hetzelfde kan houden terwijl ik voor mail en web aparte hosts gebruik...

Bedankt voor de info ;)
Greetz
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Euh, TomG is correct. Je MX record mag gelijk welke hostname zijn, zolang je de mails op die hostname wel kan ontvangen.
Naast [email protected] werkt [email protected] ook hoor zoals hij het voorstelt.
Je moet enkel de MX records naar de juiste server pointen, en dat mogen er meerdere zijn.

Bvb:
A 'mail' record naar IP 127.0.0.1
MX record naar hostname mail.mijndomein.be

Handige site:
http://www.intodns.com/

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik begrijp wel niet waarom je je e-mail op een subdomain wilt.

Bij een reguliere host is de FQDN (fully qualified domain name) opgebouwd uit host.optioneelsubdomain.domain.topleveldomain

Als je e-mail wilt sturen naar [email protected] wil dat dus zeggen dat je hiermee een subdomain gebruikt. Niet helemaal logisch als je dat subdomain voor niks anders gebruikt (bvb http://www.mail.mijndomain.be).

Het zou in elk geval erg verwarrend zijn voor je gebruikers. Gewoon dus www.mijndomain.be en [email protected] dus.
pm
Premium Member
Premium Member

Bedankt beide voor de reactie !

Ik zal me verkeerd verwoord hebben TomG, ik wil net geen subdomein gebruiken voor mail maar hetzelfde hoofddomein !
Dus het komt perfect uit :)

Ik zit momenteel bij Servage.net en deze wil ik niet opgeven, maar voor mail wil ik hetzelfde domein gebruiken maar dan bij mail2web exchange service.
Vandaar men vraag :)

Het is alvast een hele opluchting dat ik hetzelfde domein zal kunnen gebruiken voor beide !
Eens men account actief is zal ik het eens bekijken.

Greetz & thx ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pm schreef:Het is alvast een hele opluchting dat ik hetzelfde domein zal kunnen gebruiken voor beide !
Websites en mail hebben in essentie niets met elkaar te zien.

Je mail gaat gewoon naar de server opgegeven bij je MX-record (je moet dan wel in staat zijn je MX-record aan te passen, maar normaal is dat geen probleem).

Een website kan je linken aan iedere hostname die bekend is binnen je domain.

Belangrijk bij beide is wel dat de hoster de naam ook effectief linked aan de betreffende service. Als jij dus zegt dat http://www.domain.com naar IP-adres 1.2.3.4 gaat, maar daar is er geen configuratie die http://www.domain.com aan jou webspace linked dan zal je niets te zien krijgen.

Idem voor mail, als je MX-record verwijst naar IP-adres 5.6.7.8, maar daar is er geen configuratie die mail ontvangt voor domain.com dan zal je mail ook niet terechtkomen.
pm
Premium Member
Premium Member

Blijkbaar kon ik het nog simpeler oplossen.

Mijn site draaid op Servage.net, al mijn mail forwarders forwarden naar mijn hoofd emailadres op servage.net alsook allemaal naar mijn exchange Mail2web emailadres. (om zo pushmail te hebben)

Bij mail2web kon ik een alternate "from" email adres opgeven zodat als ik antwoord mensen niet [email protected] zien maar mijn alternate "from" email adres, mijn hoofddomein vanop Servage.net dus :)

Als ik ooit moest weggaan bij Servage.net weet ik nu wat mijn opties zijn ivm die mx records in te stellen enzo !
Thx alot ;)
Plaats reactie

Terug naar “Development”