Strijd tegen illegale software leverde miljoen euro op in 2008
De strijd tegen het illegaal gebruik van software in bedrijven heeft in 2008 in ons land ongeveer 1 miljoen euro opgeleverd. Dat meldt de Business Software Alliance, de wereldwijde vakvereniging van de softwaresector. Dat miljoen bestaat uit minnelijke schikkingen die verschillende bedrijven betaald hebben omdat ze betrapt werden op gebruik van software zonder de nodige licenties. Het bedrag omvat zowel schadevergoedingen als de prijs voor de aankoop van de software zelf.
Tips
Volgens de BSA leidde bijna elke tip die ze kreeg over illegaal softwaregebruik tot een juridische actie tegen het betrokken bedrijf. Het gaat om tientallen bedrijven in elke sector en uit elke regio in België. "Opvallend was in 2008 wel het grote aantal bedrijven uit de creatieve sectoren waar illegaal gebruik van software werd vastgesteld", zegt Jacob Brand, voorzitter van het BSA Benelux Committee. "Het gaat dan bijvoorbeeld om architecten, designbureau's en drukkerijen."
25 procent illegaal in bedrijven
"Uit onze cijfers blijkt dat één op de vier van de softwarepakketten in bedrijven nog steeds zonder geldige licentie geïnstalleerd zijn", gaat Brand verder. "Dat kost onze sector 180 miljoen euro per jaar. We hebben al sensibiliseringsacties gevoerd en zullen dat blijven doen maar zullen ook via juridische weg blijven optreden. Die dubbele aanpak werkt. Dat bewijst de continue daling van piraterij in de afgelopen vijf jaar." Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, verzet zich tegen wat ze de heksenjacht van de BSA noemt tegen de Belgische kmo's. Volgens Unizo gaat het maar om enkele overtredingen per jaar die dan nog te wijten zijn aan onwetendheid.
Andere landen
In Europa, Afrika en het Midden-Oosten trad de BSA in totaal 3.000 keer op tegen illegaal softwaregebruik en dat na 5.000 tips. Die acties leverden een totaalbedrag van 18,5 miljoen euro op aan veroordelingen. Dat bedrag bestaat voor twee derde uit de prijs die de bedrijven betalen voor de legalisatie van hun software, of de aankooprijs van de
bron : hln.be
Strijd tegen illegale software leverde miljoen euro
- brooklyn
- Elite Poster
![Afbeelding](http://img185.imageshack.us/img185/1986/5713up1.png)
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Mja, wat noemen ze illegaal? Ik heb hier een PC met Windows XP waarvan de hardware al zo dikwijls vervangen is dat Windows niet meer wil activeren. Ik werd dus eigenlijk verplicht zo'n activatietooltje te gebruiken op mijn perfect legale versie van Windows XP Home. ![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil of Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Bij een bedrijf dat ik ken liggen speciaal 80 ongeopende paketten van een , niet nader hoevend genoemd softwarepakket , omdat ze geen volumelicensies van dat pakket kennen
Terwijl wel 80 PC/PDa's met een gedownloade en modificeerde en gekraakte ISO geinstalleerd geweest zijn ......
Terwijl wel 80 PC/PDa's met een gedownloade en modificeerde en gekraakte ISO geinstalleerd geweest zijn ......
The eternal and true pessimist ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Het is gewoon een feit dat er nog heel veel bedrijven, groot en klein, niet in orde zijn met hun licenties. Dit is meestal niet echt uit onwetendheid maar omdat licenties vaak veel te duur zijn. Die bedrijven weten vaak echter niet dat er ook vaak veel goedkopere alternatieven bestaan!
Een voorbeeld uit het leven gegrepen: toen ik hier aangeworven ben, was eigenlijk het enige legale in het computerpark van 7 computers de Windows licentie omdat we die "erbij kregen" bij aankoop van de computers.
Ik heb aangedrongen op de legalisering van de Office pakketten en van Adobe Acrobat full edition. Kostprijs: 5.000 €... jaja... geen onnozel bedrag voor een VZW'ken, hé.
Dat zijn nu licenties Office 2003 die we nu al 5 jaar gebruiken. Indien we ooit beslissen dat deze eigenlijk niet meer voldoen, wat ik eigenlijk betwijfel gezien hun kostprijs
, zal ik zeker gaan onderzoeken of Openoffice een alternatief kan zijn.
Nog eentje uit het leven gegrepen: een vriend is beginnend architect (net gedaan met zijn stage). Indien hij autocat aan 2.500 € moet kopen, dan kan hij maandenlang niet eten
. Voor zo'n gevallen zouden de software-bedrijven speciale initiatieven moeten ontwikkelen, zoals ze reeds doen voor studenten.
Een voorbeeld uit het leven gegrepen: toen ik hier aangeworven ben, was eigenlijk het enige legale in het computerpark van 7 computers de Windows licentie omdat we die "erbij kregen" bij aankoop van de computers.
Ik heb aangedrongen op de legalisering van de Office pakketten en van Adobe Acrobat full edition. Kostprijs: 5.000 €... jaja... geen onnozel bedrag voor een VZW'ken, hé.
Dat zijn nu licenties Office 2003 die we nu al 5 jaar gebruiken. Indien we ooit beslissen dat deze eigenlijk niet meer voldoen, wat ik eigenlijk betwijfel gezien hun kostprijs
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nog eentje uit het leven gegrepen: een vriend is beginnend architect (net gedaan met zijn stage). Indien hij autocat aan 2.500 € moet kopen, dan kan hij maandenlang niet eten
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
De mannen van BSA hebben de voorbije maanden brieven i.v.m. mogelijk bezoek door hen aan alle door hen gekende bedrijven gestuurd. Allez 't is te zeggen aan alle bedrijven die in hun adressenlijst zijn terechtgekomen. Bij ons op het werk is er daardoor ook een brief voor onze failliete voorganger toegekomen in oktober-november vorig jaar. Betreffende voorganger is al in 2005 op de fles gegaan...
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat noemt men nochtans investeren... een beginnend loodgieter of wat dan ook moet ook zijn basismateriaal kopen (en kan dat niet illegaal copieren).Goztow schreef:Nog eentje uit het leven gegrepen: een vriend is beginnend architect (net gedaan met zijn stage). Indien hij autocat aan 2.500 € moet kopen, dan kan hij maandenlang niet eten. Voor zo'n gevallen zouden de software-bedrijven speciale initiatieven moeten ontwikkelen, zoals ze reeds doen voor studenten.