HomeConnect config

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik heb ondertussen een half jaartje HomeConnect (onbeperkt surfen + onbeperkt telefonie) bij Dommel.
En ben er heel tevreden van.

Nu zou ik mijn vader ook willen omschakelen van Netconnect naar HomeConnect.

Momenteel betaalt hij tot 70 euro per maand aan telefoonkosten bij Belgacom (abonnement + belwaarde). Mijn ouders zijn allebei op pensioen. En moeder doet niet liever dan overdag naar al haar vriendinnen te bellen. Dit is dus niet tijdens de daluren :wink:

Overschakelen van een klassieke Belgacom Telefoonlijn + Dommel Netconnect naar Dommel HomeConnect zou financieel een heel goede zaak voor hun zijn !

Ik heb hen wel gewaarschuwd, dat surfen en iemand bellen geen enkel probleem met Dommel is. Maar opgebeld worden, soms problematisch kan zijn. Echt betrouwbaar zoals een klassieke telefoonlijn, is dat (nog) niet.

Heb dit met mijn vader eens besproken. Hij is bereid die stap te wagen. Moest de telefoon van Dommel niet werken. Kunnen ze hem altijd nog bereiken via zijn GSM. Dus echt problematisch is dit niet (als je zelf over een GSM beschikt natuurlijk)

Enfin, tot zover, deze inleiding...

Nu zit ik wel met een configuratie probleem (en dat zou ik graag hier eens posten):

Bij mij thuis, zit de draadloze telefoon rechtstreeks op de Siemens modem (die in de woonkamer staat) aangesloten. Maar mijn vader zou alle telefooncontacten in het huis (twee beneden en drie boven) op die VOIP willen aansluiten.

Echter, hoe doe je dit ?

1) De Siemens modem in de garage plaatsen (waar de telefoonkabel van Belgacom toekomt)
2) De telefoon kabel (die in de garage binnenkomt) in twee snijden (er zit nog geen wandcontactdoosje op)
3) Op dit binnenkomend signaal een wandcontactdoosje plaatsen. Zodat ik via een telefoonstekker deze met de Siemens modem kan verbinden.
4) Op het uitgaand signaal (naar alle telefoondoosjes in het huis) ofwel een telefoon-kop monteren (zodat ik die in de telefoon out van de modem kan pluggen). Of (wat gemakkelijker is) hier ook een wandcontactdoosje plaatsen. Zodat ik de modem (telefoon out) via dit wandcontactdoosje kan aansluiten. Waardoor alle telefoons in het huis via VOIP verbonden zijn.

Nu... klopt deze redenering, of niet ?

Wie heeft er hier al ervaring mee ?
En zo ja, waar moet ik dan zoal opletten bij het doorknippen van die belgacom telefoonkabel...

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

je kunt beter een discovery line gebruiken (dan blijf je je gewoon nr behouden) icm betamax/anderen.

bvb www.voipzoom.com: 2.5€/maand unlimited free calls.

zo'n modem st780 kost maar een 40€,makkerlijk in gebruik ook.

hier zijn er 6 telefoons aangesloten op diverse locaties(fritz), wanddozen moet je niet gebruiken met rj11 connectors gaat het ook(zo'n wandddoos is nogal duur).

ervaring zat(gebruik wel fxo en fxs over eenzelfde lijn), ik kan evt. komen helpen, kzie je donderdag mss.
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

Ik heb ook zoiets moeten doen. Wij hebben twee telefoons in huis. De vroegere ADSL-router stond in nog een andere kamer. Op de twee telefoons en de router zat een splitter. De kabels van telefoons en de ADSL-router werden vanuit de kelder, waar de kabel van Belgacom van de straat komt, gesplitst.
De eindsituatie is 2 telefoons zonder splitter en de router staat nog steeds op de zelfde kamer. In elke telefoonkabel zitten 2 draadparen.
Bij mij waren de kleuren wit-blauw, groen-paars. Waarbij wit-blauw het draadpaar is met het ADSL-signaal.
Ik heb eerst de verbinding losgemaakt aan straat kant om geen dingen stuk te maken in de centrale.
Ik heb de telefoon stekker. stopcontact en de splitter in de kamer van de router opengedraaid en aangepast zodanig dat op de rechtse twee pinnen op het groen-paars paar zaten. In de telefoonstekker heb ik een kabel waaraan een 4P4C aansluiting is vastgemaakt op de rechtse twee pinnen. Hiervoor heb ik de kabeltjes gebruikt die op de 4P4C aansluiting in het midden zitten. In de kelder heb ik dan het groen-paars draadpaar verbonden met het wit-blauw draadpaar van beide telefoons. De splitters heb ik er tussenuit gehaald.
Vervolgens heb ik de 4P4C aangesloten op de Phone 1 aansluiting van de Siemens router.

De geluidskwaliteit is prima.

Hier onder zie je een plaatje. Elke zwarte lijn is een draadpaar

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

silencer,

Mijn vader zou graag het bestaande telefoonnetwerk (en zijn telefoons) hergebruiken. Er zijn drie telefoons boven aangesloten en twee beneden. Dit op bestaande wandcontactdoosjes in de muur.

De optie DiscoveryLine (10 euro) + Netconnect (35 euro) + Voipzoom (2,5 euro) is maar 2,5 euro goedkoper dan de Dommel Homeconnect box (50 euro). Voor die 2,5 euro meer, kan hij onbeperkt surfen (en op termijn misschien ook sneller surfen, aan 8 Mbps, mits Belgacom dat profiel toestaat. Hij zit ongeveer op een 3,5 km van de centrale)

Die fritzboxen zijn een optie. Mits je er me wat meer over kan vertellen (of in helpen). Want ik ben er helemaal niet thuis in. Als ik je donderdag op de badmtinton zie, kunnen we het hier inderdaad eens samen over hebben.
Laatst gewijzigd door Gent32m 09 dec 2008, 17:04, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

aquanaga,

Wat jij beschrijft is mijn andere optie met HomeConnect (die ik zelf in gedachten had).

Als ik je schema goed begrijp, heb je de dubbele telefoonverbinding (wit-blauw, groen-paars) die liep van de straatkant naar de kamer (waar je modem staat) opgeplitst in een enkele telefoonverbinding in beide richtingen. Op die manier kun je de bestaande telefoonkabel (die reeds in de muren zat) hergebruiken. Slim gezien :wink:

Alleen begrijp ik niet goed, waarom je nog een filter (juist voor die Siemens modem) hebt gestoken. Verbetert dat de geluidskwaliteit ofzo ? Ik heb dit thuis niet gedaan. Aangezien beide telefoons rechtstreeks op de modem zijn aangesloten. Of is het wenselijk dat ik daar nog een splitter voorsteek ? Zodat enkel het ADSL signaal de modem binnenkomt ??

De telefoonkabel (die van de straat komt) heb je doorgeknipt. Vroeger ging die het telefoonkastje in de kelder in. Nu loopt die rechstreeks naar de kamer (waar je Siemens modem staat). Hoe heb jij die telefoondraden (tussen straat-kant en de kamer waar je modem staat) terug met elkaar verbonden ? Heb je daar een fotootje van ofzo ?

Dat is me namelijk allemaal nog niet zo duidelijk...

Als ik de telefoonkabel (komend van de straat) in twee knip. Moet ik hiermee twee aansluitingen kunnen maken
1) Het ene uiteinde (inkomend signaal) verbind ik met de Siemens modem (door een wandcontactdoosje te plaatsen)
2) Het andere uiteinde (uitgaand signaal) moet ik terug op het telefoonnetwerk krijgen. Als ik een 4P4C kop op die doorgesneden kabel kan plaatsen, is die rechtstreeks plugbaar in de telefoon out van de modem. Zoniet, moet ik hiervoor ook een (tussen) wandcontactdoosje plaatsen.

Ik heb geen idee, hoe ik (doorgeknipte) telefoonkabels (zonder hiervoor een wandcontactdoosje te plaatsen) terug met elkaar kan laten verbinden...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

Ik heb eerst die draadjes losgemaakt die met de straat verbonden zijn, in het doosje wat in de kelder hangt.
Toen ik heb ik het "telefoon-circuit" doorgemeten met een Volt-meter, door een 9 volt batterij aan het groen-paars draadpaar in de kamer te hangen en meten of je 9 volt kan zien aan de twee linkse pinnen (wit-blauw) bij de telefoons. Werkt ook prima met een 9 Volt-batterij en lampje.

Oh ja ik heb ook nog het wanddoosje van de kamer een beetje moeten aanpassen. Dat is nog een oud van den RTT. In het midden zit daar nog een contact, wat met het pinnetje rechts onder met rechts boven in contact staat (ik weet niet waarom dit was). Maar ik heb dat contact er uitgeknipt. Zodanig dat die vier pinnen van het wandcontact geen contact meer hadden met mekaar.
Ik heb nog twee dingen anders gemaakt:
  • De splitter: opendraaien -- twee korte geisoleerde draadjes strippen en de rechtse pinnen verbinden met de contacten (gaten) aan de bovenkant
  • De telefoonstekker waarop de router zit (voor het ASDL signaal). Die heb ik ook opengedraaid; daarin heb ik de twee rechtse pinnen op een kabel met gezet met een 4P4C (ookwel RJ9 genoemd). Ik heb daarvoor waarvan de twee middelste contacten genomen. Dat was rood-groen. Zo'n kabel ik gemaakt van een telefoonkabel met twee van die klemmen door midden te knippen dicht aan de kant van één zo'n klemmetje. En dan heb ik die draadjes genomen die in het klemmetje zelf in het midden zaten. Ik heb dan die twee draadjes op de rechtse twee pinnen aangesloten.
Het resultaat is dat de Phone 1 aansluiting op de Router dus in de kelder beschikbaar is en zo dus gewoon kan doorgetrokken worden naar de aansluitingen waar vroeger de telefoons rechtstreeks op de straat zaten.
Nadat dus alles getest was heb ik de draadjes van de straat in de kelder terug verbonden op het draadpaar dat naar de kamer gaat -- naar de router -- voor het ADSL signaal
De draad van de straat hadden bij mij wit-grijs. Dus straatwit op binnenblauw en straatgrijs op binnenwit.

Je kan uiteraard ook gaan voor het niet gebruiken het groen-paars draadpaar gaan.
Ik heb er voor moeten kiezen om dat het handiger maakt om de kabels en zo uit te kunnen trekken anders zit de kabel altijd vast in de muur en natuurlijk ook omdat de telefoons via de kelder aan de router moesten geknoopt worden.
Dit antwoord misschien meer je vraag:
Wat je dus kan doen dat is, zoals je zelf zegt. De bestaande telefoon kabel in tweeën snijden. Het kabeltje met de 4P4C wat in de Phone 1 gaat van de router verbinden met het wit-blauw draadpaar wat naar alle telefoons verder gaat. Dus dan komt het ASDL signaal binnen op je router via het wit-blauw draadpaar van de straat komt. Dit moet werken in theorie :-)
In verband met dat verbinden. Neem een wandcontactdoos voor een telefoonstekker (wees dan wel zeker dan alle pinnen niet in contact met mekaar staan). De twee linkse pinnen: daar zet je het wit-blauw draadpaar op wat van de straat komt. De twee pinnen rechts: daar zet je het wit-blauw draadpaar op dat naar de telefoons moet. En dan maak je gewoon een telefoonstekker zoals ik aangaf en die zet je op de wandcontactdoos.

:!: Die vraag van die splitter. Is het zo dat hij beter weg is? Ik vind het verwarrend omdat ik dat bij de vroegere Belgacom installatie ook zo had en het tevens op het kartonnen foldertje wat in de doos zit ook zo is aangegeven.

Als je foto's wilt kan ik die wel maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

aquanaga,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ben grotendeels mee. Maar snap nog niet alles evengoed vrees ik :oops:

Een foto zou zeker helpen! Zeg het met bloemen, eeuh ik bedoel beelden :wink:

Als ik jouw verhaal terug naar mijn situatie verplaats. Dan zie ik het als volgt:

1) Ik knip die telefoonkabel die van de straat komt door. Als ik die doorknip, ga ik daarin dan een wit-blauw en groen-paars draadpaar vinden. Of iets dergelijks ?

2) Stap één. De aansluiting maken tussen de Phone1 van de Siemens modem en het bestaande telefoonnetwerk in huis.Ik schaf mezelf een wandcontactdoos en telefoonstekker aan (die kan ik waarschijnlijk in elke Belgacom shop vinden). Ik verbind deze wandcontactdoos met de doorgeknipte telefoonkabel. Hierbij sluit ik het blauwe en witte paar aan op het groene TEL blokje, die als aansluitpunten a2 + b2 heeft. Welke draad ik waar aansluit maakt hierbij niet zoveel uit ?

Vervolgens neem ik een telefoonkabel. Het ene uiteinde steek ik in de Phone1 van de Siemens modem. Het andere uiteinde plug ik in een telefoonstekker en die sluit ik vervolgens aan op de wandcontactdoos.

Edit: Ik vermoed dat dit niet gaat werken. Doordat de telefoonstekker in de wandcontactdoos een uitgaand signaal levert (en geen inkomend). Als ik de kop van de telefoonkabel afknip. En de twee draadjes daarvan rechtstreeks met de wandcontactdoos links verbindt. Zal ik misschien wel een uitgaand signaal rechts (in het groene TEL blokje) kunnen ontvangen ? Dat dan doorgestuurd wordt doorheen het telefoonnetwerk in het huis.

3) Stap twee. De aansluiting maken tussen de Straat en de ADSL IN van de Siemens modem
Ik koop nog een tweede wandcontactdoos en telefoonstekker. De doorknipte telefoonkabel die van de straat komt sluit ik aan op de wandcontactdoos links. De ADSL kabel van Siemens plug ik in de modem. De andere kant ervan (= telefoonstekker) plug ik in een telefoonstekker en sluit ik aan op de wandcontactdoos.

In bijlage foto's van een telefoonstekker (waar je een telefoonkabel kan inpluggen)
En een wandcontactdoos (met signaal in, telefooncontact, TEL out en DSL out)

Ik vraag me enkel af, of er geen eenvoudiger manier bestaat (voor stap1) om de modem (tel out) met de doorgeknipte telefoonkabel te verbinden. Zou er daar geen wandcontactdoosje voor bestaan. Waar je links je telefoonkabel (met 4P4C kop) kunt op aansluiten en rechts je doorgeknipte telefoonkabel mee verbind.

Als ik deze operatie uitvoer, loop je dan risico (door tijdelijk iets verkeerds aan te sluiten) je verbinding in de centrale om zeep te helpen ? :roll:

Groetjes.
Bijlagen
TelefoonStekker.jpg
(37.52 KiB) 276 keer gedownload
Wandcontactdoos.jpg
(290.82 KiB) 2 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

Ik heb nu een ander wandcontact. Belgacom heeft rond 2000 bij mijn thuis ook zo een "modern" exemplaar geinstalleerd. Ik heb dat ding doorgemeten en ik kon onmogelijk de contacten zo maken zoals ik wilde. Ik heb dat van de muur afgeschroeft en vervangen met een dat dateert van rond 1990. Het is een simpel stopcontact zonder printplaat.

De aangepaste telefoonstekker (exterieur)
Afbeelding

De aangepaste telefoonsteller (interieur)
De rechtse 2 pinnen hebben de aansluiting op de kabel met de 4P4C die in Phone 1 op de router moet. Die groene en rode kabeltjes uit de kabel zijn de twee middelste contactjes uit de 4P4C. In het normale geval is hier niets nog op aangesloten, anders mag je die afkoppelen.
Afbeelding

Detail van aanpassing aan behuizing van de telefoonstekker
Deze uitsparing van 2 mm bij 5 mm klemt de kabel voldoende aan zodanig dat kabel niet kapot gaat als je die inklemt tussen de connector en de bovenkant
Afbeelding

Aanpassing van de splitter/filter
De twee rechtse pinnen met de twee rechtse gaten verbinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aanpassing van het wandcontact
Zoals je ziet alle contacten zijn los van mekaar. De twee rechtse contacten zijn aangesloten op het wit-blauw draadpaar (straat) en het paars-groen draadpaar naar de analoge telefoons moet op de twee linkse contacten.
Afbeelding

Hoe het allemaal in mekaar past
Afbeelding

Als de splitter/filter niet nodig blijkt te zijn laat je die weg. En dan steek je kabel die in de ADSL aansluiting moet van de router in de connector op de telefoonstekker.

Dit zal je zeker helpen ! :-D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hey aquanaga,

Nogmaals bedankt voor de vele uitleg (en beelden). Ik voel me precies een leerling bij je :-)
En doe mijn best zo goed mogelijk mijn les te snappen :wink:

Die laatste foto van je maakte heel wat duidelijk voor me.
Jij werkt met slechts één wandcontactdoos en verdeelt zo alle signalen, waar nodig.

Ik denk dat ik dat ook kan doen. Alleen ben ik nog niet met alles mee, vrees ik.

Enkele vragen ivm de montage:
1) Jij hebt de draadjes op de splitter en telefoonkop ge(de)monteerd. Hoe hebt je dat gedaan ? Kwam daar bv lassen bij te pas. Of kun je die gewoon met een schroevendraaier in een klem vastdraaien ?
2) Ik lees ook dat je je montage nagemeten hebt, alvorens terug de verbinding met de straatkant te maken. Dit deed je om niets in de centrale stuk te maken. Hier moet ik waarschijnlijk dus ook voor opletten :???: :!:
3) Dat nameten (bv via een 9 volt batterijtje) hoe doe je dat precies. Sluit ik bv een blauw draadje aan op de +9 volt van de batterij. En de witte draad op de -9 volt. En meet ik dan via een toestelletje na, of ik op de blauwe draad (aan de andere kant) ook +9 volt uit komt. En op de witte -9 volt. Zoiets ?

Vragen ivm de aansluiting zelf:

1) De telefoonkabel die van de straat komt heeft (waarschijnlijk) een blauw - wit en groen - paars draadpaar. Enkel het blauw - witte draadpaar wordt in het huis gebruikt. Mijn vader heeft eens een telefooncontactdoosje in de slaapkamer opengedaan. En daar zien we dat het groen paarse draadpaar niet is aangesloten.

2) Ik zou ook met één wandcontactdoosje kunnen werken. Mits ik nog aan zo een model bij Belgacom geraken kan, waarop er geen printplaat gemonteerd is. Enkel een contactpunt met 5 pinnen (twee links + twee rechts + een middelste voor de aarding ?) is voldoende.

3) Als ik de telefoonkabel die van de straat komt doorknip. Kan ik het blauw - witte draadpaar (dat van de straatkant komt) op de twee pinnen links in de wandcontactdoos aansluiten. Het blauw - witte draadpaar (dat naar het telefoonetwerk in huis gaat) kan ik op de twee pinnen rechts in de wandcontactdoos aansluiten. Op die manier loopt het blauw witte draad paar verder door het huis (zoals het vroeger deed). Ik heb een schema hiervan toegevoegd in bijlage.

4) Tot zover, ben ik met alles mee :-) Het signaal (op het blauw witte draadpaar) wordt in de wandcontactdoos opgevangen en terug aan het telefoonnetwerk doorgegeven. Hierbij zijn de twee linkse binnen (in de wandcontactdoos) het inkomend signaal en de twee rechtse pinnen (in de wandcontactdoos) het uitgaand signaal.

5) Stap één. Het inkomend signaal met de ADSL ingang van de Siemens modem verbinden. Hiervoor gebruik jij de splitter. Ik vind dat een handige oplossing :beerchug: Alleen hoe werkt zo een splitter precies ? Je spreekt van een aansluiting (demontage) naar de pinnen / versus gaten. Hoe je die verbinding in de splitter legt, is me op die foto niet helemaal duidelijk :-(

Wat me alvast wel duidelijk is, is dat je het inkomend signaal (op de twee linkse pinnen in de splitter) naar de 4P4C kop achteraan moet krijgen. Zodat je daar het ADSL kabeltje van de Siemens modem kan inpluggen.

6) Naar analogie (stap twee) moet je de twee rechtse pinnen in de splitter met de twee rechtse gaten bovenaan (in de splitter) verbinden, zodat het uitgaand signaal van de telefoonstekker (die op de splitter is ingeplugd) wordt doorgegeven naar het blauw - witte draadpaar op je wandcontactdoos.

Die verbinding (interne hermontage van de splitter) is me het minst duidelijk.

De telefoonstekker heb je ook gemonteerd. Als ik je goed begrijp, heb je zo een 4P4C kop (van een telefoonkabel) afgeknipt. En daarvan de twee middelste draden (= groen en rood) op de twee rechtse pinnen van de telefoonstekker gemonteerd. Waarvoor staan die draadjes in zo een 4P4C kop eigenlijk ? Worden die allemaal gebruikt ? Of geven enkel de middelste twee een signaal door.

Ik heb thuis nog een telefoonstekker liggen, waar ik zo een 4P4C kop kan in pluggen. Zou dat ook werken ? Of zijn de draadjes hiervoor intern verkeerd aangesloten ? Moest dit werken, hoef ik die 4P4C kop niet van die telefoonkabel af te snijden. Kan ik hem gewoon rechtstreeks in die stekker pluggen. En zo op de splitter zetten.

Ik denk dat ik er bijna ben (alvast veel dank voor je hulp)

Ik kan volgend weekend (als ik bij mijn ouders ben) eens zo een splitter opendraaien. Misschien dat ik dit dan al wat beter snap.

Ondertussen informeer ik me eens bij Belgacom. Wat ze me hiervoor zo al kunnen aanbieden.
Mits ze me hiermee willen helpen natuurlijk. Is beetje hun interne keuken.
Ze sturen liever een technier aan 80 euro natuurlijk... :roll: (maar dat wil ik niet)

Greetz.
Bijlagen
Homeconnect config 2.jpg
(23.76 KiB) 3 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

Hoi

Gent32m schreef:Enkele vragen ivm de montage:
1) Jij hebt de draadjes op de splitter en telefoonkop ge(de)monteerd. Hoe hebt je dat gedaan ? Kwam daar bv lassen bij te pas. Of kun je die gewoon met een schroevendraaier in een klem vastdraaien ?

Het zijn allemaal schroeven. Het is gewoon de schoef losdoen -- de draad ertussen steken -- schroef vastzetten, zoals bij het aansluiten van stekkers en stopcontacten voor de electriciteit.
Gent32m schreef:2) Ik lees ook dat je je montage nagemeten hebt, alvorens terug de verbinding met de straatkant te maken. Dit deed je om niets in de centrale stuk te maken. Hier moet ik waarschijnlijk dus ook voor opletten :???: :!:

Niet echt opletten. Ik wilde gewoon niet per ongeluk 9v op de centrale zetten. Ik weet niet of dat daadwerkelijk iets stuk maakt. Dat is een geheim van Belgacom.
Gent32m schreef:3) Dat nameten (bv via een 9 volt batterijtje) hoe doe je dat precies. Sluit ik bv een blauw draadje aan op de +9 volt van de batterij. En de witte draad op de -9 volt. En meet ik dan via een toestelletje na, of ik op de blauwe draad (aan de andere kant) ook +9 volt uit komt. En op de witte -9 volt. Zoiets ?

Ik heb de telefoon stekker opengemaakt Ik heb de connector uit de telefoon stekker gehaald. Zodat er niets meer op aangesloten was. Ik heb dan dan op de twee rechtse pinnen de kabels van de clip van de 9v batterij aangesloten. Alle telefoons uit getrokken en dan met een Volt-meter de twee linkse pinnen van de telefoonstopcontacten waar de telefoons in moeten doorgemeten. Je kan ook een fietslampje gebruiken ipv een Volt-meter.
Dit is zo'n clip:
Afbeelding
Je hoeft niet echt te gaan testen, maar ik had die dingen die ik er voor nodig had al liggen.
Gent32m schreef:Vragen ivm de aansluiting zelf:
1) De telefoonkabel die van de straat komt heeft (waarschijnlijk) een blauw - wit en groen - paars draadpaar. Enkel het blauw - witte draadpaar wordt in het huis gebruikt. Mijn vader heeft eens een telefooncontactdoosje in de slaapkamer opengedaan. En daar zien we dat het groen paarse draadpaar niet is aangesloten.

Belgacom sluit de linkse twee lnkse pinnen altijd alleen aan. Dit gebeurd dan met wit boven en blauw onder. De groene en paarse draad zijn bijgevolg ongebruikt.
Gent32m schreef:2) Ik zou ook met één wandcontactdoosje kunnen werken. Mits ik nog aan zo een model bij Belgacom geraken kan, waarop er geen printplaat gemonteerd is. Enkel een contactpunt met 5 pinnen (twee links + twee rechts + een middelste voor de aarding ?) is voldoende.

Het middelste zorgt er gewoon voor dat je hem er niet onderste boven kan insteken. Bij de meeste telefoonstekkers is die vijfde van plastiek gemaakt.
Een wandcontactdoos je bij de Gamma normaal ook. Tussen de aansluitingen voor electriciteit en tv. Anders neem je gewoon een dat al op de muur zit. Zo ben ik er aangekomen en heb ik dat verwisselt met die moderne. Ik dacht dat de witte en blauwe aansluitingen op de twee linksbovenste klemmetjes zaten. Was een van het merk GE (General Electric).
Gent32m schreef:3) Als ik de telefoonkabel die van de straat komt doorknip. Kan ik het blauw - witte draadpaar (dat van de straatkant komt) op de twee pinnen links in de wandcontactdoos aansluiten. Het blauw - witte draadpaar (dat naar het telefoonetwerk in huis gaat) kan ik op de twee pinnen rechts in de wandcontactdoos aansluiten. Op die manier loopt het blauw witte draad paar verder door het huis (zoals het vroeger deed). Ik heb een schema hiervan toegevoegd in bijlage.
4) Tot zover, ben ik met alles mee :-) Het signaal (op het blauw witte draadpaar) wordt in de wandcontactdoos opgevangen en terug aan het telefoonnetwerk doorgegeven. Hierbij zijn de twee linkse binnen (in de wandcontactdoos) het inkomend signaal en de twee rechtse pinnen (in de wandcontactdoos) het uitgaand signaal.

Je schema klopt.
Inderdaad.
Gent32m schreef:5) Stap één. Het inkomend signaal met de ADSL ingang van de Siemens modem verbinden. Hiervoor gebruik jij de splitter. Ik vind dat een handige oplossing :beerchug: Alleen hoe werkt zo een splitter precies ? Je spreekt van een aansluiting (demontage) naar de pinnen / versus gaten. Hoe je die verbinding in de splitter legt, is me op die foto niet helemaal duidelijk :-(

Bij sommige splitters is het al reeds doorverbonden. Deze op de foto vond ik later nog ergens. Ik heb deze dan maar gebruikt. Het komt er op neer dat je de twee rechtse gaten met de twee rechtse pinnen moet verbinden. Recht op recht.
Schema'tje van de splitter zoals die moet zijn vanaf boven bekeken:
Afbeelding
Gent32m schreef:Wat me alvast wel duidelijk is, is dat je het inkomend signaal (op de twee linkse pinnen in de splitter) naar de 4P4C kop achteraan moet krijgen. Zodat je daar het ADSL kabeltje van de Siemens modem kan inpluggen.
6) Naar analogie (stap twee) moet je de twee rechtse pinnen in de splitter met de twee rechtse gaten bovenaan (in de splitter) verbinden, zodat het uitgaand signaal van de telefoonstekker (die op de splitter is ingeplugd) wordt doorgegeven naar het blauw - witte draadpaar op je wandcontactdoos.

Je moet opletten dat de twee rechtse pinnen moeten op de kabel zitten die in de Phone 1 aansluiting op de router zit. En de twee linkse ongebruikt blijven. Hier werd bij Belgacom het analoge telefoon toestel aangesloten.
De ADSL aansluiting gaan in de 4P4C connector in de splitter.
Schema van de telefoonstekker vanaf boven gezien:
Afbeelding
Gent32m schreef:Die verbinding (interne hermontage van de splitter) is me het minst duidelijk.

Het schema bovenin zou je hiermee moeten helpen.
Gent32m schreef:De telefoonstekker heb je ook gemonteerd. Als ik je goed begrijp, heb je zo een 4P4C kop (van een telefoonkabel) afgeknipt. En daarvan de twee middelste draden (= groen en rood) op de twee rechtse pinnen van de telefoonstekker gemonteerd. Waarvoor staan die draadjes in zo een 4P4C kop eigenlijk ? Worden die allemaal gebruikt ? Of geven enkel de middelste twee een signaal door.

Klopt. Alleen de middelste twee worden gebruikt in het geval dat het als telefoonlijnkabel gebruikt wordt. Waarom zijn er hier vier -- dat is omdat deze aansluiting ook gebruikt kan worden om de verbinding tussen hoorn en toestel te maken -- dan zijn er twee voor de spreker en twee voor de microfoon.
Gent32m schreef:Ik heb thuis nog een telefoonstekker liggen, waar ik zo een 4P4C kop kan in pluggen. Zou dat ook werken ? Of zijn de draadjes hiervoor intern verkeerd aangesloten ? Moest dit werken, hoef ik die 4P4C kop niet van die telefoonkabel af te snijden. Kan ik hem gewoon rechtstreeks in die stekker pluggen. En zo op de splitter zetten.

Als je de splitter weglaat. Ik weet niet of het wel een goed idee is om die splitter weg te laten. Ik lees op het andere fora dat het weg mag gelaten worden als je geen analoge telefonie meer hebt (zoals bij Belgacom). Anderen schrijven weer dat het de modem in de router zou beschermen en dat de splitter maar een zeer kleine verzwakking veroorzaakt in het signaal. Ik laat er die van mij toch tussen steken.
Gent32m schreef:Ik denk dat ik er bijna ben (alvast veel dank voor je hulp)
Ik kan volgend weekend (als ik bij mijn ouders ben) eens zo een splitter opendraaien. Misschien dat ik dit dan al wat beter snap.

Ondertussen informeer ik me eens bij Belgacom. Wat ze me hiervoor zo al kunnen aanbieden.
Mits ze me hiermee willen helpen natuurlijk. Is beetje hun interne keuken.
Ze sturen liever een technier aan 80 euro natuurlijk... :roll: (maar dat wil ik niet)

Graag gedaan.
Dan hoor ik van je.
Ik heb ook dit eerst moeten uitzoeken vooralleer ik mijn ouders kon overtuigen om Dommel te nemen :-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hey aquanaga,

Je bent me net voor :-)

Ik kom net terug van de Belgacom shop. Die eerste man aan het loket kon me niet echt helpen. Hij wou me VOIP via Belgacom aansmeren. Maar dat is dan natuurlijk zonder nieuwsgroepen, met beperkte download en aan een hogere prijs natuurlijk. Ik zei hem dat ik daarin niet geinteresseerd was. Hij heeft er toen een collega bijgeroepen, die me wel verder helpen kon.

1) Zo van die wandcontactdoosjes zonder printplaat maken ze niet meer. Tenzij je in de Gamma daar nog kan aan geraken ? Maar ik betwijfel dit ten zeerste. Concreet betekent dit, dat ik met twee wandcontactdoosjes zal moeten werken. Ik heb hiervan een nieuw schema gemaakt (zie bijlage)

2) Deze oplossing (als ze correct is) is mogelijks nog eenvoudiger. Ik knip de telefoonkabel doormidden. Het blauw - witte aderpaar sluit ik aan op de a1, b1 van de eerste wandcontactdoos. Ik kan hier eventueel nog een splitter opsteken, en via de r11 van de splitter (of de r11 van de eerste wancontactdoos) de ADSL verbinding met de Siemens modem maken.

3) Vervolgens sluit ik de Phone1 van de Siemens modem aan op de r11 van de tweede wandcontactdoos. En verbind ik de a1, b1 van de tweede wandcontactdoos met het blauw witte aderpaar van de doorknipte telefoonkabel (die naar het telefoonetwerk in het huis loopt).

En dat zou het moeten zijn.

Onder voorwaarde dat wat die man me vertelt heeft klopt. Er zitten telkens twee rj11 aansluitingen op zo een wandcontactdoos. De linkse staat in verbinding met de a1, b1. De rechtste in verbinding met a2, b2. Dit signaal zou in twee richtingen werken. D.w.z. als ik een signaal aansluit op a1,b1 komt dit op de (eerste) rj11 terecht. Omgekeerd, sluit ik een signaal aan op de (eerste) rj11, komt dit ook op de a1, b1 terecht. Via een printplaat is a2, b2 en de tweede rj11 hiermee verbonden (maar die aansluitingen zou ik dus niet gebruiken). Telkens a1, b1 (het contactpunt links in de doos) en de eerste rj11 (onderaan in de doos).

Dit is ook een oplossing (mits die info correct is).
Zo een wandcontactdoos kost 9 euro. Voor 18 euro, ben ik er dan vanaf.

Moest dit niet lukken, kunnen we nog altijd op plan b over gaan, door naar zo een oudere wandcontactdoos op zoek te gaan. Waar we dan zelf de aansluitpunten intern voor maken (zoals jij gedaan hebt).

Alvorens hij HomeConnect bestelt, kunnen we alvast eens proberen dit aansluitpunt in de garage eerst aan te maken. Ik kan de twee wandcontactdoosjes voorlopig (via hun rj11) met elkaar verbinden. Komt er dan nog een telefoonsignaal in huis door, is deze operatie alvast gelukt. :-D

Nu eerst nog overleggen met vader... (en het materiaal aanschaffen)
Bijlagen
Homeconnect config 3.jpg
(31.27 KiB) 6 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

aquanaga schreef:Ik heb nu een ander wandcontact. Belgacom heeft rond 2000 bij mijn thuis ook zo een "modern" exemplaar geinstalleerd. Ik heb dat ding doorgemeten en ik kon onmogelijk de contacten zo maken zoals ik wilde. Ik heb dat van de muur afgeschroeft en vervangen met een dat dateert van rond 1990. Het is een simpel stopcontact zonder printplaat.

De aangepaste telefoonstekker (exterieur)
Afbeelding

De aangepaste telefoonsteller (interieur)
De rechtse 2 pinnen hebben de aansluiting op de kabel met de 4P4C die in Phone 1 op de router moet. Die groene en rode kabeltjes uit de kabel zijn de twee middelste contactjes uit de 4P4C. In het normale geval is hier niets nog op aangesloten, anders mag je die afkoppelen.
Afbeelding

Detail van aanpassing aan behuizing van de telefoonstekker
Deze uitsparing van 2 mm bij 5 mm klemt de kabel voldoende aan zodanig dat kabel niet kapot gaat als je die inklemt tussen de connector en de bovenkant
Afbeelding

Aanpassing van de splitter/filter
De twee rechtse pinnen met de twee rechtse gaten verbinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aanpassing van het wandcontact
Zoals je ziet alle contacten zijn los van mekaar. De twee rechtse contacten zijn aangesloten op het wit-blauw draadpaar (straat) en het paars-groen draadpaar naar de analoge telefoons moet op de twee linkse contacten.
Afbeelding

Hoe het allemaal in mekaar past
Afbeelding

Als de splitter/filter niet nodig blijkt te zijn laat je die weg. En dan steek je kabel die in de ADSL aansluiting moet van de router in de connector op de telefoonstekker.

Dit zal je zeker helpen ! :-D

wat een documentaitie voor zo'n eenvoudige aansluiting, je kan ook zo'n 6€ dure adsl central splitter nemen die 2 uitgangen heeft;een voor adsl en 1 voor telefonie, dan neem je een draadje die je verbind met de modem.(tramstraat electronicastraat)Stap1.
Stap2:de voip toestellen aansluiten:delen dmv wanddozen/RJ11 dubbelstekkers(brico @2€/stiuk)/lijnen splitten met krimptang en RJ11 stekkers.
Hier is blauw wit verbonden met de zolder, het ander paar is aangesloten op het 1e verdiep(via wanddoos,kan evengoed via rj11 stekker of met een verdubbelaar)
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

silencer schreef:wat een documentaitie voor zo'n eenvoudige aansluiting

Je zou haast kunnen zeggen dat ik er een boek over kan schrijven. :lol:

Misschien kan jij mijn vraag beantwoorden; kan je die splitter weglaten en wat zijn dan de eventuele negatieve/positieve gevolgen?
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

aquanaga schreef:
silencer schreef:wat een documentatie voor zo'n eenvoudige aansluiting

Je zou haast kunnen zeggen dat ik er een boek over kan schrijven. :lol:

Misschien kan jij mijn vraag beantwoorden; kan je die splitter weglaten en wat zijn dan de eventuele negatieve/positieve gevolgen?

voor homeconnect wel, anders niet dacht ik (signaal is anders). gevolgen=>evt. ruis/instabieler spectrum.
Ik heb nog ergens in mn achterhoofd dat je problemen hebt als je een splitter gebruikt icm homeconnect (gebruik zelf netconnect+voip(ook gratis buiten belgië+8.5cent naar gsm's)).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Silencer,

1) Ik zou twee wandcontactdoosjes (aan 9 euro stuk) kopen, om die verbinding mee op te zetten.
Als je nog een kortere (en betere) aansluiting kent, let me know.

2) Als je belt via een Fritzbox of Betamax (bvb www.voipzoom.com) kun je daarmee ook 24u/24u gratis bellen naar alle vaste lijnen in België ? Kun je daarmee ook opgebeld worden ? (nummer behoud)

Greetz
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Silencer,

1) Ik zou twee wandcontactdoosjes (aan 9 euro stuk) kopen, om die verbinding mee op te zetten.
Als je nog een kortere (en betere) aansluiting kent, let me know.

Wat is beter he ? Hier gebruik ik een 5 tal RJ11-splitters icm gesplitste paren en daarnaast gebruik ik ook nog 2 wanddozen(heb een +- 8 telefoonverbindingen), omdat ik dat nog ter beschikking had.


2) Als je belt via een Fritzbox of Betamax (bvb http://www.voipzoom.com) kun je daarmee ook 24u/24u gratis bellen naar alle vaste lijnen in België ? Kun je daarmee ook opgebeld worden ? (nummer behoud)

Bij poivy (interessantste betamax voort moment):
Gratis bellen 24/24u naar de meeste landen van Europa/VS, beperkt tot 5u/week per uniek ip adres adres(maar aangezien je ip adres regelmatig veranderd is dat geen probleem).(Je kan evt. ook meerdere accounts nemen. of een us-VPN gebruiken, de fritzbox ondersteund een VPN account, de duitse versie)
Maar naar gsm's bellen is ook goedkoper he(bij de goedkoopste 8.5cent/minuut).
Het enige dat je iets kost zijn de gesprekken naar gsm'[email protected](als je elke 120d (4maand) 12€ herlaadt),anders betaal je 1c/minuut.
http://backsla.sh/betamax
Je kunt daarmee opgebeld worden als je zo'n speciaal nummer aanvraagt(enkele euro's/maand) om je nummer te behouden, maar ik zou de discovery lijn behouden(als internet niet werkt kun je tenminste nog bellen(kan nodig zijn in noodsituaties),...)
Ik gebruik momenteel justvoip bij familie: dat was anders elke maand +-7-15€/kosten aan gesprekken, nu kunnen die voor 12€ ongeveer een half jaar bellen.
Hier thuis voorlopig justvoip+smsdiscount, maar poivy is nu interessanter.
Btw er zijn ook nog andere alternatieven dan betamax he-je bent vrij.

Je kunt later nog altijd een raw copper aanvragen als je dat zou willen,overschakelen naar disovery is gratis en je mist alle miserie van omschakeling naar raw copper.(der gaat zo vaak iets mis).
aquanaga
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:49

Ik heb de splitter eens weggehaald. Ik heb dan de kabel die in de ADSL van de router zit nu in de connector van de telefoonstekker gestoken en vervolgens de router uitgezet en opnieuw ingeschakeld. Ik zag kleine verschillen in de lijnwaarden en tevens een winst 160 kbps, wat zich vertaald in 20 kbytes/sec voor het maximum.
Vreemd dat ie die overige 588 kbps van de upload niet gebruikt.

Voordat ik de operatie uitvoerde

Code: Selecteer alles

Downstream-snelheid:   4480 kbps
Upstream-snelheid:   512 kbps
PPPoE-doorvoer:    Uitgeschakeld
Lijnmodus:   G.DMT
Maximale lijnsnelheid:   4480 kbps (downstream) / 1104 kbps (upstream)
Ruismarge:   6.2 dB (downstream) / 21 dB (upstream)
Lijndemping:   49.9 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen:   19.5 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


Nadat ik de operatie uitvoerde:

Code: Selecteer alles

Downstream-snelheid:   4640 kbps
Upstream-snelheid:   512 kbps
PPPoE-doorvoer:    Uitgeschakeld
Lijnmodus:   G.DMT
Maximale lijnsnelheid:   4640 kbps (downstream) / 1100 kbps (upstream)
Ruismarge:   6.2 dB (downstream) / 21 dB (upstream)
Lijndemping:   49.9 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Uitgangsvermogen:   19.9 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


Nog vreemder zijn de resultaten van speedtest.nl:
Download: 629.3 KByte/sec (=5034 kbps)
Upload: 43.4 KByte/sec (=347 kbps)
Connection: 764.0 Conn/min
Ik heb gemeten op speedtest.net en speedtest.nl over wifi op WPA2 beveiliging op 50% signaalsterke op een Ubuntu 8.10 machine vanuit Firefox 3.0.4.

Ik ga die lijnwaardes eens in de gaten houden. Misschien veranderen ze nog :? Als de router of het netwerk iets doorheeft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”