Sociale tarieven vaste telefonie minder sociaal
Test-Aankoop (T-A) laakt woensdag in een communiqué enkele praktijken in de telecomsector die ervoor zorgen dat de sociale tarieven "minder sociaal" worden. De consumentenorganisatie vraagt dat de Telecomwet wordt aangepast en dat minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne optreedt waar nodig.
Sinds de invoering van de Telecomwet in 2005 zijn alle operatoren verplicht aan personen die aan bepaalde voorwaarden voldoen een korting toe te kennen op het abonnementsgeld en/of de gesprekskosten. De korting op het abonnementsgeld werd begroot op 50 procent van het op dat ogenblik geldende tarief voor het basisabonnement van Belgacom, meer bepaald een korting van 8,40 euro. Men koos er dus niet voor de korting vast te leggen in een percentage zodat de korting vandaag niet mee evoleert met de prijsaanpassingen, zegt T-A.
Vorige week verhoogde Belgacom het tarief van het maandabonnement op de gewone vaste lijn tot 18,4 euro per maand. T-A wijst erop dat dit al de tweede verhoging dit jaar is. Ook voor mensen die aanspraak maken op een sociaal tarief is er hierdoor een hoger tarief, maar geen hogere korting. Die blijft immers vastgesteld op 8,40 euro. Test-Aankoop eist dat de wet op dit vlak wordt gewijzigd.
Voorts betreurt de organisatie dat sommige operatoren een verschil tussen de Nederlandse en Franse tekst van de Telecomwet aangrijpen om het sociale tarief niet op al hun tarieven te moeten toepassen. In de Franse tekst van de telecomwet spreekt men van een korting op de "tarifs standards" (meervoud).
In de Nederlandse tekst spreekt men echter van een korting op het "standaardtarief" (enkelvoud). "Sommige operatoren blijken deze redactionele onzuiverheid aan te grijpen om de kortingen niet te moeten toepassen op al hun tarieven", merkt T-A op. Ook hier vraagt T-A een aanpassing van de wet.
Tot slot verwijst T-A naar het jaarverslag van de Ombudsman voor Telecommunicatie dat deze zomer werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat nog steeds operatoren weigeren aan die verplichting te voldoen. Test-Aankoop stelt vragen bij de efficiëntie van de toezichthouder, het BIPT. "Het kan toch niet dat de regulator drie jaar na de inwerkingtreding van de wet dit blijft tolereren", luidt het. bvb
erg is dat in deze tijden
Soc. tarieven :geldwolf Belgacom niet sociaal voor telefonie
-
- Plus Member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 17:22
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 3 keer
Tja je kan niks anders verwachten van BGC, ze zijn het gewoon om al hun klanten te rippen en het woord sociaal dat staat niet in hun woordenboek. Wel straf dat jij als "afvallige" BGC-fanboy met zulke kritische kanttekeningen komt, ondertussen al TN zeker ? 


-
- Premium Member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
- Locatie: wervik
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
Kan verkeerd zijn maar wat doet bgc dan precies verkeerd? Als ik het zo lees, moeten ze een wettelijk vastgelegde korting geven van 8,40 euro en dat doen ze dan ook. Of zie ik iets verkeerd?
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ja, je ziet het wel he, de hevigste voorstanders kunnen plots de hevigste tegenstanders worden. Straks gaat simyo ook iets fout doen en het zit er ook op lol
Iedereen heeft recht van vrije meningsuiting. Daarenboven kan het niet zo zijn dat men niet meer van mening zou mogen veranderen. Dit kan komen door minder goede ervaringen of het objectief ontdekken van nieuwe en misschien betere zaken.Lord Utopia schreef:Ja, je ziet het wel he, de hevigste voorstanders kunnen plots de hevigste tegenstanders worden. Straks gaat simyo ook iets fout doen en het zit er ook op lol
Op zich zie je waarschijnlijk niets verkeerd. Hou er wel rekening mee dat Belgacom nog altijd een staatsbedrijf is die een maatschappelijke opdracht heeft. Deze wenst men minder en minder op zich te nemen omdat ze zich te goed vinden en beter dan al de rest. Ik herinner me nog van een tijdje geleden dat men aan het onderhandelen was met Base om hun sociale tarieven af te stoten.Kenneth schreef:Kan verkeerd zijn maar wat doet bgc dan precies verkeerd? Als ik het zo lees, moeten ze een wettelijk vastgelegde korting geven van 8,40 euro en dat doen ze dan ook. Of zie ik iets verkeerd?
Gewoon walgelijk voor een staatsbedrijf.
-
- Premium Member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
- Locatie: wervik
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 6 keer
@ special_k
dus volgens jou is het belgacom die rekent met euro en niet met procent.
maar door dit
Volgens mij is het dan niet Belgacom's fout maar een fout in de wet.
Niet dat ik het goedkeur wat belgacom doet maar allé, is nog altijd een bedrijf é
dus volgens jou is het belgacom die rekent met euro en niet met procent.
maar door dit
krijg ik de indruk dat het de wet is die zo rekent.Die blijft immers vastgesteld op 8,40 euro. Test-Aankoop eist dat de wet op dit vlak wordt gewijzigd
Volgens mij is het dan niet Belgacom's fout maar een fout in de wet.
Niet dat ik het goedkeur wat belgacom doet maar allé, is nog altijd een bedrijf é
-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Moeten de andere providers geen sociale tarieven toepassen??(ik geloof van wel) ik kan echter niet zeggen of die het beter doen dan Belgacom.
En hoe is de berekening dan bij de abbo's tel.plus internet samen??
En hoe is de berekening dan bij de abbo's tel.plus internet samen??
het is dus inderdaad de wet en niet BGC. Ze passen de wet toe en of dit nu ivm soc tarief is of niet ze moeten hem toepassen. Dus niets van geldwolven of toch niet ivm met dit 

I don't like country music, but I don't mean to denigrate those who do. And for the people who like country music, denigrate means 'put down'
-
- Pro Member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
- Locatie: Maaseik
- Bedankt: 9 keer
Dit is wat Scarlet doet ivm sociale tarieven
http://www.scarlet.be/nl/prices/social/
Scarlet One:
50% korting op de activeringskost voor het telefoniegedeelte = € 10 - € 5 = € 5
Maandelijkse korting van 3,10 euro op de gesprekskosten.
Scarlet Phone:
Maandelijkse korting van 11,50 euro op de gesprekskosten.
(in dit geval is er geen korting meer mogelijk op het abonnement bij de andere operator)
Scarlet Mobiel:
Vijf (5) euro korting op abonnement = € 5 - € 5 = € 0 abonnementskost.
Maandelijkse korting van 3,10 euro op gesprekskosten.
http://www.scarlet.be/nl/prices/social/
Scarlet One:
50% korting op de activeringskost voor het telefoniegedeelte = € 10 - € 5 = € 5
Maandelijkse korting van 3,10 euro op de gesprekskosten.
Scarlet Phone:
Maandelijkse korting van 11,50 euro op de gesprekskosten.
(in dit geval is er geen korting meer mogelijk op het abonnement bij de andere operator)
Scarlet Mobiel:
Vijf (5) euro korting op abonnement = € 5 - € 5 = € 0 abonnementskost.
Maandelijkse korting van 3,10 euro op gesprekskosten.