Hedendaagse technieken om minder te verbruiken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Misschien is het interessant om eens te horen wat er allemaal beschikbaar is ivm het energie zuiniger maken van een woning. Iedereen weet al dat als je je woning isoleert, dat je zo al een heel stuk kan besparen, en dmv zonnepanelen energie en warm water kan "opwekken". Maar zijn er nog andere wettelijke manieren om bvb energie op te wekken, water op te warmen of je huis milieu vriendelijker te maken, ...?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

gebruik van (zelfopgepompd) regen/grondwater voor douche/wc's/tuin/...
(evt ontkalker gebruiken).

Welk debiet je mag oppompen/of het mag/doe het niet in de directe omgeving van je woning.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

mits deftige investering zou ik de sunmachine eens bekijken. (in combinatie met pellets?)

Voor de verwarming van je huis, kan je gaan voor de speksteenkachel

Allemaal dure dingen natuurlijk. Maar allemaal met mooi rendement.
nonkie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Het probleem is, om energie te besparen moet je "meestal" investeren.
Ik bedoel hiermee, isoleren/plaatsen van zonnepanelen/dubbel glas/condensatieketel enz...
Huurders van woningen kunnen hier niet aan meewerken daar ze de investering kwijt zijn als het contract verbroken wordt.
Verhuurders doen de moeite niet om te investeren in energiebesparing omdat ze zelf de energiefactuur niet hoeven te betalen van hun verhuurde woning.
Afbeelding
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Plaatsen van een pelletkachel als bijverwarming kan de gasfactuur al sterk doen dalen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Hoeveel kosten die pellets zelf??,en wat verbruikt dat??
Ik heb nl. (als ondersteuning van mijn CV) nog een kolenvuur,en ik kan je verzekeren dat de prijs van kolen sterk de lucht is ingegaan.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Misschien kan je hier eens op kijken http://www.tegelkraker.be/

De prijs is ong 200€ / ton volgens deze website http://www.verwarming-info.be/verwarmin ... achels.htm
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef:Hoeveel kosten die pellets zelf??,en wat verbruikt dat??
Ik heb nl. (als ondersteuning van mijn CV) nog een kolenvuur,en ik kan je verzekeren dat de prijs van kolen sterk de lucht is ingegaan.
Onze verwarming bestaat dus voor ongeveer 70% uit pelletverwarming, en dit voor de prijs van €12 gedurende 6 weken, dus een gemiddeld verbruik van 1 zak van 15 kilo pellets (€4 per zak) per 2 weken, of €2 per week aan verwarming. Uiteraard moet je nog de duurdere gas hierbij tellen, dus zit je vervolgens rond de €4 per week.
http://groenhuis.org/?p=153

De prijs van een pelletkachel begint dacht ik rond de 2300€
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

bambipower schreef: De prijs van een pelletkachel begint dacht ik rond de 2300€
Op bovenstaande link van tegelkraker staan er oplossingen van rond de € 1700.

Misschien een domme vraag, maar waar plaats je die pellets dan wanneer je ze niet gebruikt?
Moet je die dan zelf in de kachel gooien (als je het enkel gebruikt als cv) of is er een systeem met een reservoir waar je die kan in doen.

Kan dit enkel gebruikt worden als cv?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

reyntjensw schreef:
bambipower schreef: De prijs van een pelletkachel begint dacht ik rond de 2300€
Op bovenstaande link van tegelkraker staan er oplossingen van rond de € 1700.

Misschien een domme vraag, maar waar plaats je die pellets dan wanneer je ze niet gebruikt?
Moet je die dan zelf in de kachel gooien (als je het enkel gebruikt als cv) of is er een systeem met een reservoir waar je die kan in doen.

Kan dit enkel gebruikt worden als cv?
Je hebt pelletkachels en je hebt pelletketels (cv)

Een pelletkachel is natuurlijk goedkoper. Er is steeds een voorraad reservoir aanwezig. Meestal voldoende om 1 zakje pellets in te gooien. Ge je voor duurdere modellen, dan is het mogelijk dat het reservoir ook groter word. Best even naar kijken voor je zo een kachel aankoopt.

Bij pelletketels zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan een apparte ruimte inrichten als reservoir voor je pellets. Er zijn systemen beschikbaar (en soms standaard meegeleverd) die zorgen voor een automatische toevoer naar je ketel.

Laat dat dus maar 1 van de nadelen zijn van stoken op pellets. Je dient te beschikken over stockage ruimte.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Heeft een pelletketel even veel opbrengst als een gewone gas ketel die je zou gebruiken voor de cv?
Wat zijn de voordelen eigenlijk van een pelletketel?
Bossie
Plus Member
Plus Member

Als je een kamer volledig verwarmd met pellets, dan vliegen die er ook serieus door hoor. Allemaal mooi op papier, maar in werkelijkheid is het toch wat anders.

We waren aan het twijfelen tussen een speksteenkachel en een pelletkachel.
Uiteindelijk is het een pelletkachel geworden. Toch een lichte spijt dat we hiervoor gekozen hebben. Moederbord is al eens kapot gegaan.
En ook zeggen ze dat je er niks van werk aan hebt. Maar toch moet je ook dat assenbakje best elke dag eens uitkuisen, het raam van de kachel schoonmaken, .... In theorie is dit allemaal niet nodig zeggen ze, .....

Veel hangt ook af van de soort pellets. De goedkopere zakken zitten vol met stof; in duurdere zakken is er dan weer teveel hars aanwezig wat ook niet goed is voor de verbranding.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

reyntjensw schreef:Heeft een pelletketel even veel opbrengst als een gewone gas ketel die je zou gebruiken voor de cv?
Wat zijn de voordelen eigenlijk van een pelletketel?
voordelen

- tot nu toe zeer goedkoop

nadelen
- veel stockage ruimte
- manueel werk (dus pellets bestellen, pallet leegmaken en stapelen in stockruimte, pellets in je reservoir gooien zodra hij leeg geraakt)
- pelletketel aankoop is redelijk duur

Verder is een pelletketel voldoende om een gasketel te vervangen. Kwestie van rendement zal je zeker voldoende halen.

Wat bossie zegt klopt ook, maar heeft betrekking tot de pelletkachel.

Zelf hebben wij juist gas laten leggen, en deze winter gaan we nog een pelletkachel kopen als extra bijverwarming (zoals de dame van groenhuis.org doet).

We hebben lang getwijfeld over de pelletketel te plaatsen, maar uiteindelijk voor gas gekozen. De aankoop is veel duurder, en niets dat me garandeerde dat de pellets in de toekomst niet duur gaan worden.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Dat pellet systeem begint wel populair te worden precies.

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is tov een gewone houtkachel? Mij lijkt me dat doodgewoon stookhout altijd goedkoper en gemakkelijker verkrijgbaar zal blijven niet?

Die pellets zijn uiteindelijk een verwerkt product en zoals alle verwerkte producten zullen die de komende jaren aanzienlijk in prijs stijgen. (verwerking kost energie en 't is juist eender welke vorm van energie dat duurder wordt).

Hoeveel kost zo'n pellet kachel eigenlijk in de praktijk? Ik bedoel dan hoeveel heb je zoal van dat spul nodig per dag/maand/jaar en hoeveel kost het?

/EDIT: OK het even het filmpje bekeken en zoiets komt hier ni binnen :lol: Ik kan zo direct x aantal dingen verzinnen die mis kunnen gaan bij zo'n ding ... uiteindelijk speel je toch letterlijk met open vuur ...

Geef mij maar een gewone houtkachel ... steek je er niks in dan gaat die uit ... my kinda stove 8)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

hey sven,

Pellets zijn zeker momenteel populair. En terecht.
Het kostprijs van je verbruik daalt drastisch tov de meeste (of alle) alternatieven. Pellets zijn momenteel zeer goedkoop. Hopelijk blijft dat ook zo...

Een van de grote voordelen van pellets zou ook zijn, dat ze zeer eco vriendelijk zijn. Op zich wil ik dat zeker geloven, maar ik maak me ongerust in de eerlijkheid van de pelletsmakers (wat draaien ze er niet allemaal in).

Je kan een pelletkachel niet vergelijken met een houtbrander (open haard).
Een open haard heeft een veel slechtere verbranding als een pelletkachel (dus minder warmte voor evenveel hout). Door het verlies bij een openhaard, krijg je natuurlijk ook zeer veel luchtverontreiniging. Op zich ben ik iemand die opkom voor het milieu, maar ik verlies daarbij mijn portemonee ook niet.

Hoeveel je gaat verbruiken is zeer moeilijk te zeggen. Er zijn veel factoren die belangrijk zijn (grote woonkamer, hoeveel ga je stoken, hoe is je huis geissolleerd, etc...). Maar je zal goedkoper uitkomen dan bvb gas te nemen en enkel op gas te stoken.

Als wij onze pelletkachel gaan kopen, gaan we er ook ineens 5 palletjes pellets bij bestellen. Zo kunnen we een tijd verder, en moeten we geen schrik hebben voor prijsstijgingen van pellets. Stockage ruimte is bij ons voldoende beschikbaar.

Let vooral ook op bij aankoop van een pelletkachel, dat hij geruisloos is. In een pelletkachel is het reservoir verbonden met de brander. Telkens je brander pellets vraagt, gaat er een transport mechanisme is werking. Bij sommige modellen is dit niet geruisloos en kan het bvb storend zijn als je tv kijkt (ik lees soms dat mensen klagen over 'klikken' van de pelletkachel).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sven.VdS schreef:Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is tov een gewone houtkachel? Mij lijkt me dat doodgewoon stookhout altijd goedkoper en gemakkelijker verkrijgbaar zal blijven niet?
Voor zover ik het begrijp zijn die pellets eigenlijk afval (van houtbewerking)... en in dat opzicht is het mooi dat men ze kan gebruiken als brandstof.

Nu is het echter zo dat men normaal blij is als men afval kwijt geraakt, en initieel zal dit misschien gratis gebeuren tot de bedrijven begrijpen dat er geld mee te verdienen is en hun "afval" gaan verkopen aan de pellets-producenten. Uiteindelijk als het dan ook nog populair wordt heb je nog kans dat de vraag stijgt en dus nogmaals de prijs.

Gezien de blijkbaar dure investeringskost zou ik me toch wel afvragen op het op langere termijn ook goedkoper blijft.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Wel daar maak ik mij vooral zorgen over ...

Mechanisch dus slijtage.
Electrisch dus kan defect raken.

Maw: onderhoud en weer kosten, en niet te vergeten het electriciteitsverbruik.

Mijn ouders hebben een gietijzeren Jotul houtstoof en als je daar 4 blokken hout in steekt brandt die uren lang en nog heet ook. Buiten een likje verf om de X aantal jaar is daar niks onderhoud of kosten aan ...

Langs de andere kant moet de schouw ook wel om de zoveel jaar een kuisbeurt krijgen.

Die verse lucht die moet aangevoerd worden ... is dat gewoon kamerlucht, of moet die ook van buiten komen?
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Contacteer:

Voor alle stekkers in jouw huis een domino stekker kopen met aan/uit schakelaar zodat uit uit is !
Bossie
Plus Member
Plus Member

@ Sven VdS

Idd, zoals reeds aangehaald was na een paar maand het mechanisme stuk bij ons, doordat er iets misgelopen was met het moederbord.
Soit, dit kan bij gelijk welk nieuw stukje technologie gebeuren.

Wij waren de eerste in de streek hier die een pelletkachel hebben aangeschaft. In de toonzaal, maken ze precies geen lawaai, doch hebben wij een toestel die elke keer aanslaat als de pellets verplaatst worden naar de brander. Met tv aan valt het mee, maar ik kan echt niet gewoon in die kamer zitten zonder tv of radio op.

Hou daar dus rekening mee!

In principe is er zelfs geen schouw nodig met een pelletkachel. Een eenvoudig luikje naar buitenkant muur volstaat.

Grtz
Block
Erelid
Erelid

Die verse lucht kan je best vergelijken met een moderne schouw van bijv een gasbrander. een schouw in een schouw zorgt voor aanvoer van lucht.

Het grote voordeel tov een klassieke kachel is het programmeren van het toestel( toestel start zelf op en steekt de eerste pellets zelf aan aan). Een standaard kachel kan je niet om 7 uur zelf laten opspringen. Het doseerschroefje van een pelletkachel gaat trager draaien als de gewenste temperatuur bereikt is. Bij een traditionele kachel is temperatuur moeilijk te regelen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

met een pelletkachel zal je niet jaarlijks je schouw moeten laten reinigen. De verbranding is zo 'proper' dat je dus geen roetvorming krijgt.

Van slijtage zal het volgens mij nog wel meevallen hoor.

Momenteel hebben wij hier ook een open haard die we af en toe nog gebruiken. Als ik daar een blok hout opgooi, dan is die meestal weg opgebrand na een 30tal minuten. OK, dat is dennehout en dus wel minder kwalitatief als bvb eik of beuk.

Voor een houtkachel, moet je je hout gaan hacken, zagen, verzamelen, ... wat op zich ook wel een zeer intense job is. En je moet er natuurlijk ook aangeraken gratis. Want als je moet gaan aankopen, dan is hout toch wel redelijk prijslijk.

Als je nu je 4 blokken hout zou wegen, dan is de kans groot, dat je wsl al 8kg hout op je vuur gooit. En dat voor een paar uur warmte. Met pellets zou je dagen toekomen.

edit : oops, enkele reply's gemist.
Styno
Elite Poster
Elite Poster

bambipower schreef:Voor een houtkachel, moet je je hout gaan hacken
:eek: *log*-ing on :-D
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Nen (extra) pull aandoen en de verwarming een paar graden lager !

Ook hout heeft z'n voordelen. Houthakken is namelijk zeer goed voor de conditie & gezondheid, bespaar je alweer een fitness abonnement mee. En je verwarmt er je meerdere malen aan (omhakken, klieven, uit het bos halen, in stukken zagen,...) en terwijl je daar allemaal mee bezig bent kan de verwarming dus ook lager ;)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Persoonlijk zoek ik een 'bijverwarming' die niet afhankelijk is van andere energie bronnen.
Ik heb een CV,als de elektriciteit uitvalt wil ik in ieder geval een soort 'noodverwarming',zodat je niet volledig in de kou komt te zitten.
Ik denk dat een houtvuur of kolenkachel het beste alternatief is (en messchien ook best voor het budget)
Alhoewel kolen en hout de laatste tijd ook veel duurder zijn geworden.
Block
Erelid
Erelid

Styno schreef:
bambipower schreef:Voor een houtkachel, moet je je hout gaan hacken
:eek: *log*-ing on :-D
Strak in je trainingspak hout gaan hakken = hout hacken
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Mijn ouders hebben een speksteenkachel en hoewel die inderdaad goed werkt, lijkt het mij vanwege de hoge aankoopprijs toch geen besparing op korte termijn.

De prijzen bevinden zich al snel tussen de 5.000 en 10.000 €, hoelang moet je verwarmen voor je dat er terug uithaalt???
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

met zo een speksteenkachel, heb je wel iets aangekocht dat misschien 50 tot 100jaar meegaat. Uiteindelijk zal je hem er wel uithalen. Prijzen van de energie blijven ook stijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goztow schreef:De prijzen bevinden zich al snel tussen de 5.000 en 10.000 €, hoelang moet je verwarmen voor je dat er terug uithaalt???
Hopelijk heb je het dan over een "cv" systeem, en niet over een kachel waarmee je slechts één kamer kan verwarmen ? En ook al gaat die 50 a 100 jaar mee, op die termijn is een verwarmingssysteem totaal technologisch verouderd (laat staan wat de prijzen voor de brandstof dan zijn).
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

r2504 schreef:
Goztow schreef:De prijzen bevinden zich al snel tussen de 5.000 en 10.000 €, hoelang moet je verwarmen voor je dat er terug uithaalt???
Hopelijk heb je het dan over een "cv" systeem, en niet over een kachel waarmee je slechts één kamer kan verwarmen ? En ook al gaat die 50 a 100 jaar mee, op die termijn is een verwarmingssysteem totaal technologisch verouderd (laat staan wat de prijzen voor de brandstof dan zijn).
Neen, dit gaat wel degelijk om een kachel waarmee mijn ouders hun living, eetkamer en keuken (die staan in een L - vorm) bijverwarmen (er is ook nog CV op mazout).

Daarom ook: die speksteenkachel haal je er gewoonweg niet uit volgens mij, maar het is wel een heel gezellige manier om te verwarmen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

ik zie niet goed in, hoe de technologie van de speksteenkachel kan verouderen. De speciale eigenschap van speksteen, is dat ze zeer goed warmte opneemt, en dan geleidelijk afgeeft.

Het kan natuurlijk wel dat binnen 30jaar ofzo iedereen zijn huis verwarmd met zonneenergie, maar daar twijfel ik nog sterk over. En tegen dan is die speksteenkachel ook wel al gerendeerd.

Ook is die speksteenkachel te combineren met houtblokken. Iemand die dus gratis aan hout geraakt, krijgt geen bijkomende kosten meer.

Aan gratis hout geraken is niet zo moeilijk momenteel (kijk maar eens kapaza etc).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bambipower schreef:ik zie niet goed in, hoe de technologie van de speksteenkachel kan verouderen.
Tja, dezelfde vraag kon je je stellen bij het "verbranden van gas", nochtans hebben gasketels een enorme evolutie doorgemaakt. Feit blijft dat ik persoonlijk vandaag geen enorme investering zou doen wat betreft energie als die zichzelf niet kan terug verdienen op < 20 jaar.

Iemand die vandaag 20 jaar is, en minstens 50 jaar nodig heeft voor zijn investering terug te winnen... ik denk dat het duidelijk is.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

ik volg je wel R2504

Als je echt commercieel goed wil zitten ivm energie, dan is volgens mij zonnepanelen nog altijd de geschikte oplossing.

De zonnepanelen zijn na 8jaar terugbetaald, vanaf daarna maak je pure winst. Als je dan tegenwoordig al 15jaar garantie krijgt op die dingen, mag je wel zeker zijn dat ze winstgevend worden.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dit is dus zo fout é..
Het rendement zou al met x% (aanzienlijk hoor) dalen na 4j!!
Na 10j zouden zonnepanelen nog niet meer aan de helft van hun normale capaciteit komen.

Het voordeel dat je eruit haalt zou quasi niets zijn...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dafke schreef:Dit is dus zo fout é..
Het rendement zou al met x% (aanzienlijk hoor) dalen na 4j!!
Na 10j zouden zonnepanelen nog niet meer aan de helft van hun normale capaciteit komen.
Ik denk dat veel van die vooroordelen zich nog baseren op een oudere technologie van zonnepanelen. Nu, de techniek en het rendement kan nog heel wat beter, dus ik kijk ook hier nog wel even de kat uit de boom (en het staat zeker op m'n lijstje, in tegenstelling tot pellet toestanden).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

# Indien je boven de leeftijd van 65 jaar zit is het installeren van een PV minder rendabel. Je moet rekenen dat je toch tussen de 8 à 10 jaar nodig hebt om volledig uit de kosten te zijn. Op latere leeftijd weet je trouwens nooit wat er allemaal kan gebeuren, denk maar aan een opname in een rusthuis etc. Vandaar is het vooral interessant voor jonge mensen, die van de installatie minstens 20 jaar willen genieten. Veel installaties krijgen ook een 20 jarige garantie en een rendementsgarantie van 85% rendement na 25 jaar. Je moet de investering dus zien op zeer lange termijn.
bron : http://groenhuis.org/?page_id=6
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Die zonnepanelen gaan sowieso nog sterk in rendement stijgen dankzij het onderzoek in dit domein. Ik kijk ook nog de kat uit de boom!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

ik zie veel toekomst in : ramen als zonnepanelen

http://webwereld.nl/articles/51857/nieu ... nelen.html
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tja, ik hoop dan wel dat je groot woont... :wink:
Als je een groot gebouw hebt, dan is het mogelijk om per vierkante meter zo'n 50 tot 60 watt te genereren. Om dit te laten werken heb je veel ramen nodig, daarom zijn grote gebouwen ideaal
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster

Ik blijf precies toch bij mijn gouwe ouwe houtkachel als ik dit allemaal lees.

En daarbij, hakken is goed voor de conditie en de gezondheid ... ooit al eens een vette gabber gezien (letterlijk dan ... figuurlijk zijn ze dat volgens eigen zeggen allemaal 8) )

Anyhoe :) back on topic ;)

Die spekstenen zie ik als een goeie 'evolutie' in houtkachels ... in principe is zo'n gietijzeren geval ook al op zoiets gebaseerd ...

Hout is gratis voor mij dus buiten de aanschafkost en de jaarlijkse (???) schoorsteenveger is het voor mij gratis energie.
Afbeelding
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew

Te Koop forum

Sven, meer computers is wat jij nodig hebt, niet meer hout.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”