Zelete schreef:lvh schreef:Het WAN-IP van uw routerke heeft niks met DHCP te maken als je ADSL hebt. Als je telenet hebt wel
De meeste routerkes draaien een dns cache, dus je kan als DNS'en prima het IP van je router invullen. Vooral als je met een paar mensen in huis zit waarvan er een paar regelmatig naar dezelfde sites gaat kan dat handig zijn
Ik deel internet uit op mijn studentenkot, en als ik ga kijken naar dnsmasq z'n files, zie ik dat er dingen als facebook, google, sporza... etc inzitten. Elke keer iemand dat opvraagt is ne keer dat ge ne parent dns niet moet pesten
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb dat net even geprobeerd op deze PC. Heb als DNS het IP van mijn router staan nu. Gebruikt dan de router de 2 DNS servers die op de router zelf zijn ingevuld?
Uw router kan doen wat hij wil, maar normaal gezien is het in de regel:
1) aan de eigen cache vragen
2) indien ge manueel zelf dns'en hebt opgegeven, het aan die vragen
3) als ge het niet meer weet , vragen aan de dns'en die uw ISP meegeeft (dit is wat er 90% van de tijd gebeurt als ge niet in categorie twee valt).
Er is niks wat uw tegenhoudt (behalve facistische ISPs
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
) om uw eigen DNS server te draaien, maar voor de gemiddelde gebruiker is dat absoluut overkill en is een caching dns zoals de meeste routertjes veruit de beste oplossing. De gemiddelde consument heeft sowieso geen bal verstand van DNS'en.