vraagje ivm aankoop huis
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
één dezer dagen ga ik waarschijnlijk over tot de aankoop van een huis, aangezien dit mijn eerste huis is heb ik nog wat vraagjes. normaal gezien zal ik maandag een compromis tekenen. dan zal er een zeker periode verlopen en uiteindelijk na 4(?) maanden zullen we gaan tekenen bij een notaris en zal het huis van mij zijn, is mij gezegd. probleem is dat de vorige eigenaar niet zeker is dat zijn nieuw huis dan al af zal zijn. hij vraagt me nu of hij er nog tijdje mag in blijven moest dat het geval zijn. maar het huis is dan al mijn wettige eigendom, mijn lening zal lopen. bestaat er hier een procedure voor? of wat zou ik best doen in dat geval?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Ga naar je EIGEN notaris en vraag het daar (het advies daar is gratis), want hier zal je vanalles te horen krijgen wat niet noodzakelijk klopt.
Hem erin laten wonen als je betaald hebt is het domste wat je kan doen.
Je hebt bvb geen enkel verhaal als er door de vorige eigenaar na de verkoop nog schade wordt aangericht.
Hem erin laten wonen als je betaald hebt is het domste wat je kan doen.
Je hebt bvb geen enkel verhaal als er door de vorige eigenaar na de verkoop nog schade wordt aangericht.
- xenne
- Elite Poster
ik heb geen notaris de verkoper heeft gevraagd om alles af te handelen met zijn notaris? ik zag er geen graten in
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Zolang je goede afspraken maakt zie ik geen probleem. Ik zou in de compromis laten opnemen dat indien de verkoper in het huis blijft na afgesproken datum hij een maandelijkse huur moet betalen en dat er een plaatsbeschrijving gebeurd van de toestand van het huis (op zijn kosten). Op het moment dat jij eigenaar wordt wordt hij de huurder.
Beter voorkomen dan genezen
Beter voorkomen dan genezen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
De huidige eigenaar is niet zeker dat zijn nieuwe huis zal klaar zijn. Dus hij heeft een probleem en probeert dat naar jou door te schuiven?
Heel simpel toch: de akte een paar maand later laten verlijden zodat hij zeker is dat zijn nieuwe woning wel klaar is.
Is de woning alsnog vroeger klaar dan staat jullie niets in de weg om in onderling overleg de akte alsnog vroeger te laten verlijden (op voorwaarde dat de notaris kan).
Dus wat mij betreft:
1) Jij bent de koper dus jij beslist over de notaris
2) En zeker geen clausules inbouwen in de compromis waardoor hij na het verlijden van de akte alsnog zou kunnen blijven wonen.
Zijn probleem. Hij moet het oplossen.
Heel simpel toch: de akte een paar maand later laten verlijden zodat hij zeker is dat zijn nieuwe woning wel klaar is.
Is de woning alsnog vroeger klaar dan staat jullie niets in de weg om in onderling overleg de akte alsnog vroeger te laten verlijden (op voorwaarde dat de notaris kan).
Dus wat mij betreft:
1) Jij bent de koper dus jij beslist over de notaris
2) En zeker geen clausules inbouwen in de compromis waardoor hij na het verlijden van de akte alsnog zou kunnen blijven wonen.
Zijn probleem. Hij moet het oplossen.
- xenne
- Elite Poster
klinkt wel interessant. maar ik heb geen ervaring met dergelijke termen, wat bedoel je met "akte later laten verlijden". bedoel je dat notaris gewoon z'n werk wat trager moet doen?Astralon schreef:Heel simpel toch: de akte een paar maand later laten verlijden zodat hij zeker is dat zijn nieuwe woning wel klaar is.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Neem in je compromis (en nadien in de akte) op wanneer de vorige eigenaar ten laatste uit het huis moet zijn.
Laat je geen huur betalen door de vorige eigenaar voor de maanden dat hij in wat intussen jouw huis is geworden woont. Huurontvangsten zijn onroerende inkomsten en daarop betaal je belastingen. Verminder liever de koopsom met een waarde die met zoveel maanden huur overeenkomt. Dan betaal je kosten over een lager basisbedrag.
Vergeet geen brandverzekering af te sluiten vanaf de aankoop, ook al laat je de vorige eigenaar er nog in.
Hou er rekening mee dat je je lening kan aftrekken van de belastingen vanaf dat je in je eigen woning woont. Woont de vorige eigenaar er nog 11 maanden in, en betaal je intussen al af, dan mag je dat niet van de belastingen aftrekken (vraag na aan je bank of fiscaal raadgever).
Laat je geen huur betalen door de vorige eigenaar voor de maanden dat hij in wat intussen jouw huis is geworden woont. Huurontvangsten zijn onroerende inkomsten en daarop betaal je belastingen. Verminder liever de koopsom met een waarde die met zoveel maanden huur overeenkomt. Dan betaal je kosten over een lager basisbedrag.
Vergeet geen brandverzekering af te sluiten vanaf de aankoop, ook al laat je de vorige eigenaar er nog in.
Hou er rekening mee dat je je lening kan aftrekken van de belastingen vanaf dat je in je eigen woning woont. Woont de vorige eigenaar er nog 11 maanden in, en betaal je intussen al af, dan mag je dat niet van de belastingen aftrekken (vraag na aan je bank of fiscaal raadgever).
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Je moet in je compromis overeenkomen wanneer de akte verleden wordt.xenne schreef:klinkt wel interessant. maar ik heb geen ervaring met dergelijke termen, wat bedoel je met "akte later laten verlijden". bedoel je dat notaris gewoon z'n werk wat trager moet doen?Astralon schreef:Heel simpel toch: de akte een paar maand later laten verlijden zodat hij zeker is dat zijn nieuwe woning wel klaar is.
Dus wannneer je samen met de huidige eigenaar naar de notaris gaat en de koop definitief gesloten wordt. Op dit moment moet je ook het huis betalen en moet je normaal de sleutels ontvangen.
In principe kan je maandag een compromis afsluiten en beslissen dat je pas in november de akte zal verlijden.
Dus dat je pas in november naar de notaris gaat om officieel het huis in handen te krijgen.
Ondertussen blijft de eigenaar alle risico's en kosten dragen (zoals overstroming, brand, kadastraal inkomen, etc...) en hoef jij je lening nog niet af te sluiten.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 1 keer
Wij hebben hetzelfde voor gehad ... vorige eigenaar was nog aan het bouwen.
We hebben gewoon een maandelijks huurbedrag overeengekomen en een huurtermijn. Uiteindelijk hebben ze nog 1 maand langer gehuurd maar daar hebben we gewoon een papier voor laten ondertekenen.
Als een dergelijke huur in de akte staat hoef je geen apart huurcontract op te stellen.
We hebben gewoon een maandelijks huurbedrag overeengekomen en een huurtermijn. Uiteindelijk hebben ze nog 1 maand langer gehuurd maar daar hebben we gewoon een papier voor laten ondertekenen.
Als een dergelijke huur in de akte staat hoef je geen apart huurcontract op te stellen.
- xenne
- Elite Poster
dit zou ideaal zijn. maar ik heb een beetje het gevoel dat de verkoper MIJN geld in zijn bouw wil steken, dus wanneer de akte zou verlopen maakt dan weinig uit. na verloop van akte zou hij nog X weken nodig hebben om z'n bouw af te werken.Astralon schreef:In principe kan je maandag een compromis afsluiten en beslissen dat je pas in november de akte zal verlijden.
Dus dat je pas in november naar de notaris gaat om officieel het huis in handen te krijgen.
Ondertussen blijft de eigenaar alle risico's en kosten dragen (zoals overstroming, brand, kadastraal inkomen, etc...) en hoef jij je lening nog niet af te sluiten.
Normaal gezien nemen beide partijen bij de verkoop van een huis een eigen notaris. De notaris van de verkoper zou wel eens meer rechten kunnen geven aan de verkoper.
De compromis wordt ondertekend bij de notaris van de verkopers. De eigenlijke akte wordt ondertekend bij de notaris van de kopers.
Tussen het ondertekenen van de compromis en het ondertekenen van de akte, mag maximum 4 maand tussen zijn.
Indien de verkoper meer tijd nodig heeft dan 4 maanden, laat je in de akte opnemen dat de verkoper tot een bepaalde datum het huis mag bewonen, al dan niet tegen een vastgelegd huurbedrag.
Uiteraard moet je zorgen dat van zodra de akte ondertekend is, je brandverzekering in orde is. Je bank zal dit ook eisen.
Persoonlijk kan ik je enkel aanraden om eens bij een notaris langs te gaan. Zij kunnen je alles uitleggen want afhankelijk van je burgerlijke staat zijn er toch een aantal opties. Dit hoef je zelfs niet te betalen.
De compromis wordt ondertekend bij de notaris van de verkopers. De eigenlijke akte wordt ondertekend bij de notaris van de kopers.
Tussen het ondertekenen van de compromis en het ondertekenen van de akte, mag maximum 4 maand tussen zijn.
Indien de verkoper meer tijd nodig heeft dan 4 maanden, laat je in de akte opnemen dat de verkoper tot een bepaalde datum het huis mag bewonen, al dan niet tegen een vastgelegd huurbedrag.
Uiteraard moet je zorgen dat van zodra de akte ondertekend is, je brandverzekering in orde is. Je bank zal dit ook eisen.
Persoonlijk kan ik je enkel aanraden om eens bij een notaris langs te gaan. Zij kunnen je alles uitleggen want afhankelijk van je burgerlijke staat zijn er toch een aantal opties. Dit hoef je zelfs niet te betalen.
- xenne
- Elite Poster
afgaande op wat er op notaris.be staat lijkt dit idd correct. dus het 'later laten verlijden van een akte' zoals hierboven geopperd werd, is dus niet mogelijk?Mr.T schreef:Tussen het ondertekenen van de compromis en het ondertekenen van de akte, mag maximum 4 maand tussen zijn.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
Dan ga je problemen krijgen met de registratierechten. De registratierechten moeten nl voldaan worden max. 4 maanden na ondertekening van het compromis. Beste advies, stap binnen bij je eigen notaris. Kost je geen frank (kuch euro) meer.xenne schreef:dus het 'later laten verlijden van een akte' zoals hierboven geopperd werd, is dus niet mogelijk?
Neus ook eens rond op http://www.bouwinfo.be
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Xenne, proficiat met uw aanstaande aankoop. Dit is altijd een grote beslissing.
Ik raad je zeker aan om je eigen notaris te nemen. Dit om belangenvermenging te vermijden. Luister eens wat rond bij uw ouders of vrienden en je vind wel een goede in de buurt.
Je dient rekening ermee te houden dat uw bank de intrestvoet maar voor x-maanden voor uw wil garanderen, daarna kan de rentevoet zowel in uw voor- als nadeel veranderen. Ik veronderstel dat je al bij een bank bent gaan horen?
Je zou bv. als huur het bedrag kunnen nemen dat je maandelijks zelf dient af te lossen. Op die manier loop je zelf geen risico, en begint uw huurder uw krediet af te lossen.
Ik heb hier toevallig een akte liggen waar zo'n beding van huur instaat. Pm me ff uw e-mailadres en ik stuur het je morgen door.
Laat je vooral door uw eigen notaris en bank bijstaan! Bij onze compromis heeft onze notaris een aantal zaken aan laten passen zodat we geen nadelige zaken ondertekenden.
Veel succes met uw aankoop alvast.
Ik raad je zeker aan om je eigen notaris te nemen. Dit om belangenvermenging te vermijden. Luister eens wat rond bij uw ouders of vrienden en je vind wel een goede in de buurt.
Je dient rekening ermee te houden dat uw bank de intrestvoet maar voor x-maanden voor uw wil garanderen, daarna kan de rentevoet zowel in uw voor- als nadeel veranderen. Ik veronderstel dat je al bij een bank bent gaan horen?
Je zou bv. als huur het bedrag kunnen nemen dat je maandelijks zelf dient af te lossen. Op die manier loop je zelf geen risico, en begint uw huurder uw krediet af te lossen.
Ik heb hier toevallig een akte liggen waar zo'n beding van huur instaat. Pm me ff uw e-mailadres en ik stuur het je morgen door.
Laat je vooral door uw eigen notaris en bank bijstaan! Bij onze compromis heeft onze notaris een aantal zaken aan laten passen zodat we geen nadelige zaken ondertekenden.
Veel succes met uw aankoop alvast.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
IK heb ook geen notaris, de meeste mensen hebben geen notaris denk ik.xenne schreef:ik heb geen notaris de verkoper heeft gevraagd om alles af te handelen met zijn notaris? ik zag er geen graten in
Gewoon naar ene in de buurt stappen en je zaak uitleggen.
Zeker de notaris van de verkoper niet nemen.
Werken met twee notarissen kost immers NIETS meer.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 1 keer
Wij hadden toevallig dezelfde notaris als de verkopers
Mijn ouders gaan daar al jaaaren en dus was de keuze snel gemaakt.
Wat betreft die partijdigheid van een notaris ... dat lijkt me vergezocht hoor ... die verdient toch evenveel ongeacht 'voor welke kant' die is..
Als je via de immotheker gaat (hebben wij niet gedaan dus ben niet zeker) heb je dacht ik ook recht op wat hulp en advies van hun kant.
Mijn ouders gaan daar al jaaaren en dus was de keuze snel gemaakt.
Wat betreft die partijdigheid van een notaris ... dat lijkt me vergezocht hoor ... die verdient toch evenveel ongeacht 'voor welke kant' die is..
Als je via de immotheker gaat (hebben wij niet gedaan dus ben niet zeker) heb je dacht ik ook recht op wat hulp en advies van hun kant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
xenne , proficiat allereerst
wij zijn ook sinds een paar maanden eerste eigenaar nu van ons huisje als laatste uit 2 grtoe families , dus , al wel wta ervaring opgedaan de afgelope jaren
nu , NEEM ALTIJD JE EIGEN NOTARIS !
het kost je inderdaad niet echt iets meer als je dit doet dan dezelfde notaris te nemen van de verkoper EN je belangen zijn zeer zeker beter verdedigd
een puntje/kommatje verschil en het kan je veel ellende veroorzaken
jouw geval is identiek aan 1 van de familieleden hier
weet goed dat de verkoper enkel je geld zal zien bij de zogezegde "akteverlijding" , dan krijgt hij het voorschot en de afrekening pas minus alle kosten uiteraard etc
laat zeer goed beschrijven de eventuele huurovereenkomst tussen jou en de vorige eigenaar en de uiterlijke datum van vertrek
nogmaals , laat dit door jouw notaris doen , deze zal dit veel strenger en waterdichter opstellen in jouw voordeel (dat is een notaris nu eenmaal , jouw belangen voortrekken in jouw voordeel)
zie je nu waarom het belangrijk is zelf een notaris te hebben ?
1 dezelfde notaris kan nooit de belangen van beide partijen in ieders voordeel verstrekken , of hij/zij moet heel onpartijdig zijn (kleine kans)
akteverlijding kan al na 5 weken tot maximaal 4 maanden vanaf compromistekening , dit , in onderling overleg tussen de koper/verkoper en diens notarissen en eventuele tussenpartijen (makelaar)
hopelijk helpt dit je deze belangrijke stap probleemloos te doorlopen
wij zijn ook sinds een paar maanden eerste eigenaar nu van ons huisje als laatste uit 2 grtoe families , dus , al wel wta ervaring opgedaan de afgelope jaren
nu , NEEM ALTIJD JE EIGEN NOTARIS !
het kost je inderdaad niet echt iets meer als je dit doet dan dezelfde notaris te nemen van de verkoper EN je belangen zijn zeer zeker beter verdedigd
een puntje/kommatje verschil en het kan je veel ellende veroorzaken
jouw geval is identiek aan 1 van de familieleden hier
weet goed dat de verkoper enkel je geld zal zien bij de zogezegde "akteverlijding" , dan krijgt hij het voorschot en de afrekening pas minus alle kosten uiteraard etc
laat zeer goed beschrijven de eventuele huurovereenkomst tussen jou en de vorige eigenaar en de uiterlijke datum van vertrek
nogmaals , laat dit door jouw notaris doen , deze zal dit veel strenger en waterdichter opstellen in jouw voordeel (dat is een notaris nu eenmaal , jouw belangen voortrekken in jouw voordeel)
zie je nu waarom het belangrijk is zelf een notaris te hebben ?
1 dezelfde notaris kan nooit de belangen van beide partijen in ieders voordeel verstrekken , of hij/zij moet heel onpartijdig zijn (kleine kans)
akteverlijding kan al na 5 weken tot maximaal 4 maanden vanaf compromistekening , dit , in onderling overleg tussen de koper/verkoper en diens notarissen en eventuele tussenpartijen (makelaar)
hopelijk helpt dit je deze belangrijke stap probleemloos te doorlopen
The eternal and true pessimist
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
In onze situatie hadden we ook zoiets... Alleen was het voor ons niet zo belangrijk wanneer de akte precies zou verlijden...
Wij hebben het opgelost door tegen het einde van de 4 maanden na het ondertekenen van de compromis, terug bijeen te komen, een nieuwe compromis te tekenen en daarna de eerste te vernietigen...
Zo is er rechtszekerheid voor beide partijen en kan je alle kanten op... Zolang er geen discussie of onenigheid is kan je dit systeem gerust aanhouden, van het moment dat er moeilijkheden komen kan je natuurlijk strikt de compromis volgen en de akte laten verlijden.
Wat betreft de intrest die na zekere tijd kan veranderen; dat is natuurlijk in het systeem van de veranderlijke intrest, ge kunt ook altijd kiezen voor de vaste intrestvoet. Ondertussen 2 jaar geleden kozen wij voor de vaste intrestvoet, maar was toen wel slechts 3,5 % vast op 20 jaar. Vermoed dat het ondertussen wel al een stukje hoger is.
Wat ook nog belangrijk is, is dat je geen hypotheek laat leggen op je totale huis... Probeer steeds met een zo laag mogelijke hypotheek te werken en zo maximaal mogelijk met een hypothecair mandaat... Scheelt een pak in de notariële kosten!
Wij hebben het opgelost door tegen het einde van de 4 maanden na het ondertekenen van de compromis, terug bijeen te komen, een nieuwe compromis te tekenen en daarna de eerste te vernietigen...
Zo is er rechtszekerheid voor beide partijen en kan je alle kanten op... Zolang er geen discussie of onenigheid is kan je dit systeem gerust aanhouden, van het moment dat er moeilijkheden komen kan je natuurlijk strikt de compromis volgen en de akte laten verlijden.
Wat betreft de intrest die na zekere tijd kan veranderen; dat is natuurlijk in het systeem van de veranderlijke intrest, ge kunt ook altijd kiezen voor de vaste intrestvoet. Ondertussen 2 jaar geleden kozen wij voor de vaste intrestvoet, maar was toen wel slechts 3,5 % vast op 20 jaar. Vermoed dat het ondertussen wel al een stukje hoger is.
Wat ook nog belangrijk is, is dat je geen hypotheek laat leggen op je totale huis... Probeer steeds met een zo laag mogelijke hypotheek te werken en zo maximaal mogelijk met een hypothecair mandaat... Scheelt een pak in de notariële kosten!
Vergeet niet te vermelden dat je altijd kan langsgaan bij een notaris voor informatie, dit is zelfs gratis!
Voor de meesten is de aanschaf van een huis zowat de grootste investering dat ze zullen doen in hun leven (zeker als ze een lening nemen van 25 jaar) dus ik kan enkel aanraden om u niet te baseren op wat er binnen de familie gezegd wordt of via kanalen als 'userbase.be' verkregen wordt. Zij dragen immers geen verantwoordelijkheid (en zullen ook niet bereid zijn deze op te nemen)
De procedure is simpel, maak telefonisch een afspraak en dan maken ze wel een half uurtje/uurtje tijd voor u. Lang duurt dit immers niet want de regelgeving is in het algemeen zeer duidelijk.
Voor de meesten is de aanschaf van een huis zowat de grootste investering dat ze zullen doen in hun leven (zeker als ze een lening nemen van 25 jaar) dus ik kan enkel aanraden om u niet te baseren op wat er binnen de familie gezegd wordt of via kanalen als 'userbase.be' verkregen wordt. Zij dragen immers geen verantwoordelijkheid (en zullen ook niet bereid zijn deze op te nemen)
De procedure is simpel, maak telefonisch een afspraak en dan maken ze wel een half uurtje/uurtje tijd voor u. Lang duurt dit immers niet want de regelgeving is in het algemeen zeer duidelijk.
- Dfrog
- Elite Poster
Als ik me niet vergis, bestaat er ook een maximumtermijn tussen de kredietvoorstel en de effectieve start van het krediet, ook bij een vaste interestvoet. Het basistarief-vaste rentevoet ligt momenteel rond de 6%. (2,5 terug geleend aan 3,65/25jr)::steven:: schreef:Wat betreft de intrest die na zekere tijd kan veranderen; dat is natuurlijk in het systeem van de veranderlijke intrest, ge kunt ook altijd kiezen voor de vaste intrestvoet. Ondertussen 2 jaar geleden kozen wij voor de vaste intrestvoet, maar was toen wel slechts 3,5 % vast op 20 jaar. Vermoed dat het ondertussen wel al een stukje hoger is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Bwa, ik ga er toch onder met een lening afgesloten 2 maand geleden hoor, dus ik veronderstel dat ze niet echt veel hoger zijn 't is wel een kwestie van banken tegen elkaar uit te spelen, anders krijg je inderdaad geen echt goeie voorwaarden. En misschien moet je ook eens bekijken om het bedrag op te splitsen: één deel vast/één deel variabel, al is dit wel een klein risico. Ik heb het maximaal aftrekbare bedrag geleend op 30 jaar (lees: 30 jaar belastingaftrek) en de rest van het bedrag op zo kort mogelijke termijn (lees: zo kort mogelijk dat ik het toch nog maandelijks vlot kan afbetalen).::steven:: schreef: Ondertussen 2 jaar geleden kozen wij voor de vaste intrestvoet, maar was toen wel slechts 3,5 % vast op 20 jaar. Vermoed dat het ondertussen wel al een stukje hoger is.
Het voorstel dat je krijgt van een bank geldt meestal een 4-tal maanden. Als je tegen dan niet getekend hebt voor akkoord vervalt dit voorstel en kan je opnieuw beginnen.
Ik heb ook dezelfde notaris gekozenals de verkoper. Woensdag akte tekenen en dan zijn wij ook overeengekomen dat de verkoper nog een week mag blijven wonen (staat in de akte dat hij ten laatste de 16de de sleutel moet overhandigen).
Wat betreft belangenmenging van de notaris kan ik kort zijn: de notaris is wettelijk verplicht in het belang van de beiden partijen te handelen! Het voordeel dat zowel koper als verkoper dezelfde notaris heeft is dat er geen tijd verloren gaat met communicatie tussen de 2 notarissen...
- xenne
- Elite Poster
bedankt voor de reacties; ik ben al veel wijzer geworden. nog één vraagje, dat compromis moeten daar alle bepalingen reeds in staan ivm die huur etc, of wordt dit enkel in de uiteindelijk aktie gezet, en blijft zo een compromis eerder een vage verbintenis
- Dfrog
- Elite Poster
NickGNickG schreef:Bwa, ik ga er toch onder met een lening afgesloten 2 maand geleden hoor, dus ik veronderstel dat ze niet echt veel hoger zijn 't is wel een kwestie van banken tegen elkaar uit te spelen, anders krijg je inderdaad geen echt goeie voorwaarden. En misschien moet je ook eens bekijken om het bedrag op te splitsen: één deel vast/één deel variabel, al is dit wel een klein risico. Ik heb het maximaal aftrekbare bedrag geleend op 30 jaar (lees: 30 jaar belastingaftrek) en de rest van het bedrag op zo kort mogelijke termijn (lees: zo kort mogelijk dat ik het toch nog maandelijks vlot kan afbetalen).::steven:: schreef: Ondertussen 2 jaar geleden kozen wij voor de vaste intrestvoet, maar was toen wel slechts 3,5 % vast op 20 jaar. Vermoed dat het ondertussen wel al een stukje hoger is.
Als jij dat gekregen hebt, zal het wel waar zijn. Ik vind het wel bijzonder (des te meer te weten dat je momenteel meer krijgt op uw spaarrekening). Hoe hebben jullie het krediet dan opgesplitst? En tegen welke rentevoeten voor elk? Zit je in een bijzondere situatie (bv welgestelde ouders, lage quotiteit)? Wat heb je erbij moeten nemen? Was dit bij een reguliere bank? Hoe hebben jullie het maximaal aftrekbaar bedrag bepaald voor over 30 jaar? Heb je alles hypothecair gewaarborgd of via mandaat? Intieme vragen, antwoorden staat vrij
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Mjah , de rentes staan op dit moment weer veels te hoog eh , 3 maanden geleden zaten we gemiddeld een volledig percent lager
xenne , nog nen tip , informeer in u bank naar eventuele gratis herneming op uw leningsvoorstel , kan zijn een week voor ge de akte gaat laten verlijden dat de rentes ettelijke centiemen lager staan (staan ze op die moment hoger dan doede uiteraard niks )
Privé mocht ik 1 keer gratis hernemen , via die van ons haar werk 3 keer (iedere maand dus wijle laten hernemen indien voordeliger )
xenne , nog nen tip , informeer in u bank naar eventuele gratis herneming op uw leningsvoorstel , kan zijn een week voor ge de akte gaat laten verlijden dat de rentes ettelijke centiemen lager staan (staan ze op die moment hoger dan doede uiteraard niks )
Privé mocht ik 1 keer gratis hernemen , via die van ons haar werk 3 keer (iedere maand dus wijle laten hernemen indien voordeliger )
- xenne
- Elite Poster
bedankt voor de tip(s). rente hier aan 5¼ maandag tekenen
-
- Elite Poster
- Contacteer:
je akte verlijd maandag al ?
anders zou je later nog kunnen herzien hoor (5 weken a 4 maand dus)
iet of wat deftige bank doet dit zeer zeker wel
anders zou je later nog kunnen herzien hoor (5 weken a 4 maand dus)
iet of wat deftige bank doet dit zeer zeker wel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik heb je wat meer info via PM gestuurdDfrog schreef:Intieme vragen, antwoorden staat vrij
EDIT: Aan de geinteresseerden: zeker de voorwaarden van de franse kredietinstelling Credit Foncier eens bekijken
Laatst gewijzigd door NickG 06 jul 2008, 10:57, in totaal 1 gewijzigd.
- xenne
- Elite Poster
nee, morgen compromis tekenena3ke schreef:je akte verlijd maandag al ?
- xenne
- Elite Poster
compromis is ondertussen getekend
Code: Selecteer alles
De partijen verbinden zich voor notaris te verschijnen voor het ondertekenen der authentieke akte op 6 november 2008. De verkopers hebben het recht om tot 2 maand na het verlijden van de notariële akte in het hierbij verkochte goed te blijven wonen.
- xenne
- Elite Poster
ik heb probleem(ke) met m'n lening, ze was goed gekeurd maar in de papieren staat nu het volgende:
NIETIGHEID VAN HET AANBOD : 09.10.2008
- Indien de notariële akte die de kredietopening en de vorming van de waarborgen bevestigt niet verleden zou zijn voor de hierboven vermelde datum.
PROBLEEM (passage uit compromis):
De partijen verbinden zich voor notaris te verschijnen voor het ondertekenen der authentieke akte op 6 november 2008.
maw, mijn lening is niet meer geldig als ik de aktie moet gaan ondertekenen bank was nochtans op de hoogte van wanneer de aktie zou verlijden
NIETIGHEID VAN HET AANBOD : 09.10.2008
- Indien de notariële akte die de kredietopening en de vorming van de waarborgen bevestigt niet verleden zou zijn voor de hierboven vermelde datum.
PROBLEEM (passage uit compromis):
De partijen verbinden zich voor notaris te verschijnen voor het ondertekenen der authentieke akte op 6 november 2008.
maw, mijn lening is niet meer geldig als ik de aktie moet gaan ondertekenen bank was nochtans op de hoogte van wanneer de aktie zou verlijden