Telenet TurboNet versus Belgacom VDSL Boost

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Belgacom is bij hun recente volume- en snelheidsupgrade hun VDSL Boost "vergeten" een echte boost te geven.
Een volume verhoging van 35 GB naar 60 GB is er wel gekomen maar aan de uploadsnelheid die toch al beperkt was hebben ze niets gedaan.

Omdat we hier toch al digitale televisie van Telenet hadden heb ik besloten om 2 maand Telenet TurboNet te testen en indien dit bevalt wil ik uiteraard de overstap maken.
Om allerlei discussies te vermijden wil ik toch nog even meegeven dat hier GEEN ADSL2(+) te krijgen is.
Dus in het beste geval zou ik bij een aantal ISP's een "gewoon" ADSL abonnement kunnen krijgen maar dan is ook daar de uploadsnelheid beperkt tot maximaal 640 kbps.

Uiteraard was ik benieuwd wat nu het echte snelheidsverschil zou zijn en het is nog groter dan ik gedacht had.

Belgacom
http://www.userbase.be speed test results:
- Download speed : 14445 kbit/s or 1806 kbyte/s
- Upload speed : 284 kbit/s or 36 kbyte/s
Wed Jul 2 2008 at 09:18:02 UTC+0200

- Download speed : 14367 kbit/s or 1796 kbyte/s
- Upload speed : 271 kbit/s or 34 kbyte/s
Wed Jul 2 2008 at 09:18:46 UTC+0200

Afbeelding

Afbeelding

Telenet
- Download speed : 18224 kbit/s or 2278 kbyte/s
- Upload speed : 924 kbit/s or 116 kbyte/s
Wed Jul 2 2008 at 21:37:10 UTC+0200

- Download speed : 18350 kbit/s or 2294 kbyte/s
- Upload speed : 923 kbit/s or 115 kbyte/s
Wed Jul 2 2008 at 21:37:39 UTC+0200

Afbeelding

Afbeelding

Als je de resultaten van speedtest.net gebruikt (sorry maar de userbase getallen lijken me niet echt betrouwbaar voor de uploadsnelheid) dan is er een ratio van ongeveer 2.85 tussen TurboNet en VDSL BOOST.
Deze factor vind je ook terug in een live test waar het uploaden met TurboNet 2.85 keer zo snel gaat.

De testen met TurboNet zijn gedaan met 3 actieve televisiestreams (2 x kijken + 1 x opnemen)
Bijlagen
SpeedTest3.jpg
(11.98 KiB) 1853 keer gedownload
SpeedTest_Telenet.jpg
(12.18 KiB) 1853 keer gedownload
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Het is niet echt een geheim dat TNT sneller is dan BGC. Als je geen volume nodig hebt, dan ben je beter af bij TNT.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

't Is echt wel triestig om te zien dat je maar 14 Mbps haalt bij VDSL. Wanneer komt die VDSL release nu eens? Wanneer opwaarderen ze de Boost ?
Matthias_VL
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

SCHANDaLIG is dat Telenet het monopolie heeft over de kabel,hopelijk doet Europa hier iets aan, want op de loge rechtbanken hier moet men niet vertrouwen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Ik heb hier ook al aangedacht vooral voor het punt upload.

Prijs en volume kan ik mee leven.

Maar mijn echte probleem is poort 25 in en out en poorten 20,21,22, 80, 443 die ik toch wel nodig heb.

Omwille van de gratis gratis promo heb ik het nog eens aangevraagd maar waarschijnlijk gaat het om die reden weer eruit.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, als je zelf een server wilt draaien dan is ook Telenet geen optie.

Gelukkig speelt dat bij ons niet want we hebben dedicated servers en dat is ook één van de reden waarom een hogere upload zo belangrijk is voor ons.
Belgacom probeert producten te slijten als Online Backup, Professional Hosting, enz... en dat zou je dan moeten doen met een 400 kbps lijn :?
pennywise
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider

heb ze hier beide liggen, en telenet is in alle opzichter beter, maar vermits je bij telenet geen twee lijnen kan krijgen was ik wel genoodzaakt om naar vdsl boost te gaan, al denk ik er nu over om eventueel een city connect te laten bijleggen als ze in antwerpen voorradig zijn.

je kan in mijn snelheidstesten zelf zien wat het verschil is tussen beide lijnen. Moet er ook wel bijzeggen dat de slechtste resultaten voor vdsl boost allemaal zijn gebeurd met een pc met vista op, haal de laatste twee dagen iets meer met xp
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
pennywise
Pro Member
Pro Member
Contacteer:
Provider

Tomsworld schreef:Ik heb hier ook al aangedacht vooral voor het punt upload.

Prijs en volume kan ik mee leven.

Maar mijn echte probleem is poort 25 in en out en poorten 20,21,22, 80, 443 die ik toch wel nodig heb.

Omwille van de gratis gratis promo heb ik het nog eens aangevraagd maar waarschijnlijk gaat het om die reden weer eruit.
80 en 443 heb je ook nodig voor playstation netwerk
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Astralon schreef:De testen met TurboNet zijn gedaan met 3 actieve televisiestreams (2 x kijken + 1 x opnemen)
TV staat volledig los van internet bij TN... desnoods kijk je 37 streams digitaal (wat ook perfect kan in tegenstelling tot BGC).
pennywise schreef:80 en 443 heb je ook nodig voor playstation netwerk
Inkomend... lijkt me bizar.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:TV staat volledig los van internet bij TN... desnoods kijk je 37 streams digitaal (wat ook perfect kan in tegenstelling tot BGC).
Weet ik maar ik wou het toch nog eens benadrukken want er zijn hier mensen die afhaken als je kritische vragen begint te stellen...
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 5&start=15
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaag heb ik Belgacom VDSL Boost opgezegd maar toch wouden ze nog een technieker langssturen om het probleem van de uploadsnelheid aan te pakken :eek:
Toen ik dit weigerde vroeg hij mijn toestemming om mij morgenvroeg terug te bellen en eventueel met een beter voorstel te komen. :roll:
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer
Provider

Een beetje laat antwoord, maar haal je die snelheden bij Telenet ook naar de avond toe? Ik hoor namelijk van een kennis die ook Turbo heeft dat zijn snelheid werkelijk in elkaar zakt naar de piekuren toe.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

DaNi0 schreef:Een beetje laat antwoord, maar haal je die snelheden bij Telenet ook naar de avond toe? Ik hoor namelijk van een kennis die ook Turbo heeft dat zijn snelheid werkelijk in elkaar zakt naar de piekuren toe.
Hangt ervan af of je ganse straat op Telenet zit of niet, dacht ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn eerste post is van 22u00 en toen geen problemen.
En ook voor de rest nog geen enkel probleem gehad.
Ik zal in de loop van de avond een paar testen doen en de resultaten hier posten.

Nu staat er bvb. zelfs een VPNconnectie en een online trading systeem met streaming data open.

- Download speed : 18855 kbit/s or 2357 kbyte/s
- Upload speed : 913 kbit/s or 114 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 17:55:54 UTC+0200

- Download speed : 18470 kbit/s or 2309 kbyte/s
- Upload speed : 923 kbit/s or 115 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 18:32:16 UTC+0200

- Download speed : 18342 kbit/s or 2293 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 19:04:31 UTC+0200

- Download speed : 18099 kbit/s or 2262 kbyte/s
- Upload speed : 903 kbit/s or 113 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 19:33:02 UTC+0200

- Download speed : 17863 kbit/s or 2233 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 20:04:13 UTC+0200

- Download speed : 17984 kbit/s or 2248 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 20:30:53 UTC+0200

- Download speed : 18722 kbit/s or 2340 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 21:06:05 UTC+0200

- Download speed : 18722 kbit/s or 2340 kbyte/s
- Upload speed : 894 kbit/s or 112 kbyte/s
Wed Jul 9 2008 at 21:30:51 UTC+0200
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Het hangt echt veel af als je in een drukke Telenet buurt woont of niet. Astralon zal geluk hebben.
Kriep
Plus Member
Plus Member
Provider

Afbeelding
Ik woon in een relatief drukke telenet-buurt (het uur is misschien wat aan de late kant).
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaag één VDSL Boost en één SDSL abonnement opgezegd bij onze "vrienden" van Belgacom.

Alvorens VDSL wordt uitgeschakeld (08-augusuts) wil ik wel nog eens een loadbalancing setup testen.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Flashblue,

Ik meen mij te herinneren dat jij ook de combinatie had van een ADSL verbinding en een Telenet verbinding.

Hoe gebruik je die: los van elkaar, load-balancing, redundant systeem,...?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Hey ,

Goed, even een historiek :

Ik ben al 4 jaar klant van edpnet ( give or take a few months ...), nooit problemen gehad, nooit geklaagd.
Ik gebruik de lijn voor een groot deel professioneel, dus downtime is vervelend, maar ik heb nooit betaald voor een lijn met sla's, dus nooit downtime als argument tègen edpnet gebruikt. (ik heb een umts kaart voor laptop, in case of ...)

Begin van het jaar (1,2,3 januari) zonder internet gezete door een issue in een belgacom centrale, (wie to blame was, bgc, scarlet, edp, laat ik in het midden), toen ff iets gehad van "dit is wel beetje veel van het goede"....

Paar maanden later weer van dat, en toen beslist om een tweede lijn te voorzien, na paar dagen wikken en wegen gekozen voor telenet, omdat je dan op zen minste alles qua infrastructuur vanaf de voordeur ontdubbelt hebt, wat je bij andere adsl isps's niet hebt, zelfde kabelbundel, zelfde centrales.... Uiteindelijk een telenet turbonet gekozen, dat op naam van zaak staat (edpnet is persoonlijk, altijd geweest)

Momenteel is het nog zo dat telenet en adsl elk hun eigen router hebben, en ik adhv men dhcp scope's op men domaincontrollers bepaal wie welke gateway gebruikt. De twee dc's gebruiken ook elk een andere gateway, zodat men dns resolving naar buiten toe altijd redundant is.
Qua verdeling zitten momenteel mijn eigen pc's op telenet, broertje ook omdat die af en toe online gamed, ouders en mijn nightly backups zitten op de adsl connectie.

De situatie waar ik naar streef is een load balancing router (meer bepaalde de Vigor 2910 Dual WAN) met deftige rules voor welk traffic waar naartoe moet, maar tot op heden is die aankoop een beetje uitgesteld wegens bepaalde redenen.

Ik heb rondgekeken naar pfsense en alternatieven, maar ben tot de conclusie gekomen dat de keuze voor pre-built in mijn geval beter is, omdat pfsense niet zo heel uitgebreid is op vlak van dual-wan (althans niet toen ik het vluchtig bekeken heb).

Hopelijk haal je hier iets nuttigs uit, ik heb ff topicje geabonneerd, dus ik volg het wel even op komende tijd :)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt voor je input!

De reden waarom ik van Belgacom naar Telenet ben overgestapt is al uitvoerig aan bod gekomen.

Ondanks dat ik Mobile Internet heb van Proximus heb wil ik inderdaad niet in een situatie komen zoals jij die een paar keer hebt gehad.
Dus als ik voor een dubbele connectie ga dan wordt het Telenet + ADSL omwille van de gescheiden infrastructuur.

In ieder geval bedankt voor de link naar de Vigor 2910 Dual WAN want ik had zelf een beetje zitten kijken en dan kwam ik vlug bij Cisco en Linksys uit.

Cisco 1811 Integrated Services Security Router

Linksys RV082.

De Linksys valt eigenlijk al af omdat die geen wireless connectie heeft en ik heb geen zin om er nog een "bakske" bij te zetten.
En de Cisco is 2.5 keer zo duur als de Vigor...

Mochten er anderen zijn met ervaring met dual-wan routers dan hoor ik het graag.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Op 't werk een Linksys RV082 staan met BGC Pro Compact en Telenet Office Line in loadbalancing mode. Erachter nog eens een Netasq f25 vpn firewall(tje).

Sinds vorige week fixed ip en uitgaande mails gaan nu beide via Telenet of BGC. Alleen zou het fijn zijn dat Telenet reverse dns aanpassing toelaat, volgens een Telenet Solutions medewerker kan dit tegen eind deze zomer.

Zo word de mail eerder als legit gezien...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Ken schreef:Op 't werk een Linksys RV082 staan met BGC Pro Compact en Telenet Office Line in loadbalancing mode. Erachter nog eens een Netasq f25 vpn firewall(tje).
Tevreden van die linksys ? ik heb linksys nog altijd de indruk van "home use merk" in tegenstelling tot draytek, dus kzou graag eens hands on ervaringen horen met de linksys.
Ken schreef: Sinds vorige week fixed ip en uitgaande mails gaan nu beide via Telenet of BGC. Alleen zou het fijn zijn dat Telenet reverse dns aanpassing toelaat, volgens een Telenet Solutions medewerker kan dit tegen eind deze zomer.

Zo word de mail eerder als legit gezien...
euhm ? spf record instellen, en ip van je telenet lijn (en natuurlijk van alle andere ips/hostnames die mail mogen zenden voor dat domain) instellen als authorised sender ?

Ik weet dat nog lang niet iedereen spf gebruikt, mr mijn ervaring vertelt me dat het wel helpt... ( en alle kleine beetjes ... )
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”