Wat is het beste en goedkoopste energiebedrijf?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
gerree
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

titel zegt zoals het is :D
Wat is het beste en goedkoopste energiebedrijf?

bedankt en sorry alst ne repost is
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Standaard antwoord : hangt af van je verbruikprofiel, en het "beste" is een subjectief gegeven.

Dus je zal zelf wat huiswerk moeten maken : start misschien bij de VREG.
If you can't beat them, confuse them.
gerree
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

bedankt voor de snelle reactie!

en dankuwel want ge hebt me al ne stap vooruit gezet :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer
Provider

Het is in ieder geval niet Electrabel. De service is daar ver zoek ;)
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

probleem is dat heb je niet in Belgie ze zijn allemaal even duur.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Tis da zoals brooklyn zegt, ik reken eventjes bij de vreg uit dat we 200 euro zouden kunnen sparen bij luminus (voor aardgas dan), als ik daarna op de luminussite met dezelfde gegevens ga berekenen, dan stijgt die prijs ineens, en als ik dan op de electrabelsite de berekening maak, dan blijkt het daar zelfs goedkoper te zijn via één of andere korting. Dus met een verkeerde ingreep gade dus verlies maken.

Tis net gelijk bij belgacom of telenet: voor uwen digitale tv betaald ge veel bij belgacom, niets bij telenet, maar ze foefelen weg dat ge u kabelabonnement nog moet betalen én den andere foefelt zijn adsl-lijn weg. Voor ge goed en wel tv kunt kijken, hebde bij beide uiteindelijk hetzelfde bedrag gedokt. Zo is het juist hetzelfde aan de gang in de energiesector. De concurrentie tussen 20 energiespelers is niet te merken. De nieuwe leveranciers teren in grote mate op het afzetten tegen de gevestigde waarden (pffff, die monopolisten van electrabel, pfffff, die oude wereldvreemde knarren van den belgacom), maar uiteindelijk halen ze evengoed u zakken leeg. Sterker nog, die gevestigde waarden durven uitkomen voor hunne hoge prijs, die nieuwelingen liegen u voor dat ge zogezegd gaat sparen terwijl ze hetzelfde aanrekenen.

Edit: het juist hetzelfde gedaan met EBEM, volgens VREG goedkoper, op eigen site duurder.
Edit2: nuon is nog duurder... ongelooflijk da electrabel nog de goedkoopste is!
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Het is daarom dat electrabel een tijdje geleden ook eens hun prijzen verhoogd heeft. Ze waren de goedkoopste geworden.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Pi R² schreef:Tis da zoals brooklyn zegt, ik reken eventjes bij de vreg uit dat we 200 euro zouden kunnen sparen bij luminus (voor aardgas dan), als ik daarna op de luminussite met dezelfde gegevens ga berekenen, dan stijgt die prijs ineens, en als ik dan op de electrabelsite de berekening maak, dan blijkt het daar zelfs goedkoper te zijn via één of andere korting. Dus met een verkeerde ingreep gade dus verlies maken.

Tis net gelijk bij belgacom of telenet: voor uwen digitale tv betaald ge veel bij belgacom, niets bij telenet, maar ze foefelen weg dat ge u kabelabonnement nog moet betalen én den andere foefelt zijn adsl-lijn weg. Voor ge goed en wel tv kunt kijken, hebde bij beide uiteindelijk hetzelfde bedrag gedokt. Zo is het juist hetzelfde aan de gang in de energiesector. De concurrentie tussen 20 energiespelers is niet te merken. De nieuwe leveranciers teren in grote mate op het afzetten tegen de gevestigde waarden (pffff, die monopolisten van electrabel, pfffff, die oude wereldvreemde knarren van den belgacom), maar uiteindelijk halen ze evengoed u zakken leeg. Sterker nog, die gevestigde waarden durven uitkomen voor hunne hoge prijs, die nieuwelingen liegen u voor dat ge zogezegd gaat sparen terwijl ze hetzelfde aanrekenen.

Edit: het juist hetzelfde gedaan met EBEM, volgens VREG goedkoper, op eigen site duurder.
Edit2: nuon is nog duurder... ongelooflijk da electrabel nog de goedkoopste is!
niet volledig mee eens.. ik ben er zeker van dat je wel bespaart als je regelmatig vergelijkt.

De gevevens van VREG/leveranciers verschillen inderdaad. Buiten de kortingen moet je ook zien wanneer de gegevens ge-updated zijn. Ik sleur er ook steeds de vergelijking van Test-Aankoop erbij (hun berekeningsmodules is ook regelmatig beschikbaar voor niet-leden). Zo is er tenminste een gemiddelde van 3 :wink:

Voor mijn verbruik valt het in ieder geval op dat EBEM steeds bij de beste uitkomt voor Gas en Ecopower al een hele tijd afgetekend de goedkoopste (én de groenste) is.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ik heb mij dus enkel met aardgas bezig gehouden en deze resultaten zijn dan puur op basis van elke leverancier apart, op elk zijn eigen website. Het zou nogal dom zijn van de leveranciers om hogere prijzen aan te bieden op hunne site dan in de werkelijkheid.

Ge kunt trouwens regelmatig vergelijken, maar ge kunt nie elke week u contract opzeggen, meestal tekende voor een jaar (omdat er dan één of andere korting aan hangt). Als er dan nog installatiekosten en dergelijke opkomen, doet ge zelfs verlies. Mocht er iemand echt beduidend goedkoper zijn, zouden er wel meer mensen veranderen. Kijkt naar de banken, er is even ruchtbaarheid aan gegeven dat er beter renderende spaarboeken zijn, en heb ik de indruk dat er wel zwaar op wordt gereageerd. Hier lijkt mij die reflex minder duidelijk.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@brooklyn

Ik wou dus echt bijna op mijn scherm kletsen voor da beest!
Please help, looking for a way to get rich and fast
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Pi R² schreef:Ik heb mij dus enkel met aardgas bezig gehouden en deze resultaten zijn dan puur op basis van elke leverancier apart, op elk zijn eigen website. Het zou nogal dom zijn van de leveranciers om hogere prijzen aan te bieden op hunne site dan in de werkelijkheid.

Ge kunt trouwens regelmatig vergelijken, maar ge kunt nie elke week u contract opzeggen, meestal tekende voor een jaar (omdat er dan één of andere korting aan hangt). Als er dan nog installatiekosten en dergelijke opkomen, doet ge zelfs verlies. Mocht er iemand echt beduidend goedkoper zijn, zouden er wel meer mensen veranderen. Kijkt naar de banken, er is even ruchtbaarheid aan gegeven dat er beter renderende spaarboeken zijn, en heb ik de indruk dat er wel zwaar op wordt gereageerd. Hier lijkt mij die reflex minder duidelijk.
als je een paar maanden op de website van de VREG ziet dat leverancier x steeds bij de goedkoopste is, dan mag je er mijn inziens wel vanuit gaan dat de gegevens correct zijn en dat die leverancier voordelig is. Wanneer uw opzegtermijn in de buurt komt, kan je toch een redelijk zekere keuze maken. Er is geen enkele leverancier die installatiekosten (??) of iets dergelijks aanrekent. Meestal staan ze het eerste jaar met een extra korting te zwaaien.

Het is zoals overschakelen met internet. Je moet het eens een keer gedaan hebben en je bent van die angst vanaf.

Nog ff over die rentepercentages. Een rentepercentage is veel concreter dan die ingewikkelde prijszettingen van de energieleveranciers. Moest elke leverancier nu werken als bv Ecopwer -->
Ecopower zegt: 1kwh=17cent
Als leverancier-x dan 17,3 cent aanrekent, dan is dat veel duidelijker dan dat leverancier-x zou aanrekenen: 12cent + taks hier + transport daar. Vergelijken is veel moeilijker + een hoop mensen verstaat die liberalisering niet en vreest (onterecht) om zonder stroom te vallen tijdens de overschakeling.

Een ander probleem is volgens mij dat de early adaptors in het begin redelijk wat problemen hebben voorgehad qua facturatie. De helft is misschien terug gekeerd naar hun standaardleverancier en zal niet rap meer de sprong wagen (cfr "je blijft beter waar je bent/was).

Onderschat het marketingeffect ook niet. Zie jij minstens om de dag reclame voor: EBEM, Lampiris, Essent, Ecopower, Belpower? Onbekend maakt onbemind..

wie zal het zeggen wat de oorzaak is...
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

ECOPOWER !

Die 17 cent is al de prijs van volgend jaar, en ze verhogen slechts maximum 1 maal per jaar hun prijs. Zeer doorzichtige prijsstructuur

Geen callcenter, maar direct contact met hen.

Op en top Vlaams bedrijf, investeert in projecten hier.

Aandeel brengt 6 % op, meer dan om het even welk spaarboekje.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ecopower is 30 euro goedkoper dan electrabel per jaar volgens hun simulatie. Ok, goedkoper, maar toch nie om een woehoegevoel van te krijgen...
Dfrog schreef:als je een paar maanden op de website van de VREG ziet dat leverancier x steeds bij de goedkoopste is, dan mag je er mijn inziens wel vanuit gaan dat de gegevens correct zijn en dat die leverancier voordelig is. Wanneer uw opzegtermijn in de buurt komt, kan je toch een redelijk zekere keuze maken. Er is geen enkele leverancier die installatiekosten (??) of iets dergelijks aanrekent. Meestal staan ze het eerste jaar met een extra korting te zwaaien.
Ma waarom zijn die zotten dan zo stom om op hunne eigen site geen goedkopere prijzen te zetten? Das toch het idiootste dat een bedrijf kan doen, het volk een hogere prijs voorhouden terwijl men juist op zoek is naar iets lager. Ik kan er alleen maar uit concluderen dat dit de juiste prijzen zijn, inclusief tax en levering ed. Elke slimmerik die ietske goedkoper kan geven, zal dat toch in koeien van letters proberen tonen ook?
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Pi R² schreef:Ecopower is 30 euro goedkoper dan electrabel per jaar volgens hun simulatie. Ok, goedkoper, maar toch nie om een woehoegevoel van te krijgen...

Ma waarom zijn die zotten dan zo stom om op hunne eigen site geen goedkopere prijzen te zetten? Das toch het idiootste dat een bedrijf kan doen, het volk een hogere prijs voorhouden terwijl men juist op zoek is naar iets lager. Ik kan er alleen maar uit concluderen dat dit de juiste prijzen zijn, inclusief tax en levering ed. Elke slimmerik die ietske goedkoper kan geven, zal dat toch in koeien van letters proberen tonen ook?
Mja, het voordeel hangt inderdaad een beetje van uw verbruiksprofiel vanaf. Ik bespaar bv 90 euro per jaar voor enkel elek en neem 100% groene stroom af. Ik krijg daar een licht woehoe gevoel van.. da's heel persoonlijk uiteraard.

Probeer uw simulatie nog eens uit te voeren. De prijzen op de vreg worden in het begin van de maand aangepast (vandaag). De prijzen die ik nu krijg zijn in overeenstemming met wat ik krijg op de website van (bv) EBEM. Het verschil wat jij zag is waarschijnlijk de maandelijkse "indexatie" :|
droopy
Pro Member
Pro Member
Provider

Dfrog schreef: Moest elke leverancier nu werken als bv Ecopwer -->
Als leverancier-x dan 17,3 cent aanrekent, dan is dat veel duidelijker dan dat leverancier-x zou aanrekenen: 12cent + taks hier + transport daar. Vergelijken is veel moeilijker
het is ook niet mogelijk om één prijs per kwh te geven. Er zijn zoveel verschillende faktoren die de prijs bepalen dat je zelfs met je buur mag vergelijken en je een andere prijs hebt. Je kan een gemiddelde prijs geven maar is dat dan correct? Ook de overheid zorgt dat de prijs omhoog gaat. Nu moeten alle energieleveranciers een gelijkaardige faktuur gebruiken. Reken maar eens hoeveel ontwikkelingskosten dit met zich meebrengt en die zullen doorgerekend worden aan de klanten...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

dietervanb schreef:ECOPOWER !
Helaas een wachtlijst van +- 6 maanden :)
droopy
Pro Member
Pro Member
Provider

voor ecopower moet je wel eerst aandelen kopen dus daar zit ook een bedrag in die je bij je tarief moet tellen als kostprijs dus veel verschil maakt het niet meer.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

droopy schreef:voor ecopower moet je wel eerst aandelen kopen dus daar zit ook een bedrag in die je bij je tarief moet tellen als kostprijs dus veel verschil maakt het niet meer.
Niet correct : zie dat als een investering die je 6 % netto opbrengt.

Wachtlijst kan idd. probleem zijn voor sommigen, maar je kan je vrijblijvend inschrijven. Na 6 maanden, als ze je kunnen aansluiten, kan je nog altijd zien.
droopy
Pro Member
Pro Member
Provider

dietervanb schreef:
als je met volgende parameters op de vreg de vergelijking maakt (antwerpen (goedkoopste dnb), 2000 dag 2500 nacht, 2 gezinsleden) dan krijg je:

ecopower 543.27 euro per jaar
nuon flex 574.59 euro per jaar

Dat is een verschil van 5,5%. Als je 250 euro van het aandeel op de bank zet dan verkleint je 5.5% nog naar 4,4% als je rekent op 4% wat moet lukken want het staat vast. Tel hierbij de komende prijsstijging van 0.16 naar 0.17 euro per kwh en je 4.4% verdwijnt helemaal want dan zou je al meer betalen bij ecopower (577.22 euro per jaar + verloren intrest van 10 euro komt op 13 euro wat je meer betaalt). En als je meer op nachttarief verbruikt dan op dag dan komt het helemaal niet meer voordelig uit. Als het aandeel van ecopower 6% per jaar oplevert dan krijg je hiervoor 15 euro wat op het einde van het jaar een opbrengst van 2 euro is ... ofwel 0,34% goedkoper.

Conclusie: elke verbruiker is anders en voor de ene is dit de beste oplossing voor een andere is het een andere leverancier.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Provider

droopy schreef:
Dfrog schreef: Moest elke leverancier nu werken als bv Ecopwer -->
Als leverancier-x dan 17,3 cent aanrekent, dan is dat veel duidelijker dan dat leverancier-x zou aanrekenen: 12cent + taks hier + transport daar. Vergelijken is veel moeilijker
het is ook niet mogelijk om één prijs per kwh te geven. Er zijn zoveel verschillende faktoren die de prijs bepalen dat je zelfs met je buur mag vergelijken en je een andere prijs hebt. Je kan een gemiddelde prijs geven maar is dat dan correct? Ook de overheid zorgt dat de prijs omhoog gaat. Nu moeten alle energieleveranciers een gelijkaardige faktuur gebruiken. Reken maar eens hoeveel ontwikkelingskosten dit met zich meebrengt en die zullen doorgerekend worden aan de klanten...
Ecopower kan een vaste prijs/kwh vragen. Het is dus mogelijk. Het is voor andere leveranciers misschien moeilijker. Blijft dat het mogelijk is en veel eenvoudiger te vergelijken zou zijn.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Provider

droopy schreef:
dietervanb schreef:
als je met volgende parameters op de vreg de vergelijking maakt (antwerpen (goedkoopste dnb), 2000 dag 2500 nacht, 2 gezinsleden) dan krijg je:

ecopower 543.27 euro per jaar
nuon flex 574.59 euro per jaar

Dat is een verschil van 5,5%. Als je 250 euro van het aandeel op de bank zet dan verkleint je 5.5% nog naar 4,4% als je rekent op 4% wat moet lukken want het staat vast. Tel hierbij de komende prijsstijging van 0.16 naar 0.17 euro per kwh en je 4.4% verdwijnt helemaal want dan zou je al meer betalen bij ecopower (577.22 euro per jaar + verloren intrest van 10 euro komt op 13 euro wat je meer betaalt). En als je meer op nachttarief verbruikt dan op dag dan komt het helemaal niet meer voordelig uit. Als het aandeel van ecopower 6% per jaar oplevert dan krijg je hiervoor 15 euro wat op het einde van het jaar een opbrengst van 2 euro is ... ofwel 0,34% goedkoper.

Conclusie: elke verbruiker is anders en voor de ene is dit de beste oplossing voor een andere is het een andere leverancier.
Je vergelijking is foutief.

wanneer heb je deze prijsvergelijking gemaakt? Als ik jouw gegevens ingeef (pc 2000) kom ik aan 713,27 voor Ecopower, eerstvolgend Nuon Flex met 723,91 euro.

1) de prijsberekening van Ecopower is reeds de nieuwe prijs.
2) de nieuwe prijs gaat pas in october
3) zullen we de vergelijking in october terug maken met de andere leveranciers?
4) het tarief van Ecopower is vooral voordelig met niet al te hoge verbruiken.

Des te meer je overdag gebruikt des meer je voordeel zal zijn. Je zal zien dat wanneer je met een dag/nachtmeter met slechts één tarief afgerekend krijgt, je veel meer overdag zal verbruiken. Waarom? Nuon had ooit leuke reclame hierover. Mensen willen niet alles 's nacht of in het weekend doen. 's Morgens je wachmachine, droogkast, vaatwasser opzetten en 's middags of 's avonds uitladen.. ik kan je verzekeren dat is een luxe met een dag/nachtmeter. Weekend-tarief? Daar moet je met een enkelvoudig tarief geen hele week op liggen wachten.

5) als je 6% bij Ecopower krijgt, of 4% op de bank, dan krijg je duidelijk 2% meer dan bij de bank. Louter financieel gezien vergroot uw voordeel dat je bij Ecopower krijgt tov van andere leveranciers. Ik ga het niet uitrekenen, dat zal jij wel voor mij doen :) (ik heb trouwens 6 aandelen van Ecopower 8) ). De visie van Ecopower is People, Planet Profit. Ik geef toe die 6 aandelen is vooral voor de Profit. Na 6 jaar verkoop ik er misschien wel.. Ondertussen hebben ze zichzelf terugverdiend en hebben ze iets goeds opgeleverd (extra nucleair afval uitgespaard).

Maar je hebt gelijk, het is ieder voor zich :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”