Netwerk met 2 routers?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
xamax
Starter
Starter

Hallo allemaal,

Ik zit sinds kort op kot, en het netwerk is hier helemaal bekabeld. Ik heb nu een router liggen (een philips SNA65xx-serie, van belgacom gekregen) en wou graag mijn eigen sub-netwerk maken (incl. wireless)

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om in één van de LAN-poorten de inkomende kabel (die dus vanuit de hoofdrouter komt) te steken, en om op mijn eigen router mijn pc en mijn laptop aan te sluiten (resp. bekabeld en draadloos)

Ik heb het al even geprobeerd, maar raakte niet echt door alle instellingen heen

Thanks for reading!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik denk niet dat dat een probleem zal vormen, als je je ip's niet in dezelfde ranges zet..
router = eigenlijk pc
xamax
Starter
Starter

Ik heb ondertussen het adres van de router veranderd (was idd hetzelfde, thx) en DHCP uitgezet op de tweede router maar het werkt nog steeds niet:

Afbeelding

Dus de hoofdrouter is 192.168.2.1, de mijne is 192.168.6.1 en DHCP staat uit... Wat nu? :cry:
gertd
Plus Member
Plus Member

Ik zou de wan poort van je tweede router koppelen aan de lan van de eerste.
dan verschillende subnettten op beide gebruiken
en dhcp op beide opzetten

==> deelt ip adres uit aan

belgacom ==> router1 ==> kotgeonten + router2 ==> jouw pc,laptop,...

ander opteer je IMHO beter voor een switch
CeesHolland
Starter
Starter

Normaal kan je niet pingen naar een privaat netwerk-PC wat buiten jouw eigen privaat netwerk ligt. Jij kan pingen naar 192.168.6.1 tot 192.168.6.254. Dan zal je een antwoord terug ontvangen.

Indien een ander privaat adres wordt gebruikt, zal nooit een ping terug gestuurd worden.
Indien je pingt naat een publiek IP adres, dan krijg je wel een antwoord, aangezien ROUTER 2 deze aanvraag doorstuurd naar ROUTER1, deze naar de DNS server van de internet provider, en antwoord vice versa terug.
xamax
Starter
Starter

gertd schreef:Ik zou de wan poort van je tweede router koppelen aan de lan van de eerste.
dan verschillende subnettten op beide gebruiken
en dhcp op beide opzetten

==> deelt ip adres uit aan

belgacom ==> router1 ==> kotgeonten + router2 ==> jouw pc,laptop,...

ander opteer je IMHO beter voor een switch
Die opstelling was inderdaad de bedoeling; alleen heb ik geen idee wat de WAN poort is... Heb alleen LAN1/2/3/4 (en onder 4 staat TV)

Dus DHCP staat uit, de router is van adres veranderd, wat kan ik nu doen, want er gebeurt niets.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Gewoon de WAN poort van je eigen router koppelen aan die RJ45 UTP kabel die in je kotkamer binnenkomt. Je router krijgt dan een WAN IP van de 'master' router en jij mag op je eigen router je eigen IP's adressen gebruiken adhv DHCP.

Wat je ook kan doen is de DHCP gebruiken van de 'master' router zodat je ook mogelijk kan sharen met de andere kotstudenten.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
xamax
Starter
Starter

Maar wat is nu de WAN poort? :oops:
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

meestal die waar er geen 1-2-3-4 staat :-D
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

xamax schreef:Maar wat is nu de WAN poort? :oops:
Op je Belgacom ADSL router heb je geen WAN poort. Het enige dat jij kan doen is je modem als switch en draadloos accesspoint gebruiken. Geen eigen subnet.
xamax
Starter
Starter

lithion schreef:
xamax schreef:Maar wat is nu de WAN poort? :oops:
Op je Belgacom ADSL router heb je geen WAN poort. Het enige dat jij kan doen is je modem als switch en draadloos accesspoint gebruiken. Geen eigen subnet.
En hoe doe ik dat?(zucht, weer zo'n stomme vraag... Ik ben echt niet zo computer-analfabeet als ik lijk hoor :P ken gewoon weinig van netwerken) 8)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

DHCP uitschakelen op je belgacom router en hier eventueel een vast ip op instellen (eentje die in dezelfde range zit zoals je krijgt op je pc bvb: 192.168.1.250). Vervolgens verbind je de belgacom modem. Als je ook je pc in een poort op die modem steekt zou je normaal terug moeten kunnen surfen.

Let wel als je een vast ip instelt op je modem die in dezelfde range ligt als wat je krijgt op kot moet je wel maken dat er niemand anders toevallig dat ip gebruikt. Best ook maken dat dit buiten de dhcp range van je kotrouter ligt. Als je dat niet weet, neem je best een zo hoog mogelijk getal.
xamax
Starter
Starter

lithion schreef:DHCP uitschakelen op je belgacom router en hier eventueel een vast ip op instellen (eentje die in dezelfde range zit zoals je krijgt op je pc bvb: 192.168.1.250). Vervolgens verbind je de belgacom modem. Als je ook je pc in een poort op die modem steekt zou je normaal terug moeten kunnen surfen.

Let wel als je een vast ip instelt op je modem die in dezelfde range ligt als wat je krijgt op kot moet je wel maken dat er niemand anders toevallig dat ip gebruikt. Best ook maken dat dit buiten de dhcp range van je kotrouter ligt. Als je dat niet weet, neem je best een zo hoog mogelijk getal.
Alright, ik denk dat ik het met deze info toch moet kunnen (ben nu thuis, zal het morgen even proberen)

Bedankt allemaal! :-)
xamax
Starter
Starter

Ennnnn, een post vanop mijn netwerkje! Bedankt allemaal! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”