Altijd gedacht dat het verbruik van adslmodems en routers te verwaarlozen was?
De Franse tegenhanger van test-aankoop onderzocht de materie en kwam tot opvallende cijfers. Een verbruik tot 30 euro per jaar voor een simpele modem/router was het opvallende resultaat.
lees meer op: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=73725
Sluimerverbruik modems onderzocht in Frankrijk
Wel, ik schakel gewoon s' avonds laat mijn modem Speedtouch 530 uit.
's Nachts als ik eens naar UB surf heb ik dat al gespaard aan verbruik, snel opstarten lukt vrij vlot, ondanks het door meerdere members versmade Norton Pack 2007.
's Nachts als ik eens naar UB surf heb ik dat al gespaard aan verbruik, snel opstarten lukt vrij vlot, ondanks het door meerdere members versmade Norton Pack 2007.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
... schakelt Telenet's decoder nu zijn hdd uit in standby of niet ? Want dat scheelt natuurlijk een aardige druppel op de borrel. Allersinds blij dat ze bij INDi dat tenminste opgelost hebben.lithion schreef:Blijkbaar gaat het ook over ontvangers voor digitale tv. Telenet zijn digicorder zuipt ook redelijk.
Grijns. Hey man, whatever works for you.ondanks het door meerdere members versmade Norton Pack 2007.

En uitschakelen van mijn Thomson 716 is bij een all-in helaas geen optie. Langs de andere kant, ik heb ook geen Telenet splitter die dag en nacht aan staat, of geen Motorola cable modem meer waarop je eitjes kon bakken, ongeacht gebruik of niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Neen!kaween schreef:... schakelt Telenet's decoder nu zijn hdd uit in standby of niet ? Want dat scheelt natuurlijk een aardige druppel op de borrel. Allersinds blij dat ze bij INDi dat tenminste opgelost hebben.lithion schreef:Blijkbaar gaat het ook over ontvangers voor digitale tv. Telenet zijn digicorder zuipt ook redelijk.
-
- Elite Poster
???? wow. Erg.
Dus als ik het goed begrijp, heeft een ietwat beter uitgerustte Telenet'er minimaal de volgende toestellen als verbruiker die continu stroom zuipen :
1) de versterker/splitter
2) de telenet modem
3) de telenet tv box
.... en dan nog hopen dat hij er geen router, switch of iets draadloos nodig heeft ?
"Goe bezig." Dat sluimerverbruik van een ADSL routertje is al erg genoeg, dit lijkt me een stuk erger te wezen.
Dus als ik het goed begrijp, heeft een ietwat beter uitgerustte Telenet'er minimaal de volgende toestellen als verbruiker die continu stroom zuipen :
1) de versterker/splitter
2) de telenet modem
3) de telenet tv box
.... en dan nog hopen dat hij er geen router, switch of iets draadloos nodig heeft ?
"Goe bezig." Dat sluimerverbruik van een ADSL routertje is al erg genoeg, dit lijkt me een stuk erger te wezen.
- Wicky
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Blij wel, maar volgens sommige gebruikers lijkt het toch niet veel uit te maken. Bv gebruiker 'Lebro' op de digitale televisie site:kaween schreef:... schakelt Telenet's decoder nu zijn hdd uit in standby of niet ? Want dat scheelt natuurlijk een aardige druppel op de borrel. Allersinds blij dat ze bij INDi dat tenminste opgelost hebben.lithion schreef:Blijkbaar gaat het ook over ontvangers voor digitale tv. Telenet zijn digicorder zuipt ook redelijk.
Lebro schreef: Meten is weten! Mijn Indi-recorder maakt in bedrijf wel degelijk veel geluid, kan vanaf 14/09/2007 in stand-by gezet worden, wat niet altijd werkt. Gebruikt in bedrijf minstens 120mA of 27,6 Watt of 241 kW per jaar (ongeveer 41 euro). In “stand-by” met stille harde schijf, zakt het verbruik amper tot 98 mA of 22,5 Watt, op jaarbasis is dit 197 kW (ongeveer 34 euro). Veel besparing is dit niet! Alleen de voeding, stekkertje dus uit de INDI-recorder, verbruikt 33 mA of 7,6 Watt of 66,5 kW per jaar (ongeveer 11,5 euro). Mijn 37 inch LCD-tv verbruikt op jaarbasis in stand-by 8kW (ongeveer 1,5 euro).
-
- Elite Poster
... wel, ik ga dat ook eens meten, maar het kan zeker kloppen.
Een moderne hdd trekt iets van 0.5 A op 12v voor zijn motor. Schakel die uit, en je wint 6 Watt. Een complete turndown is niet mogelijk : de hd interface moet onder spanning blijven om een respin mogelijk te maken.
Laten we eerlijk zijn, je gaad niet dood van die 30 Euro of weet ik veel. Maar als je 's avonds een beetje stilte op prijs stelt en je gehoor nog redelijk is, is het continue gezoem van de box -ergerlijk-.
Een moderne hdd trekt iets van 0.5 A op 12v voor zijn motor. Schakel die uit, en je wint 6 Watt. Een complete turndown is niet mogelijk : de hd interface moet onder spanning blijven om een respin mogelijk te maken.
Laten we eerlijk zijn, je gaad niet dood van die 30 Euro of weet ik veel. Maar als je 's avonds een beetje stilte op prijs stelt en je gehoor nog redelijk is, is het continue gezoem van de box -ergerlijk-.
- Xplod
- Premium Member
Is er trouwens een manier om die HD van de Belgacom decoder uit te schakelen,... als je de box opendoet en de stroomtoevoer op de HD fysisch loskoppelt .... kan dat kwaad
Ik zou dat dan eventueel overwegen om dat te doen met de Tilgin decoder in de slaapkamer want dat gezoem irriteerd me nl. verschrikkelijk,.. zo erg zelfs dat ik nu gewoon de stekker uittrek.
Als ik dan wel eens wil kijken ... dan moet ik steeds 10min. wachten tot de decoder terug volledig geinitialiseerd is.
Ik neem daar toch nooit iets mee op,.. gewoon kunnen kijken is daar al voldoende.

Ik zou dat dan eventueel overwegen om dat te doen met de Tilgin decoder in de slaapkamer want dat gezoem irriteerd me nl. verschrikkelijk,.. zo erg zelfs dat ik nu gewoon de stekker uittrek.
Als ik dan wel eens wil kijken ... dan moet ik steeds 10min. wachten tot de decoder terug volledig geinitialiseerd is.
Ik neem daar toch nooit iets mee op,.. gewoon kunnen kijken is daar al voldoende.
-
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
Ik heb die losgekoppeld bij mij op de slaapkamer. Alleen bij de laatste firmware update vond hij dat niet leuk.Xplod schreef:Is er trouwens een manier om die HD van de Belgacom decoder uit te schakelen,... als je de box opendoet en de stroomtoevoer op de HD fysisch loskoppelt .... kan dat kwaad![]()
- Xplod
- Premium Member
Aha,.. vertel
Die software updates,.. die kunnen alle momenten toch doorgevoerd worden hé,.. meestal 's nachts heb ik me laten vertellen ,.... wat doe je dan als er zich ééntje aanbied

Die software updates,.. die kunnen alle momenten toch doorgevoerd worden hé,.. meestal 's nachts heb ik me laten vertellen ,.... wat doe je dan als er zich ééntje aanbied

- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Bij mij gaat die router er iedere avond rond 23u30 uit en terug aan rond 18u30
Of de hele dag aan tijdens weekendjes. Draadloze router staat praktisch altijd uit behalve als ik eens buiten zit of m'n zus op 't internet moet 

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)