http://www.windstuffnow.com/main/microw ... erator.htm
Hoe maak je een windmolen van je afgedankte microgolfoven, 'k vond het interessant. 'k zit al met volle verwachting naar mijn micro golf oven te kijken, wanneer die het misschien gaat begeven

Ja dat is juist, bij kleuren TV van het CRT type ca 25 Kv.bke schreef:Ik heb eens gelezen dat er in een tv/monitor z'n beeldbuis echter nog hogere spanning zit?
Ik ga toch niet voelen aan een beeldbuis.Astralon schreef:Voor alle duidelijkheid: een hoge spanning alleen zegt niets.
Zo is de hoogspanning van een televisie bijna niet gevaarlijk omdat ze namelijk bijna geen stroom kan leveren. Op het moment dat je die hoogspanning belast klapt die in elkaar.
Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Neem een autobatterij (12V of 24V) die wel veel stroom kan leveren en neem eens beide polen vast:
Voor die in elkaar klapt, 'n luide schreeuw en manneke doodAstralon schreef:Voor alle duidelijkheid: een hoge spanning alleen zegt niets.
Zo is de hoogspanning van een televisie bijna niet gevaarlijk omdat ze namelijk bijna geen stroom kan leveren. Op het moment dat je die hoogspanning belast klapt die in elkaar.