Welke Plasma-TV

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Ik wil binnenkort een plasmaTV aanschaffen, Na wat googlen heb ik gezien dat een plasma net iets beter is dan LCD.
heeft er iemand suggesties prijs/kwaliteit of eventueel koopjes
Hij moet zeker HD aankunnen, en hij mag ook geen 5000 euro kosten
:lol:
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zie eens in deze thread
Persoonlijk denk ik dat LCD zijn voordeel heeft, bij een plasmascherm kan men defecte pixels vervangen bij defecte, maar verbruikt meer stroom als een LCD scherm (zie ook in quote wat meon schreef)
Plasma vreet trouwens méér stroom dan een klassieke CRT-tv!
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 20 jul 2006, 18:54, in totaal 1 gewijzigd.
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 maa 2004, 22:24

plasma zou ik me zeker niet aanschaffen, veel te duur op termijn.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Er is al veel gezeverd rond plasma versus tft. Of ze nu wel of niet inbranden is één van die twist-topics.

Ik zou in ieder geval je studie nog maar eens over doen. Mensen die een product beter vinden dan een ander product baseren zich vaak niet op objectieve maatstaven. Ik vind oogrelaxatie bijvoorbeeld veel belangrijker dan "echtere" kleuren. Natuurlijk is dit een persoonlijke voorkeur, net als jij die zal hebben. Plasma beter vinden dan tft vind ik iets te kort door de bocht. Maar je kan ze beter vinden, als de voordelen van plasma's je meer aanspreken dan die van tfts.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

maar verbruikt meer stroom


Dat beetje stroom intereseert me niet,
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

plasma uiteraard.
Ik heb zelf een panasonic plasma van begin van het jaar.
Wist toen ook niet wat te kiezen.
Lang op moeten wachten = tv van het jaar.

plasma is veel mooier dan lcd, zeker bij donkere kleuren.

Reden waarom plasma meer verbruikt is omdat de kleinste plasma 42" is. En de grootste LCD is 32" (37").
Hoe groter de LCD hoe meer je het LICHT achtig effect van de lcd lamp je ziet.
Fr3aK
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 nov 2003, 19:09
Locatie: Rumst

Ik zou zeker eens een kijkje nemen op http://www.stake5.be
Op hun forum staat heel wat informatie over plasma's en lcd's en hun prijzen liggen ook redelijk laag...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

doeternietoe schreef:plasma uiteraard.
Ik heb zelf een panasonic plasma van begin van het jaar.
Wist toen ook niet wat te kiezen.
Lang op moeten wachten = tv van het jaar.

plasma is veel mooier dan lcd, zeker bij donkere kleuren.

Reden waarom plasma meer verbruikt is omdat de kleinste plasma 42" is. En de grootste LCD is 32" (37").
Hoe groter de LCD hoe meer je het LICHT achtig effect van de lcd lamp je ziet.

1) Er bestaan weldegelijk 42" LCDs en groter. Bvb deze...
2) Is trouwens één van de weinige echte HD televisies. Let op HD-ready betekent iets anders hé.
3) Dat plasma mooier zou zijn dan LCD is ook een fabeltje. Beide technologieën hebben voor- en nadelen.

Astralon
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Astralon schreef:
doeternietoe schreef:plasma uiteraard.
Ik heb zelf een panasonic plasma van begin van het jaar.
Wist toen ook niet wat te kiezen.
Lang op moeten wachten = tv van het jaar.

plasma is veel mooier dan lcd, zeker bij donkere kleuren.

Reden waarom plasma meer verbruikt is omdat de kleinste plasma 42" is. En de grootste LCD is 32" (37").
Hoe groter de LCD hoe meer je het LICHT achtig effect van de lcd lamp je ziet.

1) Er bestaan weldegelijk 42" LCDs en groter. Bvb deze...
2) Is trouwens één van de weinige echte HD televisies. Let op HD-ready betekent iets anders hé.
3) Dat plasma mooier zou zijn dan LCD is ook een fabeltje. Beide technologieën hebben voor- en nadelen.

Astralon


Fabeltje ? Niet echt. Er is een technische reden voor dat zogezegde fabeltje. Meer als 1 zelfs. Je hebt gelijk als je zegt dat beide systemen hun nadelen en voordelen hebben, maar ...

Even technisch : TFT's hebben een typische colorspace van 256x256x256, zijnde 24bits. CRT's hebben een theoretisch onbeperkte colourspace, maar goede CRT's worden gezien als 30 of zelfs 36bits-capable.

Plasma's vallen tussen TFT en CRT. Met andere woorden, de colourspace van een plasma is wel degelijk groter als dat van een huidige, conventionele TFT. Er is inmiddels ook een TFT-panel fabrikant die de eerste 30-bits (en zelfs 36bit) panels heeft aangekondigd, maar de naam ontsnapt me. Zelf googelen indien je dit wil weten.

Je kan daarover discussieren of iemand in staat is om verder als 24 bits te onderscheiden, en de meningen hierover lopen ook sterk uiteen, maar IK zie het wel degelijk : ik heb nog geen enkele TFT gezien die een GOEDE plasma kan bedreigen op dit gebied, laat staan een CRT evenaren. En dat weten de TFT fabrikanten zelf heel goed.

http://www.optrex.com/technology/ncm.asp

Daarom wordt er aan dit soort oplossingen gewerkt. Er is trouwens nog een probleem : de tubes die als achtergrond dienen op een TFT zijn ten eerste NIET kleurneutraal, en ten tweede ook niet lineaar in hun weergave spectrum. De oplossing is dat ook drastisch : de nieuwe generatie TFT's zal beter zijn, omdat de backgroundverlichting drastisch zal veranderen ! (meer hierover later)

En dan verlies je nog het probleem uit het oog dat de colourspace van een TFT zeer sterk afwijkt van die van een conventionele CRT, en dat broadcast systemen wel degelijk worden gecalibreerd op het zo-correct-mogelijk weergeven van kleuren op een CRT. Plasma is ook daar in het voordeel : de colourspace van Plasma benadert die van een CRT veel dichter als een TFT dat doet.


Grotere LCD's bestaan inderdaad. Maar éénmaal voorbij 37 inch wordt Plasma meestal goedkoper als TFT, en bij 50 inch is het hek helemaal van de dam. Zoals alles is dit een heel dynamisch gebeuren, en de ontwikkeling van steeds betere TFT's gaat met grotere stappen vooruit als bij de Plasma schermen (zowel op gebied van technische ontwikkeling als van prijzen).

"Donkere kleuren" blijft per definitie een probleem voor de huidige generatie van NIET-selectief stuurbare background verlichting van TFT's. Je TFT "lekt" achtergrondverlichting. De fabrikant lost dit ten dele op door een filter, maar dit beïnvloed natuurlijk ook de andere, donkere kleuren. Meestal is deze filter niet kleurneutraal, wat bij TFT's kleurafwijkingen veroorzaakt die afhankelijk van fabrikant tot fabrikant purper, groeinig of rood-achtige bijschijn zal zorgen.

De enige KORREKTE oplossing hiervoor is een slim-stuurbare achtergrondverlichting, iets waar de volgende generatie van TFT's mee zal worden uitgevoerd. Theoretisch zelfs PER beeld element. Technisch niet realiseerbaar, maar toch gebruikt men een soort "zone gevoelige" verlichting op deze nieuwe generatie. Zeer complex, Zeer duur. Ik heb hier een prototype van gezien op Cebit op de Sony stand : neem gerust van me aan dat de klassieke TFT *ziekelijk slecht* uitziet in vergelijking met zo'n stuurbare background TFT. (werkte bij Sony op basis van super-heldere Led's ipv de normale CFT lamp(en), waardoor Sony aangaf dat zowel de levensduur als de stroomopname van TFT's op die manier drastisch werd verbeterd. Ook heeft de lamp zelf een veel kleinere colourspace als de gebruikte leds, wat wederom een veel betere kleurweergave teweeg zal brengen).

Opletten dus als je zegt "het is een fabeltje". Want dat is het echt NIET hoor. Wacht maar een jaartje tot die nieuwe TFT's op de markt komen, en dan zal je zien hoe matig de huidige TFT's op dat gebied wel niet zijn.
Laatst gewijzigd door kaween 21 jul 2006, 21:33, in totaal 2 gewijzigd.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Blue-Sky schreef:Zie eens in deze thread
Persoonlijk denk ik dat LCD zijn voordeel heeft, bij een plasmascherm kan men defecte pixels vervangen bij defecte, maar verbruikt meer stroom als een LCD scherm (zie ook in quote wat meon schreef)
Plasma vreet trouwens méér stroom dan een klassieke CRT-tv!


.... da's dus een urban legend (herstellen van dode pixels in een plasma matrix). Een dooie plasma pixel kan NIET hersteld "opnieuw opgeladen of gevuld" worden. Mij niet geloven, bel gewoon Philips maar eens op. Dit is een van de oudste misconcepties van plasma, maar je hoort dit dus nog steeds regelmatig als verkoopspraat van mensen die waarschijnlijk zelfs niet eens weten dat dit NOOIT zo is geweest.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Wat zoek je eigenlijk ?
- een groot scherm ?
- prima kwaliteit ?
- wat mag het kosten ?
- moet het een de muur kunnen hangen ?

Buiten plasma en LCD zijn er nog andere alternatieven : bv ILA tv van JVC. Voor een dikke 4000 euro kan je een 70 inch hebben. Kan je wel niet aan je muur hangen (is denk ik zo'n 50 cm diep)

Als je oude toestel nog werkt is echter mijn advies : wacht nog even.
Binnen afzienbare tijd komen er hopelijk meer uitzendingen in HD-formaat. Ok zal binnenkort de HD-DVD zijn intrede doen.
Dan kan je pas volop genieten van die grote schermen.

Ik heb een demo gezien van die 70 inch in combinatie met BleuRay : adembenemend !
Als je echter gewoon VMT of VRT bekijkt op zo'n groot scherm dan valt dat wel eens tegen.

Verder is het een techniek die razendsnel evolueert. Elk jaar komen er merkbare verbeteringen.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

brooklyn schreef:Ik wil binnenkort een plasmaTV aanschaffen, Na wat googlen heb ik gezien dat een plasma net iets beter is dan LCD.
heeft er iemand suggesties prijs/kwaliteit of eventueel koopjes
Hij moet zeker HD aankunnen, en hij mag ook geen 5000 euro kosten
Het hele gamma van Philips vind je hier (Plasma en LCD)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

[quote="dietervanb"]Als je oude toestel nog werkt is echter mijn advies : wacht nog even.
quote]

Beste advies van de hele thread. TFT techniek wordt pas echt volwassen na de introductie van stuurbare backgroundverlichting op LED basis. Plasma wordt ook nog steeds verfijnd. Met een beetje geluk hebben we binnen dit en 2 jaar 2 nieuwe spelers die het hele FPD gebeuren volledig kunnen doen veranderen (Oled en SED techniek) en alle nu beschikbare modellen op slag totaal verouderd zullen laten blijken.

Als je huidige scherm echt aan vervangen toe is, dan is het wikken en wegen wat voor jouw het belangrijkste is in de balans van voor en nadelen. Wel ga ik er voorzichtig van uit dat tegen de tijd dat HD echt een issue is, beide bovengenaamde technieken + de snelheid van de continue verbeteringen op de huidige technieken ervoor zal zorgen dat de dure HD toestellen van vandaag zich niet zullen kunnen meten met de kwaliteit die de schermen zullen hebben wanneer HD ECHT bruikbaar wordt, zodat je dure hidef display niet moet terugvallen op kwalitatief matige noodoplossingen om de huidige beperkingen van de broadcast systemen op te vangen (Pixelplus, DIST, en al die andere kunstmatige resolutieverhogers). Ik ken dan ook een paar mensen die vandaag gewoon kiezen voor een betaalbare 852x480 Plasma, die ze vervangen wanneer de tijd hiervoor geschikt is, zelfs indien dit maar 2 tot 5 jaar zal duren.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

kaween schreef:Even technisch : TFT's hebben een typische colorspace van 256x256x256, zijnde 24bits. CRT's hebben een theoretisch onbeperkte colourspace, maar goede CRT's worden gezien als 30 of zelfs 36bits-capable.
...
Je kan daarover discussieren of iemand in staat is om verder als 24 bits te onderscheiden, en de meningen hierover lopen ook sterk uiteen, maar IK zie het wel degelijk : ik heb nog geen enkele TFT gezien die een GOEDE plasma kan bedreigen op dit gebied, laat staan een CRT evenaren.

Dit is een puur theoretische uitleg. Want wat is kleur? Kleur is weerkaatsing. Er van uitgaande dat je niet in een gecondioneerde ruimte naar uw scherm kijkt is het weerkaatsing van zonlicht. De "colourspace" van dit zonlicht is per definitie elke dag anders. Tenzij je dus in een geconditioneerde ruimte zit en je een gecalibreerd scherm en een gecalibreerde bron hebt dan is al dat gedoe over colourspace puur theoretisch.

Opletten dus als je zegt "het is een fabeltje". Want dat is het echt NIET hoor. Wacht maar een jaartje tot die nieuwe TFT's op de markt komen, en dan zal je zien hoe matig de huidige TFT's op dat gebied wel niet zijn.

Ik heb meerdere projecten gedaan met betrekking tot kleurentechnolgie o.a. in samenwerking met de Univeristeit van Leedsdus ik denk wel dat ik weet wat kleur is en hoe je al die getallen waarmee getoverd moet interpreteren. Trouwens ik heb de Philips LCD waar ik hierboven naar verwees en de kwaliteit van het beeld (inclusief kleur) was weldegelijk een doorslaggevende factor bij de aankoop, om niet te zeggen de enige. Trouwens ik ben niet de enige want in FWD magazine nr 5 scoort dit toestel wat beeldkwaliteit even goed of beter dan sommige plasma toestellen.

Astralon
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... jij jouw mening, ik de mijne. (niet dat ik die niet respecteer, hoor). Ik zeg enkel dat IK wel degelijk een groot kwaliteitsverschil waarneem. En ook dat dit verschil meetbaar is. Of je subjectieve kleurervaring hieronder moet lijden, is een andere zaak, want die is van persoon tot persoon verschillend.

Dat een deel van mijn betoog theoretisch van natuur is, neemt niet weg dat ze technisch correct is. En neemt ook niet weg dat ze meetbaar is, en effectief herkenbaar door een persoon.

Ik heb verleden week de eerste Samsung 10bits-colour display kunnen bekijken naast een 8bits. Het verschil is er wel degelijk. Ergo, 8bits per kleur is niet immer voldoende. (populistische uitspraak, want er zit natuurlijk meer achter, ik weet ook niet hoe goed de calibratie gebeurde van beide schermen.)

Dat je ambient verlichting een grote weerslag heeft op je colourspace is wieddes, daar heb je natuurlijk tonnen gelijk in. Maar bij TFT's is de ACHTERGRONDVERLICHTING minstens even belangrijk als je ambient verlichting, en dat valt ook niet te ontkennen. En het zijn net die CFT's die een serieus niet-lineair gedrag vertonen. Ja, daar wordt op gecompenseerd, maar dat gaat ook maar zover. Enige oplossing op korte termijn : betere achtergrondverlichting, en da's de volgende stap in de TFT wereld.

Ik ken een paar professionals in de videowereld, en kleurcorrecties in studios worden nog steeds uitgevoerd op gecalibreerde CRT controlemonitors.

Ik neem gerust aan dat je met recht heel tevreden bent van je Philips TFT, en betwijfel ook niet dat het toestel een zeer goed beeld weergeeft. Maar ook het beste TFT scherm van Philips dat ik tot nu toe heb gezien had nog _steeds_ een minder goede kleurrespons in *sommige* situaties, vooral wanneer er op de uiterste tonen van de kleuren wordt gewerkt. Het hangt van jezelf af of dat voor iemand een probleem is of niet. Voor mij dus wel.

Je mag gerust je eigen mening hebben, en die mag ook zelfs juist zijn, maar ik neem aanstoot aan het feit dat je verschillende mensen gewoon verteld dat hun notie "onzin" is, want technisch zie ik geen enkel sluitend betoog van jouw zijde die hun notie ontkracht.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@kaween
Waar heb ik deze thread het woordje onzin gebruikt?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

--------------------------------------------------------------------------------

Siglo schreef:
Zelfs bij dvd is het beeld beter op een CRT. Misschien is een lcd wel gedetailleerder, maar de kleuren zijn tenminste normaler op een crt.

Nog eentje voor de categorie "onzin". Zie ook eens: http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=11328


Ik heb het niet op een opmerking tusen jouw en mij. Ik geef ook toe dat ik niet de volledige thread gelezen heb waar deze opmerking werd geplaatst, maar het getuigd van een gebrek aan minimum aan respect.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dus anderen mogen een stelling poneren zonder technische uitleg. Ik verwijs naar een andere thread waar jij en ik onze visie geven en dat vind je van weinig respect getuigen :eek:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Nou nee. Je verwijst naar DEZE thread om aan te tonen dat de mening van de man onzin is. Waarmee je volgens mij ook onmiddelijk zegt dat mijn technische onderbouw onzin is. Dat kan best, maar dan verwacht ik ook een technisch gefundeerd weerwerk, snap je.

Indien dat niet de bedoeling was, mijn excuses, maar zo interpreteer ik jouw doen en laten in deze zaak.

Vriendelijke Groetjes,
Kaween
Gebruikersavatar
Jos77
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 jan 2006, 01:39
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

En nu effe terug ontopic :wink:

Ik heb mijn keuze vooral gebaseerd op het kijken naar DVD-films, en wou een groot scherm (had totvoorkort een 32" CRT).
Eisen:
- ongeveer 42"
- resolutie minstens 1024 x 768
- HDMI-ingang en component-ingang
- mooi design
- gemakkelijk verkrijgbaar (en dus aan het werk te zien) in België

Ik kwam uit bij plasma wegens:
- Mooiere kleuren (vooral huidtinten e.d.)
- Betere zwartweergave

Na het bestuderen van een massa testen bleven deze over:
- Panasonic TH-42PV60E
- Pioneer PDP-436RXE
runners-up: een Hitachi en een Fujitsu.
De beeldkwaliteit, ook bij een matig kabelsignaal, was erg goed. DVD-weergave was, zoals verwacht nog beter. :roll:

Het is de Pioneer geworden, vooral omdat ik het design veel mooier vond. Betaald: 3300 euro 2 maanden geleden, incl levering & plaatsing. Je kan 'm waarschijnlijk wel ergens goedkoper vinden nu.

Kijk ook hier eens.

Alles hangt er wel vanaf waar je het meest belang aan hecht. Een LCD heeft ook bepaalde voordelen t.o.v. plasma, maar voor mij waren de voordelen van Plasma belangrijker.

Succes, en laat maar weten wat het wordt :-D
::: Gigabyte GA-P55A-UD3 :: Core i7 860 :: 4x Corsair 2048MB :: Ati HD5850 :: WD500GB :: Antec P150 :: EDPNet VDSL2 20/2 :::
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

onze LG plasma vertoondt nu na een jaar of 3 een beetje verkleuring waar die zwarte banden steeds staan (niet opvallend), voor de rest niks dan goeds, geen kapotte pixels etc
Gebruikersavatar
bijicool
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:27
Locatie: Kapellen

1 Gouden Tip: Pioneer Plasma TV rules!
doeternietoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2006, 17:02

Ik heb de Panasonic TH-42PV500E
TV van het jaar 2005.
Ik heb daar 2 maanden op moeten wachten.
Was nergens meer te verkrijgen in .be / .nl / .de.
Maar dat was het wachten wel waard.

www.kieskeurig.nl
is een goede site om klanten reviews te lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”