En dat je der meer rijplezier van hebtheist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai

En dat je der meer rijplezier van hebtheist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai
Die is er wel.liegebeestig schreef:Voor mij zouden micro-omvormers afvallen vanwege geen manager (of is die er wel?)
PR voor "een manager"De Envoy-S is de slimme Enphase gateway achter de energieoplossing voor thuis van Enphase. Dankzij de doordachte Envoy-S wordt het voor zowel de installateurs als de systeemeigenaren eenvoudiger, dankzij de uitgebreide bewaking, inzicht in het energieverbruik, updatemogelijkheden op afstand en zelfs load management. De Envoy-S verbindt alle facetten met elkaar om één compleet geintegeerde energieoplossing voor thuis te bieden:
slim, eenvoudig en krachtig.
Kostprijs omvormer is het grootste bezwaar.liegebeestig schreef:Waarom niet meteen het maximale voorzien, dus 3f 10kva? Maakt toch niet meer uit en je hebt meer mogelijkheden in de winter als je pakweg 15kwp op je dak zou krijgen.
Toen ik met collega's overlegde - smalltalk in groep gaat wat vlotter op locatie en niet in telewerk - bleken er wel meer recent nog een 10kWp installatie 3F op een 8kVA omvormer geplaatst te hebben. Telken met 3 strings.liegebeestig schreef:Waarom niet meteen het maximale voorzien, dus 3f 10kva? Maakt toch niet meer uit en je hebt meer mogelijkheden in de winter als je pakweg 15kwp op je dak zou krijgen.
- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
Leg in kwh ongeveer 2x jaarverbruik bedoelde ik.heist_175 schreef:- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
- Waarom zou een 10kVA omvormer wel 15kWp aankunnen en 8kVA niet?
- ZX?
8 en 10 kunnen eenzelfde vermogen wp aan.heist_175 schreef:- Wat is het verschil tussen 8kVa en 10kVa omvormer? 10 is wat duurder en laat meer toe in de zomer, maar ik verbruik zelden 10kW...liegebeestig schreef:Tuurlijk. Maar een 10kva omvormer geeft je de kans op uitbreiding naar 15 kwp en dat heb je nodig in de winter. Reken op zx je verbruik.
- Waarom zou een 10kVA omvormer wel 15kWp aankunnen en 8kVA niet?
- ZX?
Ondanks de corruptie en het gelobby van/voor politiek en energiesector, toch proberenDarkV schreef:ik me afvraag of het ook nog iets opbrengt
Ben je zeker dat je meehelpt door het plaatsen van zonnepanelen en batterijen ?heist_175 schreef:- mee te werken/helpen aan een oplossing, ipv deel te blijven zijn van het probleem
Pijnlijk om in energiediscussies te beginnen over de afvalberg van zonnepanelen. Die is er natuurlijk, maar vergeet de alternatieven voor zonnepanelen niet, telkens met bijhorende -en veel ergere - afvalberg:DarkV schreef:Ben je zeker dat je meehelpt door het plaatsen van zonnepanelen en batterijen ?heist_175 schreef:- mee te werken/helpen aan een oplossing, ipv deel te blijven zijn van het probleem
Ecologisch zou dit (en electrische wagens) wel eens veel slechter kunnen uitdraaien.
Ondertussen beginnen de eerste zonnepanelen hun levenseinde tegemoet te komen en belanden deze op de afvalberg !
Hun rendement neemt alleen wat af, (defecten buiten beschouwing gelaten) een reden om deze weg te gooien ?DarkV schreef: ...
Ondertussen beginnen de eerste zonnepanelen hun levenseinde tegemoet te komen en belanden deze op de afvalberg !
Mijn funfer van eind 2013 heeft nochtans geen enkele uitval gehad en onderhoud is ook gewoon de normale beurten om de 30k km. Ik rijd al jaren BMW en de betrouwbaarheid is een daar een factor van. Heb ooit 1x een zijstap gedaan met een Ford Mondeo en daar heb ik eigenlijk vanaf het 2de jaar niks anders dan last mee gehad en onderhoud was even duur als de BMW eigenlijk.heist_175 schreef:Ware het niet dat een BMW veel meer uitval/onderhoud/... nodig heeft dan een Hyundai
Hoe kan ik dat kwantificeren?honda4life schreef: De MPP-tracker van 8, gaat wel lager, dus mogelijk iets betere prestaties bij mindere panelen / weinig lichtopbrengst.
Zou je sowieso moeten merken de momenten je zonnepanelen onder hun vermogen van 230 watt zitten, wat dus 95% van hun actieve tijd is.lacer schreef:Vraagje:
Klopt mijn redenering dat door het 20W verschil, ik momenteel nog niet kan zien dat ze minder opbrengen, maar pas als de panelen minder gaan beginnen produceren dan de 230W van de omvormer (wel rekening houden met het omvormer rendement) ?
Als nihil, vermits er in dit gebied toch amper vermogen zit.heist_175 schreef:Hoe kan ik dat kwantificeren?
Door de beperking van de omvormers op 230W kan ik niet zien of de panelen meer geven, de output is begrenst.honda4life schreef:Zou je sowieso moeten merken de momenten je zonnepanelen onder hun vermogen van 230 watt zitten, wat dus 95% van hun actieve tijd is.lacer schreef:Vraagje:
Klopt mijn redenering dat door het 20W verschil, ik momenteel nog niet kan zien dat ze minder opbrengen, maar pas als de panelen minder gaan beginnen produceren dan de 230W van de omvormer (wel rekening houden met het omvormer rendement) ?
Ook bij een lagere lichtsterkte gaan ze er op achteruit tenslotte.
Maar wat is 6 jaar statistisch... zeker met het veranderende weer (al is dat ook subjectief uiteraard).
..
Er zit een begrenzing in, bij nieuwere sunny boy toestellen is het +50 Watt dus daar is zeker wel marge (ongeacht de grootte?)lacer schreef:Door de beperking van de omvormers op 230W kan ik niet zien of de panelen meer geven, de output is begrenst.
Al zou ik via Sunny Explorer het output vermogen een 10 - 20 W hoger kunnen zetten, maar riskeer dat eigenlijk niet (uitval, vermindering levensduur omvormers weet je wel)
Vergeet niet dat je injectiepieken ook gaat betalen vanaf 2022.liegebeestig schreef:Zo veel mogelijk zelf energie produceren op de beschikbare ruimte is de juiste keuze in het nieuwe systeem (en zoals je zelf zegt: iedereen zou ervanuit moeten gaan dat de terugdraaiende teller binnenkort niet meer bestaat). Het ideaal is dan je panelen zodanig opstellen dat ze nog redelijk wat opbrengen in de winter. Want in de winter is de kans het grootst dat je heel veel van wat je produceert ook meteen nuttig kunt gebruiken (er zal sowieso te weinig zijn en je zal moeten bijkopen). In de zomer kom je sowieso toe, geen probleem. Richtaantal panelen: 2x het volledige jaarverbruik. Dus 7500 kwh verbruik > 15 kwh opbrengst op het dak leggen.
Het is duidelijk dat je meer weet dan ik hierover. Maar gezien ikzelf voor een keuze sta binnenkort om zonnepanelen wel of niet te zetten vraag ik even door. enig idee wat de taks zal zijn per piek (boven de 2,5kw) de vergoeding zou 3€c/kwh bedragen las ik ergens.liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Ik heb helaas ook geen glazen bol en er zijn nog geen getallen genoemd voor injectievergoedingen of - taksen. Het zou wel heel gek zijn als de vergoeding lager wordt dan de taks. Als het echt te zot zou worden kun je nog altijd een zware verbruiker aanzetten (weerstand...) om de injectie te voorkomen, maar zoals je merkt is dat pure verspilling. Ik denk niet dat zelfs onze energie maffia het zo ver gaat laten komen.Nexus1980 schreef:Het is duidelijk dat je meer weet dan ik hierover. Maar gezien ikzelf voor een keuze sta binnenkort om zonnepanelen wel of niet te zetten vraag ik even door. enig idee wat de taks zal zijn per piek (boven de 2,5kw) de vergoeding zou 3€c/kwh bedragen las ik ergens.liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Je onderschat de energielobby met een factor 100.liegebeestig schreef:Nexus1980 schreef:Ik denk niet dat zelfs onze energie maffia het zo ver gaat laten komen.liegebeestig schreef:Zelfs als je moet betalen voor injectie in 2022, dan komt er ook een vergoeding. Zolang er meer vergoeding dan taks is, is het goed he. Focus op de winter om op te wekken wat je kan. Want bijkopen zal veel duurder zijn!
Waar heb je dat gelezen?liegebeestig schreef: Heb zelfs gelezen dat een volledige afkoppeling van het net nu al illegaal zou zijn.
Vanuit persoonlijk standpunt snap ik dit. Als de hele maatschappij dit gaat doen, hebben we echt een probleem in de zomer.liegebeestig schreef:Hoe dan ook, niet op letten en enkel focussen op je verbruik in de winter. Dat moet je zo veel mogelijk proberen zelf op te wekken want anders ga je het moeten aankopen. Daarom: zuidgericht, een stevige hoek van 40 tot 55 graden maken en zo veel mogelijk leggen als je kan betalen.
Daarvoor hebben we regulators. Ik denk in mijn eigen voordeel, net zoals de regulators en politici en de energiemaffia die zich laten bedienen door de politici.devastator schreef:Vanuit persoonlijk standpunt snap ik dit. Als de hele maatschappij dit gaat doen, hebben we echt een probleem in de zomer.liegebeestig schreef:Hoe dan ook, niet op letten en enkel focussen op je verbruik in de winter. Dat moet je zo veel mogelijk proberen zelf op te wekken want anders ga je het moeten aankopen. Daarom: zuidgericht, een stevige hoek van 40 tot 55 graden maken en zo veel mogelijk leggen als je kan betalen.