Corona: reacties van de ISP's & verhoogd datagebruik

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb ook last gehad dat Skype niet naar externe nummers wou bellen het grootste gedeelte van de dag. Maar dat heeft niets met het artikel te maken. Voor Telenet en Proximus zijn er geen problemen geweest en bijgevolg zou je dus de conclusie kunnen maken (zoals die tweet) dat de providers zelf met bewijzen komen dat hun datalimieten een non-argument zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Daar hadden we inderdaad ook last van, maar gezien ik zelden of nooit extern bel was het me niet bijgebleven.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Ik heb ook last gehad dat Skype niet naar externe nummers wou bellen het grootste gedeelte van de dag. Maar dat heeft niets met het artikel te maken. Voor Telenet en Proximus zijn er geen problemen geweest en bijgevolg zou je dus de conclusie kunnen maken (zoals die tweet) dat de providers zelf met bewijzen komen dat hun datalimieten een non-argument zijn.
De datalimieten zijn wel een argument. Een verkoopsargument.
Als morgen Telenet echt onbeperkt dataverkeer gaat geven op de huis-tuin-keuken abo's, dan ga je snel kabeltjes zien hangen tussen huizen gok ik. Ik deed het 10 jaar geleden reeds : ik was de eerste bewoner van een nieuwbouw appartementblok in Merelbeke. Het project bestond uit 2 blokken : 1A (12 appartementen) en 1B (8 appartementen). Alle appartementblokken hadden 2 UTP kabels naar het technisch lokaal lopen (voor telefonie/dsl), en de 2 technische ruimtes waren met elkaar verbonden met een 10-tal UTP kabels (enkel blok 1A had telefonie invoer, proximus moest dus eerst komen patchen op 1A, dan de juiste utp uitpiepen en op 1B terug patchen). Gevolg : gedurende 5 jaar (de tijd dat ik daar woonde) heeft iedereen van mijn internet gebruik gemaakt. Ik had eerst telenet (waren het snelste om te leveren, via via via wat kunnen versnellen), en had in onze gemeenschappelijke ruimte een 24 poort switch gezet (nog een 10/100mbit model), samen met een PC met 2 netwerkpoorten welke diende als router (elk appartement had zijn eigen /24 iprange via vlans). Nadien kwam er echt onbeperkt internet dankzij Dommel en EDPnet. Mensen nooit horen klagen, was prima oplossing en iedereen betaalde mij met plezier 10 euro per maand. Iets wat providers niet zo leuk zouden vinden natuurlijk ;-)

Maar ik begrijp je wel, datalimieten zijn nog steeds absurd...

Wat foto's van de latere setup (pc vervangen door routerboard, nadien overal met managed switches gewerkt)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 29 keer

Mensen gaat dat echt niet doen hoor, om 30 euro per maand te besparen. Dat kan nu al via onbeperkte internetabonnementen.
Dan zit je met een gedeelde Tv-bibliotheek, Yelo app, mobiele telefonie met een "datapot", extra betalende kanalen, inzicht in elkaars account. Als er een IT-probleem is "de printer werkt niet via WiFi", zit je altijd met geklaag en moet de verantwoordelijke het oplossen. Zie jij je dat doen met je buren?

Een simpeler idee: iedereen heeft een grasmachine staan in het tuinhuis die hij onbeperkt mag gebruiken. Toch kopen we allemaal onze eigen grasmachine, terwijl we er maar 2 uur per 14 dagen van gebruik maken. Je zou die ook perfect kunnen delen met je buren, maar dat is niet in onze aard.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Mensen doen dat echt wel, maar je moet hun van in het begin (als men er net woont) de keus geven : ofwel hadden ze 5 minuten later internet via mij, ofwel moesten ze een paar weken wachten eer de provider langs kwam. En zo waren dingen snel geregeld :-)
Uiteraard, voor tv, telefonie, gsm, ... moesten ze zelf zorgen. Dus er was geen gedeelte tv bib, yelo app, mobiele telefonie met datapot, enkel internet. En als de printer niet werkte via wifi kwam ik wel eens kijken, dat is allemaal zo geen ramp. Ik was in het weekend en 's avonds toch thuis, en moest hooguit 50 meter verder gaan. Mijn support was dus altijd sneller dan die van een provider, want een printer die niet kan verbinden met wifi, daar sturen ze ook techs voor!

Grappig dat je dat aanhaalt van die grasmachine trouwens : toen ik van mijn appartement verhuisde naar een huis (met tuin) heb ik ook een tweedehands grasmaaier gekocht. Ik woonde hier amper een week toen een jongetje van 10jaar kwam vragen of hij mijn gras mocht afrijden voor 5 euro (om de 2 weken). De grasmaaier van mezelf is dus redelijk technisch werkloos : die gast komt, 5 jaar later, nog steeds het gras afrijden. Al vraagt hij inmiddels wel 8 euro. En als ik eens buiten kijk zie ik veel mensen gebruik maken van zijn "diensten". Vroeger kwam hij met een elektrische maaier, en moesten de mensen thuis zijn zodat ze hem een stopcontact konden geven (had zelf een verlengkabel gekocht). Maar sinds die is stuk gegaan komt hij sinds een 2-tal jaar met een maaier op benzine. En na het maaien heb je een briefje in je deur om het geld op zn rekening te storten.

Aangezien ik in een rustige wijk woon met rijhuisjes, waarvan meer dan de helft van de inwoners van de straat boven de 50 jaar is, gok ik dat hij hier een leuk zakcentje verdient. Maar ik gun het hem wel.

Telefonie = EDPnet + OVH
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

krisken schreef: De datalimieten zijn wel een argument. Een verkoopsargument.
Als morgen Telenet echt onbeperkt dataverkeer gaat geven op de huis-tuin-keuken abo's, dan ga je snel kabeltjes zien hangen tussen huizen gok ik. Ik deed het 10 jaar geleden reeds :
Oei doen ze dit in Nederland ook al jaren die kabeltjes tussen huizen leggen? Daar hebben ze al (bijna) altijd onbeperkt gehad.

Dat het netwerk van Telenet en Proximus het niet zouden trekken is een non-argument. Ze doen het al jaren om de prijzen kunstmatig hoog te houden en steeds jaar ja jaar kunstmatig te verhogen.
Tja, van een overheidsbedrijf als Proximus kan je niets anders verwachten hé.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Telewerk bij het grootste vervoerbedrijf waarbij +/- 15- a 20000 man aan telewerk moet doen is anders geen lachertje. De it dienst heeft voor alle gebruikers een VPN opgezet waarbij de connectie vaak verzadigd raakt. Gelukkig kan ik op de parking van ons logistiek centrum de wifi oppikken om mijn taken af te werken. Zowat alles gebeurd nu vanuit de huiskamer en verspreid over de dag. We moeten ons flexibel opstellen en zijn verplicht om 's nachts stand-by te zijn. Behalve de treinregeling. Daar zitten nog mensen op het bureel, weliswaar een desk gescheiden en met de nodige discipline wat hygiëne en contact betreft. Er zijn zelfs mensen preventief in quarantaine om de kerntaken uit te voeren bij personeelstekort door corona. Aan de communicatie die binnen ons departement is verlopen kan ik alleen maar afleiden dat het ernstig genomen wordt en we dit doen om mensenlevens te sparen......
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Heeft er al iemand extra data volume gekregen bij Orange?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

nee ik lees pas vanaf 25 maart. Kvraag mij af waar dit goed voor is.

orange update

5GB extra voor al onze mobiele abonnees.
Omdat het nu belangrijk is om makkelijk in contact te blijven met je familie, je vrienden, je collega’s, … geven we je 5 GB mobiele data. We activeren deze automatisch vanaf 25 maart en deze zijn 31 dagen geldig. Meer info volgt de komende dagen via sms
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Slafes schreef:Velen precies zonder jong volwassen kinderen. Is het verboden om bij vrienden/liefjes te zitten?

Denk dat de jeugd ook wel zelf enige verantwoordelijkheid mag nemen. We kunnen het niet genoeg zeggen en herhalen, de uiteindelijke keuze ligt bij hen. Als je werken bent kan je moeilijk je kind tracken met een gps chip. :roll:
Dat is het probleem met jong volwassenen, ze denken dat ze alles (beter) weten. Gelukkig hebben sommigen ouders die slimmer zijn. Het is niet verboden om bij anderen te zitten maar het is gewoon onverstandig en eigenlijk onverantwoord. Het is de rol van ouders om hun kinderen daarop te wijzen als ze zelf duidelijk voorheen niet voldoende verantwoordelijkheid hebben leren opnemen.

Kinderen tracken is niet nodig als je ze vertrouwt omdat ze de boodschap begrepen hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Muziekbos schreef:Oei doen ze dit in Nederland ook al jaren die kabeltjes tussen huizen leggen? Daar hebben ze al (bijna) altijd onbeperkt gehad.

Dat het netwerk van Telenet en Proximus het niet zouden trekken is een non-argument. Ze doen het al jaren om de prijzen kunstmatig hoog te houden en steeds jaar ja jaar kunstmatig te verhogen.
Tja, van een overheidsbedrijf als Proximus kan je niets anders verwachten hé.
En telenet is ook een overheidsbedrijf want ze verhogen even goed hun prijzen :lol:

Het probleem is een quasi duopolie, dan krijg je dure prijzen en prijsafspraken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het was wel duidelijk dat overal de services onder de load aan het kreunen zijn.
Gisteren Bingel geprobeerd voor wat taakjes voor de kinderen: lag plat.
Laatse paar dagen geregeld dropouts op mijn WebEx sessies op het werk.
Kinderen komen daarnet binnen dat ze niet op Fortnite geraken op de Switch: Nintendo netwerk blijkbaar plat.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Hier stond ook ene aan mijn bureau, dat zijn Switch niet online kon.. Idd blijkbaar wereldwijd plat..
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mailracer schreef:Telewerk bij het grootste vervoerbedrijf waarbij +/- 15- a 20000 man aan telewerk moet doen is anders geen lachertje.
Bij ons zitten we met een kleine 12000 mensen te telewerken... en ons netwerk kan het trekken, ook met massaal gebruik van Skype & Teams.

Zal er dus vanaf hangen van hoeveel je werkgever gaat investeren in remote-working infrastructuur?
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Webex weer zo goed als plat.....
amper een normale Webex te voeren
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Muziekbos schreef:
krisken schreef: De datalimieten zijn wel een argument. Een verkoopsargument.
Als morgen Telenet echt onbeperkt dataverkeer gaat geven op de huis-tuin-keuken abo's, dan ga je snel kabeltjes zien hangen tussen huizen gok ik. Ik deed het 10 jaar geleden reeds :
Oei doen ze dit in Nederland ook al jaren die kabeltjes tussen huizen leggen? Daar hebben ze al (bijna) altijd onbeperkt gehad.
Absoluut, ook daar kennen ze nog steeds netwerkjes alla Wireless België hoor! Nederland is er veel beter voor geschikt ook, zo plat als een pannenkoek. 't Is niet voor niks dat er af en toe een MUM (Mikrotik User Meeting) doorgaat in Amsterdam hoor ;-)

Telefonie = EDPnet + OVH
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals ik had voorspeld
CCatalyst schreef: Ik denk niet dat er problemen gaan zijn bij de ISP's toch zolang er geen schade is aan de infrastructuur (vele water van de laatste dagen zorgt voor verzakkingen hier en daar), het internet zal mss wel wat trager zijn.

Problemen zijn wel mogelijk bij de VPN, Citrix, etc. infrastructuur van bedrijven en in de cloud als die niet voldoende kunnen scalen.
Soit, jammer dat de cloud en cloudaanbieders deze historische kans niet kunnen aangrijpen om hun deugdelijkheid en het alternatief dat ze zijn te bewijzen. Dit zal in de komende dagen wel opgelost worden vermoed ik, maar ze mogen zich nu wel snel gaan herpakken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

goh, er is toch wel al een deel probleem blijkbaar...
...dat de recente verandering van het gedrag van de Belgische werknemers (werken op afstand), momenteel een grote storing veroorzaakt op de Belgische telecommarkt. De capaciteitsbehoefte stijgt vandaag reeds tot 50%.

Dit heeft uiteraard gevolgen voor internet, vaste en mobiele telefoniediensten. De algemene kwaliteit verzwakt in gans België, wat resulteert in:
- Mindere hoge snelheden van het internet
- Telefoonnummers willekeurig onbereikbaar
- Gedeeltelijke onbereikbaarheid van de nationale operatoren en ISP
- Verminderde audiokwaliteit
- Ondersteunende diensten zijn nauwelijks bereikbaar
Deze belemmeringen werden ons bevestigd door de grote ISP en telecomoperatoren...
momenteel lijkt het nog wel mee te vallen tbh, maar goed.
(ik merk thuis een verlies van snelheid van rond de 80 normaal naar rond de 65 nu)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

devilkin schreef:
mailracer schreef:Telewerk bij het grootste vervoerbedrijf waarbij +/- 15- a 20000 man aan telewerk moet doen is anders geen lachertje.
Bij ons zitten we met een kleine 12000 mensen te telewerken... en ons netwerk kan het trekken, ook met massaal gebruik van Skype & Teams.

Zal er dus vanaf hangen van hoeveel je werkgever gaat investeren in remote-working infrastructuur?
Niet, het zijn er maar een duizendtal die voorzien waren. We moesten ook steeds onze licentie hiervoor verlengen. Voor degenen die niet voorzien waren hebben ze een plan B moeten opstarten met een andere VPN software en mogelijk een andere peering. ook ons GSM verkeer dat via een eigen transit centrale passeert ondervind hinder.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Nergens staat dat het verboden is om af te spreken met vrienden/liefje op dit moment. Op dit moment zijn de richtlijnen om niet in grote groepen af te spreken en contact zo veel mogelijk te vermijden. Die kunnen ook lezen he.

Of het een goed idee is, daar valt over te discussiëren, maar dan is werken eveneens not done, uw partner moet dan thuis ook minstens 2 meter afstand houden en sluit dan ook ineens de voedingswinkels en ban het openbaar vervoer.

We wijken in alle geval heel hard af, het ging over data.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Tja, als je het verschil niet ziet tussen voor uw brood gaan werken en producten maken waarvan anderen leven en wat vriendenbezoekjes :roll:

Het gaat erover dat men kinderen/jong volwassenen ook iets kan leren uit deze crisis ipv te doen alsof het een voldongen feit is dat je geen leven meer hebt zonder connectie/data. Misschien is het zelfs zo dat ze geen leven hebben door deze verslaving, think about it.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit is geen persoonlijke aanval naar Dizzy, noch naar Slaves of wie dan ook op dit forum. Ik ga hier op dit moment dan ook niemand gelijk geven, noch ongelijk geven. Zowel Dizzy zijn bovenstaande reactie als die van Slaves begrijp ik beiden zeer goed, en nogmaals : ik neem geen standpunt in. Maar ik zou toch willen vragen om in deze tijden onderlinge vetes te laten rusten. Om niet onnodig mensen (verbaal?) uit te dagen. Om zo min mogelijk de confrontatie op te zoeken.

Wat nu op ons af komt is iets dat we nog nooit gezien hebben en van ongekende omvang is. We weten niet waar we aan beginnen, noch waar dit zal eindigen. We gaan elkaar hard nodig hebben de komende dagen/weken/maanden. Wat nu gebeurd gaat een impact hebben op een groot deel van ons verdere leven.

Wees dus verdraagzaam naar elkaar toe, steek elkaar een hart onder de riem, en vergeet uw naasten niet. Niet alleen uw vrienden, familie en kennissen, maar ook virtuele naasten zoals dit forum.

Eens deze pandemie achter de rug is, kunnen we nog steeds verder discussiëren over de (al dan niet) genomen maatregelen...

Telefonie = EDPnet + OVH
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb 10GB extra mobiele data gekregen van proximus maarja, kzit constant op wifi natuurlijk maar tis wel mooie geste dat ze doen.

En tgoghja; Vandaag wou ik cash op de rekening laten zetten, nieuwe richtlijn, we mogen dat nimmer doen nu. Maarja, als ik dan nadien winkel binnen ga geven ze me kasticket mee, tja... Sommige maatregelen zijn werkelijk vd pot gerukt.

Zelfde mee opvang van kinderen haha, zitten ze der mee 20 en meer op een hoop samen op 10x10 meters.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Hier nul GB extra Orange tempo giga, nu had toch nog genoeg dus maalt niets uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Splitter schreef:goh, er is toch wel al een deel probleem blijkbaar...
...dat de recente verandering van het gedrag van de Belgische werknemers (werken op afstand), momenteel een grote storing veroorzaakt op de Belgische telecommarkt. De capaciteitsbehoefte stijgt vandaag reeds tot 50%.
<knip>
Deze belemmeringen werden ons bevestigd door de grote ISP en telecomoperatoren...
momenteel lijkt het nog wel mee te vallen tbh, maar goed.
(ik merk thuis een verlies van snelheid van rond de 80 normaal naar rond de 65 nu)
Splitter, heb je een link naar dat artikel? ik ben momenteel ook naar "spoken" aan het jagen. onze eigen telewerkoplossing draait within specs, maar we krijgen toch klachten. en omdat in het nieuws voor mij weinig te vinden is kan ik moeilijk naar de telewerker zijn thuisverbinding wijzen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Dit is geen persoonlijke aanval naar Dizzy, noch naar Slaves of wie dan ook op dit forum. Ik ga hier op dit moment dan ook niemand gelijk geven, noch ongelijk geven. Zowel Dizzy zijn bovenstaande reactie als die van Slaves begrijp ik beiden zeer goed, en nogmaals : ik neem geen standpunt in. Maar ik zou toch willen vragen om in deze tijden onderlinge vetes te laten rusten. Om niet onnodig mensen (verbaal?) uit te dagen. Om zo min mogelijk de confrontatie op te zoeken.

Wat nu op ons af komt is iets dat we nog nooit gezien hebben en van ongekende omvang is. We weten niet waar we aan beginnen, noch waar dit zal eindigen. We gaan elkaar hard nodig hebben de komende dagen/weken/maanden. Wat nu gebeurd gaat een impact hebben op een groot deel van ons verdere leven.

Wees dus verdraagzaam naar elkaar toe, steek elkaar een hart onder de riem, en vergeet uw naasten niet. Niet alleen uw vrienden, familie en kennissen, maar ook virtuele naasten zoals dit forum.

Eens deze pandemie achter de rug is, kunnen we nog steeds verder discussiëren over de (al dan niet) genomen maatregelen...
Sorry maar dit gaat te ver. Ik post ook geen "aanvallen" op iemand want dat is niet de reden waarom ik UB volg. Mijn voornaamste reden is het opsteken van technische kennis en het uitwisselen van ervaring. UB gaat, net zoals het leven, verder dan dat en soms komen daar dus andere onderwerpen bij kijken. Daar is niets mis mee. Een forum zonder discussie is zijn bestaan niet waard.

Waarom er door deze crisis liever met elkaar moet omgegaan worden is me een raadsel. Ik vind dat je ALTIJD met respect met elkaar moet omgaan. Het probleem op fora is dat je elkaar niet ziet en dat sommige dingen harder over komen dan je ze in werkelijkheid bedoelt. Je kan iets half lachend zeggen maar niet half lachend typen.

Mijn posts waren niet persoonlijk op Slaves gericht en ik waardeer zijn mening ook. Ik reageer echter op een houding die hij in deze toont maar waar hij zeker niet de enige in is. Deze houding is gewoon zeer gevaarlijk in deze tijden en zwijgen hierover is dus even problematisch als het gedrag zelf. Ik stel enkel het overdreven gebruik en afhankelijkheid van data aan de kaak. Dat is puur on topic en toch zeker niet kwetsend. Het is een maatschappelijk feit waar we toch eens bij mogen stilstaan. Een crisis als deze kan ook tot inzichten leiden en dat gebeurt niet door de onderwerpen maar uit de weg te gaan.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

profke schreef:Splitter, heb je een link naar dat artikel? ik ben momenteel ook naar "spoken" aan het jagen.
is uit een memo die door verschillende telecompartijen verstuurd is (nouja, dit is er 1 van, de andere partijen stuurden natuurlijk hun eigen versie die hetzelfde zei)
wat betreft de internetsnelheid, die meet ik op mijn eigen lijn regelmatig en daaraan merk ik dat ook die het de laatste dagen soms wat moeilijker heeft.
maar voor telefonie is het natuurlijk een sneller opmerkbaar gegeven...

ik vermoed naar internetverbindingen dat vooral de kleinere providers, die capaciteit inkopen van pxm, hun lijnen verzadigd gaan zien.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

50 tot 70% meer verkeer op de vaste lijnen volgens Jimmy Smedts van het BIPT:
Naast een grote toename van het aantal gesprekken is ook de trafiek van het vast internet met 50 tot 70 procent toegenomen ten opzichte van vorige dinsdag. Er zijn geen pieken waargenomen, maar er werd wel opvallend meer gedownload dan op een andere dinsdag. “Voor het vast internet is er nog lang geen verzadiging, er is nog marge voor de komende periode”, aldus de woordvoerder.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/te ... Binnenland
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

devilkin schreef:Bij ons zitten we met een kleine 12000 mensen te telewerken... en ons netwerk kan het trekken, ook met massaal gebruik van Skype & Teams.
Hier hebben we alvast de vraag gekregen geen video conferencing meer te doen over de VPN.

Waar de bottleneck precies zit heb ik geen idee.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Da's toch duidelijk: de VPN trekt het niet. Dat kan m.i. tweeërlei zijn:
1. de bandbreedte beschikbaar voor VPN is ontoereikend
2. de VPN-server is niet krachtig genoeg om de verschillende connecties (die elk behoorlijk wat vreten omwille van video) te verwerken.

Vanuit veiligheidsstandpunt is het inderdaad aangewezen om als je van thuis uit werkt, alles over de VPN te doen.
Ik heb - om de vereiste bandbreedte enigszins binnen de perken te houden - ervoor gekozen om enkel verkeer van/naar de campus en verkeer dat via de campus moet lopen (voor diensten die op basis van IP-adres toegang geven) over de VPN te sturen maar waarbij wél de campus-DNS-servers verplicht gebruikt moeten worden.
Op die manier hou ik toch al iet of wat van ongein buiten. Helemaal sluitend is dit uiteraard niet en bepaalde VPN-clients geven (terecht) melding dat niet alle verkeer via de VPN gaat, maar het is werkbaar.
Computer(k)nul
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Sinna schreef:Da's toch duidelijk: de VPN trekt het niet. Dat kan m.i. tweeërlei zijn:
2. de VPN-server is niet krachtig genoeg om de verschillende connecties (die elk behoorlijk wat vreten omwille van video) te verwerken.
Dat de VPN het niet trekt weet ik ook wel... ik bedoelde alleen dat ik niet weet of het punt 1 of punt 2 is dat het probleem is.

Ik vermoed echter punt 2... bandbreedte is volgens mij niet echt het probleem.

Ondertussen gaat het bij TN blijkbaar ook fout... https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893697
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893697

De netwerken van Telenet raakten woensdag overbelast in heel Vlaanderen. Vooral in de stedelijke gebieden worden veel storingen gemeld op het internet- en telefoonverkeer van de telecomoperator.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hier ook gemerkt, volgens router 10min geen internet gehad. (11:04:21 - 11:14:10)
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me wel af waarom sommigen precies urenlange videoconferenties zitten te houden. Denk dat het eens tijd is voor "Telewerken 101". Het is niet de bedoeling dat je een "virtueel kantoor" nabootst waarbij je elkaar ziet werken oid.

Een vergadering kan je idd via videoconferencing doen als er dingen getoond moeten worden, anders kan je ook gewoon voor audio-only opteren.

VPN-capaciteit kan idd een probleem zijn als alles nog "on prem" gebeurt. Snel een servertje bijzetten is dan natuurlijk niet eenvoudig. In de cloud kunnen zo'n zaken makkelijker opgevangen worden. Dat gezegd zijnde, Azure lijkt het moeilijk aan te kunnen zeker wanneer Amerika online komt, terwijl AWS het allemaal vlot lijkt te trekken.

Hier eigenlijk helemaal geen problemen met Telenet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 maa 2020, 13:41, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...Ondertussen gaat het bij TN blijkbaar ook fout...

Ondanks de "grote netwerf" inspanningen :-D
Laatst gewijzigd door wied 18 maa 2020, 13:44, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Vandaag zit ik de ganse dag in screen-sharing sessies in skype (was origineel geplanned in meeting rooms met een hoop volk) - het bolt nog altijd bijzonder vlot.
Aantal thuiswerkers is nog met 1500 gestegen vandaag.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

In het Noorden van Limburg geen problemen gemerkt.
Denk wel, als die jeugd nu allemaal binnen moet blijven dat deze problemen zeker niet de laatste zullen zijn.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sinna schreef:Da's toch duidelijk: de VPN trekt het niet. Dat kan m.i. tweeërlei zijn:

Vanuit veiligheidsstandpunt is het inderdaad aangewezen om als je van thuis uit werkt, alles over de VPN te doen.
Ik heb - om de vereiste bandbreedte enigszins binnen de perken te houden - ervoor gekozen om enkel verkeer van/naar de campus en verkeer dat via de campus moet lopen (voor diensten die op basis van IP-adres toegang geven) over de VPN te sturen maar waarbij wél de campus-DNS-servers verplicht gebruikt moeten worden.
Op die manier hou ik toch al iet of wat van ongein buiten. Helemaal sluitend is dit uiteraard niet en bepaalde VPN-clients geven (terecht) melding dat niet alle verkeer via de VPN gaat, maar het is werkbaar.
Correct me if I'm wrong maar allerlei webconference en skype-achtigen zijn toch allemaal encrypted? Dus dat maakt toch totaal niet uit of dat nu via VPN passeert of niet? Met ander woorden: dat zorgt toch alleen maar voor een onnodige druk op de VPN infrastructuur die vermeden kan worden?

Moet wel zeggen dat FaceTime de laatste dagen iets minder vlot lijkt te lopen bij mij. Internet (EDPnet) werkt absoluut perfect.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:https://www.standaard.be/cnt/dmf20200318_04893697

De netwerken van Telenet raakten woensdag overbelast in heel Vlaanderen. Vooral in de stedelijke gebieden worden veel storingen gemeld op het internet- en telefoonverkeer van de telecomoperator.
En dat is gebaseerd op 3 tweets, een "storingenkaart" die zich puur baseert op interpolatie, en een verklaring van het BIPT dat nota bene enkel gaat over telefonieproblemen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Het is misschien een on-prem oplossing voor conferencing (met de servers dus binnen het bedrijf). Sommige firma's willen niet dat dit door de cloud gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”