Ik gebruikte mijn Weepee vast nummer bij Proximus. Dat gaf geen foutmeldingen.
Vectoring basisprofiel
Gaat dit later (met Bbox3) betere waarden geven?
Gisteren 85/30
Ik heb al Bbox 3 in mijn bezit, nog wachten tot 100/40 om aan te sluiten, daar DLM nu actief is?
verhoging upload
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
Daar ik dit in gedachten had bij aankoop:
slechst 45' later al antwoord
copper analyse, synchro analyse, vectoring info, DLM info (actief)
DLMzone71
diagnose result
The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.
copper analysis
CABLELENGTH = 237 m
AE_Insulation = 5386 kOhm
BE_Insulation = 7201 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 19 nF
BE_Capacitance = 22 nF
AB_CAPACITANCE = 588 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h50ass00008
DownstreamAttenuation = 12.3
UpstreamAttenuation = 11.3
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 35000.0
DownstreamNoiseMargin = 16.4
UpstreamNoiseMargin = 10.3
VLAN10_AgentCircuitID = *H50ASS00008 eth 3/2/01/30:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001967682
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 129
vectoring information
Firmware version = 5335b.2.1.8c82A
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
DLM information
Date Next eval.
2018-08-17T22:06:41 2018-09-06T22:06:41
2018-07-27T08:36:10 2018-07-28T08:36:10
2018-07-16T16:45:39 2018-07-17T16:45:39
Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
4/09/2018 10:00:00
"Beste,
Wij hadden u graag verder geïnformeerd over de kwaliteitsproblemen die u momenteel ervaart op uw VDSL-lijn.
Na enige analyse hebben we beslist om de capaciteit van de VLAN waarop uw lijn geconnecteerd is, te upgraden. Deze upgrade neemt enkele dagen in beslag, maar wij brengen u uiteraard op de hoogte van zodra de upgrade voltooid is.
Als u vragen heeft, kunt u telefonisch contact met ons opnemen op nummer 03 265 67 00 of op dit ticket te reageren."
Vind ik wel mooi bewijs dat edpnet goede & bliksemsnelle support geeft. Ik heb paar jaar terug andere ervaringen gehad. Maar als het goed is, moet het ook gezegd worden!!! spread the word.
vraagje: upgraden capaciteit VLAN. Is dit een kost voor edpnet of voor Proximus?
en dit de reële speedtest zijn (ondanks optimale hardware/config)
1/9 ticket aangemaakt, daar ik gem. 89/32 had ipv 98,2/39,4 (beloofd)slechst 45' later al antwoord
copper analyse, synchro analyse, vectoring info, DLM info (actief)
DLMzone71
diagnose result
The measurements indicate no fault. If you decide to create a repair ticket, a field intervention will be created. / A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the result.
copper analysis
CABLELENGTH = 237 m
AE_Insulation = 5386 kOhm
BE_Insulation = 7201 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 19 nF
BE_Capacitance = 22 nF
AB_CAPACITANCE = 588 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h50ass00008
DownstreamAttenuation = 12.3
UpstreamAttenuation = 11.3
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 35000.0
DownstreamNoiseMargin = 16.4
UpstreamNoiseMargin = 10.3
VLAN10_AgentCircuitID = *H50ASS00008 eth 3/2/01/30:10
VLAN10_OALID = 001064235
VLAN10_PBIT = p0
VLAN10_SSID = 000000001967682
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 129
vectoring information
Firmware version = 5335b.2.1.8c82A
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
DLM information
Date Next eval.
2018-08-17T22:06:41 2018-09-06T22:06:41
2018-07-27T08:36:10 2018-07-28T08:36:10
2018-07-16T16:45:39 2018-07-17T16:45:39
Eligibility flag = F
Zone = DLMzone71
Activation flag = AUTO
4/09/2018 10:00:00
"Beste,
Wij hadden u graag verder geïnformeerd over de kwaliteitsproblemen die u momenteel ervaart op uw VDSL-lijn.
Na enige analyse hebben we beslist om de capaciteit van de VLAN waarop uw lijn geconnecteerd is, te upgraden. Deze upgrade neemt enkele dagen in beslag, maar wij brengen u uiteraard op de hoogte van zodra de upgrade voltooid is.
Als u vragen heeft, kunt u telefonisch contact met ons opnemen op nummer 03 265 67 00 of op dit ticket te reageren."
Vind ik wel mooi bewijs dat edpnet goede & bliksemsnelle support geeft. Ik heb paar jaar terug andere ervaringen gehad. Maar als het goed is, moet het ook gezegd worden!!! spread the word.
vraagje: upgraden capaciteit VLAN. Is dit een kost voor edpnet of voor Proximus?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit is een kost voor EDPNet.satsurfer schreef:vraagje: upgraden capaciteit VLAN. Is dit een kost voor edpnet of voor Proximus?
EDPNet moet namelijk - per LEX - bandbreedte aankopen bij Proximus.
Als jij de enige EDPnet klant op deze LEX is de volledige bandbreedt voor jou, anders moet deze bandbreedte gedeeld door alle EDPNet klanten die aangesloten zijn via deze LEX.
Over welke "kwaliteitsproblemen" hebben ze het ?[EDPNet] schreef:Wij hadden u graag verder geïnformeerd over de kwaliteitsproblemen die u momenteel ervaart op uw VDSL-lijn.
Jouw eerste "probleem" (gemiddeld 89/32 in plaats van de beloofde 98/39) zal niet echt opgelost zijn door de verhoging van de VLAN capaciteit.satsurfer schreef:1/9 ticket aangemaakt, daar ik gem. 89/32 had ipv 98,2/39,4 (beloofd)
Voor zover je dat een "probleem" kan noemen, want in het dagelijks internet gebruik zal je het verschil absoluut niet merken tussen 89/32 en 98/39
- - Jouw download zal misschien iets hoger worden, gezien de bandbreedte verhoging resulteert in minder overbooking. De kans dat je de "volle" snelheid krijhgt zal iets hoger zijn. Maar 98.2 mbps/s download zal je nooit halen, misschien wel 94 mbps/s (wegens de overhead)
- Jouw upload zal nooit 39,4 mbps worden, gezien je de capaciteit van jouw lijn dat niet aankan.
Jouw tweede probleem, waar je niet van spreekt is, een veel groter probleem: frequente syncloss (12 keer op 4 dagen). Dat is niet normaal (tenzij je zelf jouw modem 12 keer herstartte).
Dat probleem zal ook niet opgelost worden met de verhoging van de VLAN capaciteit.
Conclusie:
Het siert EDPNet dat ze zo behulpzaam en flexibel zijn, maar volgens mij hebben ze eigenlijk een kost gedaan, die voor jouw "kwaliteitsproblemen", nutteloos zijn
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
geen wijziging in snelheden, zelfs met fritzbox 7490 aangekoppeld.philippe_d schreef:Jouw eerste "probleem" (gemiddeld 89/32 in plaats van de beloofde 98/39) zal niet echt opgelost zijn door de verhoging van de VLAN capaciteit.
edpnet:
"De VLAN upgrade heeft wel plaatsgevonden. En uw modem blijft aan het volledige 100Mbit/35Mbits profiel synchroniseren.
Heeft u een mogelijkheid om uw lijn met een andere VDSL gecertificeerde modem te testen?
Deze link zou nuttig kunnen zijn: https://www.edpnet.be/nl/support/oploss ... traag.html"
Tja, moet deze dan niet aan 100Mbit/40 Mbits profiel syncen? Ja, ze gaan met kleine lettertjes schermen? Hoe moet ik geloven dat een een VLAN upgrade gedaan werd? Ze gingen me op de hoogte houden. Daar ik niets hoorde, zelf contact opgenomen.
En in de waardes zie ik 0 verschil. met bbox3 dus geprobeerd en fritzbox 7490 (7.01, previous driver)
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Zoals ik al voorspeld had in een vorige reactie, was het te verwachten dat de verhoging van de VLAN capaciteit jouw "probleem" niet zou oplossen.
De surfsnelheid snelheid die je meet, is perfect in lijn met jouw syncsnelheid.
Trouwens, sync snelheid heeft niets te maken met de VLAN capaciteit.
- Indien de VLAN capaciteit te nauw berekend is (voorbeeld 100/100), dan ga je op piekmomenten traag surfen, maar op kalme uren wel je snelheid halen, gezien de bandbreedte verdeeld wordt met andere EDPNet klanten in jouw regio (= overbooking).
- Indien de VLAN capaciteit groot genoeg is (voorbeeld 200/200), dan ga je normaal gezien aan je volle snelheid kunnen surfen (lage overbooking).
- Zoals je hierboven ziet, wordt je upload snelheid nooit beperkt door de VLAN capacitiet, gezien deze bandbreedte symmetrisch is, en de upload capaciteit altijd véél hoger is dan je upload sync.
Nu terug naar jouw situatie:
- Jouw modem synct aan 100/35. Hier kan je niets aan veranderen, het is Proximus (DLM) die deze snelheid bepaalt.
- Deze link op de EDPNet site zegt het volgende:
Je mag dus tevreden zijn als je méér haalt dan 80/28 (80% van 100/35)
Met andere woorden: jij hebt géén probleem
De surfsnelheid snelheid die je meet, is perfect in lijn met jouw syncsnelheid.
Trouwens, sync snelheid heeft niets te maken met de VLAN capaciteit.
- De sync snelheid is de snelheid waarmee jouw modem verbinding maakt met de Proximus ROP. Dus de "bandbreedte" tussen jouw modem en de ROP.
Deze is afhankelijk van de fysische eigenschappen van de lijn, en wordt door Proximus bepaald. EDPNet heeft hierop géén enkele invloed. - De VLAN capaciteit is de "flessenhals" tussen het Proximus netwerk en het EDP Netwerk. Alle trafiek van EDPnet klanten van één regio komt samen in de Proximus centrale, en vandaar gaat het door deze VLAN naar EDPNet.
Dit is dus de gedeelde "bandbreedte" tussen de centrale (LEX) en het EDPNet netwerk.
- Indien de VLAN capaciteit te nauw berekend is (voorbeeld 100/100), dan ga je op piekmomenten traag surfen, maar op kalme uren wel je snelheid halen, gezien de bandbreedte verdeeld wordt met andere EDPNet klanten in jouw regio (= overbooking).
- Indien de VLAN capaciteit groot genoeg is (voorbeeld 200/200), dan ga je normaal gezien aan je volle snelheid kunnen surfen (lage overbooking).
- Zoals je hierboven ziet, wordt je upload snelheid nooit beperkt door de VLAN capacitiet, gezien deze bandbreedte symmetrisch is, en de upload capaciteit altijd véél hoger is dan je upload sync.
Nu terug naar jouw situatie:
- Jouw modem synct aan 100/35. Hier kan je niets aan veranderen, het is Proximus (DLM) die deze snelheid bepaalt.
- Deze link op de EDPNet site zegt het volgende:
Dat zijn geen "kleine lettertjes" maar de wijze woorden van EDPNetIndien uw effectief gehaalde snelheid ongeveer 80% van de synchronisatie-snelheid (deze wordt op uw modem getoond) bedraagt, dan is er geen probleem met snelheid.
Je mag dus tevreden zijn als je méér haalt dan 80/28 (80% van 100/35)
Met andere woorden: jij hebt géén probleem
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
Om hier even in te pikken.philippe_d schreef: Trouwens, sync snelheid heeft niets te maken met de VLAN capaciteit.- Indien de VLAN capaciteit te klein is (voorbeeld 50/50), dan ga je traag surfen (zelfs met een 100/35 sync).
- De sync snelheid is de snelheid waarmee jouw modem verbinding maakt met de Proximus ROP. Dus de "bandbreedte" tussen jouw modem en de ROP.
Deze is afhankelijk van de fysische eigenschappen van de lijn, en wordt door Proximus bepaald. EDPNet heeft hierop géén enkele invloed.- De VLAN capaciteit is de "flessenhals" tussen het Proximus netwerk en het EDP Netwerk. Alle trafiek van EDPnet klanten van één regio komt samen in de Proximus centrale, en vandaar gaat het door deze VLAN naar EDPNet.
Dit is dus de gedeelde "bandbreedte" tussen de centrale (LEX) en het EDPNet netwerk.
- Indien de VLAN capaciteit te nauw berekend is (voorbeeld 100/100), dan ga je op piekmomenten traag surfen, maar op kalme uren wel je snelheid halen, gezien de bandbreedte verdeeld wordt met andere EDPNet klanten in jouw regio (= overbooking).
- Indien de VLAN capaciteit groot genoeg is (voorbeeld 200/200), dan ga je normaal gezien aan je volle snelheid kunnen surfen (lage overbooking).
- Zoals je hierboven ziet, wordt je upload snelheid nooit beperkt door de VLAN capacitiet, gezien deze bandbreedte symmetrisch is, en de upload capaciteit altijd véél hoger is dan je upload sync.
Ik heb dus het probleem dat waarschijnlijk de VLAN capaciteit te nauw berekend is.
Ik heb dus nooit problemen met de upload altijd stabiel 40 mbps. Terwijl de download snelheiden sterk varieert met hoogtes en laagtes. Meestal snachts rond de 90 mbps en dan rond 7 uur smorgens verminderd de snelheid. Af en toe geraak ik er, maar vaak niet.
Dit gemeld aan EDPnet en ze gaan inderdaad hun VLAN capaciteit verhogen. Hopelijk gaat mijn probleem dan wel opgelost geraken. (de dips waren soms 40, 30 mbps)