Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

boonpwnz schreef:NMBS
Even serieus mensen over die railpass.

De overheid geeft dit gratis.
Anders gezegd: er zijn beleidsmensen die vinden dat jij anderen een railpass moet betalen. (als je er zelf geen gebruik van maakt) Als dit een voorbode is voor het eco-kleurtje in een mogelijke regering hou ik mijn hart wel vast.

Ik ga er van uit dat de NMBS wel degelijk de factuur opmaakt, of die ritten nu gedaan worden of niet. Er is immers geen controle over het aantal gebruikte ritten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja maar das het juist Slafes mensne gaan hem enkel aanvragen omdat het gratis is. Zie naar Brantano. Bedoel is dat de stunt dat we nu moeten doen?

En tuurlijk doet NMBS de rekening maar ik vind het gewoon een beetje gek om dit in te voeren. Had liever gezien in combinatie met bv opties voor cultuur of dergelijke als je toch die pass wil houden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ben ik de enige die zoveel miserie met dat registreren heeft?
Vooral zaken die modern willen doen met websites, online formulieren en qr-codes.

zijt ge 20 minuten bezig om geregistreerd te geraken
1 zaak gevonden die met pen en papier werkten, da ging vlot :)
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:Ben ik de enige die zoveel miserie met dat registreren heeft?
Vooral zaken die modern willen doen met websites, online formulieren en qr-codes.

zijt ge 20 minuten bezig om geregistreerd te geraken
1 zaak gevonden die met pen en papier werkten, da ging vlot :)
Lokale voetbalvereniging had een simpele qr: https://forms.office.com/Pages/Response ... rcode=true .. was zo gepiept
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: 1) De "data" waarop de beslissing om de scholen te heropenen gebaseerd is, is veel minder omvangrijk, laat staan dat het peer-reviewed is of gepubliceerd is in een medisch journaal. Integendeel, het komt van een overheidsinstituut dat voor haar inkomsten volledig afhangt van dezelfde overheid die beslissingen neemt, naar haar pijpen moet dansen ("minder persconferenties!" - "nee, meer persconferenties!") en eerder al onder druk gezet werd om rapporten aan te passen (druk van het type "of ge moogt uw bureau leegmaken"). Doch, dan is dat plots wel "genoeg" "data" (beiden tussen aanhalingstekens) om beslissingen te nemen, terwijl veel omvangrijkere en kwalitatievere data zonder meer aan de kant geschoven wordt? Waarom?
Data genoeg anders.
Lager scholen waren zeer beperkt open sinds half mei en veel ruimer open sinds begin juni.
Geen van beide datums hebben geleid tot een piek in de besmettingen.
Er zijn zeker wel kanttekeningen te maken bij die heropeningen: er waren allerlei omkaderende maatregelen. Maar kleuters gingen in juni nog steeds uithuilen bij de juf en veel van de maatregelen in juni zijn in de lagere school nu terug in voege: ontsmetten, afstand houden, leerkracht met mondmasker, ...
Een massa aan "real life cases" heeft niet tot nare gevolgen geleid.

De enige "trial" is het secundair: die zijn niet (noemenswaardig) open gegaan in juni en het zal dus nu ongeveer een half jaar geleden zijn dat die kinderen terug de binnenkant van een school zien.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dfrog schreef: was zo gepiept
schrijven duurt 15 seconden, intypen pak langer. (juist getest)

gelukkig wil deze maar 1 naam en niet van elke bezoeker

en dan zit je nog met andere dingen
geen wifi die sterk genoeg is, uwe 4g is op. de website werkt plots niet/hapert, of ni op uw toestel/browser, de bezoeker heeft gene gsm, ...

ik kijk wat voor een systeem ze gebruiken en is het me te veel zever ga ik naar de volgende of ni.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Een massa aan "real life cases" heeft niet tot nare gevolgen geleid.
Ik blijf erbij dat zoiets in de setting van de herfst en winter volledig anders kan (en zal) uitdraaien...
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Niet zeveren over die gratis rail passen, de kostprijs voor de NMBS voor deze maatregel zal dicht tegen de 0 euro aanliggen. De meerkost om extra mensen te vervoeren is zo goed als onbestaande want de treinen rijden toch al. Het enige waar de NMBS last zou van kunnen hebben is de mindere inkomsten, maar de vraag is of er echt zoveel minder inkomsten zullen zijn. Er gaan niet ineens 11 000 000 mensen een rail pass claimen, alle ritten opgebruiken en zouden de mensen die de rail pass gebruiken wel met de trein gereden hebben als die niet gratis was.

Toen de scholen terug open gingen waren er de helft minder gevallen per dag(waarschijnlijk nog veel minder zonder de rusthuiscijfers) bovendien waren de scholen enkel open voor een beperkt aantal leerlingen. Toen ze terug open gingen kwamen we net uit de lockdown en niet uit remmen los en feesten in het buitenland. We zullen zien wat het geeft.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Een massa aan "real life cases" heeft niet tot nare gevolgen geleid.
Ik blijf erbij dat zoiets in de setting van de herfst en winter volledig anders kan (en zal) uitdraaien...
Maar niet obv onderzoek dat véél te beperkt is (192 cases om 22 leeftijdsjaren af te dekken).
Ben Weyts beslist op basis van rook, maar die onderzoek heeft niet het gewicht om beleid op te baseren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Ook al zouden sommigen het graag anders zien, maar je houdt geen miljoen schoolgaanden ongestraft meer dan een half jaar thuis van school.

Niet vergeten dat het laatste (online) deel van vorig schooljaar volledig (in Wallonië) en quasi volledig (Vlaanderen) een herhaling was van in de klas opgedane leerstof.

Nieuwe leerstof via afstandsonderwijs aanbrengen wordt een héél zware opdracht, waar de meeste leerkrachten véél moeite mee zullen hebben. En ze klaagden nu al hoe zwaar het was om die herhalingen aan hun leerlingen "verkocht" te krijgen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Vandaag een dagje Nederland.... Ik ga dat meer doen :angel:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Groot gelijk.
Zolang je het maar veilig houdt.
Moeilijk is het allemaal niet maar blijkbaar verzuipen sommigen zich liever in regeltjes (en boetes) dan het gezond verstand te gebruiken. :lol:
Er lijkt alvast geen beginnen aan om uit te leggen wat "gezond verstand" inhoudt...
Zou er iets ontbreken? 8)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ze hebben ook hun eigenaardige regeltjes hoor.
Geen bubbels in de horeca, 1 tafel per gezin of per 3.
Niet dat ik daar last van heb, maar ik heb de Garçon toch een tafel of 5 zien wegsturen (met 2 koppels dus)
1207
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: Er lijkt alvast geen beginnen aan om uit te leggen wat "gezond verstand" inhoudt...
tja, wat is gezond verstand hé
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Niet zeveren over die gratis rail passen, de kostprijs voor de NMBS voor deze maatregel zal dicht tegen de 0 euro aanliggen. De meerkost om extra mensen te vervoeren is zo goed als onbestaande want de treinen rijden toch al.
De vraag is of de NMBS die 850 miljoen euro niet effectief "aanrekent" aan de overheid ook al hebben ze inderdaad die extra kosten niet. Maw een subsidiëring van het spoor.
*typo
Laatst gewijzigd door Dfrog 23 aug 2020, 22:47, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:tja, wat is gezond verstand hé
SH.png
1207
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
1207 schreef:tja, wat is gezond verstand hé
SH.png
en wat heeft gezond verstand met intelligentie te maken?

ge moet eens, wie in de buurt woont, naar den Delhaize in deurne Zuid gaan kijken
1 of andere hoogintelligentie ingenieur architect heeft plannen opgemaakt voor de renovatie vd parking.
Wil ge naar de winkel moet iedereen langs een padje van max. 1m breed.
geldt zowel voor wie naar als uit de winkel komt,
Laatst gewijzigd door 1207 24 aug 2020, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

mijn iq is redelijk maar verstand is niet echt gezond :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het ging hier al regelmatig over gezond verstand... WC papier, Brantano.... niet dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Vorige nacht is de politie langs geweest wegens geluidsoverlast van een huisgenoot. Aangezien die redelijk aangeschoten was, heb ik bemiddeld in de situatie. Maar eigenlijk doet dat er niet toe.

De agenten in kwestie droegen GEEN mondmasker en stonden op minder dan een meter van mij. Ik blijf sinds de lockdown zoveel mogelijk thuis en vermijd zoveel mogelijk contact omdat ik imuun verlagende medicatie inneem. En dan gebeurd dit? Ik had op dat moment mijn handen vol om met de situatie bezig te zijn en heb daar niet over nagedacht. Pas achteraf is mijn frustratie, woede en ongeloof beginnen groeien. Ik ben gewoon niet meer te kalmeren.

Ik heb altijd een groot respect gehad voor de politie, wat een harde stiel! Maar dit voorval heeft een diepe breuk nagelaten.

Ik vind het hypocriet dat wij als burgers een boete kunnen krijgen voor het niet dragen of verkeerd dragen van een mondmasker, maar zij hoeven dit niet te doen?
Ik vind het een gebrek aan respect naar de burger toe. Ze komen met heel veel mensen in contact dus dat mag je toch verwachten dat ze er één dragen om de medemens te beschermen.

Ik heb een klacht verstuurd via het online formulier op hun website. Het minste dat ik verwacht zijn excuses.

EDIT: En als ik ziek zou worden, dan sleep ik die mensen voor de rechter.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Pengu schreef:Ik heb een klacht verstuurd via het online formulier op hun website. Het minste dat ik verwacht zijn excuses.
Zonder beeldmateriaal in pers of social media (geanonimiseerde gezichten), sta je nergens met een klacht tegen de politie. Ons kent ons, weet je wel.
Cfr zowat alle cases die recent in het nieuws zijn geweest met de gedode Slowaak en daarbij horende Hitlergroet van diezelfde politie.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zelfs zonder concreet bewijsmateriaal is het toch goed klacht neer leggen. Al is het maar voor de eigen gemoedstoestand. Zonder klacht sta je achteraf helemaal nergens. Getuigen kunnen in deze misschien ook helpen?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Geen getuigen en geen beeldmateriaal. Gewoon één en al frustratie die blijft hangen. En ik kan je verzekeren dat ik nu echt geen flik kan zien terwijl ik daar respect voor had. Het enigste wat ik kan doen is mijn frustraties en woede proberen kwijt te geraken op een gezonde manier.

Als ze vinden dat de burgers wat meer respect willen tonen voor hen dan is het in de eerste plaats geen goed idee om dit af te dwingen. Respect verdien je!
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Voortschrijdend inzicht ?

Dragers van een mondmasker lopen volgens nieuw onderzoek zelf ook veel minder risico op een besmetting. Wie toch ziek wordt, zal heel vaak slechts milde coronasymptomen krijgen of asymptomatisch blijven. Maar niet elke expert is even overtuigd van de betrouwbaarheid van de studie.

“Wie een mondmasker draagt, beschermt niet alleen anderen, maar ook zichzelf.” Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek van wetenschappers van de Universeit of California in San Fransisco (UCSF) en ... (paywall)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200825_95131714
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200825_97633179
OPINIE TERUG NAAR SCHOOL - Zet schoolpoorten niet wagenwijd open voor het virus
Bénédicte Verbeeck - Lerares

Tussen alle hoera berichten van de Minister Van Aankondigingen van Onderwijs Ben Weyts toch ook een kritische stem die vragen stelt waar niemand sinds 13/03 een antwoord op heeft:
> Welke kleurcode pas je toe op een school: die van de gemeente waar de school zit, of waar leerkrachten wonen, of waar leerlingen wonen, of ...
Bij code oranje gelden strengere regels voor oudere leerlingen. Maar waarom zou je starten met geel in gemeentes die oranje of rood kleuren op de kaart van de besmettingen?
Op school komen mensen uit verschillende gemeentes en regio’s samen. Eigenlijk is het dus niet relevant om te focussen op de cijfers van de locatie van de school. Sommige leerlingen en personeelsleden komen na de schooluren thuis bij familieleden die een hoog risico lopen in geval van besmetting. Of ze zitten met mensen uit verschillende regio’s op het openbaar vervoer.
> Sowieso forfaitair starten met code geel, ongeacht de realiteit
De eerste week van het nieuwe schooljaar starten alle scholen met code geel: ze openen voor iedereen. Pas na een week kunnen scholen in gemeenten met veel besmettingen overschakelen naar code oranje (DS 25 augustus). Dat is de verspreiding eerst bevorderen om ze daarna in te dijken – dezelfde fout als na de krokusvakantie, toen terugkeerders uit besmette skigebieden onwetend anderen besmetten.
> Waarom zijn mondmaskers nergens voldoende als enige maatregel (het is overal mondmasker én social distance) en in het onderwijs niet?
Kritische bedenkingen daarover worden nogal makkelijk afgewimpeld met de mantra ‘leerlingen in het secundair onderwijs moeten mondmaskers dragen’.
Maandenlang is ons nochtans ingepeperd dat afstand houden belangrijker is dan mondmaskers, dat die zelfs een vals gevoel van veiligheid kunnen creëren. Moeten we het nu gemakshalve over een andere boeg gooien? Het lijkt me veiliger om ook de afstandsregels te laten gelden vanaf de leeftijd waarop jongeren het virus kunnen uitdragen zonder zich ervan bewust te zijn (12-14 jaar).
De minister heeft zich wel verzekerd van structuur in zijn PR communicatie: enkel hij mag beslissen of een school al dan niet de kleurcode verandert.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200824_97438816
SCHOLEN EN CORONA - Alarmsignaal voor scholen in onrustbarende gemeenten
Noch de RAG, noch een burgemeester of schooldirecteur kan alleen beslissen om een school een code oranje te geven. Een lokale crisiscel, met daarin onder meer de burgemeester, de directeurs en CLB’s, komt samen om de situatie te evalueren. Zij hakken de knoop door en sturen hun beslissing ter goedkeuring naar de minister van Onderwijs. Die heeft het laatste woord. Als de crisiscel beslist dat de scholen niet dicht moeten, omdat alle contacten bijvoorbeeld terug te leiden zijn tot een trouwfeest, is dat dus hun goed recht.
En dan een goeie ouwe Belgische gewoonte, nota bene ingevoerd door ministers die (lippendienst bewijzen aan) de kracht van verandering. En die zelfs ooit federaal reclame maakten met "redesign van de overheid" (waar overigens niets van in huis kwam).
Dus diezelfde mensen gaan nu een structuur op poten zetten met duzend niveau's, zodat we zeker niet snel kunnen beslissen én dat het altijd iemand anders fout is: geen idee hoe de moslims, de Walen of de sossen deze beslissingen kunnen beïnvloeden, maar ze zijn alvast gewaarschuwd dat ze de zwarte piet weer gaan krijgen :).
sukkelaar
Starter
Starter

heist_175 schreef: > Welke kleurcode pas je toe op een school: die van de gemeente waar de school zit, of waar leerkrachten wonen, of waar leerlingen wonen, of ...).
denkt gij nu echt dat ze daarover nagedacht hebben?
laat het ontsporen, dan ontdekken ze da probleempje en dan zullen ze een week later wel een vergadering inleggen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef:
heist_175 schreef: > Welke kleurcode pas je toe op een school: die van de gemeente waar de school zit, of waar leerkrachten wonen, of waar leerlingen wonen, of ...).
denkt gij nu echt dat ze daarover nagedacht hebben?
laat het ontsporen, dan ontdekken ze da probleempje en dan zullen ze een week later wel een vergadering inleggen
Ik zit niet in de sector, maar ben wel betrokken partij als ouder van 2 schoolgaande kinderen, en ik heb die vraag eind juni gedeeld met de directie van de school. Weyts had toen net zijn kleurschema gedeeld.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Weyts had toen net zijn kleurschema gedeeld.
Zijn kleurenboek bedoel je.

Iig hebben alle partijen die dat kunnen zich ingedekt. Weyts door te zeggen dat er risico's zijn en dat er gevallen zullen zijn en de scholen dan maar moeten sluiten. ScienSano door te zeggen dat het aantal nieuwe gevallen veel trager daalt dan verwacht en ze in zo'n setting de opening van de scholen niet meer steunen (het positief advies was gebaseerd op een benchmark van max 100 nieuwe gevallen per dag, we zitten nog altijd aan ~500 deze week).

Als er iets ergs gebeurt met de kinderen zal het dus de schuld zijn van de school (directie) die onverantwoord de school open houdt ondanks dat er gevallen zijn of van de ouders die onverantwoord hun kind naar een school met gevallen sturen, naargelang in wiens schoenen het het gemakkelijkst te schuiven is. Maar niet en nooit van de politiek of de overheid, ze hebben je immers gewaarschuwd: je handelt op eigen risico. Weyts zal zichzelf niets kunnen verwijten, net zoals Wouter Beke.
sukkelaar
Starter
Starter

heist_175 schreef: Ik zit niet in de sector, maar ben wel betrokken partij als ouder van 2 schoolgaande kinderen, en ik heb die vraag eind juni gedeeld met de directie van de school. Weyts had toen net zijn kleurschema gedeeld.
iets zegt me dat ge nog geen antwoord gekregen hebt en er nog lang zult op mogen wachten
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Als er iets ergs gebeurt met de kinderen.
Dat zei je bij de heropening vorige keer ook al. Kan me niet herinneren dat er toen "iets ergs" gebeurd is met de kinderen. En de cijfers zijn nu totaal anders dan "toen" - véél meer besmettingen, relatief bijna geen doden (en ziekenhuisopnames).

Het risico bestaat inderdaad dat kinderen besmet (daarom nog niet ziek) worden, net zoals het was in de kinderopvang, op de speelplein werking en op kamp. Dat risico kan je enkel uitsluiten door de kinderen op te sluiten. Als dat je voorstel is, denk ik dat je weinig steun gaat krijgen.

Hét probleem met de tegenstanders van de heropening van scholen (dat had je ook al met je extreem uitgebreide Amerikaanse onderzoek van 192 kinderen, niet per leeftijd - maar gewoon alles op één hoop - 22 levensjaren) is dat ze géén onderscheid maken tussen kleuterscholen (héél veilig), lagere scholen (relatief veilig) en middelbare scholen (iets onveiliger). Daarom dat ze in die laatste mondmaskers (voor leerlingen) en face shields (voor leerkrachten) voorzien hebben.

Tenzij jij op een andere planeet hebt geleefd, de afgelopen zomer, heb je gezien dat de jeugd de voorbije twee maand ook constant in groepjes rond zwierf (optrok) en dat dit desondanks niet tot gigantisch uitbraken van het virus heeft geleid. Hier en daar wel op een jeugdkamp (waar ze 10 dagen bij elkaar hokten), maar procentueel was dat verwaarloosbaar, vergeleken bij de kampen waar er niks is voorgevallen.

In ieder geval is op voorhand al gaan panikeren idioot, want ELK land staat voor de uitdaging dat de scholen weer gaan heropenen, het is dus niet dat wij zogezegd het enige landje zijn waar we onnodige (in jouw ogen) risico's gaan nemen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef:
heist_175 schreef: Ik zit niet in de sector, maar ben wel betrokken partij als ouder van 2 schoolgaande kinderen, en ik heb die vraag eind juni gedeeld met de directie van de school. Weyts had toen net zijn kleurschema gedeeld.
iets zegt me dat ge nog geen antwoord gekregen hebt en er nog lang zult op mogen wachten
Nee, idd. Want het antwoord kan niet van directies komen, maar moet van Vlaanderen komen.
Ben Weyts is vooral bezig met PR en niet met inhoud, dus op inhoudelijke vragen zal ie niet snel antwoorden.
sukkelaar
Starter
Starter

heist_175 schreef:[
Nee, idd. Want het antwoord kan niet van directies komen, maar moet van Vlaanderen komen.
uw directie, het ministerie, onderwijsnetten, agentschappen zoals diene zorg en gezondheid, ...
of kan uw vraag in deelvragen opgesplitst worden zodat plots verschillende niveaus bevoegd zijn :)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Tijd voor een Weyts campagne voor de scholen, met mascotte "Renaat van de schoolraad"

Wat met leerlingen die nu (de laatste 2 weken van augustus) terugkomen uit vakantie in een rode zone. Begin van het schooljaar missen?
Bye, Maurice
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Tijd voor een Weyts campagne voor de scholen, met mascotte "Renaat van de schoolraad"

Wat met leerlingen die nu (de laatste 2 weken van augustus) terugkomen uit vakantie in een rode zone. Begin van het schooljaar missen?
Op papier wel.

In de realiteit heeft Vlaanderen ervoor gekozen om de contacttracing niet te doen werken, waardoor vrijwel niemand het formulier invult en dus ook vrijwel niemand in quarantaine gaat.
Net als in Nederland en als in maart, importeren we de Covid gevallen. Zeg niet dat we het niet zagen komen hé!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ik blijf mij afvragen waarom de eenvoudige voorzorgen/regels zo slecht uitgevoerd worden (onwil/onkunde?)

Handhygiëne, afstand houden, mondmasker waar nodig, contacten beperken zijn eenvoudige zaken die met "gezond verstand" voldoende zouden moeten zijn.
Mocht er nu iemand dat in een afdwingbare wettekst kunnen gieten EN er was goede opvolging zouden we dan niet veel verder staan?
Er is nog geen efficiënte contact tracing (op uitzondering van enkele lokale initiatieven) en de "reisformulieren worden massaal genegeerd. Ook quarantaine en een test na reizen wordt genegeerd en, erger, omzeild door bv. vanuit Eindhoven te reizen.

Ondertussen werden de overlijdens "bijgesteld" maar ik heb een vermoeden dat dit te maken heeft met de psychologische grens van de 10000 doden.
Bye, Maurice
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

on4bam schreef:zaken die met "gezond verstand" voldoende zouden moeten zijn.
We weten ondertussen toch al wel langer dat veel mensen dat niet hebben.

Trouwens over de scholen...
Na week les, meldt Amerikaanse universiteit meer dan 500 besmettingen
Amper zes dagen na het begin van de lessen kampt de universiteit van Alabama al met een groot probleem. Het aantal besmettingen ligt 'onaanvaardbaar hoog', aldus de rector. Op 46.150 uitgevoerde tests waren er de voorbije dagen 566 positief. Ondanks het hoge cijfer hoopt de rector het semester te kunnen voortzetten en afwerken. Studenten en medewerkers moeten zich houden aan de afstandsregels, een mondmasker dragen en bijeenkomsten tot een minimum beperken.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

on4bam schreef: Mocht er nu iemand dat in een afdwingbare wettekst kunnen gieten EN er was goede opvolging zouden we dan niet veel verder staan?
Hoe ga je opvolgen dat iemand zijn handen wast na toiletbezoek?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
Na week les, meldt Amerikaanse universiteit meer dan 500 besmettingen
Amper zes dagen na het begin van de lessen kampt de universiteit van Alabama al met een groot probleem. Het aantal besmettingen ligt 'onaanvaardbaar hoog', aldus de rector. Op 46.150 uitgevoerde tests waren er de voorbije dagen 566 positief.
Afstandsonderwijs moet nochtans perfect kunnen voor een universiteit. Wellicht nog nooit van gehoord, daar in Alabama.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Ik blijf mij afvragen waarom de eenvoudige voorzorgen/regels zo slecht uitgevoerd worden (onwil/onkunde?)

Handhygiëne, afstand houden, mondmasker waar nodig, contacten beperken zijn eenvoudige zaken die met "gezond verstand" voldoende zouden moeten zijn.
Vanaf er jonge kinderen bijkomen vliegt dat allemaal grotendeels de vuilbak in. Geen mondmaskerplicht (alhoewel ook -12 jarigen er een moeten dragen weten we nu, wanneer gaan ze die regel nu eindelijk aanpassen?), en afstand houden en handhygiene is ook in non-covid tijden daar geen sinecure. Nu, handhygiene is niet zozeer een oorzaak van overdracht van dit virus, maar blijft op zich natuurlijk heel belangrijk voor het beperken van de overdracht van andere ziektekiemen.

Wat volwassenen betreft: je wordt vaak nog te regelmatig in een situatie geduwd door anderen waardoor je de regels niet meer kan respecteren. De NMBS die haar treinen maar volstouwt zonder crowd control (je zal als passagier er maar opzitten), maar ook winkels waar je echt moet gebaren aan anderen dat ze nu niet meer dichter moeten komen (wegens gebrek aan markeringen op de grond). Sommige mensen weten ook gewoon niet hoe lang 1.5 meter is.

Verder ook regels van het type "ze gelden voor jou, maar niet voor mij" zoals luchtvaartmaatschappijen die "afstand houden" totaal niet hoeven te respecteren, voetbal dat straks weer massaal fans mag toestaan terwijl andere sporten dat niet mogen (dat de Atalanta-Valencia match een super-spreader bleek dat het drama voor Italie begon, wordt onder de mat geschoven), enz. Dat zorgt voor frustratie waarbij men die regels in vraag stelt.
on4bam schreef:Ook quarantaine en een test na reizen wordt genegeerd en, erger, omzeild door bv. vanuit Eindhoven te reizen.
Valt quasi onmogelijk te controleren. Enige oplossing hiervoor: de luchtvaartmaatschappij beboeten als ze iemand naar een rode zone brengen, dan zullen ze plots wel controleren of je mag reizen op die vlucht. Maar dat is belachelijk, want een Nederlander mag dan wel naar pakweg Ibiza en de Belg niet. 2 weken later is de Nederlander terug en de dag na zijn aankomst bezoekt hij Antwerpen... De echte oplossing: regelen op Europees niveau ipv elk land een kleurboek geven.
DarkV schreef:Na week les, meldt Amerikaanse universiteit meer dan 500 besmettingen
Het komt eigenlijk niet zozeer van lessen omdat de afstandsregels in de auditoria doorgaans goed gerespecteerd worden (makkelijk: zorg dat je 2 zitjes niet meer kan openklappen tussen andere zitjes die ingenomen worden), wel van "off-campus" feestjes die studenten organiseren. Maar ook bij ons zijn er nog altijd rectoren en professoren die naïef rekenen op het "gezond verstand" van de studenten. Terwijl de realiteit is dat er pas geen feestjes zullen zijn als de studenten er ook niet zijn. De redenering van de studenten is immers: "jullie gaan onze studententijd niet afpakken!" maw van gezond verstand is er gewoon geen sprake.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”