Aansluiten elektriciteit tuinhuis + buitenverlichting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hmm, dan ben ik even in de war.

Iemand met een mono-fasige aansluiting, die heeft toch enkel 1P+N ?
Wat moet die dan gebruiken?

Ik keek net even op de netstore van Rexel. 68 verschillende diff-automaten met 1+N. Dat kan toch niet zijn dat die dat verkopen als het hier niet mag gebruikt worden?

bvb
Schermafbeelding 2021-04-25 om 21.56.22.jpg
daar staat toch duidelijk 1+N
(is wel 2 eenheden breed, dus niet gewenst)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

1P+N mag wel gebruikt worden maar enkel in netten waar een nul aanwezig is. Is hetzelfde als differentieels waar N aangeduid staat. Op die 1P+N staat ook de N aangeduid en ben je verplicht om de nul op de N klem te zetten.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

ygeffens schreef:Hmm, dan ben ik even in de war.

Iemand met een mono-fasige aansluiting, die heeft toch enkel 1P+N ?
Wat moet die dan gebruiken?

Ik keek net even op de netstore van Rexel. 68 verschillende diff-automaten met 1+N. Dat kan toch niet zijn dat die dat verkopen als het hier niet mag gebruikt worden
Wat moet je dan gebruiken? Automaten die op beide geleiders op overstroom beveiligen.

Monofasig kan fase + fase zijn bij netten 3x230V

Rexel verkoopt ook in Nederland.


Correctie.

Het mag in dit geval:



Onderafdeling 4.4.4.2. Bescherming van éénfasige stroombanen
In éénfasige stroombanen van elektrische installaties van huishoudelijke ruimten, moet de bescherming voorzien worden op de twee actieve geleiders behalve indien op dit niveau een differentieelstroominrichting bestaat die tegelijkertijd de bescherming bevat tegen overstroom in één van de geleiders en de onderbreking verzekert van de twee actieve geleiders. Deze schakelaar moet voor iedere pool het vereiste onderbrekingsvermogen hebben.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge op 25 apr 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik had geen rekening gehouden dat ze ook in NL verkopen.

Maar los daarvan, ik heb 3+N 400 liggen.
Van de garage ga ik met 2 afzonderlijke kabels 3G2.5 naar de poolhouse. De ene vertrekt van L1(+N) en de andere van L2(+N).

Als ik dus in de poolhouse deze 2x plaats (deze keer de C):
https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
- dan zit ik toch veilig
- is het toch zoals het hoort
(?)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Vertrekken de 2 kabels naar de poolhoudse vanuit een kring met differentieel en zekering? zo ja Welke?
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Neen, in de kast van de garage staat enkel de automaat op de kabel die van de woning komt (35m lange kabel). Daar staat geen Diff.
Dit is een situatie zoals ze gekeurd is na installatie.

De 2 kabels zijn dus een uitbreiding.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

fvhbrugge schreef:
ygeffens schreef:Ik heb naar de 'poolhouse
Kan ik in de kast van de poolhouse (heel klein kastje) elke kabel laten binnen komen op het volgende:

https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
EMAT differentieelautomaat Curve B 20A 30ma 1P+N
De EMAT differentieelautomaat is 1-polig+nul, Curve B, 20 ampere, 30mA en voorzien van KEMA-KEUR. Het component wordt geleverd met 10 jaar garantie. Slechts 1 module breed.
Née.

Dergelijk type is niet toegelaten in België . (1 polig + nul)
Dat zijn Hollandse modellen.
Opletten!

Contactgegevens
Het Poolman 15
7545 LX Enschede


Nooit automaten of Differentieel in Holland bestellen.!
Het AREI laat perfect combi 1P+N toe met differentieel, ja dat klinkt misschien vreemd.
NuKeM schreef: Trouwens, type B niet in een kring steken waarin type C zit, moet ofwel allemaal type B worden of eigen circuit direct op inkomende hoofdleiding krijgen.
Wat voor een onzin is dit, dit kan perfect voor gunstigere situaties zorgen mits kabelberekening.
In een huishoudinstallatie niet echt relevant, tenzij heel lange kabellengte dat een keurder valt over goed vakmanschap / toch afgezwakte vorm van controle kabelberekening.
ygeffens schreef:Ik had geen rekening gehouden dat ze ook in NL verkopen.

Maar los daarvan, ik heb 3+N 400 liggen.
Van de garage ga ik met 2 afzonderlijke kabels 3G2.5 naar de poolhouse. De ene vertrekt van L1(+N) en de andere van L2(+N).

Als ik dus in de poolhouse deze 2x plaats (deze keer de C):
https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n
- dan zit ik toch veilig
- is het toch zoals het hoort
(?)
Nogmaals mijn vraag... wat denk je ermee te winnen dit zo uit te voeren?
ygeffens schreef:Neen, in de kast van de garage staat enkel de automaat op de kabel die van de woning komt (35m lange kabel). Daar staat geen Diff.
Dit is een situatie zoals ze gekeurd is na installatie.

De 2 kabels zijn dus een uitbreiding.
Zou je dan niet beter moeite doen je hoofdkast in orde te krijgen?
Een differentieel naar een buitenkabel is sowieso geen slechte zaak (alleen al omdat je misschien iets meer kans maakt bij een blikseminslag in de nabijheid om te onderbreken).
Uitbreiding valt onder huidige reglementering, dus daar geraak je volgens mij al niet mee weg (zeker niet als je daar toch automaten moet bijplaatsen).

Edit:
Hou er wel rekening mee dat het erg verwarrend is om in 1 verdeelbord 2 voedingen te hebben.
Probeer dit dan ook duidelijk te scheiden (wat al een probleem zal zijn wegens plaatsgebrek).

Ik weet niet of het toegestaan is om jouw 2 kabels anders te benutten en 3F uit te voeren?
Je mag de blauwe draad voor iets anders gebruiken als er geen aders meer over zijn (400V verbruiker tussen 2 fasen mag dus perfect).
Kabel 1: N-L1-PE
Kabel 2: L2-L3-PE
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
NuKeM schreef: Trouwens, type B niet in een kring steken waarin type C zit, moet ofwel allemaal type B worden of eigen circuit direct op inkomende hoofdleiding krijgen.
Wat voor een onzin is dit, dit kan perfect voor gunstigere situaties zorgen mits kabelberekening.
In een huishoudinstallatie niet echt relevant, tenzij heel lange kabellengte dat een keurder valt over goed vakmanschap / toch afgezwakte vorm van controle kabelberekening.
Type A, niet C, bedoel ik natuurlijk. Ik heb het zelf niet onderzocht, maar naar wat ik las zou het meetcircuit van een type A blind gemaakt kunnen worden.
Zie puntje 'Opgelet: DC kan een diff. type A blind maken': https://www.volta-org.be/sites/default/ ... -WS-v3.pdf
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

NuKeM schreef:
honda4life schreef:
NuKeM schreef: Trouwens, type B niet in een kring steken waarin type C zit, moet ofwel allemaal type B worden of eigen circuit direct op inkomende hoofdleiding krijgen.
Wat voor een onzin is dit, dit kan perfect voor gunstigere situaties zorgen mits kabelberekening.
In een huishoudinstallatie niet echt relevant, tenzij heel lange kabellengte dat een keurder valt over goed vakmanschap / toch afgezwakte vorm van controle kabelberekening.
Type A, niet C, bedoel ik natuurlijk. Ik heb het zelf niet onderzocht, maar naar wat ik las zou het meetcircuit van een type A blind gemaakt kunnen worden.
Zie puntje 'Opgelet: DC kan een diff. type A blind maken': https://www.volta-org.be/sites/default/ ... -WS-v3.pdf
Oh je bedoelt differentieel, correct!

Het AREI is net iets strenger dan de NEN, helaas ook weer iets van de Franse norm geërfd (penaarde).
Al weet ik niet of een keurder er over zal vallen als je hoofdverdeelbord reeds correct beveiligd is.

In deze denk ik vrij nutteloze opstelling van overkill zonder meerwaarde, moeilijk te zeggen met de openstaande vragen / totaalbeeld.
Maar de TS laat niks meer van zich horen of blijft bij z'n gedacht.

Sowieso beter voor schakelmateriaal van gekende merken kiezen.
De ervaring leert dat het toch veelal iets warmer wordt dan gehoopt als je het zwaarder gaat belasten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hier de TS :-)
Sorry, busy busy...

De reden waarom ik het zou wil uitvoeren:
De 2 afzonderlijke kabels is zo gegroeid, er lag er al 1, en il heb er een 2de langs getrokken (later).
Aangezien er geen Diff is op het bord van de garage, wilde ik voor de veiligheid voor de pompen en de warmtepompen van het zwembad en bubbelbad toch een Diff zo dicht mogelijk bij de natte toestellen.

En aangezien het bord in de poolhouse heel klein is leken mij zo 2 gecombineerde diff/automaten de beste oplossing.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ygeffens schreef:Hier de TS :-)
Sorry, busy busy...

De reden waarom ik het zou wil uitvoeren:
De 2 afzonderlijke kabels is zo gegroeid, er lag er al 1, en il heb er een 2de langs getrokken (later).
Aangezien er geen Diff is op het bord van de garage, wilde ik voor de veiligheid voor de pompen en de warmtepompen van het zwembad en bubbelbad toch een Diff zo dicht mogelijk bij de natte toestellen.

En aangezien het bord in de poolhouse heel klein is leken mij zo 2 gecombineerde diff/automaten de beste oplossing.
Ik begrijp het nog steeds niet.
Ik vermoed dat je na je teller een verdeelkast hebt met differentieel 300 + 30 mA.
Hier vertrek je met een kabel richting garage met daar een verdeelbord.
Al over nagedacht deze kabel aan te sluiten achter de differentieel van 30 mA dan, 2 draden versteken en klaar?
Oké je hele garage staat dan ook op 30 mA, maar laten we eerlijk zijn... wat zit daar continu in het stopcontact dat voor onheil kan zorgen?

Misschien kan je een deftige 30 mA differentieel in het bord in de garage steken voor deze natte kringen.
Hoor eens bij kennissen met zonnepanelen, genoeg die hun perfecte 30mA van 40A naar 63A hebben moeten upgraden.

Het is niet zo dat hoe dichter tegen het toestel hoe veiliger.
Eerder gemak om deze terug aan te zetten, maar dan is er toch wel iets serieus mis als dat de gewoonte zou worden :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wij hebben daar ook geen aparte diffs voor voorzien.
Onze hoofdkast heeft enkel 30mA en 300mA.
De 2de kast is 3G10 nu en gewoon onder en boven afgezekerd met een gewone 40A wat verplicht is.
In de hoofdkast hebben we een kabel naar buiten voor tuinhuis en carport gewoon afgezekerd op 20A.
In de 2de kast, die voor de zp, airco, terrasoverkapping en nog een kabel voor ons 2de tuinhuis dient, zit dus ook geen diff in.

Nu, die 2de kast(je) moet toch op termijn nog vervangen worden door een grotere.
Ook omdat die naar 3 fasen dan moet en we dan al rekening gaan houden met batterij en laadpaal.
Met een laadpaal waren er wel nog speciale richtlijnen voor dacht ik.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

honda4life schreef:Ik begrijp het nog steeds niet.
Ik vermoed dat je na je teller een verdeelkast hebt met differentieel 300 + 30 mA.
Hier vertrek je met een kabel richting garage met daar een verdeelbord.
Al over nagedacht deze kabel aan te sluiten achter de differentieel van 30 mA dan, 2 draden versteken en klaar?
Oké je hele garage staat dan ook op 30 mA, maar laten we eerlijk zijn... wat zit daar continu in het stopcontact dat voor onheil kan zorgen?
Dat zou idd kunnen...
honda4life schreef:Misschien kan je een deftige 30 mA differentieel in het bord in de garage steken voor deze natte kringen.
Daar is ook niet super veel plek.
honda4life schreef: Het is niet zo dat hoe dichter tegen het toestel hoe veiliger.
Eerder gemak om deze terug aan te zetten, maar dan is er toch wel iets serieus mis als dat de gewoonte zou worden :lol:
Dat wist ik dus niet, dat afstand niet belangrijk was. Voor het gemak zou ik het zeker niet doen.


Je zegt ook "een deftige Diff". Vertrouw je niet zo op die van EMAT?

Regelmatig heb je stekkers aan een pomp voor een zwembad (afhankelijk van merk/type) dat daar een RCD stekker aan zit met een test/Reset knop.
Bij de ene is het zo dat wanneer je de stroom er afhaalt, en hem terug steekt dat je de reset knop moet indrukken. Bij een andere heb ik dat niet, terug van stroom voorzien en wat er achter hangt werkt ook terug, zonder tussenkomst van een knopje in drukken.

Het zijn die RCD's die er tussenuit gaan, en rechtstreeks worden aangesloten in de poolhouse, en daarom wil ik daar dus een eigen Diff voorzien.
Maar zelfs die RCD's zullen volgens mij niet meer of minder "deftig" zijn dan een andere Diff zou ik denken?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De afstand is belangrijk voor kortsluiting (automaten), niet voor differentieelschakelaars. Ik denk dat er wat spraakverwarring was tussen automaten met curve B en C, en differentieelschakelaars type A en B.

Een automaat met curve B heeft een minder hoge kortsluitstroom nodig om in zijn magnetische gebied te geraken, waarbij die quasi onmiddellijk uitschakelt.
Als je een automaat van 20A met een curve C gebruikt, moet de kortsluitstroom typisch ergens tussen de 100 en 200A liggen om ogenblikkelijk uit te schakelen (daarboven is uiteraard ook "goed", al klinkt dat in deze context een beetje raar :) ). Is de kortsluitstroom lager, dan gaat die thermisch uitschakelen wat gemakkelijk 5 tot 10 seconden kan duren, en dan kan je al behoorlijk gefrituurde kabel hebben. Bij een curve B moet die kortsluitstroom maar ergens tussen de 60 en 100A liggen om ogenblikkelijk uit te schakelen. Als je een héél lange kabel hebt kan het zijn dat je bij kortsluiting niet meer aan die stroom geraakt door de kabelweerstand. Zoals honda4life terecht opmerkt kan bij een lange kabel een B-curve automaat ervoor zorgen dat je toch een dunnere sectie mag gebruiken (de extra kabelverliezen moet je dan maar accepteren).
Nadeel van een "gevoeligere" automaat is wel dat de automaat sneller uitschakelt als je een kortstondige piek hebt zoals bv een zware motor opstarten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”