Het is niet omdat ik besef dat criminaliteit wel degelijk een realiteit is, dat ik de ogen dichtknijp. Het bestaat in elke stad en nog meer in grote steden, dat is een wereldwijd fenomeen. Dit wil totaal niet zeggen dat men dit niet moet bestrijden of dat men het gewoon moet aanvaarden. Het is wel een vaststaand feit, daar zijn we het over eens. Het is trouwens ook een feit dat de criminaliteit wereldwijd eerder afneemt, ondanks de steeds hevigere persaandacht ervoor.
Uw reactie is een mooi voorbeeld van selectief ogen dichtknijpen. Brussel is een probleem maar Antwerpen niet terwijl men de redenering dat Brussel erger is dan Antwerpen ook kan toepassen op Antwerpen vs Gent.
De drugsproblematiek in Antwerpen is geen verbetering, integendeel granaten worden gebruikt in een westerse stad om zaken te regelen, de riolen bevatten hoge hoeveelheden drugs... en dat in een stad waar de burgemeester het heeft over war on drugs, hij zal het over de muziekgroep hebben want anders is hij de oorlog aan het verliezen
Perceptie is niet belangrijker dan realiteit. Perceptie is persoonlijk en er zullen er altijd zijn die zich onveilig voelen. Ik voel me perfect veilig in Brussel terwijl een ander al paniek voelt als hij er naartoe moet, de Brusselse realiteit is voor beiden dezelfde. Ik baseer me op mijn eigen jarenlange ervaring en vergelijking met veel buitenlandse reizen, een ander op wat hij leest en ziet op de zelfgekozen media.
Brussel heeft ook het probleem van de versnipperde politie. Iets waar de politiek een uitgelezen kans voor kreeg om iets aan te doen na de aanslagen maar Jambon had liever wat persaandacht door een deur aan deurbezoek campagne op te starten dan deze terechte eis door te duwen. Anderzijds werkt de harde aanpak in Antwerpen tegenover de drugshandel ook niet. Het geld van de bearcats, die niet mogen rijden, had men beter in politie op straat gestoken.
Statistieken zijn net zo objectief als degene die ze maakt. Met cijfers kan je maw alles bewijzen en dat wordt dagelijks bewezen. Wat zijn de wegingscoëfficiënten om die ranking te maken? Hoe hard tellen bepaalde feiten mee tov andere? Stel dat granaatproblemen zwaar zouden doorwegen dan ging Antwerpen misschien Brussel vlot voorbij
De waarschuwing ivm pickpockets hoor je OVERAL ter wereld, het is zoals ik vertelde in het begin, ze pikken er mensen uit die niet opletten. De waarschuwing geeft voor sommigen blijkbaar al direct de perceptie dat er veel pickpockets zijn terwijl ik de eerste in Brussel nog moet tegenkomen. In Lissabon had ik een poging bij een citytrip, ik denk niet dat Lissabon een zodanig groter probleem heeft den Brussel. Ik besef wel dat pickpockets graag in stations opereren omdat daar veel kansen rondlopen.