Telenet enkele vragen m.b.t. TV-kalibratie, BT.709, gamma en RGB-range

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ben hier ondertussen tot de vaststelling gekomen dat op dit moment calibreren bij mij zinloos is. Een eerste meting van mijn Panasonic LCD, die in reviews uitkomt als al zeer kleurgetrouw op True Cinema + Warm2, toont al een enorme fout met een dE ver boven de 10 naarmate ik 100% wit nader. Na wat verder opzoeken, blijkt dat colorimeters zeer gevoelig zijn aan drift naarmate ze ouder worden. De i1 Display 2, die ik heb, blijkt na een paar jaar al niet meer betrouwbaar te zijn. De mijne is echter minstens 8 jaar oud...

Met HCFR kun je wel een Correction file laten genereren, maar dan moet je dus wel een meter of display hebben die wél goed gecalibreerd is. Dus dan moet ik al iemand vinden die me daarbij kan helpen. Alternatief is een nieuwe meter, maar da's dan toch snel weer €200, wat ik er toch een beetje over vind.

EDIT: me toch weer laten gaan :P. Na het lezen van wat reviews e.d. toch ook een Display Pro besteld nu. Schijnt beste bang for the buck te zijn, en behoorlijk weinig last van drift te hebben (o.a. omdat de filters volledig afgesloten zitten - in mijn Display 2 zie je die gewoon zitten achter de gaatjes).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Serieus verschil met mijn oude x-rite die dus duidelijk vooral het rood enorm overmat. Met nieuwe Display Pro krijg ik al veel betere meetresultaten van mijn nog-niet gekalibreerde tv wat er inderdaad op wijst dat zijn Cinema/Warm2 afstelling al een zeer goed beeld levert.
Heb wel een probleem met mijn monitor (Eizo 24") die na calibratie (D65, 120cd/m2) wel een heel overdreven/abnormale blauwe schijn heeft. Scherm van mijn Surface Pro zelf ook gekalibreerd en die ziet er wel normaal uit. Lijkt bijna of de sensor mijn Eizo niet goed leest, alhoewel dat bij mijn weten gewoon een CCFL scherm is.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”