Welke Router? Vele aparaten, liefst met bandwidth control

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:ook deze keer moet je daar bij stilstaan of dermate gaan oversizen en zelfs dat biedt totaal geen enkele garantie. Ik heb persoonlijk geen ervaring met Draytek maar wat mij betreft zit hij in de categorie van routers die net ietsje meer bieden...

...

Bandwith management vraagt ook redelijk wat resources van een router (als je zo'n dingen moet configureren op een RB/ER begrijp je dit ook beter), dus hoe zwaarder de load (meer smartphones, laptops, ...) hoe meer kans dus dat je router er onderdoor gaat. Vooral in dergelijke consumenten toestellen is het aantal resources (CPU en RAM) nogal beperkt.
Daarom dat ik het niet goed wist ivm die 2011. Die que pure specs precies een stapje achter loopt. Is de ER dan beter, of moet ik meteen voor die 3011 gaan? Dat ik niet binnen twee jaar terug opnieuw kan beginnen.
r2504 schreef:Misschien is het antwoord wel dat voor jou budget geen degelijke oplossing mogelijk is...

Ik zal niet sterven van 50 euro meer uit te geven, maar ik had het liefst onder de 300 euro gehouden. Als blijkt dat dat geen optie is, en dat de enige "degelijke" setup bestaat uit minimum twee dualband Unifi's met een RB 3011, dan is dat zo. Ik heb die setup al gevonden voor 385 incl btw en verzending.
r2504 schreef:al heb ik tot op heden enkel nog maar wat losse prijzen gezien (maar ondertussen al wel voorstellen om een single band te nemen ipv. een dual-band). Je bent dus met andere woorden al aan het snijden voor je de dingen duidelijk op een rij hebt gezet.
Daar heb je't dus wel degelijk opnieuw mis. Ik heb dit intussen al 2 maal gezegd. De reden waarom ik navroeg of het nodig was (en er niet gesneden KON worden) is omdat Krisken me op dat moment al gezegd had dat dit onnodig was! Mijn eerste vraag aan hem was of ik voor de pro of de lite moest gaan. Ik wist op dat moment niet eens af van het bestaan van de NIET dualband versies! Ik weet niet over welke budgetten jij beslist in je huishouden, maar wanneer ik twee tegenstrijdige meningen hoor die in kostprijs 150 euro uiteen liggen (1 singleband vs 2x dualband), dan is mijn eerste reactie doorgaans om eerst na te gaan of die extra 150 euro wel nodig is en geen weggesmeten geld. Dat lijkt mij de meest logische redenering, blijkbaar zie jij dat anders. Ik was dus niet "aan't snijden alvorens ik het op een rij had". Ik ging voort op informatie die me werd aangereikt.
r2504 schreef:Jou meester hij doet het weer slachtoffer rol kan ik ook best missen. We zijn allen volwassen mensen die hier vrijwillig onze mening geven... als je daar problemen mee hebt dan vrees ik dat je niet de persoon bent om op forums hulp te zoeken (en nogmaals Userbase is een zeer gemoedelijk forum).
Ik kruip niet in de slachtoffer rol. Je reactie hier is echter gewoon weer tekenend (zie mijn reactie hier net boven). Je maakt meermaals veronderstellingen die gewoon niet kloppen, en als ik je daarop aanspreek en uitleg dat je dat verkeerd ziet (en argumenteer), dan speel ik volgens u de calimero. Zo kunnen we inderdaad bezig blijven.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Ik wil een degelijke oplossing, maar ik wil ook niet onnodig geld over de balk gooien. Ik verhuur kamers in mijn huis, waar ik zelf ook woon.
Misschien is het antwoord wel dat voor jou budget geen degelijke oplossing mogelijk is... al heb ik tot op heden enkel nog maar wat losse prijzen gezien (maar ondertussen al wel voorstellen om een single band te nemen ipv. een dual-band). Je bent dus met andere woorden al aan het snijden voor je de dingen duidelijk op een rij hebt gezet.
Ik vrees dat je een huis- tuin- en keukenoplossing wil qua budget, maar je situatie is veel professioneler dan dat.
Mij maakt het niet uit of je een bedrijf hebt, een appartement verhuurt, of een kamer in je huis.
En het netwerk trekt zich daar ook niks van aan.

Punt blijft dat ik laatst nog van een IT professional (fortune 500 company netwerk) gehoord heb dat zij altijd rekenen op max 15 users per AP. Users zijn trouwens toestellen, niet mensen. En per mens worden 3 toestellen gerekend gemiddeld. Vergeet niet dat al die smartphones ook nog op die APs gaan willen inloggen.

Als je netwerk van een bepaalde grootte is, of een bepaalde capaciteit vereist, dan moet je je aanpassen.
In het onderwijs heerst die "wij zijn maar een school, wij hebben geen professionele oplossing nodig" mentaliteit ook enorm sterk; maar ze willen wel allemaal computers in de klas, smartboards, laptopklassen, online leerplatformen die altijd bereikbaar zijn, internet dat nooit uitvalt, ...
If it looks like a duck, walks like a duck, and quacks like a duck...

Als je 20 toestellen op wifi verwacht, moet je gaan uitkijken. Vergeet niet dat wifi, op zich al veel beperkter in bandwidth dan bekabeld, een walkie-talkie technologie is (semi-duplex), dus als 1 computer praat met de AP, moet de rest wachten. Dat haalt de totale bandwidth zeer snel en zeer hard onderuit.

PS: kan er aub terug op de bal ipv op de man gespeeld worden?
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

ITnetadmin schreef:Ik vrees dat je een huis- tuin- en keukenoplossing wil qua budget, maar je situatie is veel professioneler dan dat.
Ik ben begonnen met een deel routers op te sommen van tegen de 300 euro. Dat is blijkbaar geen goede oplossing... ok dan zoeken we dus verder. De oplossing van bvb de Edgerouter + 2 dualband Unifi Lite's kost... 285 euro en is dus vergelijkbaar qua prijs. Dus blijkbaar is wat ik wil dan toch niet zo "onmogelijk" of buiten bereik van datzelfde budget? Is het dan zo vreemd dat ik niet automatisch ervan uitga om geld over de balk te smijten? Als er een degelijke oplossing is voor mijn probleem voor 300 euro, waarom zou ik dan 1000 euro moeten uitgeven?

Zover sta ik nu, twee Unifi Lite's + ofwel de RB3011, de RB2011 ofwel de ER-X-SFP (of is er nog iets anders dat interessant is?) Qua budget speelt zich dat dus af tussen de 285 en 385 euro. Maar ik denk toch dat als de setup van 285 in mijn situatie even goed is, dat ik niet noodzakelijk de setup van 385 moet nemen en 100 euro in de vuilbak moet gooien. Blijkbaar hebben jullie daar snel een probleem mee :-D Ik probeer het dus absoluut niet beter te weten, ik verwacht ook niet het onmogelijke. Ik wil gewoon een goeie oplossing maar als kan kiezen tussen twee goeie oplossingen, dan kies ik die die het minste kost? Nee?

De rest heb ik in mijn post hierboven eigenlijk al aangehaald.
Petervanakelyen schreef:kijk eens naar het tabelletje onderaan deze pagina: http://routerboard.com/RB2011iL-IN (kijk vooral naar de "25 simple queues"-waarden, aangezien je queue's wil gebruiken voor bandwidth control).
Ik heb geen referentie om dit te kaderen en heb dus geen idee of dit goed of slecht is.
r2504 schreef:Hier kan je alvast een rapport (geen idee of het objectief is) vinden over ER versus Mikrotik... https://dl.ubnt.com/Tolly212128Ubiquiti ... kroTik.pdf

Beide hebben trouwens vandaag de dag genoeg performance voor je VDSL lijntje (wat dan blijkbaar nog achter een powerline zat dacht ik ?) al is het ook afhankelijk van hoe complex je de configuratie maakt (filter rules, bandwidth control, ...). Of jij binnen een jaar of twee een fiber aansluiting hebt met gigabit snelheden kan ik niet in m'n glazen bol lezen.
Die PDF... het is een studie die op de site van Ubiquiti staat. En uit die testen, correct me if i'm wrong, verpulvert ER's de RB's? Dus rest de vraag, klopt dit (al maar gedeeltelijk) of is dit PR.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Als je iets vindt dat werkt, mij niet gelaten :-)
Ik waarschuw enkel: te traag internet = geen internet; dan regent het klachten.
En ik geef er effe bij wat de gehanteerde waarden zijn door grote bedrijven, die niet direct nood hebben aan netflix streaming op elke AP client :-)

Internet voorzien voor huuders is net iets anders qua verwachtingen dan een guest netwerk voorzien voor bezoekers.

Iirc was er ook bekabeling aanwezig; het laatste wat je dan wil is dat iedereen zijn eigen routertje daarop gaat aansluiten, dan krijg je mogelijk meer ellende.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

ITnetadmin schreef:Als je iets vindt dat werkt, mij niet gelaten :-)
Ik waarschuw enkel: te traag internet = geen internet; dan regent het klachten.
En ik geef er effe bij wat de gehanteerde waarden zijn door grote bedrijven, die niet direct nood hebben aan netflix streaming op elke AP client :-)

Internet voorzien voor huuders is net iets anders qua verwachtingen dan een guest netwerk voorzien voor bezoekers.

Iirc was er ook bekabeling aanwezig; het laatste wat je dan wil is dat iedereen zijn eigen routertje daarop gaat aansluiten, dan krijg je mogelijk meer ellende.

Ik ga de knoop hier doorhakken.

2x Ubiquiti Unifi UAP AC Lite (dualband)
1x Mikrotik RB3011UiAS-RM
-------------------------------------
€386

Volgens uw opvatting van 15 devices per AP zit dat dan ook goed. Met de 3011 zit ik dan hoop ik toch eventjes gerust.

EDIT: voila, order geplaatst.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ozfunghi schreef:Daarom dat ik het niet goed wist ivm die 2011. Die que pure specs precies een stapje achter loopt. Is de ER dan beter, of moet ik meteen voor die 3011 gaan? Dat ik niet binnen twee jaar terug opnieuw kan beginnen.
Volgens Mikrotik doet een 2011 zo'n 1.2 Gbit/s routing met wat queues (ruim voldoende voor hedendaagse internet connecties)... al is het natuurlijk sterk afhankelijk van de packet size (en ik heb geen glazen bol van welk verkeer er over jou netwerk gaat, in princiepe kan je eens een tijdje Wireshark laten draaien om een inzicht te krijgen in de verschillende packet sizes).

Indien PX/TN natuurlijk morgen komt met een 1 Gbps... dan haal je mogelijk misschien niet de volledige performance bij kleinere packets maar je netwerk gaat er niet van omver vallen. Met de ER heb ik trouwens geen ervaring al beloven ze mooie dingen... maar dan ga je wat verder moeten Google'n vrees ik.
ozfunghi schreef:Ik zal niet sterven van 50 euro meer uit te geven, maar ik had het liefst onder de 300 euro gehouden. Als blijkt dat dat geen optie is, en dat de enige "degelijke" setup bestaat uit minimum twee dualband Unifi's met een RB 3011, dan is dat zo. Ik heb die setup al gevonden voor 385 incl btw en verzending.
Ik begrijp best dat je een budget voor ogen hebt... maar zolang je geen prijzen hebt van de diverse combinaties (en bijbehorende pro/cons) kan je ook niet voor jezelf verantwoorden om misschien toch eens een extra inspanning te doen (als je je kan vinden in de argumenten).
ozfunghi schreef:Mijn eerste vraag aan hem was of ik voor de pro of de lite moest gaan.
Een pro heeft een hogere theoretische snelheid op 5 GHz... op 2.4 GHz zijn ze identiek. Gezien je beperking naar internet toe en je budget zie ik persoonlijk weinig reden om voor de pro te kiezen. Ik zou dus voor de Lite gaan (je kan altijd met één beginnen, voor een deel is het ook afhankelijk van de structuur van je gebouw... de oppervlakte die je moet dekken, mogelijke overlap of dode hoeken).

Een mix van single en dual-band is een beetje zoals winterbanden zetten op de helft van je auto... het zal misschien wel iets helpen maar je kan er evenzeer gekke resultaten mee behalen... ik zou het dus zeker niet doen in dergelijke omgeving (als de twee AP's - eigenlijk de clients ervan - elkaar totaal NIET zien is het een ander verhaal).
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Volgens Mikrotik doet een 2011 zo'n 1.2 Gbit/s routing met wat queues (ruim voldoende voor hedendaagse internet connecties)... al is het natuurlijk sterk afhankelijk van de packet size (en ik heb geen glazen bol van welk verkeer er over jou netwerk gaat, in princiepe kan je eens een tijdje Wireshark laten draaien om een inzicht te krijgen in de verschillende packet sizes).

Indien PX/TN natuurlijk morgen komt met een 1 Gbps... dan haal je mogelijk misschien niet de volledige performance bij kleinere packets maar je netwerk gaat er niet van omver vallen. Met de ER heb ik trouwens geen ervaring al beloven ze mooie dingen... maar dan ga je wat verder moeten Google'n vrees ik.

Ik begrijp best dat je een budget voor ogen hebt... maar zolang je geen prijzen hebt van de diverse combinaties (en bijbehorende pro/cons) kan je ook niet voor jezelf verantwoorden om misschien toch eens een extra inspanning te doen (als je je kan vinden in de argumenten).

Een mix van single en dual-band is een beetje zoals winterbanden zetten op de helft van je auto... het zal misschien wel iets helpen maar je kan er evenzeer gekke resultaten mee behalen... ik zou het dus zeker niet doen in dergelijke omgeving (als de twee AP's - eigenlijk de clients ervan - elkaar totaal NIET zien is het een ander verhaal).
Zoals je hierboven ziet, heb ik de knoop doorgehakt omdat ik ook een relatief goeie prijs voor die toestellen gevonden had. Als ik de 2011 had gepakt had ik nog wat kunnen besparen, maar ik heb het zekere voor het onzeker genomen. Ik weet ook niet waar we binnen 5 jaar gaan staan.

Ik had ook al gegoogled, waar er toch blijkbaar meerdere mensen gewag maakten ivm rooskleurig voorgestelde cijfers van Ubiquiti bij ER. En er ook doorgaans een voorkeur is voor RB.

Wat betreft die mix, ok. Kan ik wel volgen. Het zijn dus twee dualband AP's geworden :beerchug:

Ik zal jullie ongetwijfeld terug komen lastigvallen als "het spul" gearriveerd is (de RB was net niet meer op voorraad... op het moment dat ik hem in het winkelkarretje legde nog wel :roll: dus ik moet sowieso nog een tweetal weken wachten) voor de instellingen als ik er niet wijs uit geraak.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kan je je ondertussen wat verdiepen in RB configuraties.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Succes.
Start simpel, zorg eerst dat je betrouwbare connectiviteit hebt (routing, dns, dhcp, nat... en je wifi natuurlijk).
Pas als je dat onder de knie hebt, kan je voorzichtig met QoS / queues beginnen experimenteren. Maar ook daar geldt, hoe eenvoudiger de configuratie, hoe betrouwbaarder.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

Al het spul is geleverd. Joepie. Werkt eigenlijk allemaal quasi out of the box, gewoon paswoordjes (admin/SSID) instellen en bingo. Nu dus uitvogelen hoe ik die bandbreedte kan regelen. Die link van Petervanakelyen eens uitpluizen.

Wel nog een vraagje, ik heb dus twee AP's... geef ik die best een andere SSID, of dezelfde? In hotels etc is dat vaak gewoon dezelfde en de ene neemt dan over van de andere, maar ik weet niet of dat hier echt van toepassing is gezien ze behoorlijk dicht bij elkaar gaan staan.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat mag gerust dezelfde zijn.
Kanalen mag je verschillend houden, maar wijk niet af van 1, 6 of 11.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

ITnetadmin schreef:Dat mag gerust dezelfde zijn.

owkeej, merci! De Unifi's staan standaard op "auto" (voor kanalen). Is dat beter? Kan die zelf opsporen wat het beste kanaal is om in uit te zenden? Of toch best op 1, 6 of 11 zetten?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Auto is goed genoeg, hoewel ik experts ken die er allergisch aan zijn ;-)
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

Ok

de tut om bandbreedte te limiteren werkt helaas niet: http://wirelessinfo.be/index.php/mikrotik/pages/queues

Ik heb de laatste optie gekozen (om alle IP adressen te limiteren). Voorlopig geen succes.
Laatst gewijzigd door ozfunghi 12 feb 2016, 04:35, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

ozfunghi schreef:

owkeej, merci! De Unifi's staan standaard op "auto" (voor kanalen). Is dat beter? Kan die zelf opsporen wat het beste kanaal is om in uit te zenden? Of toch best op 1, 6 of 11 zetten?
Laat eens een Wifi scan lopen en kijk welk kanaal het minst gebruikt wordt. Die selecteer je dan.
Vb de Wifi Analyser adroid app., een hele goede trouwens ... :-)
Als in een drukke buurt woont is het wel belangrijk dat je dit eerst checkt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

lacer schreef:
ozfunghi schreef:

Laat eens een Wifi scan lopen en kijk welk kanaal het minst gebruikt wordt. Die selecteer je dan.

Vooral kanaal 1 zit eivol met een hoop telenet homespots in de buurt die allemaal op 1 zitten. Op 6 zitten er enkele, maar waarvan 1 nieuwe (die op auto staat), en 1 oude van mezelf (die ouwe zal dus weggaan wanneer de nieuwe is ingesteld), tussen 6 en 11 is er weinig, op 11 zitten er weer een aantal, waaronder weer een ouwe van mezelf die dus ook zal verdwijnen.
Afbeelding
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

ozfunghi schreef:Ok

de tut om bandbreedte te limiteren werkt helaas niet: http://wirelessinfo.be/index.php/mikrotik/pages/queues

Ik heb de laatste optie gekozen (om alle IP adressen te limiteren). Voorlopig geen succes.
Heb intussen al een deel "oplossingen" geprobeerd gevonden op internet, maar telkens ik via speedtest uitprobeer, trekt hij zich de ballen aan van de opgelegde limiet. Heb een manier geprobeerd via IP firewal > mangle in combinatie met PCQ, een simple queue in combinatie met PCQ, een simple queue zonder PCQ en zelfs voor enkel het IP van mijn eigen PC wat ik kan aflezen... noppes.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zeker dat die tutorial van wirelessinfo net werkt? Hier doet hij het?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

krisken schreef:Zeker dat die tutorial van wirelessinfo net werkt? Hier doet hij het?
Ik zal vermoedelijk iets verkeerd doen, maar ik volg gewoon elke tutorial van a tot z binnen de mate van het mogelijke, omdat sommige zaken (qua interface) er een beetje anders uitzien. Maar doorgaans vind ik dingen die elders staan wel makkelijk terug. Maar als puntje bij paaltje komt werkt het niet.

Een van de mogelijke oorzaken, is dat in de tutorial er gesproken wordt over 192.168.100.0/24. Ik neem aan dat dat gaat over locale IP's die de router uitgeeft. Bij mij is dat dan 192.168.88.0/24 maar hij begint met IP's te geven van 192.168.88.254 enzo. Ik weet dus niet hoe ik het volledige bereik kan zetten van .0 tot .255, want 192.168.88.0/255 aanvaardt hij natuurlijk niet. (Tenzij dat daar niet voor dient?) Ik kan toch moeilijk een heel bereik één voor één gaan ingeven?

Maar wanneer ik enkel mijn eigen IP (van mijn laptop) ingeef, wat hij natuurlijk wel aanvaardt, en ik probeer dan een speedtest, haalt hij nog altijd quasi de volledige 50Mbs via speedtest.net.

Voor de duidelijkheid, ik ben deze setup eerst nog afzonderlijk aan het testen naast de bestaande setup, en er zit voorlopig nog niemand van de studenten op dit netwerk, enkel ik met twee laptops en een smartphone. Ik weet niet of je ons gesprek nog herinnert, maar de Draytek (en nu ook de RB) hangen aan de Sagem modem die ook nog zelf router is. De RB krijgt het IP 192.168.1.5 en de range die opgegeven staat bij de RB is 192.168.88.10-192.168.88.255

EDIT: acheraf achter gekomen dat 192.168.100.0/24 niet wil zeggen van IP 0 tot 24, maar dat dit staat voor alle adressen van 0 tot 254
Laatst gewijzigd door ozfunghi 13 feb 2016, 16:51, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

ik ben verre van iemand die daarmee bezig is maar is het niet zo dat

je een instelling kunt maken van een max per gebruiker (en dan kan die gebruiker niet boven die BB)

of een max BB per subnet met een limitering per gebruiker indien het nodig is,lees verdeeld over de gebruikers

in t laatste geval beperk je de snelheid van de gebruiker niet indien de BB vrij is, waardoor hij zijn volumes sneller kan afwerken
in t eerste geval verleng je de tijd waarop hij op t netwerk moet blijven ongeacht of er capaciteit is of niet waardoor er meer concurrent users kunnen optreden
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

bruma schreef:ik ben verre van iemand die daarmee bezig is maar is het niet zo dat

je een instelling kunt maken van een max per gebruiker (en dan kan die gebruiker niet boven die BB)

of een max BB per subnet met een limitering per gebruiker indien het nodig is,lees verdeeld over de gebruikers

in t laatste geval beperk je de snelheid van de gebruiker niet indien de BB vrij is, waardoor hij zijn volumes sneller kan afwerken
in t eerste geval verleng je de tijd waarop hij op t netwerk moet blijven ongeacht of er capaciteit is of niet waardoor er meer concurrent users kunnen optreden
Dat laatste was ook wat ik eerst probeerde, maar ik zag geen verschil (ik zag op youtube wel mensen bij wie de limiet meteen zichtbaar was zodra ze het ingesteld hadden), mogelijk omdat de bandbreedte dan effectief vrij was gezien er niemand anders op het netwerk zat. Maar dan nog komt het niet overeen met de IP range, toch? Als ik moet opgeven 0/24 en hij begint met IP adressen uit te delen .255 dan vallen die daar toch niet onder? Of zie ik dat compleet verkeerd?

EDIT: acheraf achter gekomen dat 192.168.100.0/24 niet wil zeggen van IP 0 tot 24, maar dat dit staat voor alle adressen van 0 tot 254
Laatst gewijzigd door ozfunghi 13 feb 2016, 16:51, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

Ik moet wel zeggen dat de Unifi's zeer makkelijk zijn. De tweede neemt automatisch hetzelfde SSID aan als de eerste met hetzelfde wachtwoord. Gezien ze beiden in automatisch staan voor kanalen, zet de tweede zich ook automatisch in een ander kanaal. Als je de ene reset, merk je eigenlijk niet dat je automatisch met de andere verbonden wordt. Leuk.
Afbeelding
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

lacer schreef:Laat eens een Wifi scan lopen en kijk welk kanaal het minst gebruikt wordt. Die selecteer je dan.

die analyzer zegt dat 8 en 13 (bij gebrek aan 14) de beste kanalen zijn. Naast ons een appartementsblok met een half dozijn telenet homespots die allemaal op 1 zitten. Ook een deel andere routers die op 6 en 11 zitten.

Doen? Of toch gewoon 6 en 11 pakken?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

IP range bereik geef je in onder IP > Pool. Daar geef je dan in 192.168.88.10-192.168.88.254 bvb

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ozfunghi schreef:Doen? Of toch gewoon 6 en 11 pakken?
Gewoon op auto zetten... je AP zal dan wel het kanaal nemen dat vrij is en dit zelfs dynamisch aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”