WhatsApp gratis - of toch weer niet...?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

nickz schreef:Moest de NSA mijn WhatsApp-berichten toch kunnen lezen (ondanks de end-to-end encryptie), dan is dat maar zo.
http://www.myce.com/news/users-shouldnt ... ion-75939/

ik snap ook wel dat je kan zeggen "het mag niet helemaal veilig zijn want dan kan het misbruikt worden"; maar dat gaat niet op.
dan kan je ook zeggen dat auto's moeten gebouwd worden met motoren die niet sneller kunnen dan 120, alcohol moet illegaal worden, ...
en oja, laat ons ook gelijk camera's door de politie in ons huis installeren kwestie van "we zijn toch geen terroristen dus we hebben niks te verbergen".

ik blijf me eraan storen hoe duidelijk het is dat het systeem van telkens een beetje privacy in te leveren voor zogenaamde veiligheid werkt om elke vorm van privacy aan te tasten - en dat, gecombineerd met hoe snel mensen oordelen over situaties, is echt geen goede zaak.

er is tegenwoordig zelfs een "verbeterde tor" die volledig anoniem is tot iemand vraagt voor de gegevens van de gebruiker...
goed, er is dan wel over nagedacht (5 admins in 5 andere juridische gebieden moeten elk meewerken), en ik kan het compromis wel begrijpen, daar niet van... maar dat wil niet zeggen dat ik het er eens mee moet zijn. (of het normaal moet vinden dat anderen zo'n dingen als de normaalste zaak van de wereld beschouwen)

overigens, even volledig terug on topic: dat whatsapp nu gratis is lijkt me geen toeval... het is eigendom van facebook en facebook doet alles om maar zoveel mogelijk aan data mining te kunnen doen... dus toegang tot je contactenlijst (kunnen ze gelijk vergelijken met hun fb lijst) en (ongetwijfeld op een of andere manier deels) overzicht over je gebruik van whatsapp is gewoon meer waard.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bedankt al voor de info.
Tot nu toe nog geen vraag van vrienden gehad om whatsapp te gebruiken, ik word waarschijnlijk oud :-)
Wat privacy betreft: ik lig er niet meteen wakker van dat de NSA mijn gegevens heeft. Als ik kan kiezen tussen een NSA-proof en een NSA-controlled product, kies ik uiteraard het eerste.
Waar ik wel bezorgd om ben: als NSA aan je data kan, is de kans groter dan een criminele hacker er ook aan kan. Berichten etc zijn interessante gegevens om een phishing-aanval en dergelijke geloofwaardig te maken.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

nickz schreef:Voordelen van WhatsApp t.o.v. sms:

- sneller en betrouwbaarder (sms'en worden soms pas uren later of zelfs helemaal niet afgeleverd)
- ook foto's, video's, audioboodschappen, locaties en contacten versturen is gratis (mms is betalend)
- gratis bellen naar andere gebruikers met een betere geluidskwaliteit dan een klassiek telefoongesprek (op voorwaarde dat beide partijen een goede internetverbinding hebben, bv. geen GPRS/EDGE)
- gebruik van Emoji's (bij sms wordt de maximale lengte dan 70 i.p.v. 160 karakters wegens een andere codering)
- ook mogelijk via je pc met de web-interface (al bestaan er voor sms ook wel oplossingen die dat toelaten)
- gratis in het buitenland als je op Wi-Fi zit (anders kan het een nadeel zijn)
- ook al heb jij voldoende aan de sms'en in je bundel, niet iedereen heeft altijd gratis sms'en, dus met WhatsApp maak je jezelf ook gratis bereikbaar voor anderen
- veel meer gebruikers dan alternatieve diensten (zoals Viber, Google Hangouts, Telegram, e.d.)
Grotendeels mee eens behalve:

Sneller dan sms: al veel tegengekomen dat whatsapp niet gesynct staat op mijn android, ook al staat het juist ingesteld, waardoor ik soms opeens meerdere berichten binnen krijg als ik er zelf eens 1 versturen wil. Met sms zelden tot nooit vertraging binnengekomen.

Bellen: kwaliteit trekt op niet veel en ken er weinig in mijn omgeving die er tevreden over zijn. Of het nu wifi, 4g of 3g is (2g nog niet getest, wist zelfs niet dat het kon), maakte geen enkel verschil in de kwaliteit. Zowel getest op ios als android.

Grootste voordeel (en nadeel) voor mij is de leesbevestiging. Gedaan met de tegenpartij die beweert het nooit gelezen te hebben. Ideale stalkermodus :)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

krisken schreef:Vraag me dan af hoeveel mensen jij kent die dat hebben? Ik alvast amper?
Mensen die wat hebben? Een prepaid kaart? Genoeg mensen met Proximus Generation Connect, Mobile Vikings of Mobistar Internet on Mobile.

Mijn moeder heeft lange tijd een goedkoop Proximus-abonnement gehad zonder internet, maar sinds ze een nieuwe smartphone had wou ze toch graag mobiel internet en is ze uiteindelijk overgeschakeld op Pay&Go Smart (Generation Connect was al niet meer beschikbaar), omdat ze amper belt met haar smartphone (meer via de vaste lijn) en ook niet echt veel mobiele data verbruikt (thuis en op het werk is er Wi-Fi) en ze op deze manier ook Pay&Surf pakketten kan kopen met haar belkrediet. Berichten sturen doet ze vooral via WhatsApp en Facebook.

Een prepaid kaart heeft ook als bijkomende voordelen dat alle verbruik van het belkrediet af gaat (roaming, speciale nummers, premium services, Google Play aankopen, e.d.) in plaats dat het apart gefactureerd wordt (bovenop je maandelijks bedrag) en dat je niet hoeft te herladen in periodes dat je het niet (of weinig) gebruikt.
Fallschirmjaeger schreef:Grotendeels mee eens behalve:

1) Sneller dan sms: al veel tegengekomen dat whatsapp niet gesynct staat op mijn android, ook al staat het juist ingesteld, waardoor ik soms opeens meerdere berichten binnen krijg als ik er zelf eens 1 versturen wil. Met sms zelden tot nooit vertraging binnengekomen.

2) Bellen: kwaliteit trekt op niet veel en ken er weinig in mijn omgeving die er tevreden over zijn. Of het nu wifi, 4g of 3g is (2g nog niet getest, wist zelfs niet dat het kon), maakte geen enkel verschil in de kwaliteit. Zowel getest op ios als android.

3) Grootste voordeel (en nadeel) voor mij is de leesbevestiging. Gedaan met de tegenpartij die beweert het nooit gelezen te hebben. Ideale stalkermodus :)
1) Dat zou kunnen komen door één of andere batterijbesparingsmodus. Op mijn Sony Xperia heb ik bijvoorbeeld de STAMINA-modus ingeschakeld, maar WhatsApp staat op de white list van 'apps actief in stand-by'.

2) Ik heb daar anders nog niet veel problemen mee gehad. Wel al meermaals de opmerking gekregen (van mensen die dat nog niet veel hadden gebruikt) "wow, het is alsof je hier naast mij staat!".

3) Die leesbevestiging kan men wel uitschakelen in de instellingen, maar dan zie je zelf ook geen leesbevestigingen van andere mensen meer (wat natuurlijk alleen maar fair is).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nickz schreef:2) Ik heb daar anders nog niet veel problemen mee gehad. Wel al meermaals de opmerking gekregen (van mensen die dat nog niet veel hadden gebruikt) "wow, het is alsof je hier naast mij staat!".
Ik heb daar gemengde ervaringen mee... van perfecte kwaliteit tot een totale ramp (ondanks beide op WIFI te zitten op dat moment).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”