Telenet DCHP uitschakelen of omzeilen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
24Carat
Starter
Starter

Hallo allemaal,

Het is nu al enige tijd geleden en heb sinds dat ik pc en ipcams static gezet heb eigenlijk geen probleem meer gehad.
Dus bedankt voor de tip, heb eigenlijk ook liever ip reservatie doen op de DHCP, maar met die van telenet gaat dat dus niet.

Ben wel nog altijd zeer ontevreden over die TN HGW gewoon omdat ze de mensen weer forceren/voorkomen om hun eigen ding te doen.

En volgens mij zelfs niet wettelijk, telenets verantwoordelijkhijd is enkel ervoor zorgen dat hun diensten goed binnenkomen, al het geen dat daar niets mee te maken heeft hebben ze geen verantwoordelijkheid voor dat het werkt of niet, dus mogen ze er ook geen beperkingen op zetten.

Als iemand een eigen dhcp wil instellen moet er de mogelijkheid zijn om die van hun uit te schakelen.
De interactieve functionaliteit van de digicorder moeten ze dan maar op een ander manier oplossen.
Duurdere switches kunnen natuurlijk dhcp discover traffic weigeren vanop bepaalde poorten, maar dat is overkill in dit geval.
Echt? Denk je dat dat met die van mij mogelijk is? (Cisco SG 200-26P)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

24Carat schreef:Ben wel nog altijd zeer ontevreden over die TN HGW gewoon omdat ze de mensen weer forceren/voorkomen om hun eigen ding te doen.
Het is inderdaad spijtig dat je een aantal dingen niet zelf kan configureren... al volstaat het voor 99% vermoedelijk wel.
24Carat schreef:En volgens mij zelfs niet wettelijk, telenets verantwoordelijkhijd is enkel ervoor zorgen dat hun diensten goed binnenkomen, al het geen dat daar niets mee te maken heeft hebben ze geen verantwoordelijkheid voor dat het werkt of niet, dus mogen ze er ook geen beperkingen op zetten.
Telenet is een commercieel bedrijf en verkoopt jou een product... het is aan jou om te kijken of je ermee tevreden bent of niet.

Er is geen enkele wet die zegt dat men dit niet mag doen...
24Carat schreef:Echt? Denk je dat dat met die van mij mogelijk is? (Cisco SG 200-26P)
Het is een managed switch... al kan ik niet meteen iets vinden over DHCP snooping.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

24Carat schreef:Ben wel nog altijd zeer ontevreden over die TN HGW gewoon omdat ze de mensen weer forceren/voorkomen om hun eigen ding te doen.
Deze discussie hebben we hier al ettelijke keren voorbij zien gaan, maar de conclusie is dat
  • de TN HGW waarschijnlijk voor 99% volstaat voor de meeste gebruikers.
  • de "advanced users" die volledige controle willen over hun router, kunnen altijd opteren voor een "modem only".
24Carat schreef:Als iemand een eigen dhcp wil instellen moet er de mogelijkheid zijn om die van hun uit te schakelen.
De interactieve functionaliteit van de digicorder moeten ze dan maar op een ander manier oplossen.
Hier pleiten wij al lang voor, namelijk om de gebruiker zelf de mogelijkheid te geven om hun HGW in "bridge" te zetten. Dit kan probleemloos in andere landen (Nederland, Duitsland) via de Helpdesk, of zelfs on-line!
Hierbij gaat de interactieve functionaliteit van de digicorder niet verloren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

philippe_d schreef:Dit kan probleemloos in andere landen (Nederland, Duitsland) via de Helpdesk, of zelfs on-line!
Je moet het zelfs zo ver niet gaan zoeken. Ook in België bij VOO kan dit.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

r2504 schreef:Zo eenvoudig is het allemaal niet... er zijn trouwens consequenties aan meerdere DHCP servers.

Bij je renew kan namelijk een andere antwoorden dan je originele... en zo zijn er nog een aantal potentiele problemen.
Dat is niet echt correct, renew tijdens de geldigheidsperiode gaat via unicast direct naar het ip van de dhcp die verantwoordelijk is voor die lease.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomsworld schreef:Dat is niet echt correct, renew tijdens de geldigheidsperiode gaat via unicast direct naar het ip van de dhcp die verantwoordelijk is voor die lease.
Dat is inderdaad correct... in ieder geval ik zou geen twee DHCP serves aanbevelen tenzij je ze volledig zelf onder controle hebt wat betreft setup.
daanhermans
Starter
Starter

Beste,

Het beste is om gewoon achter de telenet modem/router een switch te zetten met je digibox(en) vanuit diezelfde switch ook een kabel naar je eigen router en deze een static ip te geven tussen 192.168.0.2/192.168.0.99 en deze router een eigen dhcp server te maken. Zo krijgen de digiboxen een ip van telenet en heb je zelf een eigen dhcp server voor je apparaten. Of je ruilt je modem/router combinatie in voor een gewone modem en sluit je je digiboxen gewoondirect aan op de modem.

Ik hoop dat dit werkte,
Daan
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wow, wat is dat hier tegenwoordig met het necro'en van oude threads? :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”