
VW Caddy: motorisaties
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Mogelijks is dat inderdaad een nummerplaat.
Het plaatje komt van deze webpagina: http://www.atm-chiptuning.com/chiptunin ... -pd-130pk/.
Misschien is (was) het wel hun eigen wagen.
Het plaatje komt van deze webpagina: http://www.atm-chiptuning.com/chiptunin ... -pd-130pk/.
Misschien is (was) het wel hun eigen wagen.

-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Luchtweerstand met een caravan is een serieus iets, maar met een aanhangwagen en wat moto's niet ech extreem. De totale luchtweerstand met een aanhangwagen mag dan wel meer zijn, maar die auto heeft ook meer vermogen (verhoudingsgewijs gezien), idem voor rolweerstand. En luchtweerstand is kwadratisch met snelheid, dus op 120km/u valt dat nog mee.lirec schreef:xx pk per xx gewicht is geen maatstaf die je kan vergelijken. Simpelweg omdat pk bitter weinig zegt op zichzelf + je moet rekening houden met specifieke luchtweerstand per auto en met of zonder trekker erachter. De extra wrijving van de banden van een aanhangwagen, wanneer vermogen en/of koppel beschikbaar is bij jou motor en of dat over een klein/groot bereik in toeren zo is,....
Om een idee te geven inzake berekening van trekkracht : http://www.caravantrekker.nl/algemeen/uitleg.php
Sinds we hier over hellingen spreken is gewicht hier een enorme factor. Lucht- en rolweerstand zijn zeer zeker ook factoren, maar die mag je weglaten in dergelijke schatting, ze schalen immers in verhouding (ruwweg gezien) mee met het vermogen in dit geval.
Over het toeren stuk, hier ga ik vanuit dat met beide auto's zodanig gereden wordt dat ze zo dicht mogelijk bij max vermogen blijven. (4000-4500rpm)
http://www.superchips.co.uk/curves/vag20tdi170.pdfeternum schreef:Misschien is uwe luchtfilter wel vuil.![]()
Nu, tegen 120 km/h in vijfde draait uwen diesel tegen iets van 2200tpm.
Bij dit toerental ontwikkelt die wel nog geen 170pk hoor.
Als ge dan iets van snelheid verliest (vb 110km/h) komt de motor in nog een slechtere positie (lees beschikbaar koppel en vermogen) in die versnelling ....
Zelf zou ik eerder iets in de buurt van de 2800tpm kiezen (of de range 2500-3000).
Dan draait een diesel motor onder (zware) belasting toch wel merkbaar meer soepel.
Ik vind niet direct een plaatje terug van uwe dieselmotor maar onderstaand plaatje geeft allicht een idee (Octavia 1.9 TDI 130pk):
Iets van een 100pk bij 2200rpm
Als het een 10%+ helling was kan zou dat goed kunnen. Maar bij een 5-6% helling (bij de steilste die er zijn op de snelwegen in de ardennen, afaik) zou ik toch eens willen weten wat voor vermogen jouw auto echt tegen de grond zet.Sub Zero schreef:Die vergelijking gaat echt niet op hoor. Zelfs in 5e versnelling kon ik de snelheid (120km/h) niet houden, in 4e moest ik hem vloeren. Sommige heuveltjes in de ardennen zijn echt redelijk stevig. Je berekening zit trouwens een beetje naast: 1650kg leeg, doe maar 250kg aan personen (2 van de 3 weken 85kg). Niet dat het op die 150kg nog zal aankomen, maar soit.AndRo555 schreef: Hoe steil zijn die hellingen?
Want als ik even optel; 1500kg leeggewicht + 225kg personen + 250kg materiaal (dat is een hele hoop materiaal, maar soit)+ 600kg = 2575kg
Met 170pk geeft dat 66pk per ton, dan zou zo'n auto toch beter moeten presteren. Dat is vergelijkbaar met een golf 1.6TDI met 105 pk en twee man in... en dat is niet snel, maar haalt wel makkelijk 120 op hellingen in de ardennen.
Ik kan je maar 1 ding aanraden: probeer het zelf. Ik wil gerust mijn moto uitlenen als gewicht
Een half jaar geleden ben ik nog naar de ardennen geweest met 4 man in een 3e gen Golf variant, met een 1.9SDI met 63pk (toen die nieuw was toch...) en die deed 110km/u in 4e op de stukken bergop, en dat was met 4 man en baggage.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
5-6% hellingen? Die waar de auto in 6e geen 120 kan houden waren steiler dan dat hoor. 'k Heb de grafieken van de testbank hier liggen trouwens, het vermogen aan de grond is ruim boven wat het zou moeten zijnAndRo555 schreef:Als het een 10%+ helling was kan zou dat goed kunnen. Maar bij een 5-6% helling (bij de steilste die er zijn op de snelwegen in de ardennen, afaik) zou ik toch eens willen weten wat voor vermogen jouw auto echt tegen de grond zet.

-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Met dat vermogen én de correcte versnelling zou het dan toch geen probleem mogen zijn.
Afin. Dat is mijn ervaring dan toch (ongeveer hetzelfde vermogen, wel een grotere cilinderinhoud) met een gesloten dubbelasser MTM 1200kg in geladen toestand.
================
Anderzijds zou ik toch willen opmerken dat België één van de weinige landen is waar de maximaal toegelaten snelheid met aanhanger of caravan 120km/h bedraagt op de snelweg: Maximum snelheden met caravan of aanhanger.
Dat de snelheid in de meeste andere landen lager ligt is mijn inziens niet zonder reden.
Met een goed en evenwichtig geladen aanhanger of caravan stelt er zich meestal niet direct een probleem.
Bij afwijkingen van het ideale en aldus een véél groter risico op het slingeren van de getrokken aanhanger/caravan is dit al heel iets anders.
Indien het samenstel zou beginnen te slingeren bij 90 km/h of 120 km/h is immers een levensgroot verschil.
Het voorbijsteken van een vrachtwagen (90km/h) met een eigen snelheid van 120km/h kan al voldoende zijn om het samenstel ernstig te laten slingeren. Nu zal dit bij een niet gesloten aanhanger met enkel twee motoren als lading weinig tot niet spelen.
Maar toch. Ik wou dit toch even vermelden omdat het rijden met een grote gesloten aanhanger of caravan véél meer vereist van het getrokken voertuig dan enkel veel pk's: met name de goede baanvastheid van het samenstel bij wind, regen, hellingen, bochten, remmen etc...
Gelukkig is er de laatste jaren veel meer controle door de politie.
Indertijd kon je bijvoorbeeld wel eens een VW Golf GTI tegenkomen met een grote caravan, grote aanhanger met boot of dergelijke.
Genoeg pk's om een hoge snelheid te behalen maar daar was dan ook alles mee gezegd.
Afin. Dat is mijn ervaring dan toch (ongeveer hetzelfde vermogen, wel een grotere cilinderinhoud) met een gesloten dubbelasser MTM 1200kg in geladen toestand.
================
Anderzijds zou ik toch willen opmerken dat België één van de weinige landen is waar de maximaal toegelaten snelheid met aanhanger of caravan 120km/h bedraagt op de snelweg: Maximum snelheden met caravan of aanhanger.
Dat de snelheid in de meeste andere landen lager ligt is mijn inziens niet zonder reden.
Met een goed en evenwichtig geladen aanhanger of caravan stelt er zich meestal niet direct een probleem.
Bij afwijkingen van het ideale en aldus een véél groter risico op het slingeren van de getrokken aanhanger/caravan is dit al heel iets anders.
Indien het samenstel zou beginnen te slingeren bij 90 km/h of 120 km/h is immers een levensgroot verschil.
Het voorbijsteken van een vrachtwagen (90km/h) met een eigen snelheid van 120km/h kan al voldoende zijn om het samenstel ernstig te laten slingeren. Nu zal dit bij een niet gesloten aanhanger met enkel twee motoren als lading weinig tot niet spelen.
Maar toch. Ik wou dit toch even vermelden omdat het rijden met een grote gesloten aanhanger of caravan véél meer vereist van het getrokken voertuig dan enkel veel pk's: met name de goede baanvastheid van het samenstel bij wind, regen, hellingen, bochten, remmen etc...
Gelukkig is er de laatste jaren veel meer controle door de politie.
Indertijd kon je bijvoorbeeld wel eens een VW Golf GTI tegenkomen met een grote caravan, grote aanhanger met boot of dergelijke.
Genoeg pk's om een hoge snelheid te behalen maar daar was dan ook alles mee gezegd.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Die 3,5 ton trek je ook maar niet zomeer hoor. Dat zal al een camionnetje zijn, die waarschijnlijk sowieso maar 90km/u zal mogen.

Ik zeg ook niet dat het niet lukt he, alleen niet meer in 5e of 6e versnellingeternum schreef:Met dat vermogen én de correcte versnelling zou het dan toch geen probleem mogen zijn.

- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Hier hebben wij zelf een caddy maxi 2.0tdi. Hier heb je wel de mogelijkheid om er een lichte vracht met vijf zitplaatsen van te maken. De achteras is inderdaad geveerd door bladveren. Kracht heb je genoeg, zelfs de brennerpas of in de Ardennen is meer dan genoeg kracht.
Het vervelende van die recensies die je op het internet over deze auto leest is dat die rijdt als een bestelwagen en niet echt geschikt is voor een vertegenwoordiger die veel comfort wil. Maar is dat wel dat de doelgroep van deze auto vraag ik me dan af?
Het vervelende van die recensies die je op het internet over deze auto leest is dat die rijdt als een bestelwagen en niet echt geschikt is voor een vertegenwoordiger die veel comfort wil. Maar is dat wel dat de doelgroep van deze auto vraag ik me dan af?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');