Vijf keer geflitst? Vijf keer betalen!
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je haalt in één post aan wat ik bedoel met mentaliteit van duitsland : bvb deftig kunnen invoegen, versnellen wanneer nodig, remmen op de motor ipv vol in de remmen gaan....
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ja en wat is nu eigenlijk je punt??? Kan je het niet verdragen dat hij iets vol trots op sociale media zet??? Heeft hij (dodelijke) slachtoffers gemaakt??? Ben je jaloers van die kerel??? Heeft hij iemand iets te kort gedaan??? En wat dat online zetten betreft: ik zie enveloppes van Politie Brasschaat met de naam van een of andere betrokkene.krisken schreef: Duidelijk dat je Cain Ransbottyn niet kent. Voor alle duidelijkheid : hij zet deze zelf op tumbler, twitter, facebook en jawel : vol trots. Dus ik zet helemaal niks online, het is gewoon een ritje google...
Jack Daniels schreef:Je kan verongelukken tegen 50 km per uur en je kan overleven in een aanrijding bij 120 km per uur. Snelheid is geen maatstaf voor het wel of niet overleven van een ongeluk
Moest ik jou zijn, ik herlas nog even mijn repliek. Ik heb het over het feit dat wel of niet overleven niks te maken heeft met snelheid. Jouw commentaar is dat ongelukken te wijten zijn aan (te hoge) snelheid. Ik heb nooit het tegendeel beweerd, maar je hebt er dus totaal geen benul van of een dode nu gevallen is bij een snelheid van 120 dan wel 50 per uur.krisken schreef:Snelheid is één van de grootste maatstaven bij een ongeluk als je appels met appels en peren met peren vergelijkt!
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Nu doen we het omgekeerde. Ik schat dat 90% van de Belgen kunnen niet deftig kunnen rijden en we zeggen hen: goe bezig, we zullen de gemiddelde snelheid wel verlagen!krisken schreef:Je haalt in één post aan wat ik bedoel met mentaliteit van duitsland : bvb deftig kunnen invoegen, versnellen wanneer nodig, remmen op de motor ipv vol in de remmen gaan....
Wel, als je die politiek blijft hanteren dan is de maximum snelheid binnen een paar jaar waarschijnlijk 10km per uur in de huidige zone dertig en nog 50km per uur waar je nu 90 mag.
En voor alle duidelijkheid: als ik de Duitse mentaliteit zou overnemen in ons verkeersbeleid dan zou ik dat dus voor de ganse mentaliteit doen. Een snelheidsbperking in Duitsland is een snelheidsbperking. Hier wordt die gewoon genegeerd zoals in de Brusselse tunnels. Trouwens, als een bepaald percentage van de bevolking, 50% of meer, op een plek systematisch te snel rijdt dan is de snelheidsbeperking waarschijnlijk onterecht.
Laatst gewijzigd door Astralon 11 jul 2013, 23:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Al die onzin over ze flitsen vanaf 1 km/u te hard... Ongelooflijk dat mensen dit echt zelf geloven he. (zie mijn post hierboven)
Wat betreft sneller rijden op de snelweg. Ook zoiets ongelooflijks, elke keer die verwijzingen naar het buitenland. We zijn enkele maanden terug nog eens naar Normandië gereden. 110 ja... Enkele stukken 130, en bij regenweer ook maar 110. In feite rijden we nog te snel als je het met de omringende landen vergelijkt, en zelfs in de UK zijn de snelheden een stuk lager. (112km/u) Alleen in Duitsland zijn er enkele stukken onbeperkt, en je bent niet eens meer verzekerd als je een ongeval hebt boven 120 en ze zijn er nog een pak strenger met andere verkeersregels. Rijbewijs met punten oa... Typisch voor mensen zeker? Enkel het positieve willen?
Wat betreft sneller rijden op de snelweg. Ook zoiets ongelooflijks, elke keer die verwijzingen naar het buitenland. We zijn enkele maanden terug nog eens naar Normandië gereden. 110 ja... Enkele stukken 130, en bij regenweer ook maar 110. In feite rijden we nog te snel als je het met de omringende landen vergelijkt, en zelfs in de UK zijn de snelheden een stuk lager. (112km/u) Alleen in Duitsland zijn er enkele stukken onbeperkt, en je bent niet eens meer verzekerd als je een ongeval hebt boven 120 en ze zijn er nog een pak strenger met andere verkeersregels. Rijbewijs met punten oa... Typisch voor mensen zeker? Enkel het positieve willen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
We moeten blijkbaar niet alleen onze verkeersopvoeding bijsturen. Ook lezen lijkt een groot probleem voor sommigenSlafes schreef:Al die onzin over ze flitsen vanaf 1 km/u te hard...

Astralon schreef:Van mij mag men flitsen vanaf 1 km per uur te snel...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je moet dat dus niet tegen mij zeggen dat ik niet alles moet gooien op internet, maar tegen cain zelf
Hij gooit alles zelf online. Dat is wat ik bedoelde...
Ik heb genoeg ongelukken gezien. Ongelukken kunnen voorvallen aan lage snelheid en aan hoge snelheid. En het aantal doden neemt wel degelijk toe met de snelheid die naar omhoog gaat. Indien dit niet geloofwaardig genoeg is voor een advocaat vraag hem eens wanneer hij het meeste ziet op een autostrade : ambulances of anonieme wagen voor lijken... (voor degene die het niet begrijpen : ambulances mogen geen doden meenemen, tenzij overleden in de ambulance zelf).
@astralon : hoeveel landen ken jij waar het onbeperkt mag? Bij mijn weten is Duitsland zowat de enige, niet? Dus BE vergelijken met DE lijkt me geen goed idee. Wat het overnemen betreft van de gehele mentaliteit uit DE : tja geen slecht idee. Ik pleit al jaren om er mee te stoppen met het feit dat kinderen leren rijden via de ouders (zo leer je immers ook de fouten) en slipcursus verplicht te maken.
Oh overigens : in DE beginnen ze meer en meer terug te komen op hun onbeperkte snelheid. Steeds meer stukken die vroeger onbeperkt waren hebben nu een snelheidslimiet.

Ik heb genoeg ongelukken gezien. Ongelukken kunnen voorvallen aan lage snelheid en aan hoge snelheid. En het aantal doden neemt wel degelijk toe met de snelheid die naar omhoog gaat. Indien dit niet geloofwaardig genoeg is voor een advocaat vraag hem eens wanneer hij het meeste ziet op een autostrade : ambulances of anonieme wagen voor lijken... (voor degene die het niet begrijpen : ambulances mogen geen doden meenemen, tenzij overleden in de ambulance zelf).
@astralon : hoeveel landen ken jij waar het onbeperkt mag? Bij mijn weten is Duitsland zowat de enige, niet? Dus BE vergelijken met DE lijkt me geen goed idee. Wat het overnemen betreft van de gehele mentaliteit uit DE : tja geen slecht idee. Ik pleit al jaren om er mee te stoppen met het feit dat kinderen leren rijden via de ouders (zo leer je immers ook de fouten) en slipcursus verplicht te maken.
Oh overigens : in DE beginnen ze meer en meer terug te komen op hun onbeperkte snelheid. Steeds meer stukken die vroeger onbeperkt waren hebben nu een snelheidslimiet.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik gebruik het argument van onbeperkt gewoon om aan te tonen dat snelheid niet zaligmakend is als het gaat om verkeersbeleid.krisken schreef:@astralon : hoeveel landen ken jij waar het onbeperkt mag? Bij mijn weten is Duitsland zowat de enige, niet? Dus BE vergelijken met DE lijkt me geen goed idee. Wat het overnemen betreft van de gehele mentaliteit uit DE : tja geen slecht idee. Ik pleit al jaren om er mee te stoppen met het feit dat kinderen leren rijden via de ouders (zo leer je immers ook de fouten) en slipcursus verplicht te maken.
Ik pleit absoluut niet om hier geen snelheidsbeperking meer te hebben, integendeel.
Op sommige stukken op sommig momenten zou ik zelfs de snelheid verlagen. Maar het is mijns inziens perfect mogelijk om bijvoorbeeld 150 km per uur te rijden op een 3-vaks snelweg na, ik zeg maar wat, 20u00. Voorwaarde is wel dat mensen die trager willen rijden niet op het 2e of 3e vak blijven hangen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Mensen hebben tientallen jaren leren autorijden onder begeleiding van hun ouders. Wat is daar verkeerd mee? Als ik jouw reactie lees, dan krijg ik de indruk dat je connecties hebt met de autorijschool(maffia) die lekker veel geld slaat uit hun opleidingen. En wat die fouten betreft: je moet geen examen afleggen of zo? En als ze je daar betrappen op fouten, kan je nog eens weerkeren, kassa ping. Als je écht denkt dat iemand die heeft leren autorijden met de autorijschool er beter aan toe is dan iemand die het met een familielid of ouder heeft geleerd, dan ben je ontzettend naïef. Als je het met een ouder aanleert, dan heb je tijd aan jezelf en kan je er veel meer tijd aan spenderen zonder dat het je pakken geld kost. In de rijschool krijg je een paar uur rijles (tenminste toen ik mijn rijbewijs heb behaald) en daar moet je het mee doen. Mijn ouders hebben ooit hun rijbewijs GEKREGEN en het enige ongeluk wat ze ooit hebben gehad was een bus van de NMVB die met kale banden tegen de flank van onze auto was geslipt.krisken schreef:Ik pleit al jaren om er mee te stoppen met het feit dat kinderen leren rijden via de ouders (zo leer je immers ook de fouten) en slipcursus verplicht te maken.
Tweede punt: het is geen slipcursus maar het is een cursus gecontroleerd slippen. Wie is er bereid om nog een smak extra poen op tafel te gooien om op een circuit een paar uur les te krijgen en onder optimale omstandigheden zijn auto gecontroleerd te laten slippen zonder brokken te maken? Wat ben je met die cursus? Niks, nada. Eens je in de realiteit geconfronteerd wordt met een situatie waarbij je in een fractie van een seconde moet beslissingen nemen, dan mag je nog zoveel cursussen gevolgd hebben en nog zoveel geld op tafel hebben gegooid, dat helpt je geen bal verder. Ik ben benieuwd hoe jij het er vanaf zou brengen onder onverwachte omstandigheden. Benieuwd of je plots alle theorie en praktijk van die cursus in die fractie van een seconde in de praktijk kan brengen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 11 jul 2013, 23:50, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik vraag me af of dat nu echt zo moeilijk is om u aan de snelheidsbeperkingen te houden ? Ik doe 40.000 km per jaar en rij veel relaxter als ik me hou aan die beperkingen dan wanneer ik overal 10/20 per uur sneller ga rijden op de teller. Tuurlijk zouden ze beter boefjes gaan pakken, wanneer iedereen wat meer verantwoordelijkheid zou dragen zouden ze daar ook tijd voor hebben
ttz, moest niemand te snel rijden, hadden ze niks beters te doen....

-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Euh... concreet voorbeeld in Dendermonde. Rond half 8 zie je de agentjes uitzwermen om overal aan de scholen te gaan zwaaien met hun rode salami, de auto's tegen te houden bij rood licht, daar waar de rest van de dag iedereen netjes stopt voor het rode licht. Voort van de rest zijn ze dan nog zo achterlijk dat ze hier aan de brug naar Grembergen de boel compleet in het honderd laten lopen. Ze zijn zelfs te tam om chauffeurs te doen stoppen die het maar normaal vinden dat ze het kruispunt volledig blokkeren omdat ze niks liever doen dan hun voorgangers op de voet te volgen zonder er ook maar 1 seconde bij stil te staan dat ze met hun idiote gedrag het kruispunt blokkeren. Eens de schoolpoorten gesloten rond half 9 zijn ze weer weg en vind je ze hier of daar in hun kantoor. Eigenlijk écht te gek voor woorden: rood voor chauffeurs, flikken gaan dan (in hun gekende macho houding) nog eens extra die auto's doen stoppen. Aan het College op de Noordlaan staat er zelfs een flik die niks anders moet doen dan op het knopje drukken om de voetgangers (scholieren) te laten oversteken. Compleet belachelijke situaties.iceke schreef:Tuurlijk zouden ze beter boefjes gaan pakken, wanneer iedereen wat meer verantwoordelijkheid zou dragen zouden ze daar ook tijd voor hebbenttz, moest niemand te snel rijden, hadden ze niks beters te doen....
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Wel in dat opzicht moet ik Krisken gelijk geven, opleiding via de rijschool is gewoon beter en veiliger..
Iedereen die 8? jaar zijn rijbewijs heeft mag iemand anders "opleiden".
Als ik zie hoe sommige of beter "vele" rijden hou ik mijn hart vast als die hun kinderen gaan opleiden
En er zijn veel situaties waarvan ik 100% zeker weet dat ouders helemaal niet weten wat ze mogen of niet mogen op de baan.
Kijk maar naar het "ritsen" ed...
Iedereen die 8? jaar zijn rijbewijs heeft mag iemand anders "opleiden".
Als ik zie hoe sommige of beter "vele" rijden hou ik mijn hart vast als die hun kinderen gaan opleiden

En er zijn veel situaties waarvan ik 100% zeker weet dat ouders helemaal niet weten wat ze mogen of niet mogen op de baan.
Kijk maar naar het "ritsen" ed...

- sirWard
- Erelid
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
- Twitter: sirWard
- Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Typisch ook hoe iedereen beter kan rijden dan een ander. Maar goed, dat zijn nog de grootste randdebielen meestal want die kunnen tegelijk ook een gsm-gesprek aan. Of vit ik nu op de hard werkende mens die door die onnozele wetten een handsfree carkit van de carkitmaffia moet kopen?
Soit, ik ga mij niet opjagen, ik heb vandaag weer 1000km voor de boeg.
Soit, ik ga mij niet opjagen, ik heb vandaag weer 1000km voor de boeg.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Er is meer dan "leven" en "dood" bij een ongeval. Als je nu een ongeval aan 50km/uur of 120km/uur tegenkomt of veroorzaakt. Je kan inderdaad een ongeval overleven* , maar ook al eens over nagedacht wat de schade kan zijn? Lichamelijk (gebroken botten), schade aan de hersenen (gedragsverandering, halfzijdige verlammingen, beperkingen in zicht, ....), mentaal/emotioneel (niet meer op straat durven komen, in de wagen rijden, angsten) ....
Het zal je maar overkomen, dan heb je dat ongeval overleefd ...... persoonlijk zou ik willen tekenen om bij een ernstig ongeval direct morsdood te zijn en zeker niet te overleven om na wekenlang in coma te liggen, te moeten vastellen dat een hersenletsel de prijs is om het te overleven.
Ben gewoon even de "advocaat van de duivel" aan het spelen. Opentrekken discussie .....
* jezelf, de aangereden fietser of voetganger, de inzittenden van de andere wagen, ...
Het zal je maar overkomen, dan heb je dat ongeval overleefd ...... persoonlijk zou ik willen tekenen om bij een ernstig ongeval direct morsdood te zijn en zeker niet te overleven om na wekenlang in coma te liggen, te moeten vastellen dat een hersenletsel de prijs is om het te overleven.
Ben gewoon even de "advocaat van de duivel" aan het spelen. Opentrekken discussie .....
* jezelf, de aangereden fietser of voetganger, de inzittenden van de andere wagen, ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Zolang men gaat flitsen op plaatsen waar het het meeste opbrengt ipv waar het het gevaarlijkst is, zit het fout.
Een rijschool loodst je door het examen maar leert je niet rijden.
J.
Een rijschool loodst je door het examen maar leert je niet rijden.
J.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Inderdaad, ik raad echter wel aan om de beide te combineren: groot aantal uren ervaring opdoen met familie plus beperkt aantal uren met de rijschool.Als je écht denkt dat iemand die heeft leren autorijden met de autorijschool er beter aan toe is dan iemand die het met een familielid of ouder heeft geleerd, dan ben je ontzettend naïef. Als je het met een ouder aanleert, dan heb je tijd aan jezelf en kan je er veel meer tijd aan spenderen zonder dat het je pakken geld kost. In de rijschool krijg je een paar uur rijles (tenminste toen ik mijn rijbewijs heb behaald) en daar moet je het mee doen.
Met de rijschool rij je immers de routes van het examen af. De rijschool toont de plaatsen zijn waar de meeste leerlingen fouten maken en dus buizen.
Ook kom je dan eens met de auto op andere kruispunten (van het examen) die gemakkelijker zijn dan wanneer je ze voor de eerste keer tegen komt. Het simpele feit op een weg te rijden die je al eens gereden hebt, zorgt voor minder stress op het examen.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
5x de mensen beboeten op een kort traject, flitsen op autosnelwegen waar wegenwerken zijn 's nachts om 2u en niemand is er bezig, flitsen op grote open banen zonder huizen waar ze een belachelijke limiet van 50 ingevoerd hebben, GASboetes uitdelen om een kersepitje weg te smijten, ....
MAAR, meer patrouilleren in de straten tegen de aankomende dievenbendes, 30 min op zich laten wachten wanneer er een inbraak is gemeld, controles houden waar het echt misloopt, NEEN, dat kunnen ze niet want ze hebben NIET genoeg manschappen...!!!
Bende f*cking losers.. Iemand snapt er hier iets niet. Ik ben VOOR flitsen in zone 30 aan scholen wanneer het school is, en niet om 2u 's nachts. IK ben voor het flitsen langs wegenwerken, wanneer er gewerkt wordt en niet 's nachts, ik ben VOOR meer patrouilles in het straat, ....
Echt, ... geen woorden voor.
MAAR, meer patrouilleren in de straten tegen de aankomende dievenbendes, 30 min op zich laten wachten wanneer er een inbraak is gemeld, controles houden waar het echt misloopt, NEEN, dat kunnen ze niet want ze hebben NIET genoeg manschappen...!!!
Bende f*cking losers.. Iemand snapt er hier iets niet. Ik ben VOOR flitsen in zone 30 aan scholen wanneer het school is, en niet om 2u 's nachts. IK ben voor het flitsen langs wegenwerken, wanneer er gewerkt wordt en niet 's nachts, ik ben VOOR meer patrouilles in het straat, ....
Echt, ... geen woorden voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
ik heb de indruk dat we het ene probleem proberen te minimaliseren door andere problemen aan te halen.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@sirWard, ik zie je dat je van het Gentse bent. Laat ons een afspraak maken en we rijden samen tijdens de spits van Drongen naar Lochristi.sirWard schreef:Typisch ook hoe iedereen beter kan rijden dan een ander. Maar goed, dat zijn nog de grootste randdebielen meestal want die kunnen tegelijk ook een gsm-gesprek aan.
Ik garandeer u dat als we dat samen doen, we ongeveer 100 auto's rechts zullen inhalen, dat we op de oprit van Sint-Denijs of Drongen minstens één idioot zullen hebben die aan 50-60 km/uur de snelweg oprijdt en een 10-tal idioten die aan de flitspaal in Zwijnaarde toch nog eens op de rem gaan ook al rijden ze 115 of 120.
Daarnaast denk ik dat we gemakkelijk tussen de 50 en 100 andere verkeersovertredingen zullen zien.
Oh ja, en daarna neem ik je mee op het circuit van Francorchamps en gaan we een ritje maken

Ik rij al bijna 30-jaar ongeval vrij (knock on wood), heb een hands-free kit en pleit zoals reeds gezegd niet voor een algemene opheffing van de snelheidsbeperking. Ik pleit voor een verkeersbeleid waar ALLE verkeersregels gerespecteerd moeten worden en waar niet gedaan wordt dat alsof alle verkeersongelukken veroorzaakt worden door de snelheidsduivels.
Laatst gewijzigd door Astralon 12 jul 2013, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Dit werkt wel degelijk en ik spreek uit ervaring. Vroeger deed ik veel kilometers en was zo'n cursus verplicht door de werkgever. Ondertussen werk ik daar niet meer maar ik doe het nog altijd en het is meer dan zijn geld waard.Jack Daniels schreef:Tweede punt: het is geen slipcursus maar het is een cursus gecontroleerd slippen. Wie is er bereid om nog een smak extra poen op tafel te gooien om op een circuit een paar uur les te krijgen en onder optimale omstandigheden zijn auto gecontroleerd te laten slippen zonder brokken te maken? Wat ben je met die cursus? Niks, nada.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Als we de wetten van de fysica willen respecteren dan moeten we gaan naar een ALGEMENE snelheidsbeperking van 20 km/uur.Muziekbos schreef:Er is meer dan "leven" en "dood" bij een ongeval. Als je nu een ongeval aan 50km/uur of 120km/uur tegenkomt of veroorzaakt.
Maar leg mij eens uit wat het gevaar is van 150 km/uur te rijden met een goed onderhouden wagen op de snelweg? Ik veronderstel even dat de verkeersdrukte het toelaat en dat alle andere bestuurders zich aan ALLE andere verkeersregels houden (niet onnodig links rijden, richtingaanwijzer gebruiker, in-en uitvoegstroken respecteren, enz...)
Welk risico verhoogt er door de snelheid op te trekken van bijvoorbeeld 120 naar 150?
-
- Premium Member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 82 keer
IMHO: wie snelheidsboetes maakt op een autostrade is gewoon dom. Je moet al enorm veel te snel rijden over een zeer lang traject om daar enkele minuten snelheidswinst uit te halen.
Een voorbeeld: je doorkruist het volledige land bijna van luik naar oostende: 210km. Doe je dat aan constante snelheid van 120km/u dan duurt dit 1u45, doe je dat aan 150km/u dan duurt dit 1u24. Je wint dus amper 20 minuten tijd! Anders uitgedrukt:je bent tegen hoge snelheid nog steeds 80% van de tijd kwijt die het je kost aan normale snelheid. (kleine nota: als je tegen 150 geflitst word kost je dit 115€ http://www.wegcode.be/boeteberekening)
Trek je daar nog eens de "vertragingen" vanaf (zoals: stukken waar je maar 90 mag, vertragen omdat iemand op het linker-rijvak trager rijd dan jij, het verkeer vertraagt algemeen door drukte, je staat stil door file, op en afritten/wisselen van autostrade wat altijd wat trager gaat, de stukken dat je zelf vertraagt omdat je daar een filtscontrole vreest,.....) dan zal je relatieve tijdswinst alleen maar dalen. Zo ga je snel naar de 85-90% rijdtijd ten opzicht van een normale snelheid rijden.
Als je dan ook nog je reisweg voor en na de autostrade erbij neemt (waar je bij een beetje drukte bijna nooit echt veel sneller kan dan de aangegeven snelheid omdat je de auto voor je moeilijk voorbij kan) dan ga je richting de 90-95% rijtijd tov normale snelheid. Over een korter traject (wat bijna altijd het geval is) komt je absolute snelheidswinst uit op.......vermoedelijk maximum 5 minuten. Is het dat nu waard? Ik denk het niet.
Flitsen op 1 punt is echter wel een achterlijke manier van controleren: soms moet je zelfs heel kort over de maximale snelheid heen om een gevaar te vermijden en vertragen is dan niet aangewezen (bvb uitwijken van een vrachtwagen naar jou rijvak). Kwa trajectcontroles mogen ze voor mijn part echter de snelwegen volgooien. Het traject mag echter weer niet te lang zijn om laagvliegers die daarna 90 gaan rijden op het rechtervak om de gemiddelde snelheid te laten dalen te vermijden. Voldoende opeenvolgende korte/middellange trajectcontroles dus.
offtopic: Waar ik me wel mateloos aan stoor zijn de brede/rechte gewestwegen waar men doorheen de jaren systematisch de snelheid van 90 km/u naar 70 of zelfs 50 liet dalen zonder duidelijke reden waar de wegindeling schreeuwt om sneller te rijden. Gevolg: iederdeen (ook ikzelf) rijd er te snel omdat er geen draagvlak voor is. Idem met de vaste zones 30 (dynamische zones 30 zijn mee te leven) of als men dit in volledige stadsdelen toepast, zelfs op de verkeersassen die erdoor lopen. Als iedereen zich daar aan die snelheden zou houden: verkeers-chaos en files tot en met => niemand houd zich er dus aan. Ook hier maak je weinig tijdswinst met te snel te rijden. Het grote verschil met de snelweg: hier gaat het om vlotte doorstroming van verkeer & hier kan je wel geflitst worden omdat je net heel even onoplettend was op de geldende maximumsnelheid in combinatie met je eigen kilometerteller.
Een voorbeeld: je doorkruist het volledige land bijna van luik naar oostende: 210km. Doe je dat aan constante snelheid van 120km/u dan duurt dit 1u45, doe je dat aan 150km/u dan duurt dit 1u24. Je wint dus amper 20 minuten tijd! Anders uitgedrukt:je bent tegen hoge snelheid nog steeds 80% van de tijd kwijt die het je kost aan normale snelheid. (kleine nota: als je tegen 150 geflitst word kost je dit 115€ http://www.wegcode.be/boeteberekening)
Trek je daar nog eens de "vertragingen" vanaf (zoals: stukken waar je maar 90 mag, vertragen omdat iemand op het linker-rijvak trager rijd dan jij, het verkeer vertraagt algemeen door drukte, je staat stil door file, op en afritten/wisselen van autostrade wat altijd wat trager gaat, de stukken dat je zelf vertraagt omdat je daar een filtscontrole vreest,.....) dan zal je relatieve tijdswinst alleen maar dalen. Zo ga je snel naar de 85-90% rijdtijd ten opzicht van een normale snelheid rijden.
Als je dan ook nog je reisweg voor en na de autostrade erbij neemt (waar je bij een beetje drukte bijna nooit echt veel sneller kan dan de aangegeven snelheid omdat je de auto voor je moeilijk voorbij kan) dan ga je richting de 90-95% rijtijd tov normale snelheid. Over een korter traject (wat bijna altijd het geval is) komt je absolute snelheidswinst uit op.......vermoedelijk maximum 5 minuten. Is het dat nu waard? Ik denk het niet.
Flitsen op 1 punt is echter wel een achterlijke manier van controleren: soms moet je zelfs heel kort over de maximale snelheid heen om een gevaar te vermijden en vertragen is dan niet aangewezen (bvb uitwijken van een vrachtwagen naar jou rijvak). Kwa trajectcontroles mogen ze voor mijn part echter de snelwegen volgooien. Het traject mag echter weer niet te lang zijn om laagvliegers die daarna 90 gaan rijden op het rechtervak om de gemiddelde snelheid te laten dalen te vermijden. Voldoende opeenvolgende korte/middellange trajectcontroles dus.
offtopic: Waar ik me wel mateloos aan stoor zijn de brede/rechte gewestwegen waar men doorheen de jaren systematisch de snelheid van 90 km/u naar 70 of zelfs 50 liet dalen zonder duidelijke reden waar de wegindeling schreeuwt om sneller te rijden. Gevolg: iederdeen (ook ikzelf) rijd er te snel omdat er geen draagvlak voor is. Idem met de vaste zones 30 (dynamische zones 30 zijn mee te leven) of als men dit in volledige stadsdelen toepast, zelfs op de verkeersassen die erdoor lopen. Als iedereen zich daar aan die snelheden zou houden: verkeers-chaos en files tot en met => niemand houd zich er dus aan. Ook hier maak je weinig tijdswinst met te snel te rijden. Het grote verschil met de snelweg: hier gaat het om vlotte doorstroming van verkeer & hier kan je wel geflitst worden omdat je net heel even onoplettend was op de geldende maximumsnelheid in combinatie met je eigen kilometerteller.
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
1) remafstand stijgt exponentieel. 72 meter versus 112,5 meter, bij nat wegdek zelfs 108 meter versus 168,75 meterAstralon schreef:Welk risico verhoogt er door de snelheid op te trekken van bijvoorbeeld 120 naar 150?
2) reactietijd stijgt aanzienlijk: pas 45 meter na de waarneming voer je de reactie uit: bvb. rempedaal induwen
3) andere voertuigen zijn niet in staat om 150 km/h te rijden, bvb. vrachtwagens, goedkope, kleine personenauto's waardoor de veilige afstand tussen voertuigen enorm moeilijk aan te houden is
4) uit de drie bovenstaande punten volgt dat hogere snelheden voor een bestuurder vermoeiender zijn en veel moeilijker constant aan te houden ==> meer remmen en optrekken ==> minder efficiënte benutting van de rijstroken ==> meer files
In principe onstaat de meest veilige en efficiënte situatie als elk voertuig een gelijke en constante snelheid heeft: 90km/h is dus het ideale compromis (ook om andere redenen als je iets kent van brandstofmotoren en toerental)
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Ik lees hier dikwijls (en in vele van soortgelijke discussies over snelheidsbeperkingen) het argument 'kijk eens naar Duitsland, daar is het onbeperkt!'
Maar wat zo goed als NIEMAND erbij plaatst, is het verhaal 'verzekering' als je boven de geadviseerde snelheid een ongeval krijgt....
Een tip: google het eens ... Belgie zou te klein zijn moest men hier hetzelfde invoeren!
Maar wat zo goed als NIEMAND erbij plaatst, is het verhaal 'verzekering' als je boven de geadviseerde snelheid een ongeval krijgt....
Een tip: google het eens ... Belgie zou te klein zijn moest men hier hetzelfde invoeren!
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Vanaf 160km/u? Lijkt mij geen probleem..axs schreef:Ik lees hier dikwijls (en in vele van soortgelijke discussies over snelheidsbeperkingen) het argument 'kijk eens naar Duitsland, daar is het onbeperkt!'
Maar wat zo goed als NIEMAND erbij plaatst, is het verhaal 'verzekering' als je boven de geadviseerde snelheid een ongeval krijgt....
Een tip: google het eens ... Belgie zou te klein zijn moest men hier hetzelfde invoeren!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
En waarom zou ik plotseling moeten remmen op een snelweg als iedereen ALLE verkeersregels toepast ?raf1 schreef:1) remafstand stijgt exponentieel. 72 meter versus 112,5 meter, bij nat wegdek zelfs 108 meter versus 168,75 meterAstralon schreef:Welk risico verhoogt er door de snelheid op te trekken van bijvoorbeeld 120 naar 150?
Gewoon, ongelooflijk hoe mensen selectief lezen. I'll try again...raf1 schreef:4) uit de drie bovenstaande punten volgt dat hogere snelheden voor een bestuurder vermoeiender zijn en veel moeilijker constant aan te houden ==> meer remmen en optrekken ==> minder efficiënte benutting van de rijstroken ==> meer files
Astralon schreef:Ik pleit absoluut niet om hier geen snelheidsbeperking meer te hebben, integendeel.
Op sommige stukken op sommig momenten zou ik zelfs de snelheid verlagen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik ben hiervan op de hoogte en NOGMAALS ik gebruik het argument Duitsland om aan te tonen dat een verkeersbeleid ENKEL gericht op snelheid beperken zinloos is. Want als dat wel zo zou zijn dan zou Duitsland niet één van de veiligste landen zijn om te rijden.axs schreef:Ik lees hier dikwijls (en in vele van soortgelijke discussies over snelheidsbeperkingen) het argument 'kijk eens naar Duitsland, daar is het onbeperkt!'
Maar wat zo goed als NIEMAND erbij plaatst, is het verhaal 'verzekering' als je boven de geadviseerde snelheid een ongeval krijgt....
Een tip: google het eens ... Belgie zou te klein zijn moest men hier hetzelfde invoeren!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik weet niet wat voor auto jij hebt maar die van mij heeft een versnellingsbak waardoor ik bij verschillende snelheden het optimale toerental haalraf1 schreef:n principe onstaat de meest veilige en efficiënte situatie als elk voertuig een gelijke en constante snelheid heeft: 90km/h is dus het ideale compromis (ook om andere redenen als je iets kent van brandstofmotoren en toerental)

-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Ik snap het, je mag niet te snel rijden, verkeersregels moet je volgen.
Maar waar ze nu overal staan te flitsen en mankrachten te weinig hebben... Hebben ze alle andere echte problemen opgelost? Nee. Het gaat gewoon om geld en dat hoor je intern bij de politie ook, om hun zone recht te houden. Doe het nodige en zorg voor de gemeenschap, deze zal dan voor jou zorgen...
PS politie, er lopen nog 3 zaken van mij waar jullie geen tijd voor hebben... Dankje dat is 20k minimaal ...
Maar waar ze nu overal staan te flitsen en mankrachten te weinig hebben... Hebben ze alle andere echte problemen opgelost? Nee. Het gaat gewoon om geld en dat hoor je intern bij de politie ook, om hun zone recht te houden. Doe het nodige en zorg voor de gemeenschap, deze zal dan voor jou zorgen...
PS politie, er lopen nog 3 zaken van mij waar jullie geen tijd voor hebben... Dankje dat is 20k minimaal ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het gaat er helemaal niet om dat je tijdswinst boekt. Het gaat erom dat je af en toe boven de toegelaten 120km/h gaat. Inhalen aan 135km/h bvb. kost je een flinke duit als ze het gezien hebben.lirec schreef:IMHO: wie snelheidsboetes maakt op een autostrade is gewoon dom. Je moet al enorm veel te snel rijden over een zeer lang traject om daar enkele minuten snelheidswinst uit te halen.
De snelweg, de auto, de omstandigheden lenen zich ertoe dat je sneller rijdt dan 120km/h, wat is het verschil me de gewestweg waar jij je aan stoort ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Omdat een inhaalbeweging zo kort mogelijk dient te zijn...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Over duitsland:
1e snelheid onbeperkt? Neen, dat is enkel op een beperkt aantal snelwegen met weinig verkeer, weinig opritten, extreeem lang gerekte bochten enzovooort. Geen enkele snelweg voldoet aan deze voorwaarden in belgie.
2e Van zodra in duitsland het verkeer half zo druk is als in belgie wordt de snelheid verlaagd met dynamische borden
3e Zijn er stukken weg van minder dan dubbele kwaliteit als belgie dan staan er vaste borden die de snelheid beperken naar 120 of minder.
4e er is bij snelheidsverlaging op snelwegen een 100% pakkans met onder meer verdekt opgestelde flitscamera's. Geen grote palen die je van ver ziet zoals,in belgie. Gevolg alle auto's gaan flink remmen - net makkelijk voor ons buitenlanders, zien we van ver dat een verlaging op komst is.
5e als de asfalt een klein bobbeltje vertoont, word je al verwittigd met een bord "weg inslechte staat" In vlaanderen is dat voor 95% van de snelwegen noodzakelijk
Over de belgische chauffeurs, dat zijn wel degelijke de beste ter wereld: belgie heeft de gevaarlijkste wegen ter wereld en toch zijn er zo weinig ongevallen.
Laaatsts was ik op de ring rond brussel, wat ik daar moest doen amaai ik moest van 3e vak nar afrit, terwijl omgekeerd anderen van 1e naar 3e moeten . Teveeel op en afritten op korte afstand.... En toch nog 120 toegelaten.
Dan heb je 2 autostrades die elkaaar kruisen dmv een gewoon kuispunt (4 armen)
Overal puttten of bobbels (opgeduwd asfalt) of spoorvorming... Die spoorvorming verbetert nu wel, volhouden!
Overal enorm druk met vaak massas vrachtwagens.
1e snelheid onbeperkt? Neen, dat is enkel op een beperkt aantal snelwegen met weinig verkeer, weinig opritten, extreeem lang gerekte bochten enzovooort. Geen enkele snelweg voldoet aan deze voorwaarden in belgie.
2e Van zodra in duitsland het verkeer half zo druk is als in belgie wordt de snelheid verlaagd met dynamische borden
3e Zijn er stukken weg van minder dan dubbele kwaliteit als belgie dan staan er vaste borden die de snelheid beperken naar 120 of minder.
4e er is bij snelheidsverlaging op snelwegen een 100% pakkans met onder meer verdekt opgestelde flitscamera's. Geen grote palen die je van ver ziet zoals,in belgie. Gevolg alle auto's gaan flink remmen - net makkelijk voor ons buitenlanders, zien we van ver dat een verlaging op komst is.
5e als de asfalt een klein bobbeltje vertoont, word je al verwittigd met een bord "weg inslechte staat" In vlaanderen is dat voor 95% van de snelwegen noodzakelijk
Over de belgische chauffeurs, dat zijn wel degelijke de beste ter wereld: belgie heeft de gevaarlijkste wegen ter wereld en toch zijn er zo weinig ongevallen.
Laaatsts was ik op de ring rond brussel, wat ik daar moest doen amaai ik moest van 3e vak nar afrit, terwijl omgekeerd anderen van 1e naar 3e moeten . Teveeel op en afritten op korte afstand.... En toch nog 120 toegelaten.
Dan heb je 2 autostrades die elkaaar kruisen dmv een gewoon kuispunt (4 armen)
Overal puttten of bobbels (opgeduwd asfalt) of spoorvorming... Die spoorvorming verbetert nu wel, volhouden!
Overal enorm druk met vaak massas vrachtwagens.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik heb banden met http://www.ryd.be en http://www.dus.to. Echter zijn dit verkeersveiligheidsverenigingen en alles behalve rijscholen. Je moet zeer zeker examens afleggen echter komen daar in niet alle fouten aan het licht. Om maar een dom voorbeeld te geven : ik ken mensen die hebben leren rijden via hun ouders en hierdoor absoluut niet wisten wie er voorrang had op een rond punt. Simpelweg omdat hun ouders het zelf niet wisten. Als je een autorijschool buiten komt kan je nog niet rijden hé : je hebt enkel een degelijke theoretische kant en de beginselen van de praktische kant. Echt leren rijden zoals anderen het hier bedoelen doe je gedurende maanden/jaren...Jack Daniels schreef:Mensen hebben tientallen jaren leren autorijden onder begeleiding van hun ouders. Wat is daar verkeerd mee? Als ik jouw reactie lees, dan krijg ik de indruk dat je connecties hebt met de autorijschool(maffia) die lekker veel geld slaat uit hun opleidingen. En wat die fouten betreft: je moet geen examen afleggen of zo? En als ze je daar betrappen op fouten, kan je nog eens weerkeren, kassa ping. Als je écht denkt dat iemand die heeft leren autorijden met de autorijschool er beter aan toe is dan iemand die het met een familielid of ouder heeft geleerd, dan ben je ontzettend naïef. Als je het met een ouder aanleert, dan heb je tijd aan jezelf en kan je er veel meer tijd aan spenderen zonder dat het je pakken geld kost. In de rijschool krijg je een paar uur rijles (tenminste toen ik mijn rijbewijs heb behaald) en daar moet je het mee doen. Mijn ouders hebben ooit hun rijbewijs GEKREGEN en het enige ongeluk wat ze ooit hebben gehad was een bus van de NMVB die met kale banden tegen de flank van onze auto was geslipt.krisken schreef:Ik pleit al jaren om er mee te stoppen met het feit dat kinderen leren rijden via de ouders (zo leer je immers ook de fouten) en slipcursus verplicht te maken.
Tweede punt: het is geen slipcursus maar het is een cursus gecontroleerd slippen. Wie is er bereid om nog een smak extra poen op tafel te gooien om op een circuit een paar uur les te krijgen en onder optimale omstandigheden zijn auto gecontroleerd te laten slippen zonder brokken te maken? Wat ben je met die cursus? Niks, nada. Eens je in de realiteit geconfronteerd wordt met een situatie waarbij je in een fractie van een seconde moet beslissingen nemen, dan mag je nog zoveel cursussen gevolgd hebben en nog zoveel geld op tafel hebben gegooid, dat helpt je geen bal verder. Ik ben benieuwd hoe jij het er vanaf zou brengen onder onverwachte omstandigheden. Benieuwd of je plots alle theorie en praktijk van die cursus in die fractie van een seconde in de praktijk kan brengen.
Slipcursus/gecontroleerd slippen/whatever : we gaan niet zeveren en muggenziften hé. Je weet best wat ik bedoel. Of niet soms? En als je echt denkt dat dergelijke lessen geen meerwaarde hebben : ga eens een proeflesje volgen en kom het mij dan eens zeggen. Het omgekeerde is al meer dan één keer bewezen! Ook leer je in dergelijke cursussen iets wat velen inmiddels niet meer doen : terugschakelen! Ipv de voet vol op de rem zetten! Ik heb destijds voor mijn hobby en later werk (ambulancier) dergelijke cursussen moeten volgen en k zijn er zeker niet rouwig om! Wilt dit zeggen dat ik onfeilbaar ben? Nope. Als je een beslissing moet nemen ik een paar seconden gaat die bij mij gewoon anders zijn dan bij iemand anders... Das alles...
Jij hebt precies echt wel problemen met het gezag hé? Ik hoop dat je begrijpt dat ze gewoon de orders opvolgen? Orders die ze krijgen van hun directe oversten, en die ze op zijn beurt krijgt van de burgemeester? Want yeps : het "hoofd" van de lokale politie is de burgemeester of de burgemeesters in een politiezone waar het meerdere gemeenstes bestrijkt. Dus je weet wat je moet doen bij de volgende verkiezingen... Immers doen die mensen gewoon hun job zoals opgegeven word. En ik denk dat je ook weet wat er gebeurd mochten ze dit niet doen...Jack Daniels schreef:Euh... concreet voorbeeld in Dendermonde. Rond half 8 zie je de agentjes uitzwermen om overal aan de scholen te gaan zwaaien met hun rode salami, de auto's tegen te houden bij rood licht, daar waar de rest van de dag iedereen netjes stopt voor het rode licht. Voort van de rest zijn ze dan nog zo achterlijk dat ze hier aan de brug naar Grembergen de boel compleet in het honderd laten lopen. Ze zijn zelfs te tam om chauffeurs te doen stoppen die het maar normaal vinden dat ze het kruispunt volledig blokkeren omdat ze niks liever doen dan hun voorgangers op de voet te volgen zonder er ook maar 1 seconde bij stil te staan dat ze met hun idiote gedrag het kruispunt blokkeren. Eens de schoolpoorten gesloten rond half 9 zijn ze weer weg en vind je ze hier of daar in hun kantoor. Eigenlijk écht te gek voor woorden: rood voor chauffeurs, flikken gaan dan (in hun gekende macho houding) nog eens extra die auto's doen stoppen. Aan het College op de Noordlaan staat er zelfs een flik die niks anders moet doen dan op het knopje drukken om de voetgangers (scholieren) te laten oversteken. Compleet belachelijke situaties.iceke schreef:Tuurlijk zouden ze beter boefjes gaan pakken, wanneer iedereen wat meer verantwoordelijkheid zou dragen zouden ze daar ook tijd voor hebbenttz, moest niemand te snel rijden, hadden ze niks beters te doen....
Helaas heeft de politie hier niks over te zeggen. Er is per gemeente een minimum percentage die aan verkeershandhaving moet doen (verschilt van gemeente per gemeente). Net alsof er een bepaald percentage is dat niks anders moet doen dan "patrouille rijden". Half nutteloos door de straten rijden tot de dienst er op zit zeg maar. Zij krijgen nu eenmaal die orders, zij doen nu eenmaal dit soort werk. Tuurlijk gaat het altijd om geld : we wouden immers allemaal massaal meer blauw op straat zien hé. Wel nu zijn ze allemaal op straat. De mensen die op "den bureau" zitten gaan ze zelfs niet meer vervangen als ze op pensioen gaan (Gent : hou u maar klaar!). Het geld dat elke gemeente opstrijkt via het boetefonds geven ze liever uit aan speeltjes van rond de 50000 euro ipv aan extra personeel. Dat is juist het vierkante aan het systeem : het budget krijgen ze en mogen ze mee doen wat ze willen. Behalve extra personeel aannemen : dat moet gaan via de burgemeester... Dus nogmaals : we weten wat te doen in 2014...Tim.Bracquez schreef:Maar waar ze nu overal staan te flitsen en mankrachten te weinig hebben... Hebben ze alle andere echte problemen opgelost? Nee. Het gaat gewoon om geld en dat hoor je intern bij de politie ook, om hun zone recht te houden. Doe het nodige en zorg voor de gemeenschap, deze zal dan voor jou zorgen...
Waarom moet je inhalen aan 135km/uur op een autostrade als je maar 120km/uur mag? Omdat die persoon voor jou 119km/uur rijd ipv 120km/uur? Beetje zoals bij de camions zeg maar?Joe de Mannen schreef:Het gaat er helemaal niet om dat je tijdswinst boekt. Het gaat erom dat je af en toe boven de toegelaten 120km/h gaat. Inhalen aan 135km/h bvb. kost je een flinke duit als ze het gezien hebben.De snelweg, de auto, de omstandigheden lenen zich ertoe dat je sneller rijdt dan 120km/h, wat is het verschil me de gewestweg waar jij je aan stoort ?lirec schreef:IMHO: wie snelheidsboetes maakt op een autostrade is gewoon dom. Je moet al enorm veel te snel rijden over een zeer lang traject om daar enkele minuten snelheidswinst uit te halen.
Dat de auto's er zich toe lenen dat je in BE sneller kan dan 120km/uur daar ben ik het volledig mee eens. Wat omstandigheden betreft kan ik jou nog volgen. Maar dat je durft zeggen dat de snelwegen in BE er zich toe lenen om sneller te rijden dan 120km/uur vind ik vrij raar : mocht je dat vergelijken met NL, FR of DE zou ik je meteen gelijk geven : daar rij je immers op biljarttafels. Maar hier in België waar er meer breuken en putten in het wegdek zitten als wat anders zou ik dit in twijfel durven trekken. Hier in BE herstellen we het wegdek niet : we lappen ze hooguit wat op...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
True, maar waarom dan geen 210? Je snapt best wel dat je daar gelijkt hebt (het moet inderdaad zo kort mogelijk zijn), maar dat er niet in de wetgeving staat "zo kort mogelijk, en alle snelheidsregels mag je aan je laars lappen". Maw : je moet dit zo snel mogelijk doen aan de maximale snelheid die is toegestaan. En dat weet je net zo goed als ik.Joe de Mannen schreef:Omdat een inhaalbeweging zo kort mogelijk dient te zijn...
J.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Uiteraard weet ik dat, maar er zijn tig omstandigheden waarbij een kleine snelheidsovertreding perfect in het plaatje past en geen extra gevaar oplevert.
En ik blijf erbij: flitsen heeft nog nooit iets met verkeersveiligheid te maken gehad maar altijd met de opbrengst ervan en dat is principieel verkeerd.
Voorstel: dat de politie op een bepaalde plaats (ze mogen zelf kiezen) voor een bepaalde periode (een paar uur of langer, ze mogen zelf kiezen) IEDEREEN flitsen. Rij je te snel => boete. Rij je niet te snel => bonuspunt. Op die manier bouw je krediet op en afhankelijk van je krediet worden kleine snelheidsovertredingen al dan niet beboet.
Zelfde met gordeldracht, handsfree bellen, enz...
J.
En ik blijf erbij: flitsen heeft nog nooit iets met verkeersveiligheid te maken gehad maar altijd met de opbrengst ervan en dat is principieel verkeerd.
Voorstel: dat de politie op een bepaalde plaats (ze mogen zelf kiezen) voor een bepaalde periode (een paar uur of langer, ze mogen zelf kiezen) IEDEREEN flitsen. Rij je te snel => boete. Rij je niet te snel => bonuspunt. Op die manier bouw je krediet op en afhankelijk van je krediet worden kleine snelheidsovertredingen al dan niet beboet.
Zelfde met gordeldracht, handsfree bellen, enz...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het is hier al ver gekomen als het weergeven van feiten hier wordt geïnterpreteerd als zijnde "problemen hebben met het gezag". Ik zou zeggen: lees de tekst nog eens opnieuw. Of beter nog, kom eens op een werkdag tijdens het schooljaar rond 8 uur hier een ritje maken. Agenten die op een knopje moeten duwen om de kindjes laten over te steken terwijl diezelfde kindjes dat even goed zelf kunnen. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? En (meer) blauw op straat schrijf jij? Durf jij dat werkelijk neerpennen??? Het enige blauw wat ik op straat zie is aan de schoolpoorten tot ongeveer half 9. Nadien trekken ze terug naar hun bureau en zie je alle kleuren op straat behalve blauw.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik snap niet waarom men hier langs alle kanten probeert om inbreuken tegen de wetgeving goed te praten? Als t niet mag, dan mag t niet hé. Simpel toch? En doe je het wel dan mag je op de blaren zitten.
Flitsen brengt inderdaad geld op. Daar ga je mij niks over horen zeggen. Aan de andere kant : als iedereen zou rijden zoals het hoort dan werd er niet geflitst en hadden ze ook geen geld. Dus uiteindelijk ligt het aan elke bestuurder of ze meegaan met jouw redenering of niet.
Vergeet ook niet dat een verkeerswetgeving een algemeen iets is dat voor het hele land telt. Ik begrijp jouw stelling dat een kleine (snelheids)overtreding perfect in het plaatje past en geen extra gevaar oplevert maar ze kunnen in de verkeerswetgeving niet dat ene stukje extra opnemen als uitzondering hé. Veel uitzonderingen kunnen aangeduid worden met verkeersborden. Helaas niet allemaal...
Wat jouw voorstel betreft : ergens kan ik mij er in vinden, al weet ik op voorhand dat dit met alle snufjes die mensen hebben in de wagen (gps, flitsverklikkers, ...) geen haalbare kaart is. Zoals Astralon reeds zei : aan diverse flitsers op de autostrade remmen mensen nog altijd, ook al rijden ze amper 115km/u. Dus daar zouden ze dan bonuspunten voor krijgen...
Ander voorstel : elke 5 jaar je rijbewijs opnieuw doen tegen een minimale kost (let's say...max 50 euro)? Een examen waar men kijkt of je fysiek nog in staat bent om te rijden maar ook hoe goed je waarnemingsvermogen is en je reacties.
@Jack Daniels
Ik heb het helemaal opnieuw gelezen en ik ben zelfs bereid om in te gaan op jouw voorstel om eens een ritje te maken in Dendermonde. Echter ken ik de situatie daar goed genoeg : ik heb genoeg naar 't Blasius moeten rijden in de spits en ik heb aan genoeg activiteiten meegedaan via ambulance EMES (die toen nog opereerde vanuit Aalst) en via ambulance Centrum. De agenten waar jij over spreekt duwen inderdaad daar op t knopje voor de kinderen. Wat je wel vergeet te vermelden is dat diezelfde agenten het verkeer tegenhouden aan datzelfde punt als er een te grote groep scholieren aankomt, waarbij een druk op het knopje hun niet genoeg tijd geeft om heel die massa over te laten. Maar dan nog schiet je op de verkeerde : de mensen die daar staan volgen gewoon de orders op die ze krijgen. Als jij op jouw werk de opdracht zou krijgen om ergens te staan en op een knopje te duwen zou je dat ook doen, toch?
En ja ik durf dat werkelijk neerpennen van dat blauw op straat. En k ga het zelfs nog eens doen!
Flitsen brengt inderdaad geld op. Daar ga je mij niks over horen zeggen. Aan de andere kant : als iedereen zou rijden zoals het hoort dan werd er niet geflitst en hadden ze ook geen geld. Dus uiteindelijk ligt het aan elke bestuurder of ze meegaan met jouw redenering of niet.
Vergeet ook niet dat een verkeerswetgeving een algemeen iets is dat voor het hele land telt. Ik begrijp jouw stelling dat een kleine (snelheids)overtreding perfect in het plaatje past en geen extra gevaar oplevert maar ze kunnen in de verkeerswetgeving niet dat ene stukje extra opnemen als uitzondering hé. Veel uitzonderingen kunnen aangeduid worden met verkeersborden. Helaas niet allemaal...
Wat jouw voorstel betreft : ergens kan ik mij er in vinden, al weet ik op voorhand dat dit met alle snufjes die mensen hebben in de wagen (gps, flitsverklikkers, ...) geen haalbare kaart is. Zoals Astralon reeds zei : aan diverse flitsers op de autostrade remmen mensen nog altijd, ook al rijden ze amper 115km/u. Dus daar zouden ze dan bonuspunten voor krijgen...
Ander voorstel : elke 5 jaar je rijbewijs opnieuw doen tegen een minimale kost (let's say...max 50 euro)? Een examen waar men kijkt of je fysiek nog in staat bent om te rijden maar ook hoe goed je waarnemingsvermogen is en je reacties.
@Jack Daniels
Ik heb het helemaal opnieuw gelezen en ik ben zelfs bereid om in te gaan op jouw voorstel om eens een ritje te maken in Dendermonde. Echter ken ik de situatie daar goed genoeg : ik heb genoeg naar 't Blasius moeten rijden in de spits en ik heb aan genoeg activiteiten meegedaan via ambulance EMES (die toen nog opereerde vanuit Aalst) en via ambulance Centrum. De agenten waar jij over spreekt duwen inderdaad daar op t knopje voor de kinderen. Wat je wel vergeet te vermelden is dat diezelfde agenten het verkeer tegenhouden aan datzelfde punt als er een te grote groep scholieren aankomt, waarbij een druk op het knopje hun niet genoeg tijd geeft om heel die massa over te laten. Maar dan nog schiet je op de verkeerde : de mensen die daar staan volgen gewoon de orders op die ze krijgen. Als jij op jouw werk de opdracht zou krijgen om ergens te staan en op een knopje te duwen zou je dat ook doen, toch?
En ja ik durf dat werkelijk neerpennen van dat blauw op straat. En k ga het zelfs nog eens doen!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti