Snelheidverhoging?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Falc
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:49

dommel doet idd alle moeite van de wereld om dat te vermijden.

ik denk dat het tijd is om over te schakelen
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb hetzelfde voor Falc. 30mbit cap terwijl ik sync aan 50/6.

Nog niet de tijd gehad om Dommel te contacteren maar het is blijkbaar ook niet de moeite :neutral:
Falc
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:49

ongelofelijk hoe ze bij dommel maar rond de pot blijven draaien.

iedere truc waarmee 90% van de gebruikers om de tuin geleid wordt om ze te doen zwijgen hebben ze ondertussen geprobeerd. termen door elkaar halen, ontkennen, interne bekabeling, modem resetten, ... ik vermoed dat ze nu gaan afwachten of ik nog ga reageren, maar die kennen mij nog niet.

Die krijgen vanaf nu iedere dag een mail, vanaf volgende week 2 en de week erop verdubbel ik nog s.

daarna dien ik klacht in of ik zeg mijn abbo op, ben k nog niet uit :P
illie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2009, 21:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

En?

Ik ben recent overgestapt van ADSL2+ naar VDSL, in de veronderstelling dat ze mij als nieuwe VDSL'er direct zouden op het juiste profiel zetten zoals bij EDPnet, maar njet.

In een ticket dat ik heb geopend doen ze enorm vaag
4 - anwer by dommel.com / antwoord van dommel.com - tuesday/dinsdag, 11 sep 2012, 11:28 a.m.
Geachte ,

U staat op het 30/6 profiel dat is op dit moment voor u het hoogste profile .
De snelheden gaan in de toekomst nog omhoog maar dit is een automatisch systeem dat we niet kunnen pushen .

Mvg
Mijn antwoord:
Beste,

Bedankt voor de snelle antwoorden op dit ticket.

Kan u verduidelijken wat u juist bedoelt met "op dit moment" en "in de toekomst" ?
Hoe kan men achterhalen wanneer dit automatisch systeem dit gaat testen?
En hoe kan men weten of de testen geslaagd zijn of niet?

Hangt dit af van Belgacom misschien?

Mvg,
Geachte ,

Dit gebeurt allemaal automatisch en we weten niet juist hoe en wanneer dit getest wordt .
Dit is inderdaad afhankelijk van Belgacom .

Mvvg
Dus ja, ze schuiven de volledige verantwoordelijkheid af op Belgacom.
Hoe is dat nu mogelijk dat iemand een product aanbiedt op zijn website aan 50/6 en dan maar 30/6 aflevert en u niet eens kan vertellen wanneer je MISSCHIEN de verhoging krijgt.
illie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2009, 21:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik kijk hier nu net in het EDPnet gedeelte van het forum.

Net hetzelfde spel..

Wachten op DLM van Belgacom en zeker uw modem nooit van de stroom afhalen uit vrees dat je de test resultaten negatief zou kunnen beinvloeden.

Edit: vdsl tool resultaten zien er wel OK uit

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30064 kbps        6048 kbps
Modem max:             96320 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        79083 kbps         16569 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           197 m Estimated!
Training margin:       24.7 dB
Attenuation:           4.1 dB
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik zet alle dagen de modem uit 's avonds en 's morgens terug op dit heeft geen gevolgen gehad voor de DLM die kan dat onderscheid wel maken.
mvg.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Ik zit nu met een snelheidsverlaging :-o
Sinds een maand was ik op 30/2 profiel gezet (ipv 20/2). Ik haalde wel maar max 22mbps (tegenover 18mbps ervoor). Ik had al naar dommel gemaild, maar aangezien ik geen antwoord kreeg, had ik naar de lijntest van belgacom gebeld. Na deze lijntest sta ik terug op 20/02 :eek: Wat is het beste dat ik nu kan doen? Hoe krijg ik dit terug naar 30/2 (en liefst ook dat ik daadwerkelijk die snelheid haal)?


voor de lijntest:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             46652 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        38303 kbps         8025 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           474 m Estimated!
Training margin:       15.0 dB
Attenuation:           12.7 dB
na de lijntest:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20048 kbps        2040 kbps
Modem max:             46740 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        38376 kbps         8040 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           477 m Estimated!
Training margin:       21.2 dB
Attenuation:           12.8 dB
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

Waarom gaat iedereen ervan uit dat ze "recht" hebben op een snelheidsverhoging, en dat de provider "overduidelijk" in de fout zit ? Als er een lijntest gebeurd, en het resultaat is negatief, dan is het niet meer dan normaal dat je terugvalt in een lager profiel. De lijntest is overigens GEEN download test - het is niet omdat je 1 keer inderdaad 22Mbps kon downloaden dat men dit altijd kan garanderen. Op een bepaald moment (die testen gebeuren continu), moet je iets betere resultaten hebben gekregen, en toen kreeg je 30/2, en nu niet meer. Simpel. Je hebt de verlaging alleen wat versneld door om die lijntest te vragen. Volgende maand misschien beter.

Overigens heb ik nooit meer dan 22 Mbps gekregen op speedtest.telenet.be toen ik een 30/6 profiel had (en da's iets beter dan 30/2). En met mijn huidige 40/6 profiel haal ik 28Mbps. Je had eigenlijk niet direct reden om over te klagen. De 30 verwijst overigens niet naar een garantie dat je altijd 30 Mbps kan halen in alle gevallen tot in de eeuwigheid, er is steeds een zekere overhead (en je hangt af van de remote server, van je modem, van je pc, etc ...)
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Het gaat niet over het "recht". Ik haalde 22Mb/s, zonder dat er problemen waren. Ik vond het vreemd dat dit niet meer was, aangezien ik wel syncte op 30Mb/s. . Ik heb nooit 30mb gehaald, maximum was net geen 22. Als dat de overhead is, dan vind ik dit toch wel veel. je krijgt dan bijna +-30% minder (30-->22, 40-->28) dan wat je eigelijk kan krijgen (en waarvoor je ook betaald!). Dommel adverteert nu zelfs met 50mb, terwijl ik er maar 20 haal. Op zich is dit al wel misleidend...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

30/2 bestaat bij mijn weten zelfs niet, enkel 30/6. Ik vermoed dat dat een DLM profiel is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bluezy schreef:Overigens heb ik nooit meer dan 22 Mbps gekregen op speedtest.telenet.be toen ik een 30/6 profiel had (en da's iets beter dan 30/2). En met mijn huidige 40/6 profiel haal ik 28Mbps.
Dat is niet normaal.

- Zowel met 30/6 (17a) als met een 30/2 (8d) sync moet je minstens 28.5 mbps halen. Indien je dat niet haalt wijst dit op een congestie bij jouw ISP.
- En met een 40/6 sync moet je minstens 38 mbps halen. Als je maar 28 mbps haalt wilt dit zeggen dat er een 30 mbps cap zit op de bas (ofwel ten onrechte, ofwel wegens de limiet van je abbo).
krisken schreef:30/2 bestaat bij mijn weten zelfs niet, enkel 30/6. Ik vermoed dat dat een DLM profiel is?
30/2 is toch één van de DLM profielen bij een 20/2 provisioning (zoals ook 25/2) ...
EotT schreef:Sinds een maand was ik op 30/2 profiel gezet (ipv 20/2). Ik haalde wel maar max 22mbps (tegenover 18mbps ervoor). Ik had al naar dommel gemaild, maar aangezien ik geen antwoord kreeg, had ik naar de lijntest van belgacom gebeld. Na deze lijntest sta ik terug op 20/02 :eek:
Blijkbaar dringt het nog altijd niet door bij velen ....
De lijntest is alléén bedoeld om je provisioning profiel te verhogen, nadat je bijvoorbeeld op een repair profiel bent terecht gekomen, en je hebt je installatie terug in orde gebracht.
Dat was bij jou niet het geval, en dus volkomen nutteloos.

De lijntest zal je automatisch terugzetten naar het correcte provisoning profiel. Dat is in jouw geval (afstand > 400m) dus 20/2. Wat ook gebeurde.

Nu zal DLM ervoor zorgen (na verloop van tijd) om je te proberen te verhogen, naar 25/2 of naar 30/2.
EotT schreef:Wat is het beste dat ik nu kan doen? Hoe krijg ik dit terug naar 30/2 (en liefst ook dat ik daadwerkelijk die snelheid haal)?
1. Afwachten (en hopen) tot je op 30/2 komt ...
2. Dan blijven reclameren bij jouw ISP, want bij 30/2 hoor je 28.5 mbps download te halen. Niet meer, niet minder!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bluezy
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 02 okt 2010, 14:34
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
bluezy schreef:Overigens heb ik nooit meer dan 22 Mbps gekregen op speedtest.telenet.be toen ik een 30/6 profiel had (en da's iets beter dan 30/2). En met mijn huidige 40/6 profiel haal ik 28Mbps.
Dat is niet normaal.

- Zowel met 30/6 (17a) als met een 30/2 (8d) sync moet je minstens 28.5 mbps halen. Indien je dat niet haalt wijst dit op een congestie bij jouw ISP.
- En met een 40/6 sync moet je minstens 38 mbps halen. Als je maar 28 mbps haalt wilt dit zeggen dat er een 30 mbps cap zit op de bas (ofwel ten onrechte, ofwel wegens de limiet van je abbo).
Hier maak je 2 keer dezelfde fout : het is maximum, niet minstens. Het exacte level van dat maximum is iets anders : 28.5 lijkt me inderdaad juist voor een 30/2 profiel. Als je wat lager uitvalt kan het aan hele reeks factoren liggen (heb juist gemerkt dat ik 1Mbps lager uitval in Chrome bv).

Ik heb overigens een Scarlet abo. Weet niet waarom ik niet meer dan 28 haal bij een 40/6 profiel.

A propos : ik werk bij Alcatel-Lucent. We doen heel de tijd snelheidsmetingen, maar die worden *niet* gedaan met zo'n simpele download tools, juist omdat er zoveel variatie opzit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

philippe_d schreef:Hier maak je 2 keer dezelfde fout : het is maximum, niet minstens.
Ik weet wel dat dit het maximum is (theoretsich is het zelfs iets hoger).
Met "minstens" bedoelde ik: met minder zou ik niet tevreden zijn. Als je de factoren die je zelf kan beïnvloeden uitsluit (directe kabel, goede browser ...) moet je die snelheid halen. Anders is er iets fout (bij de ISP).
bluezy schreef:We doen heel de tijd snelheidsmetingen, maar die worden *niet* gedaan met zo'n simpele download tools, juist omdat er zoveel variatie opzit.
Gewone speedtests zijn inderdaad geen high-tec tools, en er kan eens wat variatie opzitten (vb drukte op het internet). Maar een te hoge variatie wijst toch ook op een probleem. De statistieken van mijn laatste 20 speedtests geven:
  • min = 28,61 mbps
    max = 28,87 mbps
    average (van 20 metingen) = 28,782 mbps
Vandaar dat ik beweerde dat je "minstens" 28,5 mbps moet halen (op een 30 profiel), en met minder niet tevreden moet zijn :).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Falc
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:49

dommel reageert dus gewoon niet meer bij mij.

ze zeggen iedere keer hetzelfde, lijn is uitgemeten en u moet perfect 50 mbit halen,

toch haal ik slechts 28.61 mbit, en altijd EXCACT 28.61 mbit
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

bij mij reageren ze ook niet meer.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

philippe_d schreef:
EotT schreef:Sinds een maand was ik op 30/2 profiel gezet (ipv 20/2). Ik haalde wel maar max 22mbps (tegenover 18mbps ervoor). <knip>
<knip>
Nu zal DLM ervoor zorgen (na verloop van tijd) om je te proberen te verhogen, naar 25/2 of naar 30/2.
EotT schreef:Wat is het beste dat ik nu kan doen? Hoe krijg ik dit terug naar 30/2 (en liefst ook dat ik daadwerkelijk die snelheid haal)?
1. Afwachten (en hopen) tot je op 30/2 komt ...
2. Dan blijven reclameren bij jouw ISP, want bij 30/2 hoor je 28.5 mbps download te halen. Niet meer, niet minder!
DLM heeft zijn werk gedaan, ik zit nu op 25/2 (nog geen 30/2, maar is toch al hoger). Echter, ik haal max 20mbps (meestal rond 19), wat volgens mij nog steeds aan de lage kant is?
illie
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2009, 21:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nu sync ik dus wel op 50/6, maar de snelheden zijn nog steeds 30/6..
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Yep, dat heb ik hier blijkbaar ook voor.

Ik was een probleem met mijn upload speed aan het bekijken (bleek aan mijn eigen QoS settings op de firewall te liggen, kieken dat ik ben) en had mij eens direct aan de modem gehangen. Daar merkte ik, eigenlijk tot mijn verbazing, dat mijn synchro op 50/6 stond. Ik zeg verbazing want ik zit (geschat) iets onder de grens van 400m en ben begonnen aan een 20/2 profiel ... was al heel tevreden dat ik toch 30/6 kon krijgen.

Door mijn troubleshooting en de bijhorende modem resets is de sync ondertussen terug 30/6, DLM zal dit niet leuk gevonden hebben, maar daar lig ik niet echt van wakker. 30 of 50, rap genoeg ... het was mij om de upload te doen en die is toch hetzelfde. (EDPnet 16/10 klinkt verleidelijk)

Maar ik stond dus, geen idee hoe lang, op 50/6 en Dommel adverteerd voor mijn abbo ook met 50Mbit max downstream ... nooit wat van gemerkt. Ook de 22Mbit op speedtests komt mij heel bekend voor, via encrypted usenet gaat de verbinding wel netjes naar ~28Mbit trouwens.
gunstn
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jul 2005, 13:47

Ik zat sinds eind mei op een 50/6 profiel, maar sinds een tweetal weken ben ik teruggeschakeld op een 30/6.
Aan de binnenbekabeling is er niks gebeurt ...
Heb dommel reeds gecontacteerd, maar je krijgt een standaard reply....
Zijn er mensen die dit ook al voorgehad hebben ?
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”