Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Proximusboyke
Ik heb FN60 en haal dus ook het max van FN60 over wifi
Die 90mbit is via file transfer tussen computer en NAS
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

dus met mij FN 100 zal ik ook 60 halen zoals bij belkin ? (dan zou ik dik tevreden zijn)
De persoon can TN wist niet of die modems werkten met FN100
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

In mijn geval wel.
Veel hangt natuurlijk ook af of er andere wifi zenders in de buurt zijn die misschien storen.
Wat je performance van je ingebouwde wifi kaart is, drivers, ...
Veel variabele bij wifi natuurlijk, dus niets gegarandeerd.

Maar de modem kan het dus wel degelijk...

Laptop bevat wifi intel 5100 chipset
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

die heb ik uitgeschakeld en werkt nu via usb stick van dlink
Laatst gewijzigd door proximusboyke 22 jan 2011, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
neelen
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2011, 17:04

http://www.telecomseurope.net/content/m ... modem-unit
http://www.dataxisnews.com/?p=10114

Motorola heeft zijn BU voor cable modems aan consumers vorig jaar verkocht aan Compal.
Vandaar dat al hun modems rip-offs lijken van Motorola.
chuanse
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2011, 23:01

Tomby schreef:
ub4b schreef:- in elk gezien komt een opgedrongen extra stralingsbron bij, waarvan de belasting mogelijk hoger is dan wat de BioInitiave norm voorschrijft (0,6 V/m)
Ik ben op zich ook best kritisch, maar sommigen zoeken toch echt alle mogelijke drogredenen om aan Telenet bashing te kunnen doen.
Via Mijn Telenet kun je perfect de wireless uitzetten zodat je nog 0.0 straling hebt.
Tenzij ze het gastnetwork enablen achter je rug om de landelijke hotspot te providen ;)
Arthur
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2011, 10:30

Een modem/only is zeker nog te verkrijgen.
Maandag had ik de folder ivm. de nieuwe shakes ontvangen. Hetzelfde abbonement en een internet dat toch duidelijk veel sneller was, waarom niet?
Onmiddelijk (toch iets te snel misschien) maar naar die site gesurft. Klantengegevens ingegeven en aangezien ik geen zin had om te wachten tot in februari voor een gratis installatie heb ik maar gekozen om het zelf te doen. Koud kunstje toch, die kabels vervangen.

Woensdag ben ik dan tijdens mijn studiepauze een modem gaan halen in de Telenet Shop in Leuven. Daar heb ik een modem/router meegekregen, ik stond er niet echt bij stil want ik geloofde dat je die functie toch zou kunnen uitschakelen. Niet dus..
Na wat lezen op dit forum en op 9lives begon ik er toch spijt van te krijgen dat ik die modem/router had aangenomen. Ik had de modem/router nog wel niet geïnstalleerd want de vriendelijke vrouw in de shop vertelde mij dat ik dat pas moest doen wanneer mijn 'oude' modem zou uitvallen.
Vrijdagochtend heb ik dan toch maar getelefoneerd naar de Telenet Klantendienst, eerste telefoon werd afgehaakt nog geen seconde nadat er werd opgenomen. Het zal wel een foutje geweest zijn zeker?

Bij de tweede poging ging het wel goed. Na 20 seconden wachten nam iemand op en ik deed mijn verhaal. Modem/router opgehaald, student ICT die zijn eigen router heeft en de combinatie van 2 routers zou 'vloeken' met wat ik allemaal wil doen of uitproberen. De man aan de lijn verstond mijn probleem en ik had ook de Motorola 6120 vermeld, deze heeft namelijk dus geen routerfunctie maar is dus ook een EuroDOCSIS 3 modem wat perfect compatibel is. Ik vroeg hem of het mogelijk was om dit om te ruilen en of ik daar nog iets speciaal voor moest doen. Volgens de man was het geen enkel probleem en mocht ik deze gewoon gaan halen in een Telenet Center.
Ik had hem gevraagd om dit dan toch even te plaatsen in mijn 'klantendossier' en dat had hij al gedaan. Super dus :)

Een half uurtje later vertrok ik naar Michiels Media in Diest (een Selexion - Telenet Center). Ik vertelde de man aan de balie over mijn telefoontje en zei hem dat er hier ook een berichtje van stond op mijn 'klantendossier'. Hij begreep wel niet echt over welke modem ik het had maar hij heeft toch maar even in zijn kast gekeken toen ik over de Motorola 6120 sprak. Hij had nog een andere maar dat was hem niet. Hij is dan toch even 'achteraan' gaan kijken en hij heeft er eentje gevonden. Deze dan ook meegekregen en ik heb de modem/router teruggegeven.
Hij vertelde mij wel dat hij die 6120 niet kende en dat er maar heel weinig achter gevraagd zou worden. Dus misschien is het daarom dat sommigen hem niet kennen.

Dus op zich was het echt niet moeilijk om een modem/only te bekomen. Wel moet ik waarschuwen dat er een bug is in de self-starter waardoor telefonie en digitale-TV niet geactiveerd kunnen worden. Het internet werkte wel direct.

Ben net terug van de Telenet Shop in Leuven waar er mij verteld is dat er al een dossier is aangemaakt en dat dit in orde komt. Het kon 'eventjes' duren omdat er wat achterstand is maar geen probleem, het komt dus in orde. :)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

vanaf vandaag kan je geen modems meer afhalen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

proximusboyke schreef:vanaf vandaag kan je geen modems meer afhalen
Bron ?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Telenet Centers.
Waar men nu opgelucht adem haalt na al het stressen met de modem swaps :lol:
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
crosserke
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2010, 13:53
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 5 keer

Windows 10--- WIGO 9GB--- Wireless modem 3.0 all in one CH6643E--- Google Chrome Browser--- Avira Antivir--- Honda VFR 1200X.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik zie de nieuwe ellende al beginnen... techniekers die langskomen en geen SBV6120 modems hebben.

Gaat dit de nieuwe manier worden om toch de modem/router combinatie in de klant z'n str.t te duwen ?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

@allen

Indien je fibernet 40 hebt is er nog een makkelijkere oplossing voor iedereen die een modem only wil.

Ik heb zelf een eurodocis 1 modem en ben vanmorgen een eurodocis 2.0 modem gaan halen (Motorola SBV5121E EMTA) Deze laten provisioneren en kwam thuis, gewoon vervangen.

En joepie, 37,8Mbps Down en 1,92 Mbps Up !

Enkel fibernet 60 en hoger vraagt dus eurodocsis 3 volgens mij.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Techs zullen wel steeds een modem only bij zich hebben vermits ze moeten kunnen inspelen op de actuele situatie. (businessklant, winkels, etc...)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik durf er haast voor te wedden dat we hier maandag al de eerste postings gaan zien van klanten die een dag verlof verprutsen omdat een technieker toch niet de juiste modem bij heeft, en dan ook nogmaals moet terugkomen (en kijk tevens al uit naar extra aanrekeningen op facturen ed.)

Telenet kennende weet je gewoon dat dit fout zal gaan !
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

(en kijk tevens al uit naar extra aanrekeningen op facturen ed.)

Telenet kennende weet je gewoon dat dit fout zal gaan !
Mag je 100% zeker van zijn, Ik heb hier een copy van de brief die telenet heeft verstuurd naar alle telenet centers.

Daar staat dus letterlijk in:
vertel de klant dat de installkost mogelijks foutief op de orderbevestiging zal staan
Verder staat er ook nog een klein detail in om een gratis setup te "mogen" krijgen:
Voro elke selfstarterklant die op deze manier doorverwezn wordt dient het Center een 'doorverwijzing selfstarter' af te loggen in het "afhalen self-install" process in het Depot op de juiste klantnr en dit om de doorverwijsactie van het center te kunnen vergoeden
ook hier zal het misgaan ;-)
mat100
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 okt 2010, 13:23

Ik ben dus van plan , om na 18 jaar over te stappen van Belgacom naar Telenet Fibernet 40 .
Hebben jullie tips welke router/modem ik moet aanvragen ? Ik beschik over een intern netwerk met Nas
Mvg
neelen
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2011, 17:04

Ik heb wat gespeeld met de settings van de router en ben nu eigenlijk bijzonder tevreden over het ding.

Op 5Ghz krijg ik er niks fatsoenlijk uit, maar op 2.4Ghz haal ik nu doorheen ons huis goede snelheden en signaalsterkte.
Ook op het intern netwerk haal ik een mooie snelheden naar mijn WDTVLive van laptop naar de mediaspeler (wifi USB dongle).
720p streamen zonder enige problemen in beeld/geluid.
1080p is wat moeilijker, maar dat had ik ook niet verwacht.
Op beide laptops (MacbookPro's) zo goed als overal in het huis maximum snelheid (37mb/s down).

Feit blijft dat je de router niet zelf kan controleren, maar an sich werkt het product wel goed momenteel.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

ik ben een zo goed als leek in netwerken, maar waarom precies is er zo veel heisa over die wifi/routermodem bij zij die al een eigen router hebben, als je je eigen router toch kan blijven verder gebruiken door gewoon zijn ip adres te veranderen zodat er geen conflict is met de telenetrouter? of zie ik iets over het hoofd?
Jeroen1000
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 dec 2006, 18:28

Een router achter een router houdt vaak in dat je 2 x NAT moet doen. Zelfs als je 1 router in "DMZ" zet zal je nog steeds poorten moeten doorlussen naar de 2de router (je eigen router). Hierdoor zullen sommige applicaties mogelijk niet goed meer werken (bv. FTP kan nogal is lastig doen).

Ook zal je eigen router van de telenet router/modem een niet routeerbaar IP krijgen. Dit IP wordt dan door je router gebruikt als zgn. WAN-ip. Mensen die van buiten hun netwerk willen verbinden met behulp van bv. Dyndns zijn hier de klos: je hebt immers een routeerbaar WAN-ip nodig. Een normale router voorziet niet dat een niet routeerbaar IP aan zijn WAN poort wordt toegekend. Indien de router niet de mogelijkheid biedt om met behulp van een script aan het échte WAN ip te komen, zal je Dyndns niet meer kunnen gebruikern... Tenzij deze functie op de telenet router/modem kan activeren.

Dan heb je ook nog een privacy aspect. Je moet zo ver ik weet alles vie mijn telenet instellen. Hierdoor zal telenet onder andere je Dyndns wachtwoord en username kennen (veronderstellende dat je Dyndns kan activeren op hun hardware). Op zich geen ramp tenzij je voor alles hetzelfde wachtwoord gebruikt:-).
Ook zal Telenet je wifi paswoord kennen.

Er zijn vast nog andere problemen waar ik nu opkom:)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jeroen1000 schreef:Een router achter een router houdt vaak in dat je 2 x NAT moet doen. Zelfs als je 1 router in "DMZ" zet zal je nog steeds poorten moeten doorlussen naar de 2de router (je eigen router). Hierdoor zullen sommige applicaties mogelijk niet goed meer werken (bv. FTP kan nogal is lastig doen).
Bemerk dat je eigen router in de DMZ zetten de dubbele NAT niet uitsluit. Je eigen router krijgt immers nog altijd een intern IP van de LAN kant van de Telenet router. Het enige voordeel van je eigen router in DMZ te zetten is dat de facto alle inkomende traffiek doorgestuurd wordt naar je eigen router en je dus geen portforwarding rules moet instellen op de Telenet router.
Jeroen1000 schreef: Ook zal je eigen router van de telenet router/modem een niet routeerbaar IP krijgen. Dit IP wordt dan door je router gebruikt als zgn. WAN-ip. Mensen die van buiten hun netwerk willen verbinden met behulp van bv. Dyndns zijn hier de klos: je hebt immers een routeerbaar WAN-ip nodig. Een normale router voorziet niet dat een niet routeerbaar IP aan zijn WAN poort wordt toegekend. Indien de router niet de mogelijkheid biedt om met behulp van een script aan het échte WAN ip te komen, zal je Dyndns niet meer kunnen gebruikern... Tenzij deze functie op de telenet router/modem kan activeren.
Klein detail: het is niet omdat het een intern IP adres is dat het niet routeerbaar zou zijn :). Zolang de router zelf maar op de hoogte is van dat intern adres (9/10 betekent dit: de router heeft zelf het adres toegekend).

Ivm DynDNS. Sommige routers (bvb DD-WRT) laten toe van niet het WAN adres te gebruiken voor DynDNS, maar om een externe 'whoami' service te gebruiken om het publieke adres te weet te komen.
Jeroen1000 schreef:Dan heb je ook nog een privacy aspect. Je moet zo ver ik weet alles vie mijn telenet instellen. Hierdoor zal telenet onder andere je Dyndns wachtwoord en username kennen (veronderstellende dat je Dyndns kan activeren op hun hardware). Op zich geen ramp tenzij je voor alles hetzelfde wachtwoord gebruikt:-).
Mijn Telenet supporteert zelfs geeneens DynDNS. Hun oplossing via Mijn Telenet is goed voor de huis-tuin-en-keukenklant die enkele clients aan het netwerk wil hangen. Voor de ietwat geavanceerde gebruiker schiet die dik te kort. Ontbrekende features/mogelijkheden: DynDNS, logging, URL/content filtering, static DHCP, triggered port forwarding, QoS, en ga zo maar door...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

dus als ik goed begrijp zal het wan ip dat ik nu zie op mijn router , zijnde (84.195.147.96) niet dit meer zijn maar één uit de 192.168 range? waar dyndns goed voor is weet ik niet, ik gebruik het alleszins niet en de wifi op de telenetmodem zou ik afzetten want gebruik de wifi van de eigen router voor draadloos iphone internet
ik moet gewoon met 2 computers tegelijk op internet kunnen en bijkomend nog met de iphone. bijkomend moet ik zonder haperingen bestanden kunnen blijven uitwisselen tussen mijn computer die aan mijn router hangen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Yep, je eigen router krijgt een 192.168.0.x adres als extern IP.
DynDNS zorgt ervoor dat je een DNS naam kunt krijgen voor je extern IP. Zeker als je extern IP vaak verandert is het handig om gewoon met een domeinnaam aan je netwerk te kunnen zonder dat je je IP op dat moment moet kennen. Op o.a. www.dydns.com kun je een gratis dyndns naam aanvragen, bvb bartman.dyndns.com. Je router kan dan op regelmatige basis het WAN adres doorgeven aan dyndns.com zodat de DNS records up-to-date zijn.
De andere zaken die je opsomt kunnen perfect met de routermodem die Telenet de facto installeert.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je router krijgt een ip adres van telenet op de wan poort, intern lan krijgt op zijn beurt een IP van je lokale router.
Omdat het ip adres op de wan kan varieren, kan je nagenoeg geen eigen internettoepassingen opstarten, ik denk dan aan bestanden delen van je computer op het internet. of je eigen website vanaf je eigen computer. Dyndns zorgt er dan weer voor dat je samen met de functie portforwarding dit wel kan. Je omzeilt hiermee de gesloten poorten van telenet
Laatst gewijzigd door mailracer 22 jan 2011, 22:51, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Iets van een klok een een klepel...
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

mailracer schreef:Je router krijgt een ip adres van telenet op de wan poort, intern lan krijgt op zijn beurt een IP van je lokale router.
Omdat het ip adres op de lan kan varieren, kan je nagenoeg geen eigen internettoepassingen opstarten, ik denk dan aan bestanden delen van je computer op het internet. of je eigen website vanaf je eigen computer. Dyndns zorgt er dan weer voor dat je samen met de functie portforwarding dit wel kan. Je omzeilt hiermee de gesloten poorten van telenet
:eek:
Gebruikersavatar
elrocco
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 mei 2003, 10:35
Locatie: Dendermonde

Als Telenet nu gewoon de toegang tot die modem/router openstelt...hoeven er niet nodeloos techniekers rond te crossen...
Telenet blij (minder geklaag), en klant blij (kunnen, indien ze willen router uitschakelen)...
Win-Win?!?!?
Of is dit te eenvoudig of te snel door de bocht?


Elrocco 8)
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Ja, dat is wat vele anderen en ik al meerdere malen zeggen hier...
steve-0
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2008, 00:34
Bedankt: 1 keer

Blijkbaar is de mac filtering ondertussen instelbaar vanuit 'mijn telenet'? Kan iemand dat bevestigen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

steve-0 schreef:Blijkbaar is de mac filtering ondertussen instelbaar vanuit 'mijn telenet'? Kan iemand dat bevestigen?
Als je hoopt dat MAC filtering hetzelfde is als de gewenste MAC passthrough dan ga ik je stevig moeten teleurstellen :!:
steve-0
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2008, 00:34
Bedankt: 1 keer

Wat is het dan wel?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het verbieden van bepaalde MAC adressen om te connecteren... kan je trouwens in iedere huis-tuin-en-keuken router vinden.
Jeroen1000
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 dec 2006, 18:28

Tomby schreef:
Bemerk dat je eigen router in de DMZ zetten de dubbele NAT niet uitsluit. Je eigen router krijgt immers nog altijd een intern IP van de LAN kant van de Telenet router. Het enige voordeel van je eigen router in DMZ te zetten is dat de facto alle inkomende traffiek doorgestuurd wordt naar je eigen router en je dus geen portforwarding rules moet instellen op de Telenet router.
Klopt als een bus. Ik wou op een begrijpbare manier zeggen dat consumentenrouters (en wellicht ook de telenet router/modem) niet écht een DMZ is. Het hele poortbereik wordt gewoon geforward en dat is niet echt wat men met DMZ bedoelde. Maar functioneel doet het wel hetzelfde. Als het correct werkt tenminste.
Tomby schreef:
Klein detail: het is niet omdat het een intern IP adres is dat het niet routeerbaar zou zijn :). Zolang de router zelf maar op de hoogte is van dat intern adres (9/10 betekent dit: de router heeft zelf het adres toegekend).
haha alweer heb je gelijk maar ik impliceerde publiek routeerbaar. En een intern adres mag een router nooit publiek routeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jeroen1000 schreef:Het hele poortbereik wordt gewoon geforward en dat is niet echt wat men met DMZ bedoelde. Maar functioneel doet het wel hetzelfde.
In een echte DMZ hebben de machines meestal een publiek adres... wat hier dus niet het geval is.
Jeroen1000
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 dec 2006, 18:28

@hierboven

Ik vond het net leuk om mijn 1 van mijn computers (server) een publiek telenet ip te geven om dingen te testen. En dan nadien af te sluiten met een software firewall. Alle andere computer krijgen dan netjes een 192.168.x.x ip. Achja, ik gok dat ze in mechelen wel bijdraaien als de klantendienst overspoeld wordt met telefoontjes.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:In een echte DMZ hebben de machines meestal een publiek adres... wat hier dus niet het geval is.
Ja, maar het is echt niet Telenet zelf die hier DMZ heruitvindt. Bij nagenoeg alle routers zit dezelfde DMZ feature die dus gewoon wil zeggen wat er hier ook gebeurt: intern adres waar alles naartoe gestuurd wordt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

elrocco schreef:Als Telenet nu gewoon de toegang tot die modem/router openstelt...
Dat gaan ze gewoon nooit doen. Daarvoor kan je teveel om zeep helpen waardoor vanalles niet meer werkt. Het is niet omdat jij en ik technisch genoeg onderlegd zijn dat iedereen dat is. Er zullen meer ongelukken mee gebeuren dan dat er zijn die deftig die router kunnen instellen. Onderschat de domheid niet van Jan Modaal :).
Er zijn m.i. maar 2 oplossingen:
* officieel ook ondersteunen/aanbieden van die Modem-only.
* MAC PassThru supporteren via Mijn Telenet.

FWIW: ik ken iemand met vrij goede contacten bij Telenet. Heb hem dat laatste eerder deze week doorgestuurd. Ik verwacht volgende week feedback.
brommer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 jul 2008, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik beschik over een Motorola 6120 in combinatie met een D-link switch. Eerst dacht ik dat die D-Link een router was. Dit was ideaal geweest. Maar goed: zelfs met de switch kan ik een basis thuisnetwerkje opzetten, wat in Windows 7 overigens kinderspel is.

Voor mij zou zo een consumenten alles-in-één oplossing wel goed uitkomen eigenlijk. Ik weet hoe routers werken maar liever een gratis oplossing dan 100€ uit te geven voor een deftige router. En met een modem-router oplossing heb je ook een kastje minder tegen de muur. Telenet biedt mijns inziens een mooie oplossing voor de gemiddelde consument.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

brommer schreef:Telenet biedt mijns inziens een mooie oplossing voor de gemiddelde consument.
Dat zal ook niemand ontkennen... maar een klant moet de vrijheid behouden van z'n eigen router te gebruiken op een deftige manier, niet van dubbele NAT en fake DMZ toestanden (en mensen die een echt thuisnetwerk hebben, en niet enkele PC's tesamen, die hebben daar alle reden toe). Als je TN laat doen dan gaan ze morgen nog vertellen welke PC je moet gebruiken ook (net zoals ze vandaag de dag al doen met je TV decoders) :evil:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

ik ben ondertussen ook overgeschakeld naar fibernet 40. Ik heb allerlei dingen geprobeerd. Ik heb geprobeerd om beide routers (die van Telenet en airport extreme) achter elkaar te zetten.
Dat werkt redelijk, met DMZ ingeschakeld. Ik kan de port forwarding blijven gebruiken, de server op het interne netwerk is bereikbaar via een poort (zoals voorheen).
Maar ergens werkt er iets niet met de dyndns, ik weet niet goed wat er precies mis is.
Het is volgens mij geen elegante oplossing, dat alleen om problemen vraagt.

Dus ik heb nog eens geprobeerd om alleen de router van Telenet te gebruiken, maar die is zeer beperkt in mogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld geen dynamisch bereik instellen, voor toestellen waarin je geen statisch IP kan instellen. Als die ingeschakeld worden, nemen ze gewoon een vrij IP, met gevolg dat er conflicten kunnen ontstaan, enz...

Is daar echt geen achterdeurtje of zoiets... Kan die router van Telenet niet op één of andere manier aangepast of uitgeschakeld worden? Want ik denk toch dat Telenet die modem met wifi en router wil forceren naar iedereen, daar kunnen we niet omheen. Ik heb ergens gelezen dat je dat eventueel kan doen met afgekoppelde coax en met een UTP kabel naar één PC. Of wat was hiervan de bedoeling?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”