Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

109319540_1894537224044642_8742059178771671559_n.jpg
Nee, staat niet in academische verslagen. Gewoon gezond boereverstand. timmermc en ub4b, klim op mijn rug. K'weet niet als ik het lang zal volhouden, want een slechte rug. :lol:

Dit is wel geschikt volgens het KB :lol:
0x720@1590753986a475059f42.png
deze -volgens mijn bescheiding mening- niet
Afbeelding

deze OK :-D
Afbeelding
Laatst gewijzigd door satsurfer 27 jul 2020, 00:41, in totaal 6 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

In Leuven was er eentje op stap met een ridder helm. :)

https://www.hln.be/in-de-buurt/leuven/h ... ~a38d7b5d/

Plus artikel helaas.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@satsurfer (en co)
kan je een beetje dimmen a.u.b ...

niet nodig om zo emotioneel te reageren
ook ongepast om anderen aan te vallen en te beledigen

eens diep ademhalen en laten bezinken :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

timmermc schreef: Zolang het inderdaad niet bij KB beslist is hoe een mondmasker voor de burger eruit moet zien kan je inderdaad elk beschermingsmiddel voor mond en neus gebruiken, zelfs een lashelm. Want het gaat er enkel om dat je anderen beschermd en niet jezelf. Juist?
Dat is toch althans wat ik eruit opmaak, correct?
Dat is niet correct. Aan de gewone mensen is het verboden per art. 563bis Sw. om zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen te begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen. De straf is een geldboete tot 200 EUR en/of een gevangenisstraf tot 7 dagen.

De "default" is dus dat maskers verboden zijn in het openbaar, als het wel mag moet het afzonderlijk bepaald worden (zoals voor carnaval doorgaans gebeurt), en de toelating is dan beperkt tot wat er bepaald is. Het MB van 30 juni 2020 maakt zo'n bepaling: "het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof om de mond en neus te bedekken, is toegestaan voor gezondheidsdoeleinden in voor het publiek toegankelijke plaatsen."

Een lashelm of een ridderhelm is geen alternatief "in stof". Ik ga niet discussieren met wie hier semantisch over gaat doen, met "stof" wordt uiteraard bedoeld katoen, artificiele of synthetische textielvezels, etc. Geen aluminium, plastiek, glasvezels, enz. Zoals wel vaker kan je de ware bedoeling achterhalen door de (originele) Franse tekst te raadplegen, waar men het heeft over "toute autre alternative en tissus". Het woord "stof" is het povere resultaat van een haastig bijeengetokkelde vertaling.

Desondanks is een gelaatsscherm ook toegelaten voor medische redenen, maar enkel voor een aantal categorieen: personeel dat werkt in horeca, markt- en kermiskramers, en voor iedereen die reist op het OV. Voor anderen is een gelaatsscherm niet toegelaten.

Noot het MB vervalt op 31 augustus, indien dit niet verlengd wordt is het dragen van een klassiek mondmasker opnieuw strafbaar vanaf 1 september.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:@satsurfer (en co)
niet nodig om zo emotioneel te reageren
ook ongepast om anderen aan te vallen en te beledigen
Waar beledig ik? Als ik met 70 recente medische studies aan kom draven, en een metafoor gebruik van de soldaat? Als iemand blijft beweren dat de lucht groen is, en ik zeg dat hij -normaal gezien toch- blauw is? Mag humor & enige 'sense of urgency' die bij sommigen nog altijd niet doorgesijpeld is aanwakkeren. En al dat 'gebleit' omdat mensen een masker moeten aandoen. Ik moet soms 9 u. masker aandoen (met soms korte onderbrekingen) & mensen in de horeco/zorgsector constant.

En als ik constant 'ongepaste', irrelevante opmerkingen maak en persoonlijke aanvallen doe. Schrap mij dan van userbase. You are the boss.
:cop:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

90% van alle posts in dit topic zijn negatief.
Iedereen heeft zo zijn kritiek, hoe we Corona hadden moeten aanpakken
En vooral, altijd kritiek op de anderen (iedereen denkt van zichzelf dat hij/zij het zeer goed doen) ...

Misschien eens de rollen omkeren:
Als jullie het voor het zeggen hadden, wat moet er dan gebeuren?

Of wat moet, volgens jou, de Veiligheidsraad maandag beslissen?
  • ik zou niet gaan voor een 2de lockdown, en winkels en horeca openhouden. Het land nog eens volledig afsluiten kunnen we niet meer hebben (hoeveel lockdowns nog voor het virus verdwijnt)?
  • wel corona regels (social distancing, ontsmetten ,maskers) regels in winkels/horeca nog strenger doen naleven?
  • masker regels uniform maken (geen idee waarom de burgemeesters het nu plots moeten overnemen)?
  • mensen motiveren om alleen nodige verplaatsingen te doen, geen familiefeestjes en bezoekjes?
  • bubbel verkleinen?
  • wel alle evenementen en samenkomsten annuleren?
  • homework terug stimuleren?
  • Wat met de rusthuizen??
  • Quarantaine en/of testen van alle terugkerende reizigers?
Eigenlijk een "lockdown light", met enig verschil dat de winkels open blijven?

Wat de grenzen betreft, ik denk dat wij ze niet gaan moeten sluiten. Als het verder bergaf gaat in België zullen de andere landen hun grenzen met België wel sluiten :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Als er mensen nu al maanden zitten te discuteren over zin/onzin van maskers, dan breekt mijn klomp.

geen 2de lock-down, néé, please. (dan zijn we helemaal failliet)
maskers: OVERAL in bebouwde kom, geen discussie. (behalve al fietsend). Geen op, boete van 250 €, via mobiele bancontact terminal of app te betalen. (flikken gopro op)
Voor mij mogen grenzen sluiten. Gezien hoe het in Zeeland aan toegaat? géén maskers en zelfs al draag je 1, dan mag je sommige winkels niet binnen.
Zelfs in ziekenhuizen is het zo zag ik paar dagen terug op SBS6. Ene ziekenhuis verbiedt mensen binnen te komen met masker (afschrikeffect omdat mensen denken dat je ziek bent), andere verplichten wél een masker. Ze zijn er zelf nog niet uit zei woordvoerder. :-(
Dus hier verstrengt het, dan lopen alle Vlamingen naar Zeeuws-Vlaanderen. Of naar Nord-Pas-De-Calais.
alle terugkomers moeten verplicht een test meehebben voor ze het vliegtuig op stappen, of als ze hier toekomen met de wagen, binnen 24 u. zich laten testen.
Bij overtreders: boete van 500 €/hoofd.
wzc: kan me daar niet zo goed over uitspreken. Is erg als die mensen terug volledig geïsoleerd worden wel. Mss. kleine bubbel van max. 5 mensen? In afzonderlijke ruimte of buiten (afdak) + beiden masker?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben ervan overtuigd dat, als je de primaire besmettingen via superspreaders kunt vermijden, de secundaire besmettingen (binnen familie) zullen volgen. Als je over enkele weken weer ~10 nieuwe gevallen per dag wilt en je een economie wilt openhouden die geen bedreiging vormt, heb je écht geen nood aan complexe regels.

Je moet het ook EENVOUDIG houden zodat de mensen het kunnen verstaan:
* één iets verplichten: de 1.5m regel, het mondmasker enkel als AANVULLING, niet in de plaats, geen uitzonderingen
* één iets verbieden: de gekende superspreader-mogelijkheden, en dat zijn er eigenlijk niet zoveel
* en tonen dat het serieus is: aansprakelijkheid definieren

Verboden: de categorie waar alcohol/drugs de overhand neemt op de 1.5m regel: bijvoorbeeld cafes, clubs, bars, feesten en feestjes, sport met publiek.
Open: al de rest

Je legt burgerrechtelijke en strafrechtelijke aansprakelijkheid voor het respecteren van de 1.5m regel bij de burgemeester in het openbaar, en bij de exploitant/organisator op privé-domein.
=> Dat zie ik pragmatisch: indien men weet of had moeten weten dat men door actie of nalatigheid niet de noodzakelijke maatregelen genomen heeft waardoor de 1.5m afstand mogelijk is, is men aansprakelijk.
=> Indien die maatregelen genomen zijn en twee mensen besluiten uit vrije wil om die met de voeten te treden, is hij uiteraard niet aansprakelijk, tenzij hij de indruk creëert dat het toegelaten is door er herhaaldelijk niet tegen op te treden
=> De bewijslast ligt bij betwisting steeds bij de burgemeester, exploitant of organisator.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

philippe_d schreef: Of wat moet, volgens jou, de Veiligheidsraad maandag beslissen?
logische, eenvoudige dingen, consequent en begrijpelijk voor iedereen. Ook verder kijken als uw neus lang is.

gelukkig weet ge dat dit er neit van zal komen en er straks weer een politieke koehandel zal zijn om wie welke discussie wint
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Of wat moet, volgens jou, de Veiligheidsraad maandag beslissen?
Punt 1: Dat het nu toch aan het regenen is (normaal ist altijd goe weer aan zee) en dat ze daarbij alle buitenlandse toeristen hier aanwezig naar huis mogen sturen.
Zodat binnen een veertiental dagen de besmettingscijfers wat dalen, kan alleen maar onze heropening van scholen in september ten goede komen.

Punt 2: Laat de winkels en horeca open, die mensen hebben een ongekende inspanning en kosten gemaakt na de vorige lockdown om hun zaak veiliger te maken. Maar graag bij het binnenkomen van hun zaak de klanten een 'vers' mondmasker geven, die kost kan er best bij. ik walg van die vuile onhygiënische mondmaskers die ik elke dag zie. En dan heb je er nog in het zwart (totaal foutieve Trump kleur) waar je het vuile ervan beter kan mee verbergen.

Punt 3: Grote en kleine evenementen, feesten, party's, etc... Kunnen echt niet. Daar moeten we nog wat voor wachten.
Ik stel me ook wel vragen bij campings wat betreft contactbesmetting. Het gezamelijk gebruik van douches, lavabo's die op 50cm van elkaar staan en toiletten lijkt mij toch een prachtlocatie voor besmetting door contact te zijn.

Punt Bis: Dat het lontje van enkelen hier op UB niet korter mag worden. Het leven zoals we het nu kennen met alle verplichtingen neemt al vrijheden genoeg af en een posting hier mag niet altijd zo ernstig genomen worden. Ieder heeft een mening en die verschillen uiteraard, en maar goed ook.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1. Geen Mondmaskers buiten
2. Geen 1.5m buiten.
3. Alles waar je indoor langer dan 30m vertoeft toe.
4. Prive ontmoetingen max 4 gezinnen.
5. Uitzonderingen voor bedrijven met attest voor goede verluchtings maatregelen.

Stop met de "jij bent de dader" politiek.
Focus op de " blijf weg uit die & die situatie" politiek.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

philippe_d schreef: Of wat moet, volgens jou, de Veiligheidsraad maandag beslissen?
Op gezondheidsvlak moet men zowel rekening houden met besmettelijkheid, het psychosociale(mensen hebben last van eenzaamheid, huidhonger, de echtscheidingen lopen op,...) en het moet controleerbaar zijn. Ik respecteer de virologische kennis van de experten, maar ik vrees dat velen van hen vakidioten zijn, die weinig kennis hebben over andere vlakken. Als ik Peter Piot(en eerder Marc van Ranst) dit weekend aan De Standaard zegt dat we elkaar nooit meer een hand zullen geven, moet ik eens goed lachen. (ik zie in Brussel genoeg mensen elkaar een afscheidskus geven, beiden met mondmasker op :roll: ).
Het virus verspreid zich vooral binnenskamers(hetzij omdat men bij de Airco zit omdat het te warm is buiten, hetzij omdat men bij de verwarming zit omdat het te koud is buiten).
Daarom, voor gans het land:
* Je ontvangt maximaal 2 personen thuis per gezin, voor 14 dagen dezelfde.
* Andere mensen kunnen elkaar buitenshuis in het park ofzo/of eventueel in de horeca waar er (sociale) controle mogelijk is ontmoeten met een maximum van 10. Indoor-horeca wordt beperkt tot groepen van 5. Als het slecht weer en je hebt behoefte aan sociaal contact, kan dit gerust met een regenjas. Dit hoeven niet telkens dezelfde zijn.
* Kantoren moeten zoveel mogelijk natuurlijk(via de ramen dus) verlucht worden. Je kan je desnoods warmer kleden.
* Gelijkaardige regeling voor fabrieken voor zover mogelijk(maar daar ken ik te weinig van)
* Mondmaskers enkel in drukke winkelstraten, joggen/lopen wordt daar verboden. Fietsen wordt daar enkele toegestaan om naar de winkel te gaan(dus geen wielertoeristen), rekening houdende met plaatselijke wetgeving.

Een specifieke, automatisch regeling voor strengere lokale lockdowns.
Als om het even welke andere stad zoveel besmettingen had als Antwerpen(ze hebben er meer dan de rest van de top20 samen!), dan zou die al lang in een lokale lockdown gezet zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Al die maatregelen die opgesomd zijn, zijn zeker aan de orde maar ze impliceren dat mensen die effectief ook opvolgen zowel in hun eigen belang als in belang van de samenleving, m.a.w. vanuit zorg voor diegenen die risico patiënten zijn of het zijn zonder het te weten, vanuit verantwoordelijkheidsgevoel en solidariteit met diegenen die door een 2° golf dreigen hun zaak dreigen te verliezen, als bijdrage aan een optiamaal herstel van de economie of gewoon om anderen niet in een dramatische toestand te duwen, etc. etc. Of vanuit een welgemeend respect voor zorgverleners ? Staan applaudisseren tijdens een heus buurtfeest met rijkelijk vloeiende drank en muziek, lijkt me nogal hypocriet.

Wat blijkt tot op heden? Dat er nog velen zijn die dit allemaal niet beseffen. Nog altijd: "mijn vrijheid, mijn blijheid" ook al gaat dat ten koste van anderen, de economie, de kosten voor gezondheidszorg die oplopen, etc. Zelf het volgen van looprichtingen in winkelstraten is er voor velen nog te veel aan. Afstand houden op terrassen van cafés en in winkels: no way. Zelf heb ik dit weekend nog iemand verzocht bij de bakker om niet in te hoesten met 1 tegel afstand.

Een significant deel van de bevolking is dus totaal van slechte wil, ontbreekt het aan verstand / inzicht, sociale verantwoordelijkheidszin en noem maar op met als resultaat: tal van onverantwoorde parties, samenscholingen op zolders van cafés, publiek protest tegen maatregelen met honderden op een plein en zelfs een groep die naar het Hof van Beroep nu trekt met het verzoek alle maatregelen in te trekken. Eén van hen is dan nog zelf arts, nl. Jef Hoeyberghs. OK, zijn reputatie is gekend maat toch.

Als er toch geen beroep kan gedaan worden op burgerzin, zou ik als overheid om te beginnen:
- experten de exit strategie laten leiden en hun ook de beslissingen laten nemen, wetende hoe incomptetent ik zelf ben en wetende dat ik andere belangen dien / moet dienen als politicus
- wel eisen dat er duidelijke en uniforme maatregelen zijn voor het hele land
- de politie opdracht geven, systematisch op te treden bij elke overtreding en parketten vragen onverminderd de politie te steunen in wat ze doen
- strenger controleren op naleving van maatregelen en bij een eerste overtreding, direct en zonder aanziens des persoons een boete opleggen van 1.250 euro per persoon bij wijze van minnelijke schikking & 2.500 euro voor organisatoren van dergelijk bijeenkomsten & systematisch paspoorten van overtreders inlezen
- bij een 2° overtreding, 2.500 euro en bij eventuele opname door covid, zelf de helft van de behandelingskosten doen betalen, zeker in geval van een opname
- indien dan nog hardleers, enkelband (al moest ik ze in Wuhan zelf gaan ophalen) en volledig alle kosten van behandeling, ook bij opname, zelf betalen.

Voor diegenen die niet betalen, automatisch het bedrag van de boete verrekenen bij het eerstvolgende aanslagbiljet van de belastingen ofwel stante pede loonbeslag.

Velen gaan dit repressie noemen maar nogmaals al beroep doen op redelijkheid, inzicht, sociale verantwoordelijkheidszin, etc. niet helpen, rest enkel dit.

Bij verkeersinbreuken vinden we dit allemaal normaal, juist omwille van het gevaar dat we zo induceren. Bij covid hoeven we blijkbaar ons gedrag niet aan te passen.

Natuurlijk, zoiets vergt politieke moed en nogmaals, onze politici kunnen ons land nog niet besturen als alles normaal gaat (laat dus staan in deze crisis), zijn incompetent en enkel bezig met hun eigen agenda: de volgende verkiezingen, hun middenveld behagen (want ze zijn er niet zelden ook dank zij deze organisaties geraakt), de bedrijven dienen waarvan ze in de Raad van Bestuur zitten, "de toffe kerel uithangen" om hun kiezerspotentieel uit breiden maar kordaat en duidelijk en consequent besturen dat staat niet op de agenda. Er is zelfs geen verfrommeld briefke meer in één of andere broek- of vestzak die hen daar doet aan herinneren.

Antwerpen had al lang moeten afgesloten zijn maar ja, daar woont de almachtige NVLD'er BDW ... en zo heeft elke regio wel zijn "beschermers" ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: * Kantoren moeten zoveel mogelijk natuurlijk(via de ramen dus) verlucht worden. Je kan je desnoods warmer kleden.
Een modern kantoor met klimaatregeling waar de ramen open kunnen ga je niet snel vinden, na incidenten waarbij iemand ontslagen werd en de overbodige werknemer hierop reageerde door ofwel een aantal assets door het raam te kieperen (bij voorkeur assets van de IT-dienst) ofwel zichzelf door het raam te kieperen, of beide. In dat laatste geval kan je de boel sluiten voor de dag zodat het parket de vaststellingen kan doen, dat is een open raam niet waard.

Als het al open kan is het dan veelal op een kier, en afh van waar de wind komt geeft dat iets of geeft dat niets. En dit gaat sowieso niet pakken in de winter bij de helft van de collega's die bij het binnenkomen de thermostaat altijd een graadje hoger zetten ipv een graadje lager.
koenraaddeconinck schreef:Al die maatregelen die opgesomd zijn, zijn zeker aan de orde maar ze impliceren dat mensen die effectief ook opvolgen zowel in hun eigen belang als in belang van de samenleving.
Idd, daarom dat ik hamer op de aansprakelijkheid. Anders zal het niet lukken.

Dat gaat niet alles oplossen (niets zal dat doen, tenzij een autoritaire lockdown à la China) maar de je m'en foutisten gaan wel bijna nergens meer terecht kunnen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Idd, daarom dat ik hamer op de aansprakelijkheid.
bewijs maar eens dat gij deze of gene besmet hebt. Ik merk dat de overgrote meerderheid zich aan de regels houdt
ook Rousseau zal zich vorig weekend netjes aan de regels gehouden hebben daar in Frankrijk. Toch krijgt hij terechte kritiek.

de regels en maatregelen zijn dom
van 15 naar 10 man maakt voor mij 0 verschil en is hooguit leuk voor academische denkoefeningen.
en mag/moet ik mijn gezinszorg bij die 10 man rekenen?

maar als ik op een terras mensen rug tegen rug zie zitten en het argument is blijkbaar dat de tafels op 1,5m staan
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: bewijs maar eens dat gij deze of gene besmet hebt
De aansprakelijkheid gaat uiteraard niet over besmet of niet, het gaat over het volgen van de regels of niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat ze bijna een vaste bubbel ofwel van 15 gaan doen maar ik vermoed voor heel BE 10.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: De aansprakelijkheid gaat uiteraard niet over besmet of niet, het gaat over het volgen van de regels of niet.
wat heeft dat met aansprakelijkheid te maken?
als je ze niet volgt krijg je een boete (als ze je betrappen)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

CCatalyst schreef:
Idd, daarom dat ik hamer op de aansprakelijkheid. Anders zal het niet lukken.

Dat gaat niet alles oplossen (niets zal dat doen, tenzij een autoritaire lockdown à la China) maar de je m'en foutisten gaan wel bijna nergens meer terecht kunnen.
Zitten op dezelfde golflengte. Nu is het volgen van maatregelen veeeeeeeeeeeeeeel te vrijblijvend ...
Uiteraard moet men eerst de bevolking de kans geven te bewijzen dat men het goed meent ... Maar deze hebben ze veel te lang gehad in deze crisis.
Nogmaals "de-mijn-vrijheid-mijn-bijheid en de-rest-kan-de-pot-op mentaliteit" moet er dringend uit bij de bevolking maar ja ... Daar zullen toch nog enkele generaties overheen gaan, vrees ik. Bovendien induceren politici dergelijk gedrag ...

En als ze hierover dreigen lastige vragen te krijgen ... een raam kan niet alleen zorgen voor ventilatie; je kan er ook langs ontsnappen om pijnlijke vragen te vermijden :beerchug: :bang: :bdaysmile: :oops: :lol:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Het is ook te zien welke verdieping. Als ik van het 4de zou springen waar ik werk dan ben ik gegarandeerd dood.
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:
CCatalyst schreef: Uiteraard moet men eerst de bevolking de kans geven te bewijzen dat men het goed meent ...
is dat niet zo?

als 1% vd Belgen er zich niet aan houdt is dat ngo steeds ca 100 000 man natuurlijk
volgens mij miskijk je je daarop want de rest doet het of probeert het. van diegenen die zich nog steeds volledig opsluiten tot rousseau die naar een feestje gaat want het mag terug.

probleem zijn de maatregelen
neem rousseau, wettelijk gezien neits verkeerds gedaan maar het is natuurlijk verwerpelijk om nu naar trouwfeestjes te gaan.

horeca zetten hun tafels op 1,5m van mekaar en denken dat ze in regel zijn.
zet u aan een tafel en ge pakt direct 40cm in. doe da 2x en tussen de mensen vd naburige tafels is maximaal nog een halve meter ruimte.
winkels zetten lijnen buiten en vaak op 1,5m. Alleen als meerdere bubbels van 2 of 3 mensen samen aanschuiven kunt ge onmogelijk de afstand respecteren, ook al houdt ge u aan e lijntjes op de grond.

ge zet een masker op en ineens mag alles. kinderen mogen blijkbaar tussen rijen mensen blijven rondlopen want geen maskerplicht, veel ouders die neits te zeggen hebben en experten die lang volhielden dat kinderen amper besmet raken, ziek worden, ...

ge meot eens een meetlint meepakken, en begin de afstand tot uw omstaanders te meten, ge zult verschieten hoe ver 1,5m echt is
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door satsurfer 27 jul 2020, 11:33, in totaal 3 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef: van 15 naar 10 man maakt voor mij 0 verschil en is hooguit leuk voor academische denkoefeningen.
Het beperkte verschil in aantal is misleidend. We komen van 15 contacten per persoon per week en we gaan (in Antwerpen) alvast naar 10 contacten per bubbel per 4 weken.
Een modaal gezin had in het "15-scenario" tot 240 contacten per maand,
in het nieuwe "10-scenario" zijn dat maar 10 contacten, oftewel een reductie met (max) 96%.
Toch wel een gigantische verschil

https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/
Afbeelding

Je ziet meteen dat iedereen die versoepeling geïnterpreteerd heeft als "alles mag terug". 240 contacten op een maand is eigenlijk geen beperking.
De reden dat we vandaag terug in semi-lockdown zullen gaan, is dan ook daar te vinden: véél te soepele contacten. 15 contacten per bubbel (vroeger 1 vriend/vriendin per bubbel, dan plots 10 per bubbel) is ook nog te overwegen, maar 240...
Ik zou denken van wel.
En dus ook collega's.
Dus iedereen terug op 100% telewerk.
Zou ik denken, afwachten wat de NVR beslist...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Een modern kantoor met klimaatregeling waar de ramen open kunnen ga je niet snel vinden, na incidenten waarbij iemand ontslagen werd en de overbodige werknemer hierop reageerde door ofwel een aantal assets door het raam te kieperen (bij voorkeur assets van de IT-dienst) ofwel zichzelf door het raam te kieperen, of beide. In dat laatste geval kan je de boel sluiten voor de dag zodat het parket de vaststellingen kan doen, dat is een open raam niet waard.
Het is nu niet dat infrastructuur niet aangepast kan worden, bij mij op kantoor staat het nu vol plexiglas en en linten(ramen kunnen al open) en mag maximum 1/3 (vrijwillig) komen werken, dan kunnen ze enkele ramen ook vervangen, desnoods wat tralies ervoor om drama's te vermijden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Een modaal gezin had in het "15-scenario" tot 240 contacten per maand,
in het nieuwe "10-scenario" zijn dat maar 10 contacten, oftewel een reductie met (max) 96%.
Toch wel een gigantische verschil
da's theorie in een echt best-case scenario e

een modaal gezin nog maar maximaal 10 of elk individu andere 10 (die dan in de hele periode dezelfde blijven)
dochter kan haar beste vriendin kiezen
Je ziet meteen dat iedereen die versoepeling geïnterpreteerd heeft als "alles mag terug".
omdat de meeste mensen echt geen 15 halen. ik heb eht la gezegd, wie telt zijn buurman mee waar hij om de 2 dagen ff mee praat op afstand?
Ik toch niet hoor.
De reden dat we vandaag terug in semi-lockdown zullen gaan, is dan ook daar te vinden: véél te soepele contacten.
maar is de burger schuld als hij zich beweegt binnen de toegelaten grenzen?
niemand aanvaardt Rousseau op da trouwfeest maar als het wettelijk mag? Dan doet die mens neits verkeerd hé
probleem is dat zulke feestjes net een motor vd verspreiding zijn, gij weet dat net zo goed als ik.
Ik zou denken van wel
Denken volstaat niet, je moet het zeker weten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef: niemand aanvaardt Rousseau op da trouwfeest maar als het wettelijk mag? Dan doet die mens neits verkeerd hé
probleem is dat zulke feestjes net een motor vd verspreiding zijn, gij weet dat net zo goed als ik.

Hij doet wél iets verkeerd natuurlijk. De door de media gehypte wonderboy stond OOK op de eerste rij om de lockdown parties net over de grens in Nederland te veroordelen, want het is een fout signaal.

En dan gaat hij in Frankrijk dansen op een trouwfeest én uitbundig feesten op een yacht, terwijl hij eigenlijk een voorbeeld functie heeft. Het signaal dat hij nu meegeeft is "iets dat bij ons niet mag, doen we toch gewoon elders".

Maw wil je op café zonder mondmaker, ga dan naar Nederland, want daar mag het. En kom dan vanavond mogelijk besmet terug naar je eigen bubbel en steek die maar lekker aan.

Ipv gewoon toe te geven dat hij fout was en sorry te zeggen, gaat die brave man ook nog in de aanval op wie zijn "fout gedrag" veroordeelt.
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Ipv gewoon toe te geven dat hij fout was en sorry te zeggen, gaat die brave man ook nog in de aanval op wie zijn "fout gedrag" veroordeelt.
yep, en uw uitleg klopt als een bus

Verveldne is dat hij, letterlijk volgens de regels, niet in de fout is gegaan. dat bewijst dat de regels en maatregelen gewoon niet kloppen
dit voorbeeld gaat voor veel mensen op.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

boonpwnz schreef:Het is ook te zien welke verdieping. Als ik van het 4de zou springen waar ik werk dan ben ik gegarandeerd dood.
Parachute gebruiken hé. :mrgreen:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:
Ik zou denken van wel.
En dus ook collega's.
Dus iedereen terug op 100% telewerk.
Zou ik denken, afwachten wat de NVR beslist...
Nee, collega's tellen niet mee... of hoe absurd het kan zijn :bang:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Nee, collega's tellen niet mee... of hoe absurd het kan zijn :bang:
Neen, is prefect logisch. Velen hebben veel meer dan 15 collega's, veel grotere fabrieken kunnen niet draaien met 15 man, en normaliter ben je al afstandelijker met collega's dan vrienden/familie.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Ik respecteer de virologische kennis van de experten, maar ik vrees dat velen van hen vakidioten zijn, die weinig kennis hebben over andere vlakken. Als ik Peter Piot(en eerder Marc van Ranst) dit weekend aan De Standaard zegt dat we elkaar nooit meer een hand zullen geven, moet ik eens goed lachen.
Gelukkig hebben onze politiekers wel de nodige wijsheid en vooral daadkracht :bang:
Stroper schreef:Neen, is prefect logisch. Velen hebben veel meer dan 15 collega's, veel grotere fabrieken kunnen niet draaien met 15 man
Gelukkig is het virus zo intelligent om collega's niet te besmetten... het doet dat alleen op café :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Enkele puntjes...

1) in een bubbel tellen volgens mij nooit collega's mee. De thuiswerker zou anders 10+ personen mogen zien in zijn persoonlijke kring, de niet thuiswerker mag ineens niemand meer zien van zijn persoonlijke kring omdat collega's in de bubbel zitten? Net zo min dat mijn buurman en vrouw in mijn bubbel zitten die ik eens over de afsluiting spreek. Op het werk worden we trouwens verplicht om voldoende afstand te houden dus kans op besmetting is kleiner dan op café.

2) vanwaar de fixatie door sommigen om binnen een bebouwde kom een mondmasker te verplichten? In volle lockdown, zonder mondmasker zag de straat hier zwart van het volk, de bossen puilden uit van de wandelaars. Dat waren voor mij de signalen om binnen te blijven maar toch zakten de cijfers. Nu wil men mondmaskers verplichten binnen de bebouwde kom, maar ik zie geen kat meer op straat. Het nut van zo'n regel lijkt compleet de mist in de gaan. Iets wat experten ook trouwens een nodeloze regel vinden. Dat nu iedereen weer in overvolle winkelstraten elkaar loopt te besmetten, wel daar kan ik enkel een mondmasker toejuichen. Al blijf ik daar zelf gewoon weg. Funshoppen had men nooit mogen toelaten.

3) mondmaskerplicht bij het sporten. Ik heb een nieuwe fiets gekocht, moet nu als ik door Leuven naar mijn werk fiets een mondmasker dragen om zelfs maar twee straten te kruisen waar er een verplichting geldig is. Sorry, de auto brengt me ook wel op mijn werk. Ik zie niet in waar ik mensen binnen de 1,5m op mijn fiets voorbij ga rijden als ik op de baan rij en de wandelaars op het voetpad. Hier blijft toch ook gewoon het principe afstand gelden? Ik zag gisteren joggers met een mondmasker op, ik weet niet hoe die erin slagen om deftig te kunnen sporten met zoiets op. Gezond verstand? Niet joggen waar veel mensen zijn?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Gelukkig hebben onze politiekers wel de nodige wijsheid en vooral daadkracht :bang:
Dat heb ik nooit beweerd, politici moeten zowel rekening houden met de virologen, economen, sociologen en psychologen om zoveel mogelijk rekening te houden met iedereen. Dat dat helaas mislukt is, is voor hun rekening, niet de mijne.
DarkV schreef: Gelukkig is het virus zo intelligent om collega's niet te besmetten... het doet dat alleen op café :bang:
Leuk dat je het laatste stuk van mij niet quote :roll: "...en normaliter ben je al afstandelijker met collega's dan vrienden/familie."
Als je na het werk met je collega's op café gaat, worden ze uiteraard wel lid van je bubbel.
Laatst gewijzigd door Stroper 27 jul 2020, 13:19, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hoeft het te verwonderen? Mij alvast zeker niet.
Vlaanderen staat op de kaart. In het oranje, als coronarisicogebied. We doen het daarmee slechter dan onze buurlanden.
Bron HLN
https://m.hln.be/reizen/vlamingen-bij-t ... ~a19f0361/
Betalend artikel trouwens.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Leuk dat je het laatste stuk van mij niet quote :roll: "...en normaliter ben je al afstandelijker met collega's dan vrienden/familie."
Aan subjectieve omschrijvingen als "normaliter" heb je niets dus ik vond het ook niet zinvol om deze te quoten.

Werknemers hebben vaak geen keuze met wie ze samen zitten en voor hoelang... iemand die vrienden ontmoet heeft die keuze wel (zowel qua aantal, afstand als locatie, bv. openlucht).

Gisteren hebben we nog bezoek gehad... veilig buiten op het terras met voldoende afstand (niet te vergelijken met verplicht een ganse dag met collega's in een slecht verlucht gebouw te zitten). Persoonlijk ben ik dat laatste gelukkig niet verplicht maar ik merk genoeg onder vrienden dat ze onder zachte dwang terug naar kantoor moeten komen voor de mooie ogen van hun baas (terwijl thuiswerken perfect kan).

Hopelijk komt er voor hen terug een duidelijke uitspraak over thuiswerken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:
3) mondmaskerplicht bij het sporten. Ik heb een nieuwe fiets gekocht, moet nu als ik door Leuven naar mijn werk fiets een mondmasker dragen om zelfs maar twee straten te kruisen waar er een verplichting geldig is. Sorry, de auto brengt me ook wel op mijn werk. Ik zie niet in waar ik mensen binnen de 1,5m op mijn fiets voorbij ga rijden als ik op de baan rij en de wandelaars op het voetpad. Hier blijft toch ook gewoon het principe afstand gelden? Ik zag gisteren joggers met een mondmasker op, ik weet niet hoe die erin slagen om deftig te kunnen sporten met zoiets op. Gezond verstand? Niet joggen waar veel mensen zijn?
Ik kan niet echt joggen of fietsen met mondmasker aan ik hyperventileer veel te snel. Heb al moeite met gewoon een trap op te wandelen met een mondmasker.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Je kan natuurlijk ook joggen op plaatsen waar het minder druk is, joggen hoeft niet per se op de zeedijk of in een winkelstraat hé.

Elk dorp heeft toch wel een (klein) stukje natuur waar je zonder mm kan joggen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Vaste bubbel wordt wss komende 4 weken op 5 personen gelegd...

Dit is psychologisch weer een grote klap voor me...

Met 10 vaste was ik nog OK maar 5 is echt sad
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

boonpwnz schreef:Vaste bubbel wordt wss komende 4 weken op 5 personen gelegd...
Per gezin dan ook nog.
Dat is dus geen bezoek meer.
Met 5 komen wij niet toe, dus zal het niemand meer worden 4 weken zoals in maart en april.
Want je stelt anderen teleur.

Toch al blij dat ze niet aan de kinderen raken, want die hebben hier al genoeg afgezien qua issolement.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Nja ik kan dit niet aan ze...

Sorry het gaat hier niet meer om echt dingen te doen he maar om ook echt ongelukkig te zijn 4 weken lekker niemand weer zien...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”