Kenw00t schreef:Gent32m schreef:Maar welk risico loop ik hierbij, dat bepaalde instellingen erna niet meer zullen werken ?
Ik ben vrij voorzichtig met Firmware updates (als iets goed werkt, werkt het).
Er zijn juist veel nieuwe zaken bijgekomen en beveiligingsproblemen werden opgelost. Het is heel ongewoon dat een update dingen zou beperken of verwijderen. Je kan hier nalezen welke verschillen er zijn sinds 05.22:
ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.fon ... h/info.txt
Mogelijks voer ik die firmware update later eens uit. De Fritzbox 7390 vormt het centrale hart in mijn netwerk. Zolang dit hart blijft kloppen, laat ik het zijn. Ik heb teveel andere zaken aan mijn hoofd nu. Maar je hebt gelijk, die beveiligingsupdates enzo zijn belangrijk. Ik heb dit ook met mijn Synology Nas voor (Synology DS213+). Die gaat in diepe slaap. Echter bij een firmware (alias DSM) update, werkt die 'Deep Sleep' functionaliteit veelal niet meer. En ik heb er hier twee staan. Dan moet ik de oude DSM terug patchen (wat eventjes een gedoe is, met die ingebouwde Synology beveiliging, je mag namelijk niet meer terugkeren naar een LAGERE versie, die wel nog goed werkte). Enfin, om maar te zeggen. Voorlopig maak ik deze slapende honden niet wakker. Maar ik weet dat ze vroeg of laat terug eens zullen gaan blaffen. Dat dergelijk ingrijpen (het bijwerken van firmware, DSM, e.d.) nodig zal zijn. Het staat op mijn TO DO lijst (wel onderaan).
Kenw00t schreef:De doorslaggevende factor komt er pas indien men de kaarten van Ikanos vervangt door die van Broadcom. Dit staat zowel in Edward als in
mijn verhaal centraal als het startpunt van de miserie. Uiteindelijk is er bij jou op dit moment dus geen enkele reden om je zorgen te maken, maar weet dat je ooit wel afscheid gaat moeten nemen van die modem indien ze die wijziging naar Broadcom doorvoeren.
Als ik het goed begrijp was het
antwoord van Silencer dus fout. "Ikanos" bied geen VDSL vectoring. "Broadcom" wel. Ik sta (weliswaar met een oude firmware) nog op Ikanos. Dus die miserie begint voorlopig nog niet. Eens ze omschakelen, tja dan zal ik zien we er gelijk heeft. Of ik val op het fall back path met mijn modem. Dan haal ik de BBOX2 terug boven en hang die erachter (is ook nog een optie, die ik niet vermeld had). Of ik blijf met mijn Fritzbox 7390 mooi op mijn 50 Mbps (profiel 17a) zitten, zoals Philippe_d aangaf. We zullen zien. Maar wat mij betreft, mag Proximus hier nog even mee wachten
In jouw verhaal maak ik ook op, dat na de omschakeling van 'Ikanos' naar 'Broadcom' alles nog een paar maanden mooi voor je bleef werken. Tot plots je lijnwaarden begonnen te zakken. In dit geval heeft iedereen gelijk. De fritzbox 7390 blijft nog een tijdje goed, tot hij iets later, finaal op het fall back path belandt. En amen... (gedaan met die Fritzbox 7390 nog langer als modem te gebruiken).
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).