SABAM - podcast afspelen in winkelruimte

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gesloten
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dit leidt nergens toe, vrees ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Siegfried Bakelants schreef:
@ heronic: wat is er vaag aan "Het gaat niet om 'een taks op breedband', auteursrechten zijn geen taks en het gaat hier om de vraag of ISPs auteursrechterlijk materiaal gebruiken bij hun activiteiten,
niet de activiteiten van de internetgebruiker. Heeft dus ook niets met piraterij te maken."?

Gelooft u dan altijd de pers en de fod economie? Wat ik wil duidelijk maken is dat zij het niet hebben begrepen. Het gaat niet over piraterij. Het is een juridische vraag van SABAM of een ISP bij haar activiteiten auteursrechten verschuldigd is. Punt. En u heeft zelf al geode argumenten gegeven waarom misschien niet, maar het is wachten op een uitspraak ten gronde hierover door de juridische instanties. Ik antwoord echt op alles heel open en oprecht. Misschien ben ik wel nen toffe hoor haha? En misschien jij ook wel achter je nickname :)
U heeft nooit geantwoord op de vraag om welke activiteiten het gaat. De isp's journalisten en fod economie wel.
Wie moet ik geloven?
De aanklager die bewust vaag doet over de inhoud van zijn zaak?
De beklaagden en zelfs de toezichthouder van de aanklager die jullie claim kennen, weten om welke "activiteiten" het gaat en dit dan publiceren?
Het is niet omdat de meerderheid iets roept dat ik de meerderheid geloof. Maar de kans dat de meerderheid de waarheid spreekt lijkt me toch net iets groter. Zeker als die meerderheid over dezelfde informatie beschikt als jullie! (zij kennen immers de grond waarop jullie claim gebaseerd is!)
Anders moet ik ook gaan geloven in ufo's en ontvoeringen door aliens. Ook allemaal waar volgens een minderheid.

Ik vergelijk nog 1x :

U kan de wet overtreden door in het donker zonder licht met de fiets te rijden.
U kan ook ook de wet overtreden door een schooltje uit te moorden.

In het eerste geval betaald u 50€ in het 2e geval gaat u (hopelijk) levenslang de cel in.
Toch zijn het allebei "activiteiten" die de wet overtreden.

Jullie vragen 3,4% van de omzet. Om welke "activiteiten" waarvoor auteursrecht verschuldigd zou zijn gaat het dan?
Blijkbaar wil/mag je dat niet zeggen. En daarom begrijpt niemand het.
Elke kans om hier eens klaar en duidelijk te zijn laat je onbenut.
Daarom alleen al geloof ik de fod.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Logisch toch. ub_removed23584 verdedigd hier een brak systeem dat door zo goed als iedereen als onrechtvaardig beschouwd wordt. Ergens heeft hij gelijk, er zijn regels maar helaas komen we hier niet verder dan het mantra van de regels en komen er geen antwoorden op specifieke vragen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack3770
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

ub_removed23584 schreef:nee want de inkom en de drankprijs is toch niet hetzelfde... en dus is het gebruik van ons repertoire niet even grootschalig.
Gekker moet 't niet worden.
Het is dus gewoon een taks op de inkomsten. Niet meer niet minder.

De politiek moet ingrijpen, want hiaten in de wetgeving maken dit soort fratsen mogelijk.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Correctie : tax op mogelijke inkomsten! Niet louter op winsten mocht sabam zijn % vragen op de winst zou ik dat zelfs nog verdedigbaar vinden.
Wij wilden ooit eens een goa fuif in de twieoo in gent geven en hebben beslist het niet te doen. Simpelweg omdat sabam aanzienlijk meer kost dan zaal+dj's. Ook al vermoed ik niet dat sabam veel goa producers in zijn repertoire zitten heeft. Hadden we op het eind van de avond gewoon x% van de winst moeten afgeven was dit gewoon doorgegaan.

Dat is net het grote probleem bij die hele auteursrechtenkwestie. Alles hangt af van het potentieel, nooit van de werkelijkheid!
Je zou muziek op een usb stick kunnen zetten.
Je zou muziek kunnen downloaden.
Je zou zoveel kunnen verdienen met wat je organiseert.

Bij ons zeggen ze : had mijn tante kl*ten gehad het was mijn nonkel.
90% van mijn frustratie zit hem in de onredelijkheid van dit hele systeem.

Ik begrijp best dat de aard van auteurswerken iets anders liggen dan de deur van de schrijnwerker waar we (ikzelf incluis) graag mee vergelijken.
Maar alles kan afgeschreven worden. Dat is een realiteit. Als een auteur een week aan een liedje gewerkt heeft kan dat loon toch gewoon berekend worden. Is het echt populair zal hij vanzelf wel meer verdienen (hogere verkoop, meer optredens, etc etc. Een verdeelsleutel met de artiest die het uitvoert en dus zijn naam eraan verbind moet toch ook mogelijk zijn.)

Blijkbaar is er een soort van solidariteit met auteurs artiesten die het minder goed doen waar iedereen dan maar moet voor opdraaien. Ik durf/wil niet veronderstellen dat ze bij sabam allemaal met een ferrari rijden en 's avonds een champagnebad nemen. Ik geloof dat ze echt wel opkomen voor de auteurs/artiesten. Alleen geloof ik tegelijk dat hun aanpak economisch onrealistisch is. Hoe komen zijn aan al die cijfertjes en hoe rekenen ze daarmee?
Hun hele systeem hangt aan elkaar van hypotheses de een al ver gezochter dan de andere.

Ja het is zo, ja het is de wet. Alles je eens goed op sabam rondgesurft hebt merk je dat ze de "politiek willen sensibiliseren".
Het is lobbywerk.

Ik vraag iets, ik heb een op het eerste zicht goede uitleg voor mijn eis. Ik vind gehoor. Er komt een wet en daarna steek ik mij weg achter die wet.
ub_removed23584, ik denk dat niet enkel wij maar ook(vooral) jullie hier inspraak in hebben.

Naar mijn gevoel willen jullie het maximum halen voor auteurs en artiesten zonder rekening te houden met wat zich in de reële economie afspeelt.
Jullie zoeken ezeltjes die eindeloos geld kakken (ik ben kandidaat overnemer want ik vind geen.), een onuitputbare oliebron.
De wereld is rond, het heelal oneindig omdat we niet in staat zijn het te meten. Ik wil maar zeggen alles kan gemeten en berekend worden.
We hebben het geloof en het hiernamaals bedacht omdat we ons het grote "niets" niet kunnen voorstellen. Je kan je ogen niet sluiten, aan niets denken en voor dood spelen.
Je kan je bij gevolg niet voorstellen hoe het is om dood te zijn. Net daarom geloof of hoop je op iets wat erop volgt. Ik ook, ook al geeft dat een groot conflict met mijn nuchterheid.

Veel filosofisch gezwets maar op een of andere manier vergelijkbaar. Jullie werken met en op zaken die nogal abstract zijn. Volgens mij ook de reden waarom het voor jullie zo makkelijk is de voeling met de realiteit te verliezen. Mijn aanbieding om al mijn cd's/dvd's/opslagmedia... waar geen auteurs noch artiesten mee gemoeid zijn te laten nazien en de vergoedingen die ik hierop onterecht betaald heb terug te krijgen blijft bestaan. ;) Stop met al die hypothetische onzin en in wat werkelijk te innen valt, in overeenstemming met de geleverde inspanningen om het werk tot stand te brengen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Beter kan je het niet samenvatten +1

voor diegene die niet willen betalen & nog wat stuff zoeken :
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

door ub_removed23584 op 08 nov 2013, 12:22

@ joe de mannen en @ on4bam: ook de drankprijs is een indicator van die grootschaligheid natuurlijk.
Er gaat meer geld rond die avond door de hogere drankprijs.
Als dit een officieel standpunt van SABAM zou zijn begeven ze zich op juridisch gladijs, want hier
maakt SABAM een berekening als basis voor een heffing op drank !!!
En hier hebben de enige auteurs: Coca-Cola, Interbrew, ea. niets met SABAM te maken.
Een juridisch dispuut met deze auteurs zou ook wel eens anders kunnen uitpakken dan SABAM lief ware.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Dus als al mijn bezoekers van de fuif gaan lopen omwille van de slechte muziek, mag ik dan een schadeclaim indienen als blijkt dat dat gebeurd is tijdens een liedje uit het repertoire beschermd door SABAM? :nana:
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

ub_removed23584?
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Omdat ik het vermoeden heb dat de vragen die al gesteld zijn toch niet beantwoord gaan worden (toch niet op de manier dat wij - buiten ub_removed23584- zouden willen) is er nog een vraag die ik mij stel.
Als zowel patenten als liedjes intellectueel eigendom zijn, hoe komt het dan dat patenten slechts 20 jaar gelden en een componist levenslang kan blijven teren op 1 goed nummer? Ik veronderstel dat het véél meer werk vraagt om een innovatieve technologie te bedenken en uit te werken dan een liedje te schrijven.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Omdat copyrights vroeger 14 jaar + 14 jaar optionele extensie waren. Maar onder lobbywerk (de meest bekende Disney, die telkens wanneer Steamboat Willy uit copyright dreigt te vallen lobbiet voor een extensie) is dat intussen life+70 iirc, en life+90 zit eraan te komen. Reken het zo: Disney zal nooit zijn figuurtjes willen zien public domain worden, en zal miljoenen verzetten om extensies vast te krijgen. En zo zitten we dus met deze onzin.

Verder blijf ik bij wat ik zei: onze sabam correspondent hier blijft de toepassing van de wet vooropstellen, terwijl wij de rede/zin/onzin van de wet willen aankaarten/bediscussieren. En sorry, maar het is niet omdat het de wet is dat het daarom juist is.

En ja, rekenen adhv inkom en drankprijs is een omzettaks, en compleet irrelevant naar de muziek zelf toe. Sabam lijkt ervan uit te gaan dat hun muziek altijd dezelfde hoeveelheid volk zal lokken, ongeacht kostprijs van de inkom en de drank, en da's economisch gezien natuurlijk pure onzin.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ach héél SABAM is pure onzin zoals de structuur nu in elkaar zit...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Vanavond in panorama de praktijken die sabam zo mooi verwoord als "het sensibiliseren van de politiek". Kijken dus.
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Joe de Mannen schreef:http://www.hln.be/hln/nl/9092/Muzieknie ... ards.dhtml

12 keer 2500€ uitgereikt.

J.
Zou er iemand gecontroleerd hebben of er voor dat event ook SABAM betaald werd...??

:cop:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

In NL kan het nog erger...

Telefonie = EDPnet + OVH
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Is dit niet de Sigfried die hier in deze thread ook een (kort) betoog heeft afgestoken???

http://siegfriedbakelants.wordpress.com ... um=twitter
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dat issem inderdaad, en op alle fora waar hij met veel bombarie en grote trom binnenwandelt, verlaat hij het pand stilzwijgend langs de achterdeur.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Wat een korte en kinderachtige zinnen. Blijkbaar is een diploma geen vereiste om te gaan werken bij die organisatie?
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ergens beseft hij waarschijnlijk ook dat hij geen antwoord had op de concrete vragen die hier gesteld werden en de absurde tarifering die SABAM hanteert (de heffing van SABAM hangt af van de prijs van de drank :bang: )

Het is zoals met de GASboetes, het idee er achter is goed maar de uitvoering rammelt. GAS boete voor sluikstorten is OK maar niet als je iemand er een geeft om een bankafschrift in een vuilbak te gooien.
Bye, Maurice
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar probeert SB een BV te worden. Vandaag in het Nieuwsblad.
Bye, Maurice
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Ik weet niet of die persoon van sabam hier nog rondhangt, maar misschien zijn er ook anderen die een antwoord kunnen geven op mijn vragen.

Het betreft muziek in een fotostudio. Moet daar sabam voor betaald worden en wel in de volgende situaties:

1. Studio is sommige dagen/uren open voor het publiek. Dan vermoedt ik dat er sabam moet betaald worden, dus zal er geen muziek opstaan.

2. Prive fotosessies, studio is enkel toegankelijk op uitnodiging voor modellen en/of fotografen-assistenten.

3. Enkel eigenaar aanwezig die in de studio aan het werk is. (Eventueel met assistent.)

Zou de aanwezigheid van een geluidsinstallatie die al dan niet gebruikt word een probleem zijn?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Hij gaat je verwijzen naar z'n folderke ;-)
my two cents..who cares ? wie gaat dat controleren als je nooit open bent ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Of hij begint dat dat een professionele omgeving is blahblahblah

Telefonie = EDPnet + OVH
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat hij hier nog weinig gaat zeggen, ik denk ook dat hij wordt beoordeeld adhv het aantal nieuwe fora die hij heeft aangedaan op een jaar ofzo. Want waar ik hem al heb zien binnenkomen is hij evenrap weer buitengegaan zonder veel concrete zaken. Wel met veel wind.

J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Voyager schreef: Zou de aanwezigheid van een geluidsinstallatie die al dan niet gebruikt word een probleem zijn?
JA

Ik verklaar even nader: ik heb diploma van kok behaald via Syntra. Ik moest daar ook een eindwerk indienen over de opstart van een (fictieve) zaak. Dus ik heb ook opzoekingswerk verricht i.v.m. Sabam en de Billijke Vergoeding. Van zodra je in een ruimte, toegankelijk voor het publiek, nog maar luidsprekers hebt hangen dan ga je Sabam moeten betalen omdat die luidsprekers daar hangen. Ze hoeven zelfs niet aangesloten te zijn omdat Sabam er van uit gaat dat je ze wel zou kunnen aansluiten en dus muziek ten gehore brengen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er van uitgaan is heel wat anders dan effectief doen.

Conclusie : hang verborgen luidsprekers die je niet aan zet als de winkel open is. Sabam is erg creatief, laten wij dat ook zijn :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Er van uitgaan is heel wat anders dan effectief doen.

Conclusie : hang verborgen luidsprekers die je niet aan zet als de winkel open is. Sabam is erg creatief, laten wij dat ook zijn :-)
Ja, alleen weet je niet welke bezoeker in je zaak een controleur van Sabam is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Jack, lees die quote nog eens :)

J.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ja, had er over gelezen. Maar... wat is dan het nut van 14 pagina's vol te schrijven over het afspelen van een podcast in winkelruimte en dan met een bericht afkomen dat je de speakers niet aan moet zetten???
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, maar die vlieger gaat bij mij niet op hoor.... uiteindelijk is het de controleur die moet aantonen dat ik werk verspreid van zijn artiesten, niet ik die moet aantonen dat ik geen werk speel uit zijn repertoire. Als er hier ooit 1 binnen komt vogelen smijt ik die met z'n klikken en klakken direct buiten. Luidsprekers genoeg om naar z'n kop te smijten ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Als er hier ooit 1 binnen komt vogelen smijt ik die met z'n klikken en klakken direct buiten. Luidsprekers genoeg om naar z'n kop te smijten ;-)
Moesten ze bij mij binnen komen vogelen, ik smeet ze ook buiten. Vogelen moeten ze thuis maar doen :angel:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het probleem is uiteraard dat er geen vermoeden van onschuld bestaat in burgerzaken, enkel in strafrechtelijke zaken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_23584
Verified Account
Verified Account
Bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:Dat issem inderdaad, en op alle fora waar hij met veel bombarie en grote trom binnenwandelt, verlaat hij het pand stilzwijgend langs de achterdeur.

J.
boe!
ubremoved_23584
Verified Account
Verified Account
Bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:Ik denk dat hij hier nog weinig gaat zeggen, ik denk ook dat hij wordt beoordeeld adhv het aantal nieuwe fora die hij heeft aangedaan op een jaar ofzo. Want waar ik hem al heb zien binnenkomen is hij evenrap weer buitengegaan zonder veel concrete zaken. Wel met veel wind.

J.
ja waar?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Alé...Mister Bakelants is terug met zn bekende onzinposts, ipv de vraag te beantwoorden die men hier stelt...
Laatst gewijzigd door krisken 10 apr 2014, 13:19, in totaal 1 gewijzigd.

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen blijven de concrete vragen die gesteld werden gewoon onbeantwoord.. en nee, ik ga die vragen niet aanwijzen of herhalen... :bang:
Bye, Maurice
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Modbreak:
ad hominem
Jammer genoeg strookt de naam van zn twitteraccount niet met de werkelijkheid...
https://twitter.com/djsigiisdood
Gesloten

Terug naar “Allerlei”