Mobistar nieuwe leider in 4G dekking?

Nieuws omtrent telecom
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je t kaartje bekijkt ziet dat er niet slecht uit voor OVL, WVL, ANT en VLBRA. Enkel in Limburg nog wat werk...
Overigens klopt het niet helemaal : in Baarle-Nassau is er 4G van Mobistar, Proximus en Base, maar het is niet ingekleurd :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Waarschijnlijk omdat er een bepaald minimum percentage aan dekking die ze hanteren nog niet gehaald is aldaar?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Baarle nassau is maar een scheet groot, daar staat ook maar één GSM mast waar alle Belgische operatoren op zitten :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dan is't duidelijk een andere reden :P

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

De dekking binnen laat nog steeds te wensen over. Er is nog steeds heel werk precies, net zoals bij de andere operatoren.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Met dekking binnen lijkt het vooralsnog inderdaad vooral geluk hebben.

Intussen even op pc de kaart van Proximus er naast bekeken op http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... a_id/14815
Ik heb toch het gevoel dat er een (nog) groter verschil is dan voorheen? Al zijn die kaarten relatief, en is die van Proximus misschien nog niet bijgewerkt in augustus.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Intussen is de september update voor de 4G kaart van Mobistar online, het lijkt er op dat ze toch nog steeds een sterke voorsprong behouden. Natuurlijk moet je op een 'maand' tijd geen radicale veranderingen/inhaalbeweging verwachten, maar toch.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Hun vroege 800MHz uitrol plukt vruchten, en zeker ook hun relatief snelle uitrol.

Alleen vind ik dat er weinig systematiek inzit in hun uitrol. (niet dat ik zou klagen). Sommige masten hebben GSAM900/UMTS900 en dan ineens LTE1800 of GSM900/UMTS2100 en dan weer LTE800. Al geluk zitten er nog vaak GSM900/UMTS900/2100/LTE800/1800 combo's tussen in drukkere gebieden en GSM900/UMTS900/LTE800 in minder drukere gebieden.

Die LTE800/1800 combinaties op veel masten zullen straks met CA nog hogere snelheden kunnen aanbieden. 10MHz in 800MHz samen met 15MHz in 1800MHz geeft 183,5Mbps (5* 36,7Mbps) en 220Mbps indien ze 20MHz gebruiken in de 1800MHz band.

Interessant, want Mobistar is de enigste met 800 en 1800MHz op zoveel locaties en dus de enigste die CA en 150Mbps+ kan aanbieden over een relatief groot gebied en (relatief snel).
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

'k Zit intussen 3 dagen met een (nieuwe) testsim bij Mobistar met een toestel met 800MHz LTE en de verschillen zijn indrukwekkend! 4G dekking in Gent en deelgemeenten is veel uitgebreider en continu tot diep in huis in schril contrast met Proximus 4G (en zelfs Proximus 3G). In Brussel net hetzelfde verhaal, en zelfs op de weg Gent - Brussel continu 4G. Dat was met mijn andere sim wel even anders.

Ook zijn er (in Gent) sterke verbetering op 3G (upload) vlak. Of dat nu te maken heeft met de andere APN die nu eindelijk standaard altijd werkt (iPhone.mobistar) of niet laat ik even in twijfel, maar waar voorheen het maximum altijd rond 1.2Mbit upload of lager lag is nu 3Mbit tot 4Mbit de norm. Al laat ik toch liever 4G continu aan nu :-)

Terzijde: ook 3G dekking lijkt uitgebreider dan die bij Proximus (toch zeker in de deelgemeentes), waarschijnlijk door uitgebreider UMTS900 in gebruik te hebben.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Ik merk toch bij mijn vriendin (Mobistar) en mijn abonnement (Proximus werk) de vooruitgang van Mobistar. Ze heeft op veel plaatsen meer 4G en dit ook binnenhuis. Terwijl ik dan bij Proximus heel gemakkelijk op Edge (E) terug val. :bang:
Zelfs op de spoorlijn Brugge-Gent doet Mobistar het tegenwoordig al beter. Al is het daar nog steeds een ramp bij alle operatoren! :|
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Gezien dat telenet een niewe actie doet voor de Iphone 6 99 euro voor 25 euro/maand + king of Kong...
Ik veronderstel dat de dekking voor Telent dezelfde is als voor Mobistar?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Opmerkelijk genoeg zijn Telenet en Mobistar niet (helemaal) hetzelfde qua gebruikservaring.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

telenet gebruikt de soldenmasten van mobistar :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Voor BASE en Proximus zal je nog even geduld moeten hebben. Hun aanvragen voor 800Mhz lopen wel heel vlot binnen, dus binnen enkele maanden zal dat een gigantisch verschil geven tov nu.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

iRockabizzydilly schreef:'k Zit intussen 3 dagen met een (nieuwe) testsim bij Mobistar met een toestel met 800MHz LTE en de verschillen zijn indrukwekkend! 4G dekking in Gent en deelgemeenten is veel uitgebreider en continu tot diep in huis in schril contrast met Proximus 4G (en zelfs Proximus 3G). In Brussel net hetzelfde verhaal, en zelfs op de weg Gent - Brussel continu 4G. Dat was met mijn andere sim wel even anders.
Ik had het gezegd! :wink:
iRockabizzydilly schreef: Ook zijn er (in Gent) sterke verbetering op 3G (upload) vlak. Of dat nu te maken heeft met de andere APN die nu eindelijk standaard altijd werkt (iPhone.mobistar) of niet laat ik even in twijfel, maar waar voorheen het maximum altijd rond 1.2Mbit upload of lager lag is nu 3Mbit tot 4Mbit de norm. Al laat ik toch liever 4G continu aan nu :-)

Terzijde: ook 3G dekking lijkt uitgebreider dan die bij Proximus (toch zeker in de deelgemeentes), waarschijnlijk door uitgebreider UMTS900 in gebruik te hebben.
De masten waar 4G op zit en 3G ook geupgrade is, doen het helemaal niet slecht op vlak van prestaties, al is ze lang niet zo consistent als de twee anderen.

lithion schreef:Voor BASE en Proximus zal je nog even geduld moeten hebben. Hun aanvragen voor 800Mhz lopen wel heel vlot binnen, dus binnen enkele maanden zal dat een gigantisch verschil geven tov nu.
Waar Base 4G800/3G2100/2G900 heeft is 4G tot een stuk verder dan 3G te ontvangen en zijn er dus een aantal (vooral binnen) plekken die van EDGE naar LTE zijn gegaan.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Je zei het inderdaad :-) en 't is ook logisch a.d.h.v. de gegeven frequenties, maar het is veel uitgebreider dan ik had verwacht. En vooral, je verwacht het niet echt van deze speler, het is iets dat je bijna automatisch mag linken aan Proximus (maar niet dus). Ook vandaag niet anders dan continu 4G, zodanig zelfs dat m'n testsim m'n "daily driver" aan't worden is.
lithion schreef:Voor BASE en Proximus zal je nog even geduld moeten hebben. Hun aanvragen voor 800Mhz lopen wel heel vlot binnen, dus binnen enkele maanden zal dat een gigantisch verschil geven tov nu.
Het zal een verschil geven, maar maand na maand vergroot Mobistar ook hun dekking en ze zijn zo goed als van in het begin begonnen met frequent implementeren van zowel LTE1800 als LTE800 en zullen dus geen werk moeten overdoen, zelfs niet (overal) voor implementatie van LTE Advanced (Carrier Aggregation) want zoals Andro555 ook al aangaf hebben ze al een vrij groot gebied waar de frequenties nu al goed zitten, in schril contrast met Proximus en in mindere mate Base. Ik zie hun voorsprong dus niet zo snel verloren gaan want bij Proximus zouden ze voor een implementatie zoals die van Mobistar (of beter) bij vele masten die al even LTE1800 only hebben moeten terugkeren om ze allemaal opnieuw te upgraden of uit te breiden en da's niet kostenefficiënt. Ze zullen het ooit wel moeten doen (al was het maar voor CA), maar dat zal nog niet direct gebeuren. Het is ook hun schuld niet want ze zijn als eerste begonnen, toen er nog geen 800MHz licenties geveild waren. Maar nu is het anderzijds wel duidelijk waarom Mobistar perse zo lang wachtte met 4G, ondanks al de kritiek en ongeloof op hun gemaakte claims (beste 4G dekking willen hebben tegen eind 2014 begin 2015) is het in de praktijk nu wel heel duidelijk. Het gezegde "wie laatst lacht best lacht" en andere zijn (momenteel en waarschijnlijk nog even) zeer zeker van toepassing.

Trouwens, ook op vlak van UMTS900 zouden de inspanningen van Proximus ook groter kunnen, maar het lijkt mij dat ze vooral nog vasthouden aan een andere strategie: voorkeur aan hogere frequenties die vooral ook hogere snelheden kunnen geven, en dat dan fijnmazig implementeren (= zoveel mogelijk masten voorzien met die frequenties) om een goede dekking te bekomen. In de praktijk... toch niet dezelfde gebruikservaring als die verkregen met lagere frequenties.

Laten we niet vergeten dat Mobistar een commerciële launch had in maart 2014, en Proximus in november 2012. De LTE800 veiling dateert van november 2013.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Er zit momenteel een haar in de boter tussen Proximus en Mobistar over de manier waarop die laatste uitpakt met haar recentste dekkingscijfers. Maar hoe worden zo'n dingen gemeten?
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/hoe ... 33953.html


Nu ik terug op m'n dagelijkse sim zit (Proximus) kan ik alleen maar vaststellen dat m'n testsim (Mobistar) zowat overal waar ik kom in Gent en Brussel o.a. betere dekking had. Waar ik binnen 4G had met Mobistar heb ik nu edge, en amper. Ook buiten zijn er vaak grote verschillen en al zeker op de weg. Ik betwijfel dan ook of Mobistar de cijfers dusdanig opsmukt ten aanzien van Proximus. En de dekkingskaarten liegen er ook niet om. Tenzij men wil claimen dat die ook totaal niet kloppen, maar dan zullen ze bij hen zelf ook wel eens mogen checken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

iRockabizzydilly schreef:
Het zal een verschil geven, maar maand na maand vergroot Mobistar ook hun dekking en ze zijn zo goed als van in het begin begonnen met frequent implementeren van zowel LTE1800 als LTE800 en zullen dus geen werk moeten overdoen, zelfs niet (overal) voor implementatie van LTE Advanced (Carrier Aggregation) want zoals Andro555 ook al aangaf hebben ze al een vrij groot gebied waar de frequenties nu al goed zitten, in schril contrast met Proximus en in mindere mate Base.
Mobistar doet het goed in een keer, en dat loont. Carrier aggregation zal quasi geen werk vergen op LTE800/1800 sites, en een aantal telefoons ondersteunen het al (de laatste qualcomm cat4 modems, weliswaar beperkt tot 150Mbps). Het zal hun wat gekost hebben, maar het loont zeker.
En uitrol is vrij snel, LTE800 dekt enorme hoeveelheden land als het moet en kunnen ze een basisdekking bieden die groter is dan de andere twee. Eens het wat op gang komt vullen ze de resterende masten aan met LTE800/1800 en hebben ze een heel perfomant netwerk.
iRockabizzydilly schreef: Ik zie hun voorsprong dus niet zo snel verloren gaan want bij Proximus zouden ze voor een implementatie zoals die van Mobistar (of beter) bij vele masten die al even LTE1800 only hebben moeten terugkeren om ze allemaal opnieuw te upgraden of uit te breiden en da's niet kostenefficiënt. Ze zullen het ooit wel moeten doen (al was het maar voor CA), maar dat zal nog niet direct gebeuren. Het is ook hun schuld niet want ze zijn als eerste begonnen, toen er nog geen 800MHz licenties geveild waren.
Niets houdt/hield Proximus tegen om een aggressieve LTE800 uit te rollen. Het is nog steeds het "premium" netwerk en ik had eigenlijk wel verwacht dat ze uiteindelijk wel een hoop geld ertegenaan zouden smijten om LTE800 gewoon zo snel mogelijk landelijk dekkend (richting de 95% van het grondgebied a la KPN NL). Daarmee zouden ze hun prijzen die ze vragen wel kunnen rechtvaardigen. Het "beste" netwerk van het land. :roll:
Dat Proximus hun GSM900 nog lang niet overal gerefarmed heeft naar UMTS900 is nog begrijpelijk. Heel veel M2M en bel/smsverkeer zit daar nog op, en dat zal zeker in stedelijke gebieden gewoon nog geen optie zijn.
Maar 800MHz is leeg en het spectrum ligt er gewoon. Het geeft nogal de indruk dat ze niet te veel geld in hun netwerk willen steken en er alleen nog maar op korte termijn uit halen. Landelijk LTE800 komt er toch, of het nu binnen 1 jaar is of binnen 5, de investering blijft er zijn.

iRockabizzydilly schreef: Trouwens, ook op vlak van UMTS900 zouden de inspanningen van Proximus ook groter kunnen, maar het lijkt mij dat ze vooral nog vasthouden aan een andere strategie: voorkeur aan hogere frequenties die vooral ook hogere snelheden kunnen geven, en dat dan fijnmazig implementeren (= zoveel mogelijk masten voorzien met die frequenties) om een goede dekking te bekomen. In de praktijk... toch niet dezelfde gebruikservaring als die verkregen met lagere frequenties.

Laten we niet vergeten dat Mobistar een commerciële launch had in maart 2014, en Proximus in november 2012. De LTE800 veiling dateert van november 2013.
Wat ik nogal vreemd vind, als er al UMTS2100 aanwezig is, waarom er de ene keer LTE1800 bijzetten en de andere keer LTE800 en de andere keer alleen nieuwe UMTS2100. Mobistar heeft tenminste een duidelijke aanpak: GSM900(/1800) + UMTS900/2100 + LTE800/1800 op drukkere/dichter bevolkte gebieden. En GSM900/UMTS900/LTE800 op de "boerenbuiten", met een paar uitzonderingen en alle oude UMTS/GSM setups.

Wat mij nog meer verbaasd is dat er eigenlijk nog niemand echt begonnen is aan CA op 1800 en 2600MHz. Daar is genoeg spectrum om te kunnen uitpakken met 300Mbps, wat ze zouden in de markt kunnen zetten als 4G+ tegen de rest, en beschikbaar maken in grote steden.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ze konden inderdaad een veel agressievere strategie uitwerken op vlak van LTE800, volledig akkoord, het was op zijn minst logisch het te verwachten van hen. Maar 'k wou niet te kritisch zijn :wink: .

CA is eigenlijk op dit moment met een enigszins nuttige dekkingsgraad enkel mogelijk bij Mobistar. Het zou me niet verbazen moesten ze de eersten zijn (net als ze bij aanvang toch echt wel de hoogste 4G snelheden aanboden) of alleszins diegene met de meest uitgebreide beschikbaarheid van een 4G+ netwerk al van bij aanvang. Ik vermoed dat ze nu vooral voor een grotere dekking gaan (met inderdaad logischere en consistente frequentiekeuzes), CA volgt vanzelf.

Al denk ik dat ze in het algemeen in België met zo'n snelheden niet meer zouden weg geraken met de huidige volume politiek. En het kan wel eens om die reden zijn dat er nog niet echt beweging komt op vlak van 4G+ in de praktijk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

CA of 4G+ zal dan ook gewoon vooral marketing zijn om te kunnen adverteren met snelheden tot 300Mbps.

Ook jammer dat er niet echt veel smal cells of zelfs pico cellen worden uitgerold. Die dingen mis ik toch echt op bepaalde plekken. Station Leuven is er een van. Op bepaalde plekken is mobiele data daar niet vooruit te branden, alleen op 4G is het nog doenbaar soms (vooral base). Hoe moeilijk kan het zijn om daar een paar 2600MHz pico/micro-cellen op te hangen, dat zou echt een hele verbetering zijn. Maar de focus zal nu vooral liggen op zoveel mogelijk land te dekken al dan niet met 800MHz, waarna dan pas capaciteits issues aan bod komen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Zonet (nog maar enkele minuten geleden) zie ik het ontvangst binnenshuis (Gent centrum) van een zwak 4G signaal dat vaak wegvalt naar edge verspringen naar sterke 4G dekking (Proximus). Na field test mode blijkt dat het om een 800MHz frequentie gaat, en dus wat mij betreft de eerste keer dat ik in Gent LTE800 opmerk bij Proximus. Hopelijk snel nog meer van dat. Misschien beter nog heel even afwachten alvorens te switchen naar Mobistar voor dagelijks gebruik.


Speedtest resultaat op band 20:
Afbeelding

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

In de rest van Gent is de afstand tussen beide (Proximus en Mobistar) op vlak van 4G (en eigenlijk ook 3G) toch nog echt groot. Mobistar steekt er met kop en schouders bovenuit, ik denk niet dat het snel zal omslaan hier tenzij men heel snel nog heel veel (grotere) gebieden ook met LTE800 gaat voorzien en iets doet aan de terugschakelingen op de masten (naar 3G ipv edge indien geen 4G, bij voorkeur ook UMTS900 installeren voor betere indoor dekking).
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly op 05 okt 2014, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bwah, ik haalde vandaag nog 43mbit down/17mbit up (Proximus GC) op de korenmarkt, 48mbit down/22mbit up aan GSP en 38mbit down/18mbit up aan de dampoort.

Ter vergelijking met base B25 : 29mbit down/21mbit up, 55mbit down, 23mbit up, 31mbit down/14mbit up.

Beide tests gebeurden met een Huawei P7 op identiek hetzelfde moment (beide toestellen voorzien van zelfde androidversie).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het gaat dan ook niet perse om de snelheden maar de dekkingsgraad en continuiteit er van, zeker ook indoor ;). Als je bijvoorbeeld van de Dampoort via de Korenmarkt naar Gent-Sint-Pieters zou gaan zou je heel vaak (nuja, over heel het traject pakweg een 10-tal keer) terugvallen op edge en dan terug 3G (met Proximus). 'k Heb al genoeg in die omgevingen gelopen om dat te merken, en tot nu leek het ook perfect 'normaal' en acceptabel. Om niet terug te vallen op edge zette je dan gewoon 4G uit, en zo ging je batterij ook iets langer mee (niet constant wisselen). Nu ik terug een toestel heb dat ook LTE800 ondersteund heb ik na even opnieuw een mobistar testsim ingestoken voor een paar dagen, en het verschil was enorm net door die hoeveelheid LTE800 die mobistar gebruikt. De snelheden mogen op die band dan wel lager liggen, ook ik geef de voorkeur aan continu 25/20 (hoewel je dan in LTE1800 gebied veel hoger haalt -tot 90/30 in extremis- en het naadloos overgaat van LTE1800 naar 800) dan de pieken die we allen kennen om dan even terug te vallen op edge, dan weer 3G en indien je terug goed genoeg LTE ontvangt je daar weer op komt.

En in de wagen... Gent-Brussel en lokaal in beide steden continu 4G tot zelfs diep in sommige metrohaltes (Brussel vanzelfsprekend)? Dat mag dan ook niet altijd met die snelheden geweest zijn, toch liever zo dan het continu wisselen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wel dat is exact de weg die we te voet hebben afgelegd (GSP - Korenmarkt - Vrijdagsmarkt - Dampoort). Noch bij Proximus, noch bij Base is het 4G signaal één keer weggevallen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Of het wel of net niet wegviel kan aan de GSM gelegen hebben. (lagere ontvangst => mast gooit handset op 3G) En er wijn gewoon meer 3G masten dan 4G bij elke provider. Dus bij LTE1800 vs 3G2100 zal de eerste het moeten afleggen tegen de tweede omdat er bepaalde masten gewoon nog geen 4G hebben.

Mobistar zijn 800/1800MHz combo gooit daarbij in dat je gewoon goede basisdekking kan bereiken met een beperkt aantal masten. Daarbij krijg je 10 a 25Mbps continu, ook op plekken waar je vaak alleen EDGE hebt bij de andere twee (omdat die geen 4G800 of 3G900 doen in steden afaik).
Doordat er ook 1800MHz is op de masten en evenveel bandbreedte (15MHz) heeft mobistar meer capaciteit en dus ook snelheid (in drukke steden) dan de andere twee.

En de kans dat al stappend het 4G signaal wegvalt is vele malen lager dan met de auto of tram/bus, je beweegt niet alleen aan een hogere snelheid, maar je zit ook in een groot metalen ding.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Er zijn tussen die verschillende punten in Gent verschillende wegen die ze alle drie verbinden ;-). Het lijkt er op dat je dit deed met testdoeleinden? Waarom dan geen Mobistar er bij nemen? ;-)
Ik denk dat je dan m'n argumentatie wel zal vatten. Tot voor mijn meest recente test dacht ik er ook helemaal anders over, 't is te zeggen, had ik nooit gedacht een dergelijk verschil te zien -laat staan bij het toch wel lang verguisde Mobistar-.

Toegegeven, een deel van mijn ervaringen is niet gebaseerd op verplaatsingen te voet en dat kan een verklaring zijn. Maar toch, de verschillen zijn op zijn minst frappant. Feit is dat mijn ervaring binnen Gent hoe dan ook gebaseerd is op jarenlang elke dag continu verplaatsen, wonen, werken. 'k Heb dan ook meer verschillen gezien dan alleen op centrale en bekende plaatsen. Plaatsen waar een gsm op proximus steevast op edge vliegt (los van merk en type zelfs) komende van 4G of 3G zijn er nog steeds hoor, of je nu te voet bent of niet. Alleen waren die dus laatst volledig geelimineerd met die Mobistar testsim. En zoals ik eerder zei, binnen gebouwen en dus ook binnenshuis is het verschil zo mogelijks nog groter.

Een klein voorbeeld: mijn vriendin haar ouderlijk huis is vlak aan Gent-Sint-Pieters (zo'n 100m van de vooringang). Binnen is het allemaal edge wat de klok slaat, met uitzondering van de 2 bovenste verdiepingen (daar doet 4G het bijzonder goed). Zeker meer in het midden en achterin het gebouw heb je binnen zelfs amper edge, zeker in de kelder en de praktijk op gelijkvloers aan de achterzijde. Na jarenlang op Proximus neem je dat als de normale gang van zaken en vind je dat haast logisch gezien je toch binnen zit achter veel dikke muren van een oud herenhuis. Je verwacht ook globaal niks beter bij de andere netwerken, hoewel uitzonderingen altijd bestaan, want je zit tenslotte toch op het beste netwerk van België en om die reden betaalt een Proximus klant ook iets meer (de globale redenering kort door de bocht uiteraard). Tot je op een dag binnenwandelt met een andere simkaart en je ineens overal 4G hebt binnen, ook in de kleinste hoekjes en kantjes waar je voorheen een zeer zwak edge signaal had. En eenmaal je 4G manueel uitschakelt om te zien hoe het gesteld is met 3G binnen (toch belangrijk voor gesprekskwaliteit binnen), moet je vaststellen dat je niet amper edge hebt, maar 3G aan -92 tot -100dB. En die aanzienlijk meer en betere 4G binnen is er enkel en alleen omdat er aan het station 1 mast van Mobistar staat met LTE800. En die ene plaats is geen uitzondering, want ook elders hetzelfde verhaal, maar een van de vele voorbeelden.

Om nu een random voorbeeld te geven in Brussel: Metro veeweide, niet zo heel klein en vrij open en niet diep ondergronds, maar binnen gemiddelde edge dekking. Perfect normaal en binnen de verwachtingen want je zit tenslotte onder de grond en in een metrostation en tunnel. Tot je daar met diezelfde testsim binnenwandelt en er tot op het spoorplatform 4G dekking hebt. Idem voor 3G. En bijvoorbeeld in een van de lanen er boven, de Gounodlaan, heb je vrijwel geen 3G dekking met Proximus (en dat vond ik altijd al wat raar), dat zal dan wel aan die strengere normen in Brussel liggen... Opnieuw, tot je er met die testsim wandelt.

Lang verhaal kort: Lagere frequenties hebben een serieus voordeel ten aanzien van hogere frequenties, ongeacht of het nu in dicht bebouwd gebied is of niet. Al moeten ze dan wel aan snelheid inboeten, de voordelen zijn er. En ook voor uw batterij.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly op 05 okt 2014, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Reden is simpel : we hadden geen derde P7 om te testen.
En testen doe je best met 3 identieke toestellen op hetzelfde moment :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Da's dan inderdaad logisch :-) was maar een vraag natuurlijk. 't Is gewoon een beetje het principe van seeing is believing op vlak van de netwerken. Al vind ik dat om echt doorgedreven te vergelijken mijn 4 dagen laatst met Mobistar toch ook nog te kort waren. Had ik nu het datavolume maar niet zo snel opgebruikt :wink: .
kloon
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 sep 2005, 18:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

http://androidworld.be/review/4g-bij-wi ... ign=buffer volgens deze test is mobistar de minste vd grote providers
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

DATARESULTATEN VAN EIND MEI

Het Mobistar 4G netwerk is ondertussen al twee keer zou oud....
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ja maar toch klopt het niet als je mobistar midden mei neemt en hen eind mei

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/pro ... 36191.html
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Met mijn mobistar sim test heb ik nog maar op 1 plaats een mindere dekking ondervonden als Proximus (in mijn regio of waar ik frequent passeer). Voor de rest steeds een minstens evengoede dekking. Maar zo'n onderzoek moet korter op de bal spelen, resultaten van mei nu pas publiceren is eigenlijk niet meer relevant.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Vergelijking alleen op snelheid, en dan nog? In centrum van Antwerpen plaatsen waar Mobistar geen 4G had? Hadden ze wel een 800MHz compatibel toestel? :P Ik vind het raar, mijn bevindingen zijn toch helemaal anders... Een tendentieus artikel lijkt mij.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly op 13 okt 2014, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Klopt, de snelheid doet er ook niet toe. Die is op 800MHz lager, maar wel veel betere dekking. Vandaar ook wrs mijn positieve ervaringen op die week tijd.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Bij mij alleszins recent hetzelfde. En enkele maanden terug was ik ook 2 dagen in Antwerpen en toen al was het helemaal niet slecht, 'k had zelfs een 1800MHz LTE only toestel toen.

Als ze beginnen dat er in Antwerpen centrum plaatsen zijn zonder 4G bij Mobistar, dan mogen ze gerust eens goed checken in Gent met Proximus.

Random lokaal voorbeeld: Zo kan je (voor de kenners) steevast op het terras vooraan BUITEN van o.a. Brasserie Faits Divers op de Korenmarkt gewoon geen 4G ontvangen/houden terwijl je onder een stoffen luifel zit, maakt niet uit of je nu tegen de muur zit of nog meer in het midden, en veel meer Centrum van Gent dan de Korenmarkt kan je niet gaan. Proximus en Korenmarkt is echter al een jarenlang gekend probleem, vooral binnen in gebouwen, maar toch, veel deden ze er nog niet aan maar nochtans zou een 800MHz frequentie op die locatie heel veel oplossen. Het is allemaal geen ramp op zo'n locaties, maar de verschillen zijn er wel heel duidelijk. Louter om aan te tonen uiteraard, niet bashend.

En als het dan toch alleen op snelheid bekeken wordt, de hoogste pieken heb ik dan toch wel alleen bij Mobistar gezien (80Mbit+), en launch of niet, ik heb bij de 3 launches direct getest. Zelfs de demo setup in de Belgacom torens in december 2011 was max 60+ Mbit (wel haast volledig synchroon up en down).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De Proximusdekking (zowel 2G als 3G) is weggevallen met het verwijderen van het "bushokje" dat vroeger in het midden van de Korenmarkt stond. Daar stond een paal met een 2G/3G antenne op. Deze is eveneens verwijderd. Mobistar zit daar overigens met 2G/3G/4G in de toren op de korenmarkt (aan de glasramen zie je de antennes).

Zie foto : daar kan je nog de oude antennes op zien. Gevolg is dat zowel Base als Mobistar daar goed ontvangst hebben, maar Proximus niet. De dichtste antennes van Proximus is een omni 2G in de donkersteeg, 2G/3G/4G 1800MHz op de sint niklaasstraat, een omni 2G in de St Baafs en een omni 2G aan de korenmarkt (hoek Lange Munt)
Bijlagen
korenmarkt.jpg

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Thanks voor die update.

Dat de lijn kotje is toch al enkele jaren weg... (dus op zich zou er een oplossing moeten zijn op zo'n drukke locatie?) Op zich vind ik 3G er bij Px nog zeer OK (buiten), maar zelfs +10 jaar terug waren er issues binnen in gebouwen daar (Nonkel had er restaurant, had twee gsm's om die reden). Feit is dat 4G op de Korenmarkt ook OK is, maar op nochtans evidente plaatsen kan het volledig weg zijn, en amper 2 a 3m verder gaat het weer. 1 LTE800 Mast zou volstaan (wat betreft een meer egale dekking), en 't is nu niet dat ze op die locatie overkill zou zijn ;-).

Toch echt wel een bedenkelijk artikel met dergelijke claims.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat kotje is er nu een 3-tal jaar weg (Gentse Feesten 2011). Ik weet dat ze geprobeerd hebben om ook op die toren te zitten waar Mobistar in zit, maar dat is geweigerd : ze wouden de antennes tegen de flanken van de toren zetten, en dat mag niet omwille van het zicht. Dan is er eveneens geprobeerd om te kijken of hetzelfde als Mobistar kon (de ramen), maar dit bleek eveneens onmogelijk.

Om daar voldoende dekking te bieden zouden ze nu een omniantenne daar ergens aan het oud postkantoor, de MC Donalds of de Mediamarkt moeten hangen.

2G is er geen probleem daar, 3G en 4G is daar inderdaad rampzalig met Proximus.

Een antenne zoals bij de Groetenmarkt of het Novotel (en Ibishotel) zou dit kunnen oplossen...
Bijlagen
ibis.jpg
hoogpoort-langemunt.jpg

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En voor t spelletje "zoek de antenne" heb ik nog twee plaatsen in Gent (Novotel en Belfortstraat)
Bijlagen
novotel.jpg
belfortstraat.jpg

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”