Amai,
Wat een discussies

. (reeds 8 pagina's op nog geen drie dagen tijd).
Dit debat leeft alvast.
Wat kan ik hier zelf nog aan toevoegen ?
Ik sluit me aan bij de visie van Nob.
- Ofwel met z'n allen wat
consu-minderen (en dit in een vrije kapitalistische markt, geen evidente zaak).
- Ofwel met z'n allen wat
bevolkings-minderen (en dit vooral in de
hoge bevolkingslanden zoals China, India, etc).
- Ofwel met z'n allen maar blijven doorgaan (en alle nadelige gevolgen erbij nemen).
Het minderen van de (wereld) bevolking daar kan politiek alvast wat aan gedaan worden. Zoals bv in China (
1 kind per gezin). In India gelden dergelijke beperkingen (nog) niet.
Het consu-minderen lijkt me een veel moeilijker zaak. Want heel onze economie (in ons kapitalistische westen) draait rond groei. Rond productie, vooruitgang, etc.
Ik veroordeel niemand die met de auto naar zijn werk wenst te geraken (en dus niet kiest voor de fiets). Evengoed veroordeel ik niemand met een plasma TV (ik heb er zelf één) of een Core i7. Of mensen die veel op reis gaan (en daarbij ieder jaar het vliegtuig nemen, wat heel slecht is voor je
ecologische voetafdruk).
Er is daar al veel overgeschreven. Over onze ecologische voetafdruk. Maar hoe dit aan te pakken ? Ieder mens kan alleen maar voor zijn eigen deur vegen (zijn eigen bewustzijn daarin verruimen en bv meer 'ecologische' keuzes maken). Ook de politiek kan daarin een handje helpen. Door milieu-schadelijke producten duurder te maken. En milieu vriendelijke goedkoper (bv met de inkomsten van dergelijke taks).
Langs die weg kan je politiek, de mensen hun gedrag wat 'sturen'. Wil je bv blijven verder roken tot je kanker hebt. Je doet maar. Je pakje sigaretten kost alleen iets meer. Want dergelijke kankerstokken dragen bij aan onze kost van de gezondheidszorg.
Zulke maatregelen zijn er ergens nu al.
Het enige GROTE probleem dat ik hierin zelf zie is dat consu-minderen. Want we willen met z'n allen steeds meer GROEI, steeds meer LUXE. Echter hoeveel dergelijke luxe (en groei) kan onze planeet dragen ? Kan onze planeet aan ?
Een voorbeeldje: Je kunt nu fruit eten heel het jaar door. Seizoensgebonden of niet. Als het binnen het seizoen valt, halen we het fruit van onze lokale landboeren. Valt het buiten het seizoen dan importeren we vanuit het buitenland (de wereld economie). En we importeren zelfs het hele jaar door.
Je ziet dan ook voortdurend allerlei vrachtwagens op de E17 en elders rondrijden. Onze economie is een wereldeconomie geworden en alles loopt maar door. Maar waarom ?
Ik zelf hoef niet heel het jaar door aardbeien te eten. Waarom niet enkel aardbeien aanbieden tijdens het seizoen ? Is dergelijke luxe echt nodig. Ik hoef zelf ook niet op een verre reis te gaan. Ik rijd een paar keer per jaar naar de Ardennen (ik wandel graag). Maar de vlieger (het vliegtuig) neem ik zelden. Dergelijke luxe hoeft voor mij niet.
Maar ik heb wel graag een mooie Plasma TV (niet meteen heel milieuvriendelijk) een een leuke computer.
Misschien zouden we iedere burger IEDER JAAR een aantal AANKOOPPUNTEN kunnen bezorgen. Zo van, je mag dit jaar zoveel aankopen. En hoe schadelijker voor het milieu hoeveel meer punten je verliest. Op die manier heb je ergens alvast een rem.
Uiteindelijk kan ik zelf ook maar zoveel GOEDEREN kopen, volgens dat ik geld heb. Hoe meer geld je hebt, hoe meer je dit kan gaan verkwisten (en hier schade mee doen). Aan de arme mensen (bv in Afrika) zal het wel niet liggen. Die maken vooral kindjes bij. Ze hebben daarin ver niets anders. Dan elkaars (gezelschap).
Alles heeft te maken met een 'mentaliteit' en mentaliteitswijziging.
In welke mate we de mens (en de markt) daarin volledig vrij kunnen laten.
Ik weet het niet...
Ik heb alvast geen zin om binnen zoveel jaar met een masker op mijn fiets te moeten rijden (omdat de lucht hier teveel vervuild is geraakt). Veel mensen (zeker oudere mensen of die gevoelig zijn aan hun luchtwegen) hebben nu al last met al dat fijn stof.
Dat men ondanks al dat fijnstof hier in België toch maar Diesel motoren fiscaal blijft stimuleren, begrijp ik zelf niet goed...
Een electrische wagen heeft op dat punt zeker voordelen. Maar ja, de schade zal dan misschien weer elders liggen.
Misschien valt onze stroom wat meer uit (meer stroom pannes).
Consumeren we op meteen met z'n allen (verplicht) wat minder.
En komt zo alles toch nog goed met ons
Doe het licht maar uit schat, ik kom eraan
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).