NVMe M.2 vraag

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Aangezien de prijzen van de NVMe M.2 ssds laag staan met black Friday, wou ik de Samsung 980 1TBaanschaffen. Dit zou mijn eerste NVMe m.2 ssd zijn, dus ik ben niet zeker of ik dat wel kan gebruiken op mijn moederbord (MSI B450M Pro-VDH).

Is het hier dat ik het moet insteken?
Afbeelding

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Neen onder je pci-express slot van uw videokaart.
2002138069.png
(1.26 MiB) Nog niet gedownload
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

TiTanium schreef:Neen onder je pci-express slot van uw videokaart.
2002138069.png
Dat verklaart veel. Videokaart bedekt het volledige slot, dus het is niet zichtbaar. Ik veronderstel dat het wel gewoon bruikbaar is? Videokaart eruit, ssd erin, en videokaart er terug in?
bedankt!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:Neen onder je pci-express slot van uw videokaart.
2002138069.png
Zit er geen heatsink in de weg, of moet die echt onder dat PCI-slot van de GPU door in dit geval?

Mijn moederbord (Asus Prime Z370-A) heeft z'n 2e M.2-aansluiting onder de heatsink van .. wat is dat? De southbridge? zitten. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten achter die afdekplaat. Ga ik koelpasta nodig hebben, of thermische stickers om die 980 PRO aan te sluiten?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Nee bij mij zit die daar ook onder, die dingen liggen normaal diep genoeg.
Nu hopen dat je het busje met het vijsje nog in uw doos van uw moederbord hebt zitten ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Verschiet allemaal niet van hoe heet die snelle NVMe SSD's worden hé, 70-80° is in een kast met slechte airflow over de SSD/PCH heatsinks is zeker geen uitzondering. Élk soort "hardware monitoring programma" kan die sensoren wel uitlezen.

In de meeste recente SSDs zitten 2 temperatuursensoren, eentje op de controller en eentje op de geheugencellen zelf.
De geheugencellen zelf worden al warm (die hebben trouwens niet alleen een maximum-temperatuur maar ook een minimumtemperatuur) maar die controller gaat toch met de prijs lopen.

De heatsink op (dikke) moederborden voor de SSDs zijn daar dus niet zomaar, maar die zijn er voor een reden. Let ook wel dat een heatsink zonder airflow erop dat dat gewoon een warm deken is dan hé, dan doet het meer slecht dan goed.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

selder schreef:Let ook wel dat een heatsink zonder airflow erop dat dat gewoon een warm deken is dan hé, dan doet het meer slecht dan goed.
Heb je daar stats van, dat het slechter is?
Een SSD zonder heatsink en zonder airflow zal toch warmer zijn dan een SSD mét heatsink en zonder airflow?
Er is meer massa om op te warmen én meer contactoppervlakt met lucht, dus zelfs zonder airflow zal de SSD met heatsink koeler zijn dan die zonder heatsink? Metaal isoleert niet hé.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Ik heb het dan toch maar gekocht, maar zit nu met het volgende probleem: ik krijg mijn grafische kaart er niet uit...

Ik probeer op het 'vergrendelingsmechanisme' te duwen (zie afbeelding), maar hier komt amper beweging in, slecht een paar milimeter. Ik krijg de kaart er dus niet uit. Alle andere schroefjes aan de zijkant van de kast (uiteinde van de kaart) zijn losgemaakt en de alle kabels zijn losgekoppeld. Enig idee wat ik verkeerd doe? Ik heb er al vrij hard op geduwd (afdruk stond in mijn vinger gedrukt), en durf/kan niet meer harder drukken.

Afbeelding
(klikbaar)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Volgens mij moet je dat naar achter trekken, niet naar beneden duwen ….
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

ik duw het (op de foto) naar rechts. Ik heb er ook al aan proberen te trekken, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Wat bedoel je juist met naar achter trekken?
Laatst gewijzigd door EotT op 30 nov 2021, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Terwijl je duwt op de "ontgrendeling" trekken aan de kaart. Beetje wiggle (in de richting van het slot) kan geen kwaad.

While you're at it: stof opkuisen, wat een vuil zeg :p
Uitblazen met compressor dus. Maar hou de ventilatoren tegen, zodat ze niet gaan meedraaien
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

ik heb zitten 'wigglen' met de kaart, maar zonder effect.
De kaart is inderdaad vuil, nog nooit proper gemaakt. :oops: Heb daarstraks wel alle fans al eens ontdaan van alle stof.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Wow wel gek, zo'n slots zijn net gemaakt om kaarten gemakkelijk in en uit te kunnen pluggen.

Misschien is het ontgendelmechanisme defect. Is ook maar een stukje plastic... Maar dan nóg zou je die kaart met wat kracht eruit moeten krijgen.

Als je wigglet, zit er iets van beweging in ? If not, kaart vastgelijmd in het slot misschien :roll:
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Kaart kon wel wat bewegen, maar het vergrendelstukje niet.
Maar het is ondertussen gelukt. Vingers wel zeer gedaan met zo hard te drukken, maar opeens klikte het open! Kaart is er ondertussen uit, maar nu zit ik met een volgend probleem: De ssd zit erin, maar ik heb nergens iets om die vast te maken, ze 'springt' steeds omhoog, van het moederbord weg. De opening op het uiteinde past mooi in een reeds bestaand stukje op het moederbord, maar daar zit geen vijsje of iets anders in, ik zie dus niet hoe ik het kan vastmaken? (Ik veronderstel dat dit de vijs is waar TiTanium het over had)

Hier staat de ssd omhoog:
Afbeelding

Wanneer ik erop duw, past ze mooi (maar blijft niet staan)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Is nu toch wel heeeel duidelijk dat je daar een vijsje moet indraaien toch ? Er zit normaal zo een klein plat vijsje bij.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Ja, maar er zat geen vijsje in. Ik heb er ook geen vijsje van...
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

in 't doosje van je moederbord misschien ?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dit zit effectief bij je moederbord...
Heel af en toe bij de SSD zelf.
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Geen vijs gevonden, maar blijkbaar zijn het dezelfde vijsjes die gebruikt worden de ssd bracket van een laptop. Ik heb daar 1 van de 4 vijsjes van gebruikt, en dat werkt perfect. Desktop draait ondertussen weer, en de ssd is zichtbaar in Windows. Bedankt voor de hulp iedereen. :beerchug:
PTiTDaV
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2008, 19:00
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Ik raad je wel aan je OS op die NVME schijf te zetten. Die is 4-10 keer sneller dan een gewone SSD.
Chroma
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:31

selder schreef:Let ook wel dat een heatsink zonder airflow erop dat dat gewoon een warm deken is dan hé, dan doet het meer slecht dan goed.
Een heatsink zal altijd werken,
Als die heet komt dan gaat de lucht errond ook opwarmen en stijgen.
Zo heb je vanzelf een luchtstroom

Dat van die warme deken is onzin
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

PTiTDaV schreef:Ik raad je wel aan je OS op die NVME schijf te zetten. Die is 4-10 keer sneller dan een gewone SSD.
Dit! Gewoon even clonen en dan je bootdrive veranderen en de oude ssd gebruiken als storage disk :-D
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Chroma schreef:Een heatsink zal altijd werken,
Bwa, lijkt me dat ge eerst kijkt hoeveel Watt uw NVME SSD opstookt hé (ifv de tijd). 8)
Als de temperatuur "binnen de perken blijft", moet ge just niks doen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

heist_175 schreef: Heb je daar stats van, dat het slechter is?[...]
Chroma schreef:Een heatsink zal altijd werken,
Als die heet komt dan gaat de lucht errond ook opwarmen en stijgen.
Zo heb je vanzelf een luchtstroom

Dat van die warme deken is onzin
Vergeet niet dat die algemene fysica-wetmatigheden niet in alle real-life omgevingen altijd 1-op-1 toepasbaar zijn hé. Of allez, laat het me anders stellen - want ik hoor de commentaar al van ginderachter komen :p - het effect van "warme lucht stijgt" is zo klein en dus to-taal verwaarloosbaar op zo'n kleine oppervlakten en met zo'n klein volume lucht als we het hebben over een heatsink van een SSD op een moederbord.

Heel deze uitleg is NIET van toepassing op bijvoorbeeld een CPU cooler met fins en heatpipes, dat is een totaal andere techniek.

Want daar hebben we het over, over de heatsink op een SSD op een moederbord. Dat is namelijk niets meer dan een gewoon massief blokje aluminium (of één of ander ander materiaal of legering) zonder technologie, zoals heatpipes (holle buizen met een vloeistof in die de warmte veel beter geleid), en in de meeste gevallen zelfs niet eens "vinnen" om het oppervlakte dat in aanraking komt met de lucht te vergroten.

In één van m'n eerste SFF builds had ik een Dan A4-SFX met de (toen) top-line Samsung 970 Pro op een Z390 moederbord. CPU cooler was een 92m AIO radiator, en door de sandwich-layout van de A4-SFX zat de blower-style GTX1080Ti aan de andere kant van het moederbord. Er was in deze case géén airflow over het moederbord, niet over de VRMs, PCH en SSD. Gevolg: bij het opnemen van gameplay in 4K op de SSD ging de temperatuur vlotjes richting 90°C waardoor de SSD zelfs throttelde. Bij het verwijderen van de heatsink op de SSD ging de SSD lang niet meer zo hoog in temperatuur, welke waarde exact weet ik niet meer, maar de SSD thermal throttelde in ieder geval niet meer. Helemaal opgelost was het met de heatsink terug te installeren en een 40mm fan die frisse buitenlucht over de heatsink van de SSD blies bleef de temperatuur gewoon normaal.

Dus nogmaals: zo'n klein aluminium blokje zonder airflow doet meer slecht dan goed.

Nu, in een gewone ATX kast met een gewone aircooled CPU en "open" GPU cooler is dat allemaal niet zo'n groot probleem. Er zal in dat geval altijd wel "wat" lucht over de heatsink van de SSD flowen, door overschot van de CPU en de GPU fans. De vraag is alleen of dat weinig luchtstroom genoeg is voor een recente PCIe NVMe SSD met 4 PCIe lanes te koelen.

In ieder geval: meten is weten. Elk soort "temperatuurtooltje" kan die sensoren uitlezen, én alle onderdelen hebben tegenwoordig wel gewoon ingebouwde beveiliging om oververhitting tegen te gaan.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”