Noodnummers bellen met edpnet VOIP

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Op de site van edpnet had ik ergens gelezen dat noodnummers bellen ook mogelijk was met een edpnet voip nummer.
Dit weekend belde ik de politie (101) maar kreeg het bericht dat dat niet ging en ik een ander toestel moet gebruiken.

Is dat misschien enkel mogelijk voor de 112 ? Of ondersteunt EDPnet het gebruik van noodnummers dan toch niet ?
Of ligt het aan de forwarding in de fritzbox (normaal bel ik uit met een betamaxaccount behalve voor noodnummers) ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit kan inderdaad aan de instellingen liggen van de Fritz!Box.
Om de toegang tot de noodnummers (100, 101, 112) te testen bestaat het gratis nummer 117.

Bel dus eens naar 117. Dat is altijd de eerste stap.
Als dat niet lukt, dan zou ik eens kijken naar de logs van de Fritz!Box en eventueel spelen met wat instellingen.
Als het testnummer 117 wel lukt, en je dus zeker bent dat jouw oproep naar 101 door EDPnet werd tegengehouden, dan moet je natuurlijk EDPNet om uitleg vragen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

We ondersteunen effectief noodnummers, en niet enkel 112.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft de Fritz!Box instellingen, moet je op 2 dingen letten:
  1. zorg ervoor dat alle uitgaande noodgesprekken (en bij uitbreiding alle"speciale nummers") via de EDPNet lijn uitgaan.
  2. en dat de EDPNet lijn zo ingesteld is, dat de Fritz!Box geen extra prefixen toevoegt aan het gebelde nummer.
Voor het eerste zijn er verschillende mogelijkheden:
  • Kiesregels maken die ervoor zorgen dat alle nummers beginnend met "1" via EDPNet gebeld worden.
  • Ofwel omgekeerd: alle toestellen bellen default uit via EDPnet, maar dan moet je een kiesregel maken welke nummers je via een andere VoIP provider wil bellen (voorbeeld: alléén nummers beginnend met "0"bellen via de alternatieve provider.
Dan moet je ook nog in de VoIP instellingen van de EDPNet lijn (Telefonie > Eigen telefoonnummers) ervoor zorgen dat alles uitgevinkt staat bij "Telefoonnummerformaat" (er wordt geen landcode of zonenummer toegevoegd door de Fritz!Box).

Op die manier zorg je ervoor dat noodoproepen (en alle andere nummers beginnend met "1") via EDPNet gaan, en dat de Fritz!Box het nummer ongewijzigd doorstuurt.

Lesson learnt
Wacht niet tot je een noodgeval hebt om de toegang tot noodnummers te testen!
Gebruik hiervoor het speciaal daartoe voorziene testnummer (117), en bel a.u.b. geen 100/101/112 als test!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Bedankt Philippe,

In de logfile stond er inderdaad een zonenr. toegevoegd aan 101. Ik heb uitgevinkt dat er prefixen mogen toegevoegd worden.
Wel vreemd want er is nog een instelling in mijn fritzbox 7360 welke specifiek dient om te vermijden dat bij noodnummers prefixen toegevoegd worden ("Relay outgoing emergency calls without prefixes") en dat vakje staat weldegelijk aangevinkt. Die optie zal dus niet werken om 1 of andere reden.

Getest met 117 en nu werkt het.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Vaako
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 23 keer

Bij mij werkte het ook niet toen ik de 101 nodig had !
Dit moet namelijk aller tijden mogelijk zijn.

Ik heb dan Area code die op With prefix (0) stond gewoon op None gezet en toen werkte het.
EDPNet VoIP settings voor 101 nummer.PNG
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”