NuKeM schreef:
Het probleem is helaas niet zo zwart wit. Bv. wat met consultants die maanden, zo niet jaren, bij hetzelfde bedrijf zitten, maar wel een bedrijfswagen krijgen om daar naartoe te rijden (en enkel dat), dus woon-werk verkeer. Imo moeten die er ook uit.
Zelfde geldt imo voor de werknemer die misschien 1 of zelfs in het slechtste uitzonderlijke geval alle dagen van de week op interventie moet i.p.v. op het bureau te zitten wat zijn hoofdtaak is. Die kan prima eerst naar de firma en daar een echte bedrijfswagen nemen richting klant. Pas op, ik weet dat dat niet steeds efficiënt is, maar daar zijn vast wel oplossingen voor (in het extreme geval dichter bij huis gaan werken).
Een ander verhaal zijn natuurlijk de mensen die elke dag naar her en der moeten. Die ‘verdienen’ een bedrijfswagen.
Mij lijkt het consultants probleem gewoon een salariswagen.
Ga je alle dagen/regelmatig op interventie is het een bedrijfswagen.
Ga je af en toe op interventie en vertrek je van je werkplek heb je een firma deelwagen.
Het systeem van: je rijdt eerst elke dag naar het bedrijf om daar een wagen op te pikken vind ik ronduit idioot. Ik heb die keuze ook gekregen, moest naar het midden van het centrum van Leuven rijden, de wagen oppikken en dan terug richting huis rijden. Ja, nee, sorry, hard pass. De tijd die je daar mee verspilt door alleen in de file te staan (4x soms) is enorm. De grap was, dat stond dan bij de extra legale voordelen: bedrijfswagen.
Oh ja, er was ook een gsm bij, je moest hem bij hebben maar mocht er niet mee bellen. Ja, eveneens hard pass, dat ik niet met twee toestellen ga rondzeulen.
Men zou ook kunnen opteren voor een black box he. Bvb in je vrije tijd rijden, 27c per kilometer. Er zijn bedrijven waar ze effectief maar een paar duizend kilometer 'gratis' geven en u dan laten betalen per kilometer. Dat is natuurlijk pijnlijk als je er over gaat en er volgt een factuur voor enkele honderden euro op tafel maar het doet je alvast nadenken over verplaatsingen.
Ten andere, ik ben absoluut niet tegen het uitmelken van het systeem, het is er, dat er dan van geprofiteerd wordt is normaal. Het is niet de eerste keer dat de overheid zijn zaakjes niet in orde heeft en maar laat begaan en daarna is iedereen misnoegd als het niet meer mag. Niets nieuws.