Lage single connection snelheid

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Sinds de overstap van Scarlet enkele weken terug merk ik dat het browsen minder vlot gaat.
Als ik via Ookla een single connection speedtest doe of via een webserver een file download (bv.: Belnet) ligt de download snelheid meestal rond de 10Mbps, upload is altijd de volledige 30Mbps.
Dus ik vermoed dat het hier mee te maken heeft.
Een multi connection download via Ookla geeft wel de volledige 90/30Mbps van het profiel door.

Setup is een bbox3 die in DMZ staat naar een pfsense box, ook al eens met een PPPoE connectie geprobeerd maar zelfde uitkomst.
Dezelfde test rechtstreeks op de bbox geeft ook dezelfde uitkomst.

Iemand misschien een idee?

Edit:
Nu ik savonds nog eens test lijken de single connection snelheden normaal te zijn (+-70-80Mbps), gaat vermoedelijk dus met belasting van het netwerk te maken hebben?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zou het kunnen dat je single connection tests geshaped worden aan de bron?

Je kan ook eens http://speed.transip.nl/ gebruiken als bron?
//edit: nevermind, die link hierboven haal ik nergens meer dan 3 MB/sec
Belnet geeft wat hogere snelheden, maar ook die is niet erg consistent, ik zie snelheid soms terugvallen tot 10 MB/sec...

Code: Selecteer alles

E:\Scripts>wget http://ftp.belnet.be/ftp.debian.org/debian-cd/debian-cd/10.7.0-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso
--23:04:20--  http://ftp.belnet.be/ftp.debian.org/debian-cd/debian-cd/10.7.0-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso
           => `debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso'
Resolving ftp.belnet.be... 193.190.198.27
Connecting to ftp.belnet.be|193.190.198.27|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 2'623'733'760 (2.4G) [application/octet-stream]

100%[==========================================================================>] 2'623'733'760   21.95M/s    ETA 00:00

23:05:40 (31.44 MB/s) - `debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso' saved [2623733760/2623733760]
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ik durf al eens "fast.com" gebruiken. (let op: niet op je smartphone, je bundel gaat er snel door!)

alle "ookla speedtests" worden nog al eens uit de traffic shaping gehouden om beter voor de dag te komen. Bij fast.com merk ik dat probleem minder.

(fast.com == netflix ; dus die hebben wel wat BW)
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de tips!

Via Belnet haalde ik gisterenavond de volledige 90Mbps, nu ligt dit terug op een 15Mbps.

Via fast.com haal ik op dit moment met een enkele connectie rond de 25Mbps, via Ookla 65Mbps (er lijkt inderdaad wat verschil op te zitten :-) ).
Met meerdere connecties beide de maximale 90/30Mbps.

Mag ik hieruit concluderen dat deze variatie vanuit de netwerk load bij edp verder komt?
Misschien dat dit met al het thuiswerk wat meer versterkt wordt.
Ik maakte me wat zorgen dat het probleem ergens bij pfsense of het interne netwerk lag.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik ben gestopt met speedtests te doen. De meeste resultaten zijn nogal fuzzy vooral wat betreft download, upload lijkt meestal correct. Als ik zie dat mijn 100Mbit lijn bij een speedtest tussen de 30 en 75Mbit DL geeft maar een "real life" download rond hetzelfde ogenblik de volle snelheid geeft dan maak ik mij geen zorgen zo lang ik geen traagheid ervaar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Op dit moment haal ik via Belnet een 5Mbps.
Een iperf test vanuit pfsense geeft het volgende:

Code: Selecteer alles

Connecting to host iperf.worldstream.nl, port 5201
Reverse mode, remote host iperf.worldstream.nl is sending
[  5] local 192.168.0.7 port 23489 connected to 185.182.195.76 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec   638 KBytes  5.23 Mbits/sec
[  5]   1.00-2.00   sec   783 KBytes  6.42 Mbits/sec
[  5]   2.00-3.00   sec   384 KBytes  3.14 Mbits/sec
[  5]   3.00-4.00   sec   225 KBytes  1.84 Mbits/sec
[  5]   4.00-5.00   sec   321 KBytes  2.63 Mbits/sec
[  5]   5.00-6.00   sec   392 KBytes  3.21 Mbits/sec
[  5]   6.00-7.00   sec   451 KBytes  3.70 Mbits/sec
[  5]   7.00-8.00   sec   330 KBytes  2.71 Mbits/sec
[  5]   8.00-9.00   sec   426 KBytes  3.49 Mbits/sec
[  5]   9.00-10.00  sec   352 KBytes  2.88 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr
[  5]   0.00-10.52  sec  4.47 MBytes  3.56 Mbits/sec   70             sender
[  5]   0.00-10.00  sec  4.20 MBytes  3.52 Mbits/sec                  receiver
Ookla geeft iets meer aan:

Afbeelding

Met meerdere connecties uiteraard de volle 90/30Mbps.
Lijkt me toch verdacht, bij een download van een webserver (single connectie) zou je toch je volle profiel moeten krijgen.
Alles voelt nu een stuk trager aan t.o.v. Scarlet terwijl ik toch een upgrade dacht te krijgen :-D
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Beter bij Scarlet gebleven dan :-) Bij Scarlet/Proximus is het op dit vlak gewoon VEEL beter. Binnenkort vliegt EDPnet daarvoor buiten, tja.
Belnet downloads is bij EDPnet al voor heel lange tijd zeer traag. Reden dat de Linux updates (belnet mirror) niet via de EDPnet lijn laat lopen maar via Telenet. If you pay peanuts you get monkeys :wink:

Edpnet (100/35sync)
597KB/sec
edpnet.JPG
Telenet
22,8MB/sec
telenet.JPG
Bijlagen
speedtest edpnet.JPG
ookla orange.JPG
ookla edp.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik merk met mijn edpnet connectie eigenlijk helemaal niet wat jullie zeggen... Een kleine variatie op snelheid is er altijd maar haal van belnet vrij constant ~10-11MB/s. Zelfs met 1 connectie.

Over welke locatie spreken we eigenlijk hier? Kan zijn dat de VLAN capaciteit misschien te laag is, maar als je bij meerdere conn's gebruiken wel je volle lijn haalt is het dat ook niet echt denk ik.

EDIT: even de proef op de som genomen en IPv4 geforceerd ipv IPv6 voor de download en die iso welke gelinked is gaat deze ochtend iets minder snel maar nog altijd 8-10MB/s. Veel meer dan jouw sub-1MB/s.

Code: Selecteer alles

guntherdw@bart:/mnt/hd1/iso$ wget -4 http://ftp.belnet.be/ftp.debian.org/debian-cd/debian-cd/10.7.0-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso
--2021-04-03 09:14:58--  http://ftp.belnet.be/ftp.debian.org/debian-cd/debian-cd/10.7.0-live/amd64/iso-hybrid/debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso
Resolving ftp.belnet.be (ftp.belnet.be)... 193.190.198.27
Connecting to ftp.belnet.be (ftp.belnet.be)|193.190.198.27|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 2623733760 (2.4G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso.1’

debian-live-10.7.0-amd64-cinnam 100%[====================================================>]   2.44G  8.68MB/s    in 5m 7s   

2021-04-03 09:20:05 (8.16 MB/s) - ‘debian-live-10.7.0-amd64-cinnamon.iso.1’ saved [2623733760/2623733760]

guntherdw@bart:/mnt/hd1/iso$
EDIT2: IPv6 of IPv4 maakt (momenteel?) niet uit blijkbaar van belnet. Even "snelle" connectie ervan deze ochtend en ik geloof eigenlijk altijd.

Dat je belnet skipt voor linux updates... dat deed ik ook een tijd gezien hun Gentoo mirror nogal outdated was vaak, alsook hun sourceforge mirror, maar voor de rest valt er eigenlijk niet echt op te klagen.
Laatst gewijzigd door GuntherDW op 03 apr 2021, 09:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Er is geen enkele reden waarom er een snelheidsverschil zou zijn tussen edpnet of Proximus/Scarlet. Er wordt op geen enkel niveau aan bandwidth management gedaan bij ons, en hebben gewoon een peering met belnet via bnix, een link die helemaal niet verzadigd is. Je kan me altijd een DM sturen om dit soort zaken na te laten kijken.
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

joriz schreef: Edpnet (100/35sync)
597KB/sec
Lijkt verdacht veel op hetgeen ik ervaar.
GuntherDW schreef:Ik merk met mijn edpnet connectie eigenlijk helemaal niet wat jullie zeggen... Een kleine variatie op snelheid is er altijd maar haal van belnet vrij constant ~10-11MB/s. Zelfs met 1 connectie.
Een kennis met een edpnet lijn region Sint-Truiden merkt hier ook niets van.
Ikzelf zit regio Diest, maar bij een Proximus gebruiker in de buurt is er ook niets van te merken.

Heb voor de zekerheid gisteren de bbox eens een factory reset gegeven en dan getest met enkel een rechtstreeks verbonden device.
Spijtig genoeg dezelfde uitkomst via Ookla 8.5Mbps down, 27.2Mbps up via een enkele connectie.
Joachim schreef:Je kan me altijd een DM sturen om dit soort zaken na te laten kijken.
Zou je graag een DM sturen, maar ik lijk hier nog geen rechten voor te hebben.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

NickB5 schreef:
Joachim schreef:Je kan me altijd een DM sturen om dit soort zaken na te laten kijken.
Zou je graag een DM sturen, maar ik lijk hier nog geen rechten voor te hebben.
Je komt pas na 5 goedgekeurde berichten bij de "normale" gebruikers terecht, maar als het goed is kan je nu wel berichten sturen (en ook geen goedkeuring meer nodig :))
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

joriz schreef:Beter bij Scarlet gebleven dan :-) Bij Scarlet/Proximus is het op dit vlak gewoon VEEL beter. Binnenkort vliegt EDPnet daarvoor buiten, tja.
Belnet downloads is bij EDPnet al voor heel lange tijd zeer traag. Reden dat de Linux updates (belnet mirror) niet via de EDPnet lijn laat lopen maar via Telenet. If you pay peanuts you get monkeys :wink:
Belnet traag met edpnet? En "pay peanuts you get monkeys" en "telenet en proximus veel beter".


Hmm, daar heb ik toch een andere visie op...:
Belnet-edp-test.png
Belnet-edp-test2.png
Zelfs sneller dan een multi-connection ookla test...
ookla-edp.png
Maar het is al langer bekend dat ookla hun website test niet goed werkt met snellere connecties, ze raden zelf aan om de app te gebruiken. Dus voor iemand anders dat aanhaalt, en om maar even aan te geven dat het geen eenmalige flukes zijn:
ookla-edp-app.png

En dat is dan nog op een verbinding die al redelijk in gebruik is (een goeie 60 a 80mbit down en 20 up in use pakweg).
Dus misschien moet jullie toch eens niet eigen problemen verkondigen als (anekdotisch) bewijs dat edpnet slecht zou zijn? :-)

Zoals joachim aanhaalde bestaan daar support tickets voor, of je kan hem zelfs een DM sturen...
Als er nu 1 ding is waar edpnet voor bekend is, is het toch het meedenken en naar oplossingen zoeken voor klanten, ik heb in het verleden ook al eens een probleem gehad, en altijd tot tevredenheid geholpen. Zelfs "off-script" vragen heb ik nooit echt problemen mee ervaren....
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

FlashBlue schreef: Zoals joachim aanhaalde bestaan daar support tickets voor, of je kan hem zelfs een DM sturen...
Als er nu 1 ding is waar edpnet voor bekend is, is het toch het meedenken en naar oplossingen zoeken voor klanten, ik heb in het verleden ook al eens een probleem gehad, en altijd tot tevredenheid geholpen. Zelfs "off-script" vragen heb ik nooit echt problemen mee ervaren....
Is zeker niet mijn bedoeling om edpnet in een slecht licht te zetten, ik vertel alleen maar mijn observatie dat ik dit probleem bij Scarlet niet ondervonden heb.
Heb ook al even een ticket lopen bij edpnet, dit ging oorspronkelijk over slechte upload lijnwaardes maar dat is vlot opgelost geraakt.
Alleen lijkt het bij dit probleem wat stil te vallen.

Ik vermoed ook dat jij een fiber aansluiting hebt?
Daarmee zijn er denk ik wel een aantal zaken gebypassed waar er bij mij nog een probleem kan zitten?

Hier nog even het volledige plaatje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Joachim schreef:Er is geen enkele reden waarom er een snelheidsverschil zou zijn tussen edpnet of Proximus/Scarlet. Er wordt op geen enkel niveau aan bandwidth management gedaan bij ons, en hebben gewoon een peering met belnet via bnix, een link die helemaal niet verzadigd is. Je kan me altijd een DM sturen om dit soort zaken na te laten kijken.
Ik kan dat beamen en aan de Belnet kant is meer dan voldoende ruimte. Zelfs als we over ams-ix zouden lopen is er meer capaciteit dan vele dsl lijnen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:Ik kan dat beamen en aan de Belnet kant is meer dan voldoende ruimte.
Werk jij / ken jij mensen binnenin Belnet ofzo? Of toch die servers die publiek beschikbaar zijn.
Vanaf mijn Hetzner server in Duitsland haal ik wisselend 300-600Mbit vanaf Belnet. Ik haal meer snelheid als ik van CDN's haal maar dat is (deels) te verwachten natuurlijk.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

GuntherDW schreef:
Tomsworld schreef:Ik kan dat beamen en aan de Belnet kant is meer dan voldoende ruimte.
Werk jij / ken jij mensen binnenin Belnet ofzo? Of toch die servers die publiek beschikbaar zijn.
Vanaf mijn Hetzner server in Duitsland haal ik wisselend 300-600Mbit vanaf Belnet. Ik haal meer snelheid als ik van CDN's haal maar dat is (deels) te verwachten natuurlijk.
Ja

Voor Hetzner.de ( ik ken jouw ip niet ) ik zie actueel naar buiten ipv6 via ams-ix , ipv4 via linx. Maar Hetzner is altijd welkom om op BNIX te peuren net zoals OVH doet ;-)
on4aa
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:48

Hier in het centrum van Hasselt ondervind ik sinds een tweetal weken eveneens regelmatig trage laadsnelheden met EDPnet VDSL2.
Aan de DSL-lijn zelf ligt het niet. Die werkt perfect volgens de statistiek. Dit is al een aantal jaren zo.

Deze avond, na het zoveelste voorval, kwam ik hier eens snuisteren.
Zo te zien, ben ik niet de enige met trage EDPnet-DSL laadtijden...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Vooral Joachim kan het nakijken.

Ik heb wel een piste voor de problemen naar belnet mag je altijd een traceroute naar de server en je ip in een pm zetten. Dan check ik de omgekeerde routering eens.
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Lijkt een stuk beter nu, 80Mbps via Ookla single speedtest naar Proximus en Orange, Belnet hetzelfde. :banana:
Br3cht
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 nov 2019, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

on4aa schreef:Hier in het centrum van Hasselt ondervind ik sinds een tweetal weken eveneens regelmatig trage laadsnelheden met EDPnet VDSL2.
Aan de DSL-lijn zelf ligt het niet. Die werkt perfect volgens de statistiek. Dit is al een aantal jaren zo.

Deze avond, na het zoveelste voorval, kwam ik hier eens snuisteren.
Zo te zien, ben ik niet de enige met trage EDPnet-DSL laadtijden...
Ervaar net hetzelfde hier in Paal (3583), een speedtest geeft 15,98 Mbps down & 32.94 Mbps up via single connection, duid ik multiple aan kom ik aan 92 Mbps & 33.7 Mbps. Ik zit op een 100/35 profiel

Op mijn Ubiquiti router loopt elke nacht een automatische speedest, ik zie dat dit gedrag gestart is op 27 maart.
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Momenteel terug naar 40Mbps.

Edit: Vandaag terug perfect.
dime
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2021, 13:43

on4aa schreef:Hier in het centrum van Hasselt ondervind ik sinds een tweetal weken eveneens regelmatig trage laadsnelheden met EDPnet VDSL2.
Aan de DSL-lijn zelf ligt het niet. Die werkt perfect volgens de statistiek. Dit is al een aantal jaren zo.

Deze avond, na het zoveelste voorval, kwam ik hier eens snuisteren.
Zo te zien, ben ik niet de enige met trage EDPnet-DSL laadtijden...
ik heb het ook al zo'n 2 tal weken maar de laatste 4 dagen is het terug cava " ik woon in herk de stad.
maar moet wel zeggen dat er wel goed gereageerd wordt op me ticket en geholpen.maar ben benieuwd hoelang dat ik goede snelheid blijft.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”