Shelly 1 / 1L en wisselschakelaar

Plaats reactie
kdw2060
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2021, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi allemaal,

met het idee 'hoe moeilijk kan het zijn' enkele Shelly-schakelaars gekocht om mee te experimenteren, nou aansluiten blijkt toch moeilijker dan gedacht :-) Ik heb hier en elders al wat gelijkaardige topics gevonden maar raak er toch nog niet helemaal aan uit. Zou super fijn zijn als iemand me voort kan helpen.

Ik wil dus een Shelly1https://shelly.cloud/knowledge-base/dev ... -1/#wiring of Shelly1Lhttps://shelly.cloud/knowledge-base/dev ... 1l/#wiring gebruiken om een ouderwets bedraad lichtpunt ook via die Shelly te kunnen aansturen.

Het gaat daarbij om een lichtpunt met 2 schakelaars volgens wisselschakelaar principe. De bedrading bij mij zit wellicht zo in mekaar:
ksnip_20210131-121450.png
(Ik niet goed zien welk draad juist welke is wegens oud huis met allemaal zwarte draadjes. Door te testen met voltmeter ben ik echter relatief zeker dat bovenstaand schema klopt.)

De Shelly 1 heeft echter een N (blauwe draad op schema) nodig, de 1L zou ook zonder moeten kunnen aangesloten worden. Aan de twee lichtschakelaars heb ik dus echter geen N draad voorhanden en het al dan niet nodig zijn van die bypass bij de 1L on zonder N-draad te werken is me niet helemaal duidelijk. Iemand een idee of ik in deze situatie dus toch één van de twee Shelly's zou kunnen gebruiken en hoe de bedrading dan zou moeten lopen?

Alvast bedankt.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Volgens mij gaat dat niet werken (ben geen shelly expert) omdat de shelly geen wisselcontact heeft, maar slechts 1 of 2 enkelpolige contacten.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

@kdw2060: Zoals jij het beschrijft vrees ik er ook een beetje voor.
Voor een shelly1 heb je een L- en N-draad nodig waar de shelly zit. Voor de shelly1L heb je een L-draad nodig waar de shelly zit. Als er bij u in beide schakelaars slechts 3 draden zitten dan zie ik geen manier om dat op de standaard manier te doen zoals bedoeld. Ik heb misschien wel een oplossing met 2 shelly1L's maar dat moet ik vanavond eens uittekenen.

De bypass lijkt me redelijk simpel:
Verbruiker >20W -> Geen bypass nodig.
Verbruiker <20W -> Bypass parallel over verbruiker plaatsen.

@Starwing: Dat hoeft ook niet, je hebt normaliter maar 1 shelly nodig per verbruiker die je wil schakelen De logica van je fysieke schakelaars (enkelpolig, wissel, kruis,..) is slechts een input in je shelly.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
kdw2060
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2021, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dag Mat, bedankt om dit verder te willen bekijken, ik ben benieuwd welke omweg er eventueel mogelijk is met die 2 1L's.

Die bypass zou ik indien nodig (<20W verbruiker) dus eigenlijk rechtstreeks moeten koppelen aan de 2 draden die bij de lamp toekomen met steekklemmen ofzo en dan vanuit die steekklemmen naar de lamp zelf ook blijven gaan.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik heb mijn ingeving van deze morgen uitgetekend en kom tot de conclusie dat het niet naar behoren gaat werken.
In alle gevallen dat ik kan bedenken kom je minstens 1 draad tekort helaas. Ben je zeker dat er slechts 3 draden toekomen aan beide schakelaars en je nergens de mogelijkheid hebt om een draad bij te trekken?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
kdw2060
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2021, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Er komen inderdaad maar 3 draden toe bij elke schakelaar. Ik zou liever geen extra draden willen trekken, maar in het uiterste geval lijkt me wel een uitweg mogelijk via een stopcontact dat zich in de kamer aan de andere kant van de muur bevindt t.o.v één van de schakelaars en die op dezelfde zekering is aangesloten. Daar komt normaalgezien zeker een N-draad toe die ik dan zou kunnen aftakken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Kan wel, maar mag volgens mij niet. Of het stopcontact moet op dezelfde automaat zitten als dat lichtpunt.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Ik weet niet of jouw probleem ondertussen opgelost is. Wel goed dat je je vraag hier post, want je kan zonder dat je het weet of wilt een levensgevaarlijke situatie creëren.

In de oplossing die jij voorstelt kan ik het antwoord van @ygeffens alleen maar volgen, ik zou zelfs nog strikter zijn en nooit “van langs 2 kanten” een elektrische kring gaan voeden.
Oh wee de technieker die een herstelling moet uitvoeren in een installatie die niet volgens de regels der kunt uitgevoerd is (gevoed vanaf twee punten of gevoed door twee verschillende beveiligde kringen).

Nu, moeilijk hoeft dat daar bij jou niet te zijn. De situatie die je beschrijft is een wisselschakeling in een installatie in zijn allereenvoudigste vorm.
Ik zou je aanraden dit eens uit te tekenen.

Je zal onmiddellijk zien dat je om zowel L als N in 1 schakelaardoos te hebben je niet anders zal kunnen doen dan een draad bij te trekken.
In een wisselschakeling zijn twee van de 3 draden aan de schakelaars altijd “speeldraden” de derde (verbonden met het gemerkte contact op de schakelaar) is afhankelijk van de doos die je nakijkt respectievelijk een stroomdraad L (kan ook N zijn, maakt niet uit) of een draad die van de te schakelen lamp komt.

Het stopcontact dat je in die andere kamer kan bereiken kan je probleem misschien toch oplossen, maar dan moet je ervoor zorgen dat de voeding van die ganse lampkring maar van 1 kant kan gebeuren, knippen dus.
Let dan wel op voor volgend bijkomend probleem. Kring van stopcontacten = 2.5 mm², kring van lampen = 1.5 mm² en beide soorten worden met verschillende max. stroomwaarden afgezekerd.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”