2dehands auto kopen - lening of zelf betalen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Voorwoord: ik ben totaal niet thuis in alles wat met administratie, financiën en aankoop van auto's te maken heeft, dus misschien is m'n vraag totaal overbodig, dat zal ik dan wel merken aan de antwoorden :-)

Achtergrond: Zoals ik al in het speelgoed topic zei willen we (de vrouw en ik hé) een auto kopen. Ze heeft een auto nodig voor een paar dagen per week, afstand is ongeveer 50Km heen en terug. De afgelopen maanden hebben we al alles geprobeerd: met de Vespa, samen met mij rijden, met de bus (2 keer overstappen!), met de bus-trein-bus (on-ge-loof-lijk duur). Bij al deze opties is de tijd die nodig is om van huis naar het werk te gaan minstens 1h15m voor ocharme 25Km, en dat is dan nog zonder een aansluiting te missen, of zonder vertragingen of stakingen. Met de auto is het van deur tot deur nog geen 25 minuten (shiften, dus buiten de spits, geen autostrade), dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ik wil al langer een eigen "fun" auto, dus lijkt ons deze situatie ideaal om dat allemaal te combineren :-).
Mijn oog is gevallen op een BMW E89 Z4 sDrive23i, dat is dus geen nieuwe auto, maar 2dehands, een G29 (huidige Z4) heeft een stoffen kap én is onbetaalbaar, of allez, zoveel $$$ hebben we niet :-p
We zijn er nog niet helemaal uit of we een wagen bij een particulier kopen of bij een handelaar, of dit uitmaakt voor onderstaande vraag weet ik ook niet.

We vragen ons dus af wat voor ons de voordeligste manier is om zo'n auto aan te betalen:
  • Zelf het hele bedrag neertellen
  • Het bedrag apart houden, en hiervan dan een lening bij de bank af te betalen.
Heeft lenen bij een bank voor een auto een voordeel als je al het hele bedrag zelf kan neertellen?
Geniet je bij zo'n lening voor een auto één of ander voordeel?
Je hebt wel een belastingvoordeel bij een woon-krediet, maar gelden dezelfde voorwaarden voor een krediet voor een auto?
Of moet je eigelijk ten alle tijden vermijden van schulden bij een bank te maken?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Janet
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020, 09:25
Bedankt: 2 keer

Lenen doe ik enkel voor noodzakelijke dingen die anders niet mogelijk zouden zijn (een huis)

Zorg dat je na aankoop van een wagen voldoende veiligheidsbuffer hebt, dan heb je geen lening nodig.
Kost enkel extra geld...

Tenzij je zelfstandige bent, dan kan het soms voordeliger zijn om te lenen voor luxegoederen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ah, wij zijn allebei gewoon bedienden in loondienst, geen zelfstandigen met BTW nummer, nu ik erover nadenk is dat misschien wel het belangrijkste.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Ga eens vragen bij bank of doe simulatie en zie wat het extra kost...
Enige voordeel is dat je niet direct hele bedrag af geeft. Als dat je hele buffer zou zijn bv is het pijnlijk als dan direct na aankoop aantal toestellen kapot gaan. Zeker zonder het btw voordeel zie ik anders geen voordeel waarom je toch zou lenen als het niet nodig is? Betalen moet je toch.

Bus is inderdaad enkel ok als je nooit ergens moet overstappen. Vermoedelijk heb je het ook effectief geprobeerd en niet de planner van de lijn (ben op 1h met bus+trein in Brussel, afhankelijk van de goesting van de planner doet die er soms 4h over :lol: )
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat je van de bank aan intresten krijgt op het geld dat je opzij houdt, zal ongeveer peanuts zijn.
Wat je aan de bank moet betalen aan intresten op het geld dat je nu al krijgt, zal heel wat meer zijn.
Een autolening kan je niet inbrengen in uw belastingen, zoals een hypothecaire lening, tenzij je uw kosten bewijst.

Mijn conclusie zou dus zijn: leg het geld meteen op tafel, met het geld opzij te houden doe je uw portefeuille alleen meer pijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als particulier kan je niets aftrekken van je autolening, tenzij... je je beroepskosten bewijst op je belastingaangifte, dan kan je het gedeeltelijk in rekening brengen.
Ik weet niet hoeveel je van auto's kent, maar hou er rekening mee dat er kosten aan de auto komen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Als je voldoende hebt om een gezond reserve aan te houden, en dat ding te betalen: betalen.

Een paar jaar geleden heeft m'n vriendin een nieuwe wagen aangekocht, toen was de reserve niet groot genoeg, en hebben we dit op afbetaling via bank gedaan. De uiteindelijke meerkost was een 100e... Een aantal banken doen rond de periode van het autosalon acties met lage rentes.



Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ahha, daar zit de crux dan, het verschil tussen de opbrengst van een spaarboekje en de intresten van een lening. Het zou over zo'n slordige €25.000 gaan (paar duizend meer of minder), dat is te laag om ook maar iets te betekenen op een spaarboekje. Naast dat bedrag is er nog meer dan voldoende reserve.
Joe de Mannen schreef:[...]Ik weet niet hoeveel je van auto's kent, maar hou er rekening mee dat er kosten aan de auto komen.
De vaste kosten (verzekering, taksen, jaarlijks onderhoud en winter/zomer banden) zit voor de eerste paar jaren mee in het bedrag.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Fiscaal is er niks om rekening mee te houden. Aangezien geld op de bank weinig tot niks opbrengt ben je best dat je het zelf financiert. Houd wel een kleine buffer opzij voor toekomstige onverwachte uitgaven.

Dit ziet er mij een leuke doch krachtige wagen uit. Dus rekening houden met het feit dat verzekering en taks redelijk duur gaan uitvallen. Had jij geen ongeval gehad een paar jaar geleden? Is dit meer dan 5 jaar geleden? Indien niet dan zal dat spelen in je bonus malus.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik had het eerder over onverwachte kosten, je koopt een gebruikte auto, en je vraagt je best af waarom iemand die weg doet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Goztow schreef:[...]Dit ziet er mij een leuke doch krachtige wagen uit. Dus rekening houden met het feit dat verzekering en taks redelijk duur gaan uitvallen. Had jij geen ongeval gehad een paar jaar geleden? Is dit meer dan 5 jaar geleden? Indien niet dan zal dat spelen in je bonus malus.
Het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik een auto op m'n eigen naam had staan, sindsdien alleen maar salariswagens, en dus zo'n "gedeelde bonus-malus" zeker? Die zware perte-totale is van 2014, dus dat is meer dan 5 jaar geleden, en was trouwens ook een salariswagen. Zit wel snor denk ik dan?
Joe de Mannen schreef:[...]en je vraagt je best af waarom iemand die weg doet.
2dehands is altijd een risico, maar vind toch een paar aanbiedingen waar garage nog een jaar garantie geeft - al moet ik hier de fine print zeker nog van lezen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het voordeel van bij een handelaar aan te kopen is dat hij verplicht is een jaar garantie te geven. Het nadeel is dat het iets duurder is. Zelf heb ik ook de tweedehandse auto van mijn vrouw bij een handelaar gekocht. Aangezien ik zelf absoluut niks van auto's ken vond ik dat net iets veiliger.

Wat je verzekering betreft denk ik toch dat je historiek zou kunnen meegaan. Meestal vraagt je verzekeraar een attest dat je de voorbije 5 jaar schadeloos hebt gereden, je kan dt attest op opvragen bij je huidige verzekeraar. In jouw geval bij je leasing maatschappij.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Met de juiste investering is er potentieel dat het financieel beter is om te lenen voor de auto en dat kapitaal te laten werken op de beurs. Potentieel. - Persoonlijk zou het niet doen. 'Gerust zijn' heeft ook zijn waarde.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Wij hebben voor de aanschaf van onze huidige wagen in 2016 10k van de 25k geleend en werd op 4 jaar afbetaald. Ineens betalen was mogelijk maar dan zaten onder onze buffer indien we beide gedurende 1 jaar werkloos zouden vallen.
De termijn van 4 jaar was enkel mogelijk voor een wagen wagen van <2 jaar. Voor oudere wagens >2jaar kreeg men max 48 maanden / 2 jaar om terug te betalen.

Voor die afstand is een elektrische fiets + fietsvergoeding misschien ook een optie.
Of ingeval van bus-trein-bus de bus vervangen door elektrische plooifiets. Voor de trein de halftijdse rittenkaart / abo nemen. In mijn geval kwam de halftijdse kaart voor 65km op 10 EUR / gewerkte dag. Om de kilometerstand op de Z4 te beperken perfect te combineren. Bij nat weer de Z4, bij mooi droog weer de plooifiets en trein. Bij heel mooi weer komt men dan wel voor moeilijke keuzes te staan. :lol:
Laatst gewijzigd door decat op 29 dec 2020, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De meerkost bij zo een autolening is niet zo erg veel, niet vergelijkbaar met de lening voor een woning. Toen wij keken voor een nieuwe ging het over 100 tot 500 Euro op 4 jaar (of 5, weet t niet meer zeker). Als ge een manier hebt om het bedrag op die tijd meer te laten renderen, doen en lenen. Indien niet, afwegen. Sommige banken doen ook verzekering, als je er leent kan je misschien korting op je verzekering krijgen die op termijn meer is dan wat je extra betaald, etc...
De enige reden waarom wij onze wagen afbetalen is omdat het met het autosalon 0,0% intrest was via de garage zelf, dus dan was het gewoon profijtig voor ons. Wat we aan autolening via de bank gingen kwijt zijn hebben we dan in een set winterbanden geïnvesteerd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bij een nieuwe ben je beter dat je wat meer afbiedt p aankoopprijs dan die 0 pct lening.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Alle serieus blijven he
bus trein is duur in openingszin.
Een auto van 25k is goedkoop zeker , zonder al de rest dat er bij komt kijken.
Voor die 25 k kan men vele jaren de bus en trein nemen.
De tijd die men onderweg is dat is een punt.
En dan komt de vraag is het sop de kool waard als madam blijft werken.
Alle voor en contra's eens op een rijtje plaatsen kan geen kwaad.
En voor die 25 k koopt men een nieuwe met 7 j waarborg , weliswaar geen Bmw ( maar is toch voor de woon werk verplaatsing he)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat klinkt als een bankier zonder gevoelens op die manier, sorry, niks persoonlijks hoor.
Maar je voelt toch dat de emotie om een 'fun car' te hebben ook speelt. En hobbies kosten geld.
Ik heb 3 30+ auto's rijdend, dat kost mij geld maar de fun is onbetaalbaar, het plezier van het sleutelen en het plezier van het rijden, om van het sociale aspect nog maar te zwijgen.


Als je bij een handelaar gaat, kijk dan echt goed wat er in die garantie zit. Of de kwaliteit van de auto daar beter is, is twijfelachtig.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

decat schreef:[...] Bij heel mooi weer komt men dan wel voor moeilijke keuzes te staan. :lol:
Gij hebt het begrepen :-)
fendtje schreef:[...] Voor die 25 k kan men vele jaren de bus en trein nemen [...]
En jij - sorry not sorry - totáál niet.

Maar goed, bedankt allemaal voor de input!
Ik begrijp dat lenen bij de bank voor dit specifieke geval - 'mijn' geval dus - geen goede optie is.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Goztow schreef:Bij een nieuwe ben je beter dat je wat meer afbiedt p aankoopprijs dan die 0 pct lening.
Klopt, maar in ons geval is het beide gelukt dus in dat geval waarom niet (kwam nieuw uiteindelijk goedkoper uit dan stockwagen met zelfde opties). En de hele mep leggen konden we toch niet dus het kwam goed uit :-)


Lijkt me een toffe wagen als "fun-wagen", en als het er vanaf kan waarom niet he :P
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Als je inderdaad niets beters weet gedaan met je geld zou je er een auto mee kunnen betalen.
Persoonlijk leen ik altijd voor een auto omdat ik dat een pure kost vind en geen investering.
Er zijn nuttiger zaken die ik kan doen met mijn spaargeld, die meer renderen en waar je veel moeilijker kan voor lenen.
Iedereen moet natuurlijk doen waar hij zich goed bij voelt.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Er zijn genoeg beleggingen die meer opbrengen dan de kost van je lening. Er hangt natuurlijk wel een risico aan vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Het kan misschien voor inspiratie zorgen.
Zelf heb ik 2 van die speelgoedjes.
Met mijn overtollige middelen heb ik een nieuwbouwgarage gekocht om die speelgoedjes in te plaatsen. :-)
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Selder,

Zou persoonlijk als je zou gaan voor lenen het niet doen voor 2de hands wagens tenzij het nog jonge 2de hands zijn. De leningen voor echte 2de hands wagens zijn eigenlijk qua rente niet interessant.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn persoonlijke mening is met eigen geld (tenzij je met dat geld een hoger rendement weet te behalen dan de interest van uw lening).

Heb maar eens pech en rijd uw voertuig in de prak... Je kan nog voor een lening afbetalen voor schroot.
Verzekeringen allemaal goed en wel, maar er zijn zo van die dingen waar ze moeilijk om doen.
Een volledige omnium om je beter in te dekken is misschien ook gezien de leeftijd van de wagen het niet waard maar lijkt me aan te raden de duurtijd van je lening.
Kost je 2x geld, interest en duurdere verzekering.

PS: Een auto is pas een "statussymbool" als je hem van eigen spaargeld kan kopen, je moest eens weten van de wagens die er rondrijden welke schulden er achter verborgen zitten ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Gewoon betalen zonder lening en fun hebben. Voor dat geld kun je ook een nieuwe fun auto kopen zoals een MX 5.

Ik heb er eentje een paar jaar terug gekocht “voor mijn vrouw” en we hebben er meer plezier van dan van m’n salariswagen.

Dit was ook de eerste wagen op mijn naam en heb bonus malus 0 gekregen omdat ik van de leasing een verzekeringsafschrift had gekregen als bewijs voor mijn makelaar.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik ging net zelfde als Johan zeggen, Mazda MX5!
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Enkel en alleen als je binnen x jaar wil investeren in een onroerend goed of een grotere lening wil afsluiten, is het geen slecht idee het geld wat je nu op je boek hebt te laten staan.
Dat bedrag kan je dan als leverage gebruiken voor een betere lening/intrestvoet te krijgen.

Voor de rest zou ik zelden of nooit via handelaar kopen. De kans dat je daar nog meer in het zak gezet wordt is nog groter.
Trouwens ook de “particulieren” die eigenlijk handelaar zijn vermijden.

Hoe weer je dit? Beetje tijd er insteken en het als hobby zien. Daarnaast bij de auto’s die echt een kanshebber lijken te zijn, iemand meenemen met kennis van zaken. Niet enkel van auto’s algemeen, maar van dat type/model.
Loop eens een Bmw garage binnen, meldt aan op bimmerboard.be en stel je vraag daar ook..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Iemand meenemen met kennis van zaken en, niet onbelangrijk, iemand die niet emotioneel betrokken is bij de aankoop, om de voetjes op de grond te houden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dafke schreef:Voor de rest zou ik zelden of nooit via handelaar kopen. De kans dat je daar nog meer in het zak gezet wordt is nog groter.
Trouwens ook de “particulieren” die eigenlijk handelaar zijn vermijden.
Dat zou ik niet durven zeggen, garantie (en BTW) bij een handelaar betaal je er dubbel en dik bij, uiteindelijk moeten zij er aan verdienen dus een liefdadigheidsinstelling is het zeker niet! Service is ook niet altijd wat het moet zijn, al zeker niet als dit niet bij een garage is uit jouw regio waar ze u toch nooit meer terug zien voor onderhoud. Voor die meerprijs kan je volgens mij ook wel al een herstelling van laten betalen.

Check maar eens een populair en vergelijkbaar model wagen op 2dehands vs. garage hoeveel extra voor een "identieke wagen" en je zal verschieten, mooie herstelling hoor mocht het nodig zijn.

Een garage met garantie zal u ook wel aan het lijntje houden voor een grote herstelling tot de garantieperiode voorbij is en je het uit eigen zak kan betalen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Eum, dat is toch exact mijn punt??
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dafke schreef:Eum, dat is toch exact mijn punt??
Sorry, niet goed gelezen :oops:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Kleine tip: invoeren uit Duitsland, komt goedkoper uit: https://www.ebay.de/itm/BMW-Z4-sDrive-3 ... SwUAdfwleR
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Snel ff op Mobile.de gekeken, daar is idd wat geld uit te sparen. Of voor een 35i gaan. :P

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... lse&vc=Car

Ge kunt eventueel een 'importeur' voor inschakelen. Transport met douaneformaliteiten etc kost u dat een 1000 EUR.

https://www.trexcars.be/
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

PeterP schreef: Als je inderdaad niets beters weet gedaan met je geld zou je er een auto mee kunnen betalen.
[...]
Er zijn nuttiger zaken die ik kan doen met mijn spaargeld, die meer renderen en waar je veel moeilijker kan voor lenen.
[...]
Zelf heb ik 2 van die speelgoedjes.
(Emphasis mine)
Ik kan niet volgen :-) In je eerste bericht komt het over als "ja, wat een zotte kost", maar dan in je volgend bericht zeg je dat je er zelf 2 hebt? :-)
honda4life schreef:[...]
PS: Een auto is pas een "statussymbool" als je hem van eigen spaargeld kan kopen, je moest eens weten van de wagens die er rondrijden welke schulden er achter verborgen zitten ;-)
Allez, ik zit goed dan! :-p (nooit begrepen eigelijk, waarom die mening over anderen)
johan.devos schreef:Gewoon betalen zonder lening en fun hebben. Voor dat geld kun je ook een nieuwe fun auto kopen zoals een MX 5.
[...]
Ramaht schreef:Ik ging net zelfde als Johan zeggen, Mazda MX5!
Van zodra het woord "fun car" ergens valt wordt een MX* wel door iemand vermeld :-) Mazda zegt me persoonlijk niet veel, en het model (nieuw of oud) spreekt me ook niet aan. Mijn keuze staat al lang vast op een E89 :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Waarom niet een Porsche (via DE) ipv de bimmer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:
honda4life schreef:[...]
PS: Een auto is pas een "statussymbool" als je hem van eigen spaargeld kan kopen, je moest eens weten van de wagens die er rondrijden welke schulden er achter verborgen zitten ;-)
Allez, ik zit goed dan! :-p (nooit begrepen eigelijk, waarom die mening over anderen)
Hoe bedoel je juist?
Misschien even verduidelijken dat ik persoonlijk vind dat als particulier leningen zo veel mogelijk vermeden dienen te worden.
Schulden opbouwen is NOOIT goed, want dit kost je alleen maar extra interesten (= extra kosten) en wordt vicieuze cirkel.
Voor een woning kan je niet anders maar die blijft min of meer z'n waarde behouden en een mooie auto gaat razendsnel van 4 nullen naar 3 nullen over x-jaar. Een auto is en blijft een weggesmeten kapitaal dat je denk ik beter kan benutten, een leuk extraatje als je de extra centen kan missen, waarom ook niet, ik heb absoluut niks tegen luxe, comfort, design, funfactor, ...
Voor mij is de keuze tussen lenen of kopen een no-brainer en eerder een principekwestie.

Ik ken helaas een paar goede voorbeelden in m'n die elke zoveel jaar een nieuwe luxewagen kopen met alles er op en er aan voor hun "status", maar goed wetende dat ze op het einde van de maand amper rondkomen.
Carpoolen om de brandstofkosten te drukken, moeten sparen voor nieuwe (sport)banden, ... absurd :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dafke schreef:Waarom niet een Porsche (via DE) ipv de bimmer?
Goh ja, ook al wel veel opgezocht, maar de "klik" voor Porsche is er nog niet. Ik vind de E89 één van de mooiste auto's gemaakt, en als het nu dan half binnen handbereik ligt dan wil ik daar wel voor gaan.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Veel plezier met de Z4. De Z4 en Porsche Spyder 718 stonden trouwens ook op m´n shortlist en zijn fun gegarandeerd.

De Z4 en 718 zijn performanter, ruimer en comfortabeler dan de MX5 maar met de MX5 kun je altijd voluit gaan zonder continue te moeten vrezen dat je in de bak vliegt en ´t is een wagen zonder pretenties die je continue een big smile op je face geeft :-)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

selder schreef:
Dafke schreef:Waarom niet een Porsche (via DE) ipv de bimmer?
Goh ja, ook al wel veel opgezocht, maar de "klik" voor Porsche is er nog niet. Ik vind de E89 één van de mooiste auto's gemaakt, en als het nu dan half binnen handbereik ligt dan wil ik daar wel voor gaan.
1 kleine tip: rij er eens mee :)

Maar je koopt de auto echt voor de looks.. Daar is ook echt niets mis mee. Maar voor je beslist, kijk eens 2de hands welke Porsches in je budget vallen, kies er de mooiste uit die je zou willen, en ga eens een testrit doen.

Daarna die je hetzelfde met de Z4, en je gaat merken wat ik bedoel. Waar ik niet mee wil afbreuk doen aan de Z4, maar er ontbreekt iets voor die type wagen.

En ik herhaal nog eens: zoek zoek zoek naar welke auto je ook denkt te kopen naar specifieke mankementen of zwakke punten. Die tijd dat je er nu insteekt kan heel veel geld opleveren. En spreek met mensen die er iets van kennen :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”