Vreemde Trage snelheid deco M5

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb sinds kort een gigabit speedboost van Telenet. Op mijn vraag hebben ze een modem-only gezet. Daarachter staat mijn Tp-link Deco M5 mesh netwerkje.
De snelheid op wifi geraakt echter niet boven de 185Mbps, net zoals vroeger. Als ik een laptop met de kabel verbind aan de Telenet modem krijg ik 850Mbps of zoiets, dus aan Telenet ligt het niet. Als ik de TP-Link app de snelheid laat testen geeft die aan rond de 750Mbps binnen te krijgen.
Je verliest inderdaad wat met wifi, en de Deco M5 is AC1200, dus een gigabit ga ik daar niet uit krijgen, maar 500 Mbps zou ik toch mogen krijgen of wifi (5ghz)?
Het is vooral raar dat het bij de oude snelheid blijft, dus ook geen 201Mbps bvb. Is daar iets aan te doen?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

WiFi op de main deco?
Let wel, als je op een secundaire zit, dat je dan over shared WiFi gaat. Die m5 geen dedicated WiFi backhaul.
Adapter op laptop kan die snelheden aan?
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

500 Mbps zal waarschijnlijk het snelste zijn dat je kan halen, als je praktisch naast een access point staat.

Dit haalde ik met een iPhone XS Max (2x2, dus theoretisch max. tot 866 Mbps), vlak naast het AP:
Afbeelding

Zelf mijn laptop (3x3) haalt niet veel beter, met ook overal AP's die tot 1200 Mbps ondersteunen, in theorie (in praktijk altijd vrijwel gedeeld door 2, naar mijn ervaring).

Zoals al werd aangehaald door Ramaht, test je vanaf het station dat hardwired is? Mesh-producten zijn sowieso al niet de keuze bij uitstek voor snelheid.
En inderdaad, zorg zeker ook dat je toestel met die snelheden overweg kan. Max. 200 Mbps klinkt als hoe ik 5 GHz, pre-AC ervaar.
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”