aansluitbaar edpnet?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik wil de overstap van Telenet naar EDPnet doen. Dit doordat ik onbeperkt internet nodig heb aan een schappelijke prijs.

Nu ben ik eens gaan rondneuzen in ons nieuwe huis en vind ik enkele zaken die te maken hebben met de Proximus aansluiting, als ik niet verkeerd ben.

In de garage is dit bakje/contactpunt te vinden: (maar ik zou hier niet graag aansluiten)
https://ibb.co/kyDZn9x

In de living maar wel op een zeer ambetante plaats is dit te vinden: (dus hier wil ik ook niet aansluiten)
https://ibb.co/6BNFP0H

En op de plaats waar ik de aansluiting wil hebben en waar al het gerief (lees: modem en tv box) van Telenet staat: (en waar ik graag alles centreer van EDPnet)
https://ibb.co/xqDWP4V

Vraag: Kan ik aansluiten op de plaats van die laatste rommelige foto of is er nog wat tekort? De website van EDP zegt mij een ander soort contactdoosje nodig te hebben maar ik denk dat we hier gewoon nog met een oude versie zitten? Klopt dit?

Vraag 2: Stel dat ik niet kan aansluiten op deze plaats, zijn er mogelijkheden om wat te doen met die andere stukken zoals op foto 1 en 2?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Voor het beste signaal plaats je de aansluiting en bijhorende modem best bij de inkomende kabel. Vermoedelijk de locatie in de garage.
Anders ben je afhankelijk van uw binnenbekabeling en bijhorend signaalverlies.

Je WiFi signaal kan je dan eventueel ter plaatse krijgen door Powerline of WiFi repeaters, of indien mogelijk via UTP kabel...

Mvg
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Op je aansluitpunt moet sowieso een NTP2007 komen,
daar zet je de modem bij en van daaruit kan je dan met een UTP kabel gaan naar waar je wil, bijvoorbeeld naar een switch op de plaats van je derde foto.
Heb je ook al eens een snelheidstest gedaan om te kijken welke snelheid je krijgt ?
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

@and: normaal haal ik die 100/40 van het vdsl xl abbo.

En het zal dus niet lukken om de modem aan te sluiten bij foto 3 zonder veranderingen? Het trekken van kabels naar dat punt is onhaalbaar... Ofwel doe ik zoals Jelly zegt met een wifi versterker maar dan denk ik dat ik geen goeie snelheid meer haal in de leefruimt --> foto 3
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Misschien is powerline wifi adapter wel iets voor jou....?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

stybola schreef:@and: normaal haal ik die 100/40 van het vdsl xl abbo.
"Normaal haal ik", als je afgaat op lijntest.be e.d. moet je dit meteen korrel zou nemen. Dit zijn theoretische maximale waarden welke je eigenlijk enkel aantonen in welke zone je zit.
Aangezien je 100/40 zegt zit je in zone 1 of 2. 100Mbit download is dan wel vaak te halen (of toch dicht genoeg). 40Mbit upload al wat minder.

Maargoed, alsnog is het aan te raden van inderdaad de modem aan te sluiten waar hij binnenkomt. Vooral gezien vectoring bij aftakkingen issues geeft. Als de technieker langskomt voor je aan te sluiten zal deze ook "gewoon" het aansluitpunt vervangen door een NTP.
Tenzij je het effectief vraagt en kan gaat hij/zij niet de nodige aanpassingen doen om de F!B op die "centrale plek" van je aan te sluiten.
Dat is "binnenbekabeling" en zou edpnet teveel geld kosten om dit allemaal aan te passen geloof ik. Zelfs bij proximus moet je fors betalen hiervoor.

Als je resoluut geen kabels wil trekken (je zou de kabel mbv een vishaak of andere zaken kunnen trekken doorheen de kabelgleuven) zit er inderdaad niet veel anders op dan powerline of wifi.

Anders ga je geen vectoring krijgen (of veel te lage snelheden) op dat punt.
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Dat die snelheid theoretisch is weet ik. :) Zal sowieso toch ruim voldoende zijn.

ik vrees dat de opties om naar edpnet over te schakelen sterk uitgedund zijn.
Nieuwe kabel trekken of niet overstappen denk ik dan.

Bedankt iedereen voor de hulp.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hier thuis heeft de Proximus-technieker destijds op het IS/RA-punt (jouw eerste foto) een NTP geplaatst. Van daar uit is dan de bestaande telefoonlijn gebruikt om het, nu gesplitste, signaal verder tot de modem en telefoon te krijgen die elders in huis is opgesteld. "Nadeel" was dat de bestaande splitsing van de telefoonlijn in huis moest opgeven. Hetgene jij vraagt moet dus denk ik eigenlijk wel kunnen?
20201123_205037 (Small).jpg
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zolang er geen verdere splitsingen / aftakkingen na zitten en je dus zeg maar 1 rechte lijn hebt zou het in theorie wel kunnen ja.
Is het optimaal? nee. Gaat het? Ja.

Maar dat hangt er allemaal van af hoe die lijn van het aansluitpunt tot dat ene punt gaat inderdaad.
Om enkel daardoor DSL te laten liggen zou ik best jammer vinden maargoed, jouw keuze natuurlijk.
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Net nog een extra hulpbron ingeroepen van een kennis binnen proximus.

Dat bakje in de garage zullen ze dus veranderen in die nieuwe NTP of hoe die code exact was.
Daarna zou die persoon helpen met een nieuwe degelijke kabel te trekken naar binnen tot aan de televisie. (plaats waar ik goede wifiverbindig wil) daar zouden we werken met een powerline.
Zou ik hierop ook een router kunnen aansluiten? Ik veronderstel dat een router hetzelfde doet als een powerline maar krachtiger is?

Ik begin het bos terug door de bomen te zien.

Het trekken van de kabel was voor mij eerst een no go omdat ik dacht dat ik daar nergens nog goed bij kon. Door het virtuele advies van de goede man vond ik heel wat terug in huis. :)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”