Overstap Telenet -> EDPnet, mijn ervaringen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
eyeEmotion
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2019, 21:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

RJ45-splitter is vandaag aangekomen en lijkt goed te werken. Ik merk niet meteen signaalverlies op of zo. Bij mijne digicorder wou deze eerst niet de opnames van de andere digicorders bekijken. Kreeg dan netwerkfout, terwijl we dat met de andere digicorders niet voor hadden. Dus ik weet niet of die even de tijd nodig had om alles af te gaan, want mijn was de eerste die ik testte. Nu werkt ze wel volledig. Zowel opnames bekijken op andere digicorders alsook 2 weken tv-gids.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Leuk dat het werkt, en dat je ons op de hoogte houdt van de oplossing!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Sinds een tijdje en na een onnodige interventie zit ik nog steeds (van begin dit jaar) op een 70/30 profiel, terwijl ik voordien 100/35 had.
Medewerkers van EDPnet hebben al een aantal keer een TBF gestart, maar zonder resultaat.
Paar dagen geleden toch nog maar eens een ticket voor aangemaakt. Na de onnodige interventie hierboven heb ik ook het een en ander veranderd in mijn netwerk. Mijn FritzBox maakt nu een PPPoE sessie (zodat ik kan bellen via EDPnet) en mijn pfSense router maakt daarnaast nu ook (via de FritzBox) een PPPoE sessie voor de rest van het huishouden.
Na het aanmaken van mijn ticket vroeg een EDPnet medewerker mij geen twee sessie meer te gebruiken, omdat "dat niet de bedoeling is en verbindingsproblemen zou kunnen veroorzaken". Geen probleem, ik dacht dat dit mocht en geen problemen zou geven op het vlak van mijn sync, dus nu loopt alles gewoon over de FritzBox en is er maar één PPPoE sessie actief.
Er werd een TBF gestart. Hieronder mijn lijnwaarden.
Waaraan moet ik mij verwachten, wat zouden de logische stappen zijn in de tijd? Binnen een paar dagen/weken andere waarden (zonder de modem te herstarten/de verbinding te verbreken)?
EDPnet1.jpg
EDPnet2.jpg
EDPnet3.jpg
Nog wat recente info over de lijn (die goed leek te zijn):
copper analysis
CABLELENGTH = 62 m
AE_Insulation = 9928 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 5 nF
BE_Capacitance = 5 nF
AB_CAPACITANCE = 563 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_dyn_dyn_v1
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = 06/03/2020 18
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DownstreamAttenuation = 5.5
UpstreamAttenuation = 5.0
DownstreamBitRate = 69987.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 26.9
UpstreamNoiseMargin = 12.5

vectoring information
Firmware version = 1.180.129.93 AB
ROP vectoring level = Active_552_kHz
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
En dezelfde waarden van toen ik 100/35 had (ik zie wel dat de AE_Insulation beetje gezakt is...) :
copper analysis
CABLELENGTH = 62 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 5 nF
BE_Capacitance = 5 nF
AB_CAPACITANCE = 564 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = Tue Nov 05 14
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DownstreamAttenuation = 5.3
UpstreamAttenuation = 4.7
DownstreamBitRate = 100001.0
UpstreamBitRate = 35000.0
DownstreamNoiseMargin = 19.7
UpstreamNoiseMargin = 9.4

vectoring information
Firmware version = 1.180.129.51 A9
ROP vectoring level = Active_552_kHz
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Mij lijkt 100/35 perfect mogelijk te moeten zijn met die waarden.

Zijn die waarden eigenlijk veranderd sinds die interventie? En sinds kort weer ook in de goeie richting? Of zijn de waarden de hele tijd constant gebleven maar lukt het bizar genoeg niet om hoger te synchen dan 70/30?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De “current throughput” van de download is nooit (meer?) 69999 geweest, maar steeds iets daaronder. Heb de indruk dat dat vroeger nog een beetje lager is geweest dan 69993 kbit/s. De technieker die hier geweest was zei dat dat toch niet heel normaal was en er ‘verlies’ op zat.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Na het aanmaken van mijn ticket vroeg een EDPnet medewerker mij geen twee sessie meer te gebruiken, omdat "dat niet de bedoeling is en verbindingsproblemen zou kunnen veroorzaken". Geen probleem, ik dacht dat dit mocht en geen problemen zou geven op het vlak van mijn sync, dus nu loopt alles gewoon over de FritzBox en is er maar één PPPoE sessie actief.
Grappig om te zien dat ze nog altijd deze bullshit verkondigen.

Het is nefast voor de provider gezien je dan 2 IPv4 addresses inneemt, welke in deze tijd niet meer echt goedkoop te noemen zijn, maar ik kreeg ook zoiets te horen terwijl ze je eigenlijk blaasjes aan het wijsmaken zijn. Als dit echt "niet gewenst" zou zijn zou dit niet toegelaten zijn aan hun PPPoE server kant.

Qua sync geeft dit absoluut geen voordeel noch nadeel.

Ook qua IPv6 geeft dit geen probleem als je alles wat deftig opstelt.

Ik had namelijk een soortgelijke setup als jou, Mikrotik RB met een dedicated kabel (eigenlijk het enige apparaat wat aan de F!B hangt) en de F!B zelf welke elk hun eigen PPPoE conn hadden. De F!B deed dit zodat ik van telefonie gebruik kon maken.
Maar gezien hiervan niet echt gebruik gemaakt werd en ik toch alleen maar vrijwel voortdurend spam op dat nummer kreeg gewoon dat uitgezet.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

We zijn een week verder, maar nog steeds 70/30 profiel.
Men heeft zonet nogmaals een TBF gestart.

Ik zag wel dat de receive direction begon in de 68xxx kbit/s regio en nu is opgeklommen naar 699xx kbit/s

Na disconnect daarnet deze waarden:
EDPnet1_2.jpg
EDPnet2_2.jpg
en beetje later
EDPnet2_2_2.jpg
Lijnwaarden uit ticket net voor TBF gestart werd:
copper analysis
CABLELENGTH = 62 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 5 nF
BE_Capacitance = 5 nF
AB_CAPACITANCE = 569 nF
Copper test type = AGW

synchro analysis
LineProfile = vdsl2_dyn_dyn_v1
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = 10/08/2020 16
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = xxx
DownstreamAttenuation = 5.6
UpstreamAttenuation = 5.0
DownstreamBitRate = 69994.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 27.4
UpstreamNoiseMargin = 12.6

vectoring information
Firmware version = 1.180.129.93 AB
ROP vectoring level = Active_552_kHz
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ter info, alles is goedgekomen. Blijkbaar stond DLM nog uit na een interventie ergens begin dit jaar. Aangezet en alles was ok. 100/35 :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

De aanhouder wint.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Boys,

Hier in Leuven zijn ze bezig met fiber aan te leggen ( proximus ) dus het komt eraan voor mij. Ik zou willen overschakelen naar edpnet 500/100, heb nu telenet business.
Hoe pak ik dit best aan, eerst proximus abbo nemen en zorgen dat ik fiber krijg en dan na 6 maanden overschakelen ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je kan gewoon een glasvezelaansluitpunt (zonder abonnement) laten plaatsen door Proximus tijdens de werken in je straat. Dat is volledig gratis.
Daarna wachten tot http://www.lijntest.be aangeeft dat fiber-abonnementen beschikbaar zijn op je adres en meteen EDPnet bestellen.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Beetje off-topic Yaris, ma goe...
Wanneer PX hun fiber aanlegt, leggen ze die normaal tot helemaal binnen bij jou aan. Er komt dan een passief kastje met een UTAC-nummer op. Eens je dat hebt, kan je in principe meteen bij EDPnet bestellen.(het kan al eens duren eer héél nieuwe aansluitingen in het provisioning-systeem zitten)
zie meer hier: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... -naar.html
en hier: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=54384
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

serialchiller schreef:Beetje off-topic Yaris, ma goe...
Wanneer PX hun fiber aanlegt, leggen ze die normaal tot helemaal binnen bij jou aan. Er komt dan een passief kastje met een UTAC-nummer op. Eens je dat hebt, kan je in principe meteen bij EDPnet bestellen.(het kan al eens duren eer héél nieuwe aansluitingen in het provisioning-systeem zitten)
zie meer hier: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... -naar.html
en hier: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=54384
Ma goe :-)
Sorry idd offtopic,
Bedankt voor de info, duidelijk nu. Ik laat zo'n kastje plaatsen en dan naar edpnet.
Nog gebeld en normaal ga ik ten laatste oktober 2022 fiber hebben ....
anyflash85
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2020, 01:32

Nog iemand die zijn ervaringen met overstap van Telenet zou willen delen? Ben een leek in het internetgebeuren, maar alles wijst er op dat EDP mij toch wel een betere ervaring zou kunnen aanbieden. Zeker voor de prijs dan. Natuurlijk vergeet ik de eenmalige kosten hier wel even. Ik schakel de komende maanden een tandje bij op het vlak van Cloudgebruik en momenteel heb ik All-Internet van Telenet voor 54EUR/maand. Dit zou 300/20 moeten zijn. (Is dit Fiber? Geen idee, zo'n leek ben ik dus.) Die snelheid haal ik eerlijk gezegd zelden en daar komt nog eens het ongelimiteerde gelimiteerde verhaaltje van Telenet bij. Het gaat er volgens mij dus alleen maar erger op worden.

Als EDPnet 500/100 aanbied voor 10EUR minder vraag ik mij af waarop ik wacht... Het is beschikbaar bij mij. Iemand die me wat pros en cons wilt geven? Krijg ik er ook bijvoorbeeld een modem met Wifi en dergelijke bij of zijn dat allemaal dingen die ik zelf moet regelen? Krijg ik ook de beloofde 500/100 onmiddellijk of gaan we pas na enkele maanden op volledige snelheid? Op de website reken ze een eenmalige kost van 50EUR aan. Klopt dit of komt er nog iets bij?

Verder waren mijn vroegere ervaringen bij Proximus verre van goed. Maar dat ging dan vooral over digitale televisie en dergelijke. Nu heb ik enkel internet nodig. Als ik het goed begrijp maakt EDP enkel gebruik van de lijn van Proximus dus dit heeft niets te maken met service waarschijnlijk.

Hopelijk is er iemand die me wat wegwijs wilt maken! :beerchug:
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Ik kan geen ervaring delen met weggaan van Telenet, maar dat is niet zo relevant. Zoek in je "mijn telenet" of op een factuur wel je "easy switch" code op.
Je 300/20 bij TN is géén glasvezel, behoudens je in een testgebied zit. TN levert haar diensten voor particulieren in 99% van de gevalen over de TV-distributiekabel. Dat is een gedeeld(andere klanten gebruiken dezelfde kabel) medium, en mogelijk de oorzaak van het niet halen van je snelheden tijdens drukke momenten. Bekijke die kabel als een waterleiding waar iedereen met een t-stuk van aftapt. Als heel je straat zijn kraan tegelijkertijd openzet zakt de druk en het debiet bij iedereen...

Indien fiber bij jou beschikbaar is, en je hebt geen TV op de "traditionele"(decoder) manier nodig, zou ik niet twijfelen.
Als je het proces start zal Proximus, waar EDPnet de "lijn" voor jouw internetverbinding van huurt gedurende jouw contract, komen opleveren. Dit is alles klaarzetten in hun software en kasten en een modem komen plaatsen.(en testen!)
Op het fibernetwerk haal je meteen de geadverteerde snelheid, hier is geen meetsysteem noodzakelijk zoals bij VDSL om te kijken wat de lijn aankan.
Op deze modem mag je een (wifi)router naar keuze aansluiten, die is NIET inbegrepen.
Er is een activatiekost van 50. Altijd.
Er is momenteel mogelijkheid tot het aankopen van een zeer goede router voor een spotprijs bij hen.(tot eind vh jaar)
Je kan voor een zorgeloze installatie kiezen, dan komt een EDPnet-technieker langs voor €62.5.

Je kan dit alles heel makkelijk terugvinden op hun website en ze zijn erg goed bereikbaar via telefoon en chat voor al je vragen...
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”