Wat is de toekomst van computerhardware?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
flarimeki38
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2020, 19:19

Processors zullen sneller zijn, opslag zal groter zijn, enzovoort. Maar daar heb ik het niet over, ik bedoel, wat wordt een sprong in de computer? Zien we een hypothetische toekomst waarin opslag zo snel is geworden dat RAM niet langer als onderdeel bestaat? Hoe werken toekomstige bestandssystemen?
Modbreak:
Dit is een fake account. Houd hier rekening mee in je reactie.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Toekomst is cloud... op termijn gaan we dus misschien naar een domme "terminal" zoals in de mainframe tijd.

Opslag, CPU, RAM, ... zal je dus niet meer lokaal hebben (behalve dat wat nodig is voor je domme terminal).

Het enige probleem vandaag de dag is nog connectiviteit, die moet nog veel beter.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DarkV schreef:Toekomst is cloud... op termijn gaan we dus misschien naar een domme "terminal" zoals in de mainframe tijd.

Opslag, CPU, RAM, ... zal je dus niet meer lokaal hebben (behalve dat wat nodig is voor je domme terminal).
Iets waar ik eigenlijk wel sterk naar uitkijk. We gaan niet meer beperkt worden door onze eigen hardware.

Moet je een bepaalde taak uitvoeren die je computer niet aankan? Vandaag: nieuwe computer kopen. Straks: enkele euro's extra betalen voor de cloud om die taak uit te voeren.

De toegankelijkheid van complexe toepassingen zal verder sterk toenemen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 01 nov 2020, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

DarkV schreef:Toekomst is cloud... op termijn gaan we dus misschien naar een domme "terminal" zoals in de mainframe tijd.

Opslag, CPU, RAM, ... zal je dus niet meer lokaal hebben (behalve dat wat nodig is voor je domme terminal).

Het enige probleem vandaag de dag is nog connectiviteit, die moet nog veel beter.
hmmm.

Leuk verhaal, maar hangt vast aan 1 conditie, en dat is dat het hele cloud verhaal blijft duren en blijft goedgaan.
En dat zal wellicht maar zo zijn tot er eens een groot genoeg "oeps" moment opduikt op dat vlak, en er een terugkanteling richting on prem opduikt, zowel voor particulier als business.

De "oepsen" die er tot nu toe zijn geweest, zijn altijd kleinschalig geweest, mensen beseffen niet dat ze de controle over hun eigen data, informatie kwijtzijn, en dat als het misgaat, ze met lege handen achterblijven.

Vreemd genoeg zijn ook de zgn'de "cloud experts" op dat vlak soms een wereldvreemde bende die volop inzetten op "onze cloud solution is the best want wij gebruiken Amazon/google/Azure/alibaba, en thats the best there is", maar de klanten achteraf met een wrange nasmaak nalaten bij halfbakken migraties en slechte implementaties.

Ben persoonlijk blij dat wij nog steeds on-prem zitten voor business critical stuff en daar voorlopig geen verandering in zal komen, in tegendeel, doordat "de business" naar de cloud ging met hun mail, is de scheiding tussen "office rommel" en business critical stuff van 2 layers separation naar 3 layers separation gegaan, en hier en daar zelfs terug airgapped....
Anderen zie ik daarentegen hun hele business, inc de critical delen in de cloud pompen... Ze doen maar...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

DarkV schreef:Toekomst is cloud... op termijn gaan we dus misschien naar een domme "terminal" zoals in de mainframe tijd.

Opslag, CPU, RAM, ... zal je dus niet meer lokaal hebben (behalve dat wat nodig is voor je domme terminal).
Ik mag hopen van niet
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Anderzijds denk ik dat, met de steeds toenemende, snellere en meer betrouwbare connectiviteit, de terugkeer naar de "mainframe"-setup alleen maar logisch is.

Waarom nog peperdure eigen hardware beheren met softwarelicenties, wanneer de cloud het zoveel goedkoper kan, en de softwarelicentie betaal je "as you go" dus ifv van wat je ook gebruikt. Ik denk dat het de volgende grote sprong is in de geschiedenis na de PC.

Dat de uitdagingen inzake databeheer gaan blijven bestaan, is een feit. Maar het is ook geen obstakel denk ik. Encryptie kan hier een antwoord bieden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Niemand die dit een verdachte OP vindt? Bemerk de spam in de footer. Wordt een nieuwe plaag hier.
Bijna zeker een Copy-paste van ergens al vind ik het origineel niet zo direct terug.
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Jawel, ik vond het ook al een rare post voor een eerste bericht. En dan hebben we het nog niet eens over de zinsopbouw (wat wordt een sprong in de computer, ....whut?...)
Misschien zoals op andere fora de eerste berichten laten goedkeuren voordat ze geplaatst worden?
Laatst gewijzigd door luukske op 01 nov 2020, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Tomby schreef:Niemand die dit een verdachte OP vindt? Bemerk de spam in de footer. Wordt een nieuwe plaag hier.
Bijna zeker een Copy-paste van ergens al vind ik het origineel niet zo direct terug.
Dacht ik idd ook eerst, maar vind geen origineel terug waar dit een copy van kan zijn.

Maar idd, er doet niemand moeite om het registratiesysteem te updaten en de spambots blijven komen.....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Tomby schreef:Niemand die dit een verdachte OP vindt? Bemerk de spam in de footer. Wordt een nieuwe plaag hier.
Bijna zeker een Copy-paste van ergens al vind ik het origineel niet zo direct terug.
Toch ene die wakker is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Overigens doet die eerste link op IOS Chrome een pop-up geven om toestemming te vragen iets in de agenda te zetten, dus totaal niet onschuldig!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CCatalyst schreef: Moet je een bepaalde taak uitvoeren die je computer niet aankan? Vandaag: nieuwe computer kopen. Straks: enkele euro's extra betalen voor de cloud om die taak uit te voeren.
Nvidia heeft dit voor games, zodat je eigen Steam games en dergelijke vanuit de Cloud kon streamen zelfs al kon uw eigen hardware het niet af. Publishers begonnen het te verbieden... Ze vonden het niet kunnen dat mensen hun eigen games konden streamen. Dus ik denk dat het voor sommige zaken zeker zijn nut zal hebben maar dat sommige sectoren eerst nog het licht gaan moeten zien. Dus ik hou het nog wel een tijd op eigen hardware.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Inderdaad Tomby, tegenwoordig moet je de topics die opgestart werden door iemand die nog maar 1 bericht gepost heeft, al op voorhand min of meer als verdacht beschouwen.

Dit hier dus zeker, dat van "help, hoe verander ik mijn dynamisch ip addres" lijkt er me ook zo een, net zoals de "Vraag over proximus".
Plus natuurlijk ook nog deze die reeds als spam herkend werden.

Het is niet altijd gemakkelijk in te schatten, ik kan me dus vergissen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CCatalyst schrijft: ...Encryptie kan hier een antwoord bieden...

Bedrijven als Dassault, Airbus, Boeing, gaan wel verder kijken nog om hun cad-bedenksels af te schermen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Met de cloud ben je gekloot, klopt nog altijd. Cloud is leuk voor bepaalde toepassingen maar zeker niet voor alles.

Je blijft afhankelijk van verbinding, geen of slechte verbinding en je hebt...niets buiten de rekening voor de cloud. :nono:

Het is constant data overpompen wat niet efficiënt is. Je betaalt ook voor die datastromen die het systeem zelf veroorzaakt. :nono:

Je geeft je data en controle aan een ander en die mag ervoor aanrekenen wat hij wil. Overstappen wordt steeds moeilijker omdat je alweer alles moet overpompen. Zij bepalen de regels, jij betaalt de rekening :nono:

Je betaalt niet alleen voor gebruik bij abo, je betaalt ook als je het niet gebruikt of je moet het handig vinden om telkens uw abo te onderbreken, als dat al mogelijk is. :nono:

Opslag is snel, compact en goedkoop geworden, laat ons die mogelijkheden gebruiken ipv uw ziel aan een cloudaanbieder te verkopen. PC staat voor PERSONAL computer en dat is beter dan een domme terminal met een nog dommere gerbuiker.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het nadeel, het risico, van de Cloud is natuurlijk de 'alle eieren in een mand' situatie. Maar op een bepaalde manier is dat al heel lang zo. Wanneer ik op het werk de klanten hun e-mailadres vraag is dat enorm, maar echt enorm vaak @hotmail.com of een andere variant van de Microsoft e-maildiensten. En ook gmail natuurlijk maar hotmail is toch nog nummer 1. Af en toe nog eens een Yahoo. Redelijk wat @telenet.be's. Mensen die een e-mail hebben van persoonlijke website zijn zware uitzonderingen, zelfs van zelfstandigen en nog vrij vaak ook van bedrijven. Bedrijven/zelfstandigen hebben vaker een @skynet.be

Voor e-mail is er een extreme concentratie van slechts een paar spelers terwijl dat van opzet zeer decentraal is. De e-mail zit reeds 'in de cloud' al heel lang. En bijna allemaal in de zelfde wolk. En daar hebben zich voorlopig nog geen echte rampen mee plaatsgevonden.
Laatst gewijzigd door WalterB1 op 01 nov 2020, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

DarkV schreef:Toekomst is cloud... op termijn gaan we dus misschien naar een domme "terminal" zoals in de mainframe tijd.

Opslag, CPU, RAM, ... zal je dus niet meer lokaal hebben (behalve dat wat nodig is voor je domme terminal).

Het enige probleem vandaag de dag is nog connectiviteit, die moet nog veel beter.
En de machines in de cloud bestaan dan niet meer uit opslag, CPU, RAM, ... ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik zou willen zien hoeveel nog bij hotmail blijven als MS ineens de rekening zou sturen. Uiteraard is dat populair want je hebt een online toepassing zonder kosten. Je kan bovendien ook al je mail nog altijd lokaal bewaren als je dat wil. Mail is dus een slecht voorbeeld.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tomby schreef:Niemand die dit een verdachte OP vindt? Bemerk de spam in de footer. Wordt een nieuwe plaag hier.
Footers staan hier al lang af... had het dus niet meteen opgemerkt behalve dat het een rare first post blijft.

Nu op zich is met de discussie op zich niets fout (al kunnen de mods dan misschien het profiel best deleten).
FlashBlue schreef:En dat zal wellicht maar zo zijn tot er eens een groot genoeg "oeps" moment opduikt op dat vlak, en er een terugkanteling richting on prem opduikt, zowel voor particulier als business.
Goh, alles is cyclisch... maar of dit iets is dat je zomaar kan stoppen weet ik niet. We maken de laatste jaren gewoon veel te complexe software als ik dat vergelijk met de grotere systemen van +20 jaar geleden, en in essentie deden die gewoon identiek hetzelfde. Het mag dan wel proprietary software genoemd worden, de levensduur van een modern systeem is veel korter en beperkter.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef: Moet je een bepaalde taak uitvoeren die je computer niet aankan? Vandaag: nieuwe computer kopen. Straks: enkele euro's extra betalen voor de cloud om die taak uit te voeren.
amazon zegt nu al "hetgeen je bij ons van films en series KOOPT, is NIET jouw bezit"
en jij wil je hele pc in de cloud zetten?

dat is iets dat je een wurgsituatie zou kunnen opleveren: we gaan volgende maand 300% duurder zijn. je hebt 1 week om te verhuizen of te betalen...
verhuis jij maar eens al je data dan.
nee dank je, wat van mij is hou ik ook liever bij mij.
MClaeys schreef:Nvidia heeft dit voor games, zodat je eigen Steam games en dergelijke vanuit de Cloud kon streamen zelfs al kon uw eigen hardware het niet af.
Nog voor nvidia dat had, had je onlive... daar kon je voor een paar euro per maand games spelen die via een server gerenderd werden (dus jij moest geen krachtige pc hebben)... werd vermoord door sony.
was nochtans een enorm mooi systeem en werkte verdomd vlot.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef: amazon zegt nu al "hetgeen je bij ons van films en series KOOPT, is NIET jouw bezit"
En dan. Software is ook niet jouw bezit. Ook een film die je op DVD koopt is niet jouw bezit. Ja, de DVD wel, maar de film die daar op staat is niet plots jouw film waarmee je mag doen wat je wil doen, zoals het kopieren en aan anderen geven of verkopen. Samen met de DVD koop je een recht om naar die film te mogen kijken binnen de beperkingen die gegeven worden.

Als de DVD zoek of beschadigd raakt: jammer, ook al heb je een recht om de film te bekijken, je kan het niet meer uitoefenen. Heb je het in de cloud gekocht, dan blijft je gekocht recht bestaan.
Splitter schreef:en jij wil je hele pc in de cloud zetten?
Ja. Het is al zo he, alles staat in iCloud bij mij, wat gewoon AWS is trouwens.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is net het probleem. Je koopt dezelfde gebakken lucht, telkens opnieuw.

Ik heb LightRoom op DVD gekocht en dat draait hier nog altijd. Als ik "upgrade" dan kom ik in een aboformule waarbij ik deze DVD elk jaar opnieuw betaal maar zonder dat ik een DVD ontvang. Dat tegen een prijs die al in die periode een paar keer "verbeterd" werd, lees duurder.

Je kan al uw foto's in de cloud steken maar die is uiteraard beperkt, heb je meer foto's moet je bijbetalen. Eens al je foto's in de cloud staan, wat ettelijke GB's kunnen zijn, hang je helemaal vast want om uw eigen foto's nog te kunnen bewerken moet je blijven betalen. Maak je geen nieuwe foto's meer ook. Laat staan dat je de foto's wil verhuizen, neem maar een paar dagen verlof. Ze passen ook elke keer de database van de catalogus aan zodat al wie overstapt niet meer terug kan, crimineel.

Dan de belofte om updates te doen aan de software, dat gebeurt maar niet meer dan in de vorige periode. Toen kon je echter beslissen of een update voldoende was om deze te kopen, nu heb je ze eigenlijk al lang meermaals betaald en heb je geen keuze meer. Er ontbreekt door de aboformule dus ook een incentive om harder te werken aan de software, de schaapje zitten toch opgesloten in de stal, waarom veel kosten maken, het geld stroomt binnen. Beter nog, laat ons om de zoveel tijd de prijzen optrekken en de voorwaarden verstrengen.

Dit is geen goed systeem op langere termijn maar tegen dat de grote hoop dit begrepen heeft zitten ze zo opgesloten dat hun keuze is betalen of een berg miserie.

Films zijn anders omdat je daar normaal maar 1 keer naar kijkt. Toch dit. Ook hier bestaat de cloud maar ik zal de HD gebruiken zolang dit kan. Dan bepaal ik wat ik opneem en hoe lang dat blijft staan. De vooruitgang is soms achteruit, de decoders bieden nog altijd niet de mogelijkheden die men met een gewone videorecorder had.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef: En dan. Software is ook niet jouw bezit. Ook een film die je op DVD koopt is niet jouw bezit.
je koopt een bepaalde versie van een software/film/.... en met die kopie mag je doen wat je wil, binnen de regels van de wetgeving.
"koop" je een film bij amazon, bijvoorbeeld, kan amazon morgen zeggen "die gooien we uit onze catalogus, en jij hebt pech"...
dat is dus een 3rde partij die beslist wat er met iets dat jij aankoopt zou gebeuren, en niet vergelijkbaar met iets te verliezen.
CCatalyst schreef:
Splitter schreef:en jij wil je hele pc in de cloud zetten?
Ja. Het is al zo he, alles staat in iCloud bij mij, wat gewoon AWS is trouwens.
leuk voor jou, maar daar doe ik niet teveel aan mee...
trouwens, ik veronderstel dat het eerder een deel van je data is en niet je hele pc (os, software, ...) wat hierboven als toekomst werd aangehaald.
ik vind het al 'vettig genoeg' dat er OSen zijn die nu gewoon iets van je pc verwijderen "omdat ze het niet meer ondersteunen".
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Dizzy schreef:Ik zou willen zien hoeveel nog bij hotmail blijven als MS ineens de rekening zou sturen. Uiteraard is dat populair want je hebt een online toepassing zonder kosten. Je kan bovendien ook al je mail nog altijd lokaal bewaren als je dat wil. Mail is dus een slecht voorbeeld.
Hotmail is toch gewoon de gratis versie van Office 365, en die hebben ontzettend veel abonnees hoor.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

WalterB1 schreef: En bijna allemaal in de zelfde wolk. En daar hebben zich voorlopig nog geen echte rampen mee plaatsgevonden.
Nochtans lees je regelmatig eens een topic waarbij gebruikers van de ene moment op de andere geen toegang meer hebben tot hun account (laatst nog een op Tweakers). Een reden krijg je niet en je bent alles kwijt, je OneDrive opslag, je mails, alle games die je kocht voor Xbox, je O365 licentie,... . Doet toch wat fronsen dat dit zomaar mag. Onedrive kan je nog offline backuppen, mails als je echt wil ook (maar doet niemand), je Office365 en je games dan weer niet. En dat kan over erg grote bedragen gaan op termijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef:je koopt een bepaalde versie van een software/film/.... en met die kopie mag je doen wat je wil, binnen de regels van de wetgeving.
"koop" je een film bij amazon, bijvoorbeeld, kan amazon morgen zeggen "die gooien we uit onze catalogus, en jij hebt pech"...
dat is dus een 3rde partij die beslist wat er met iets dat jij aankoopt zou gebeuren, en niet vergelijkbaar met iets te verliezen.
Mja, dat is allemaal nogal theoretisch. Maar op dat vlak vind ik bv de Movies Anywhere oplossing wel een goed idee. Bij welke vendor je de film ook koopt, ze worden in alle catalogi van de deelnemers van Movies Anywhere unlocked.
Splitter schreef: trouwens, ik veronderstel dat het eerder een deel van je data is en niet je hele pc (os, software, ...) wat hierboven als toekomst werd aangehaald.
Uiteraard, connectiviteit is nog niet snel genoeg om hele binaries zomaar van op afstand te laden. Maar dat zal wel veranderen.

Iig ik denk dat het vooral een culturele mindset is, zoals hoe mensen vroeger ook niet van computer moesten weten en alles op papier wouden hebben. M.i. denken jongeren vandaag ook niet meer in termen van data alsof dat iets is dat ze zelf moeten opslaan, ze groeien volledig op in een digitale omgeving waar alles in de cloud staat, ze zijn dat dus ook gewoon en staan daar niet weigerachtig tegenover. Het gaat wel eens fout, maar het gaat te weinig fout daarvoor.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Niets tegen de cloud, maar
- een bestand open op een SSD van 3Gbit/s of een cloud drive waar ik met 85/35 naartoe kan ...
- software in de cloud met een pay-per-use is natuurlijk wishful thinking, het is nu al pay-per-month en dan wordt een éénmalige Office licentie van €120 vervangen door een cloudlicentie van €70 per jaar. Microsoft vind het allemaal prima natuurlijk :)

@OP
opmerkelijke 1ste post, maar daarom is de reeds gevoerde discussie niet minder interessant om te volgen
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:Niets tegen de cloud, maar
- een bestand open op een SSD van 3Gbit/s of een cloud drive waar ik met 85/35 naartoe kan ...
- software in de cloud met een pay-per-use is natuurlijk wishful thinking, het is nu al pay-per-month en dan wordt een éénmalige Office licentie van €120 vervangen door een cloudlicentie van €70 per jaar. Microsoft vind het allemaal prima natuurlijk :)

@OP
opmerkelijke 1ste post, maar daarom is de reeds gevoerde discussie niet minder interessant om te volgen
Wel appelen met appelen vergelijken he.

Met die €70/jaar bedoel je waarschijnlijk Microsoft 365 Personal van €69? Dit is voor de duidelijkheid toegang tot 1 jaar Microsoft Office 365 Professional. Equivalente Microsoft Office 2019 Professional kopen bij Microsoft kost u €579. Misschien dat dat veel goedkoper kan via grijze import, maar we proberen appelen met appelen te vergelijken natuurlijk. Bij die €69 zit trouwens ook nog 1TB aan Onedrive opslag.

Maar uiteraard is het veel interessanter om voor €99/jaar Microsoft 365 Family te nemen. Dan heb je 5 licenties + 5x 1TB aan Onedrive. Dat is minder dan €20/jaar per persoon. Dat is belachelijk weinig voor zo'n omvangrijke suite en die opslagruimte.

Als dat nog teveel is, is het wellicht beter om 1 van de gratis office suites te gebruiken of gewoon notepad of zo.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Niets tegen de cloud, maar
- een bestand open op een SSD van 3Gbit/s of een cloud drive waar ik met 85/35 naartoe kan ...
Blijkbaar begrijp je het nog niet... want het openen van dat bestand gebeurd in de cloud en hoeft dus niet over je lijn naar je PC te gaan (want uiteindelijk is dat nog een domme terminal, je Windows staat namelijk ook in de cloud, virtual desktop dus). Je hebt maw geen supersnel internet meer nodig, gewoon enkele Mbits voor je scherm over te sturen is genoeg.

Je bestand openen zal dus in de cloud infrastructuur gebeuren aan snelheden die nog veel groter zijn dan je enkele SSD.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dit topic werd gestart door een verdacht account: een IP uit Phoenix, Arizona en een nogal willekeurig Gmail-mailadres.
We hebben de laatste dagen meer last van legitiem uitziende mail waarbij een oud bericht werd overgenomen en blijkbaar is dit de volgende stap? Echt gegenereerde unieke berichten?
Anyways, toch nog interessante discussie hieruit, dus ik laat 'm staan, maar ik heb OP wel geblokkeerd :twisted:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

meon schreef:is dit de volgende stap? Echt gegenereerde unieke berichten?
Anyways, toch nog interessante discussie hieruit, dus ik laat 'm staan
dus... spambots zorgen nu voor nuttige topics?
that's one for the books...

misschien was het een AI met een identiteitscrisis :)
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

DiffieHM schreef:
heist_175 schreef:Maar uiteraard is het veel interessanter om voor €99/jaar Microsoft 365 Family te nemen. Dan heb je 5 licenties + 5x 1TB aan Onedrive. Dat is minder dan €20/jaar per persoon. Dat is belachelijk weinig voor zo'n omvangrijke suite en die opslagruimte.
Met "Home" (ik vermoed dat dat de nieuwe "Family" is) heb je maar liefst 6 licenties. En je kan dat een stuk goedkoper vinden, zie pricewatch van tweakers.net Of als je werkgever MS 365 gebruikt, dan kan je daarvan gewoon een extra installatie gebruiken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DiffieHM schreef:
heist_175 schreef:Niets tegen de cloud, maar
- software in de cloud met een pay-per-use is natuurlijk wishful thinking, het is nu al pay-per-month en dan wordt een éénmalige Office licentie van €120 vervangen door een cloudlicentie van €70 per jaar. Microsoft vind het allemaal prima natuurlijk :)
Wel appelen met appelen vergelijken he.

Met die €70/jaar bedoel je waarschijnlijk Microsoft 365 Personal van €69? Dit is voor de duidelijkheid toegang tot 1 jaar Microsoft Office 365 Professional. Equivalente Microsoft Office 2019 Professional kopen bij Microsoft kost u €579. Misschien dat dat veel goedkoper kan via grijze import, maar we proberen appelen met appelen te vergelijken natuurlijk. Bij die €69 zit trouwens ook nog 1TB aan Onedrive opslag.
Student: €112
Home: €199
Ik gebruik mijn pc's langer dan 3 jaar, dus ik zou een veelvoud van de huidige prijzen betalen.
Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Niets tegen de cloud, maar
- een bestand open op een SSD van 3Gbit/s of een cloud drive waar ik met 85/35 naartoe kan ...
Blijkbaar begrijp je het nog niet... want het openen van dat bestand gebeurd in de cloud en hoeft dus niet over je lijn naar je PC te gaan (want uiteindelijk is dat nog een domme terminal, je Windows staat namelijk ook in de cloud, virtual desktop dus). Je hebt maw geen supersnel internet meer nodig, gewoon enkele Mbits voor je scherm over te sturen is genoeg.
Je bestand openen zal dus in de cloud infrastructuur gebeuren aan snelheden die nog veel groter zijn dan je enkele SSD.
Wat dicht deze use case benaderd, is O365/Sharepoint365 en dat is toch echt huilen met de pet op:
- manke opening van complexere documenten (Word, Excel)
- trage opening (ja, toch wel :))

Anderzijds had vrijwel niemand 10 jaar geleden kunnen indenken dat iedereen een uiterst krachtige, compacte computer in zijn broekzak zou bezitten.
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

heist_175 schreef:
DiffieHM schreef:
heist_175 schreef:Niets tegen de cloud, maar
- software in de cloud met een pay-per-use is natuurlijk wishful thinking, het is nu al pay-per-month en dan wordt een éénmalige Office licentie van €120 vervangen door een cloudlicentie van €70 per jaar. Microsoft vind het allemaal prima natuurlijk :)
Wel appelen met appelen vergelijken he.

Met die €70/jaar bedoel je waarschijnlijk Microsoft 365 Personal van €69? Dit is voor de duidelijkheid toegang tot 1 jaar Microsoft Office 365 Professional. Equivalente Microsoft Office 2019 Professional kopen bij Microsoft kost u €579. Misschien dat dat veel goedkoper kan via grijze import, maar we proberen appelen met appelen te vergelijken natuurlijk. Bij die €69 zit trouwens ook nog 1TB aan Onedrive opslag.
Student: €112
Home: €199
Nogmaals, je bent appelen met peren aan het vergelijken. De inhoud van Office Student/Home (Word/Excel/Powerpoint) is niet hetzelfde als van Microsoft 365 Personal (Word/Excel/Powerpoint/Outlook/Access/Publisher/1TB Onedrive). Verder knip je trouwens handig mijn berekening weg voor de 5 licenties van Microsoft 365 Family. Wellicht past dat niet in je straatje om je gelijk te bewijzen? :roll:
Ik gebruik mijn pc's langer dan 3 jaar, dus ik zou een veelvoud van de huidige prijzen betalen.
Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
Dan vergelijk je met grijze import. Dan kan je beter een pirated versie aan 0€ gebruiken, dat heeft juridisch gezien dezelfde waarde.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

DiffieHM schreef:...

Maar uiteraard is het veel interessanter om voor €99/jaar Microsoft 365 Family te nemen. Dan heb je 5 licenties + 5x 1TB aan Onedrive. Dat is minder dan €20/jaar per persoon. Dat is belachelijk weinig voor zo'n omvangrijke suite en die opslagruimte.

...
Dit is wat ik momenteel gebruik owv de studenten in huis. Als die het pand verlaten, heb ik slechts nood aan 1 installatie max, zal dan via het account van werkabbo gaan :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DiffieHM schreef: Nogmaals, je bent appelen met peren aan het vergelijken. De inhoud van Office Student/Home (Word/Excel/Powerpoint) is niet hetzelfde als van Microsoft 365 Personal (Word/Excel/Powerpoint/Outlook/Access/Publisher/1TB Onedrive). Verder knip je trouwens handig mijn berekening weg voor de 5 licenties van Microsoft 365 Family. Wellicht past dat niet in je straatje om je gelijk te bewijzen? :roll:
€99 (5 licenties) is nog steeds duurder dan €69 voor 1 licentie, ik zoek het goedkoopste aanbod :).
Als je begint licenties uit te delen aan kennissen, begint er - voor je het weet - iemand te roepen over grijze import.

Bijkomend, als je fruit wil vergelijken, neem dan wel de correcte informatie:
Office Home & Business - €199 (https://tweakers.net/pricewatch/1247761 ... ss-nl.html)
Word, Excel, Powerpoint, Outlook (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... verviewtab)

Office Home & Student - €112 (https://tweakers.net/pricewatch/1247765 ... nt-nl.html)
Word, Excel, Powerpoint en dus geen Outlook (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... verviewtab)

Office 365 - €69/jaar
Word, Excel, Powerpoint, OneNote, Outlook, Access, Publisher (https://www.microsoft.com/nl-be/microso ... ucts?rtc=1)
OneNote is sowieso al gratis
En Access & Publisher: je gaat moeten zoeken om thuisgebruikers te vinden die dàt gebruiken :).

Om toch tot dezelfde conclusie te komen: natúúrlijk vinden softwarebakkers die "shift to cloud" een goeie zaak, het brent hen ongelooflijk veel meer op.
Ik gebruik mijn pc's langer dan 3 jaar, dus ik zou een veelvoud van de huidige prijzen betalen.
Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
Dan vergelijk je met grijze import. Dan kan je beter een pirated versie aan 0€ gebruiken, dat heeft juridisch gezien dezelfde waarde.
Als we officiële programma's van Microsoft als "grijze import" gaan bestempelen, hebben we nog een lange weg te gaan :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
Het HUP programma bestaat ondertussen niet meer... trouwens normaal kan je zelfs gratis gebruik maken van je werk Office365 licentie (is namelijk gratis te installeren op 5 toestellen, ook thuis dus).
heist_175 schreef:ik zoek het goedkoopste aanbod :).
Dan blijf je gewoon verder werken met de Wordperfect van 40 jaar geleden :roll:

Het voordeel van de subscriptions is dat je steeds de nieuwste versie hebt (en ja niet iedereen heeft dat nodig maar dat is nu éénmaal het model).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Los van het feit dat ik nog Home-Use-Program licenties heb aan €15/25 per stuk.
Het HUP programma bestaat ondertussen niet meer... trouwens normaal kan je zelfs gratis gebruik maken van je werk Office365 licentie (is namelijk gratis te installeren op 5 toestellen, ook thuis dus).
Mmm...? Daar heb ik nog niets van gelezen (Tweakers ofzo) of van gehoord (bij ons op het werk)?
Interpreteer ik het correct dat elke gebruiker/werknemer ook thuis gratis O365 kan gebruiken (privé)?
heist_175 schreef:ik zoek het goedkoopste aanbod :).
Dan blijf je gewoon verder werken met de Wordperfect van 40 jaar geleden :roll:

Laten we HUP Office 2019 of een éénmalige Office 2019 (€120/200) vergelijken met WordPerfect van 30-40 jaar geleden :banana: .
Het voordeel van de subscriptions is dat je steeds de nieuwste versie hebt (en ja niet iedereen heeft dat nodig maar dat is nu éénmaal het model).
Consumenten zitten daar niet meteen op te wachten, maar bedrijven zien wel de €€€€€ binnenstromen.
Ook bedrijven klagen over dat soort licentiemodellen, die ook door Adobe etc geïmplementeerd worden.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

User Gluurbuur heeft de OP geïdentificeerd als een vertaling via DeepL van:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

heist_175 schreef: Interpreteer ik het correct dat elke gebruiker/werknemer ook thuis gratis O365 kan gebruiken (privé)?
Ik wist dat ook niet tot er een collega/baas naar verwees. IT heeft niks gezegd. En inderdaad werkt perfect.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”