IPv6 op TP-Link Archer C5

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
cdr
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:29

Ik heb geen probleem met IPv6 op mijn routers TP-Link TL-WDR3600 (met DD-WRT) en Asus RT-AC87U (originele firmware).
Maar het lukt me niet op mijn TP-Link Archer C5 (originele firmware). Adressen en DNS zijn m.i. ok maar er is geen IPv6-connectiviteit naar buiten. Iets met de routering?
Hieronder de instellingen: wisselen tussen Non-temporary en IPv6 PD maakt geen verschil en IPv6 Adress Prefix blijft altijd op /0 staan. Iemand een tip?
Naamloos.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Welke modem heb je?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dovo
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 11 keer

Normaal gezien krijg je een /60 op een HGW en een /56 op een EMTA modem. Daar kan je router vervolgens /64 subnets uit uitdelen. Omdat er meerdere /64's in een /56 passen heb je vaak ook subnet/prefix ID, basically de hoeveelste /64 uit je gedelegeerde prefix, misschien is dat de 0, het kan ook zijn dat dit het WAN ipv6 is dat je krijgt. Geen ervaring met TP-Link.
Ik zie dat je bij lan wel een correcte prefix hebt, nl een /64. Nu is er wel een bug op home gateways waarbij de prefix pas werkt nadat je een ipv6 renew doet. Als je modem intern een aftandse versie van dhcp6c, zoals de edgerouter, draait dan kan deze geen dhcpv6 renew doen doen en gaat ipv6 nooit werken.

Op mijn Mikrotik gebruikte ik volgende scriptje om dit te laten werken.

Code: Selecteer alles

/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=yes interface=ether1 pool-name=pool-tn prefix-hint=::/60 request=address,prefix script=":delay 10\
    \n:local interfaceName [/interface get \$interface name];\
    \n:local localAddr \$\"local-address\";\
    \n:local remoteAddr \$\"remote-address\";\
    \n:log info \"ipv6 buggy fix: \$interfaceName local address: \$localAddr remote address: \$remoteAddr\";\
    \n/ipv6 dhcp-client release [find interface=\$interfaceName];" use-peer-dns=no
cdr
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:29

Sorry: vergeten te vermelden: EMTA modem only
ti-mo
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2020, 21:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dovo schreef:Nu is er wel een bug op home gateways waarbij de prefix pas werkt nadat je een ipv6 renew doet.
(srry, lichtjes off-topic, maar kan nog niet DM'en) Ongelofelijk!! Hoe ben je hierachter gekomen!? Heb daarover hier een thread gestart: https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... td-p/66620 (damn, is ondertussen al meer dan een jaar (!) geleden) en deze bug zit er gewoonweg nog in.. Heb hier ondertussen al 7-8 dagen (als het niet meer is) full-time achter liggen zoeken. En nu gewoon een force-renew signal gestuurd naar dhcpcd en hop, het werkt perfect. Absoluut geen outdated hw/sw hier, is een Debian Buster-bakje.

Iemand enig idee of iemand bij TN hiervan op de hoogte is? Ben 'Business'-klant, maar support hierrond is hopeloos incapabel. Ben via 'igvfer' op Netweters in contact geraakt met een tech bij TN die wat clue had, maar die had hierop ook niet direct een antwoord.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”