Wireless bridge (PtP) tussen overburen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik kom goed overeen met mijn overbuur en nu thuiswerken voor beiden wat meer voorkomt + het feit dat we beiden de laatste tijd af en toe eens zonder internet zaten (werken in de buurt) dachten we een redundante link op te zetten naar elkaar (hij Telenet, ik EDPnet).
In eerste instantie had ik nog een Miktrotik hAP mini liggen en hij heeft een hAP lite gekocht (omdat voor een L2 bridge op 802.11RO beide RouterOS moeten draaien).
Hij draait zijn hAP als AP op het verdiep aan de straatkant en ik een client naast de voordeur in de elektriciteitskast (vlak bij de omvormer van de zonnepanelen...), pakweg zo'n 30m met twee buitenmuren.
Een schets:
homelink.jpg
De signaal waarden op mijn client (na wat richten op 2.4GHz): 69 TX /62 RX dBm
Er rijdt ook een lijnbus door de straat, maar ik denk niet dat die en grote invloed heeft (mogelijk zitten we er net boven).
Een speedtest geeft 5-10Mbps.

Gezien we bij thuiswerken soms wat meer nodig hebben zou ik dit willen optrekken, maar ik zou de overbuur verdere 'kosten' willen besparen en zelf kijken wat ik kan doen.
Ik dacht aan een Mikrotik SXT 2 (directioneel) of een GrooveA met meegeleverde Omnidir antenne. Deze zouden nog in mijn elektriciteitskast kunnen passen. Maar, ik kan eventueel ook de garage gebruiken (ook line of sight van 55m) en daar een buitenbevestiging doen (maar dan kan/moet ik een paal monteren, aarding voorzien, boren, ... heel wat meer werk, liever niet dus).
Een snelle test met de hAP mini in de garage (achter glas) gaf niet direct een beter resultaat dan aan de voordeur.

Iemand met ervaring? Kan ik deze link(snelheid) verbeteren door aan mijn kant ander materiaal te voorzien? Wat kan ik verwachten? Wat raden jullie aan?

Bonus van een paal aan de garage is dat ik misschien onze kerktoren (900m) kan zien waar er wirelessbelgium beschikbaar is... maar dat is voor een andere keer :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Om mijn eigen post te beantwoorden. Ik heb een SXT 2 gekocht en die verbetert het signaal voldoende (wel even country en antenna-gain instellen zodat het allemaal legaal blijft). Dus nu draait de buur nog steeds zijn hAP Lite en ik een SXT 2 als client. In mijn elektriciteitskast is het signaal (begrijpelijk) zeer wisselvallig, maar nu staat hij zo dat ik daar 25/10Mbps down/up haal (speedtest over de overbuur zijn Telenet verbinding). Aan de garage haal ik buiten zonder problemen 40/10, dus denk dat ik hem maar aan de buitenmuur van de garage ga hangen met een QMP mount (is iets minder opvallend dan een satellietschotel beugel).

Best praktisch trouwens zo’n failover, heeft ons ondertussen al geholpen :) Voor het nageslacht even melden dat de config van de overbuur zijn Unifi Gateway niet zo vlot liep. Natuurlijk de config is eenvoudig, maar enkele ‘Ubiquiti’ problemen speelden ons parten. Oplossing was op de Wan2 geen static ip en gateway in te stellen in de ip range van de wireless bridge, maar de hAP Lite (in ons geval) DHCP-server te maken op de bridge met een nieuwe ip range en NAT masquerade op de out interface bridge te steken. Daarna ging het zoals het moest (Wan2 krijgt dan ip en alle info van hAP)...
Aan de pfSense kant ging het redelijk vlot, al moest ik de ip range gebruikt in de wireless bridge wel aan de DNS resolver zijn ACL toevoegen (gebeurde niet automatisch zoals bij de andere interfaces) om DNS requests van de overbuur naar pfSense mogelijk te maken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dus jullie hebben alle 2 dan ook een unifi gateway voor nodig met 2 Wan ingangen? Interessante oplossing wel.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik wou net antwoorden dat ik voor een soortgelijke situatie de mikrotik wireless wire gebruik. deze vereist wel een vrij zicht, maar fungeert ook achter een raam én word niet gestoord bij regen of sneeuw (eigen ervaring). Snelheid is dan bijna 1GBit full duplex :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

liegebeestig schreef:Dus jullie hebben alle 2 dan ook een unifi gateway voor nodig met 2 Wan ingangen? Interessante oplossing wel.
Dat kan, maar in ons geval had enkel de overbuur een unifi gateway en ik een pfSense router.

@Sasuke
De Wireless Wire kit (RBwAPG-60adkit) is inderdaad interessant. Aangezien we de prijs wat wouden drukken, gigabit (of gelijkaardig) snelheden niet echt nodig zijn en ik geen idee had wat de combinatie 60GHz en muren zou doen (niet veel goed lijkt me) werd die optie niet verder overwogen. Omdat we gaandeweg wat zijn gaan opbouwen zijn we ook bij de 2.4GHz banden gebleven (omdat we wisten dat dit relatief goed ging, zijn 5GHz SSID via Unifi kan ik bijvoorbeeld niet zo goed ontvangen op dezelfde apparaat locaties).
Azertie
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2020, 15:21

Is zo iets ook in te zetten door leken?

Mijn ouders wonen hier aan de achterkant op een andere straat, maar ze hebben enkel traag internet.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Azertie schreef:Is zo iets ook in te zetten door leken?

Mijn ouders wonen hier aan de achterkant op een andere straat, maar ze hebben enkel traag internet.
De wireless wire is inpluggen en richten ... meer niet. Zolang je 2 ramen hebt die op elkaar 'zien' kan je dat over honderden meters gebruiken zelfs. Het is ook waterdicht, dus vastmaken aan een paal of op het dak kan ook.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier toch al enkele MikroTik oplossingen geïnstalleerd, de meest coole opstelling is op 2 x 20m hoogte op een verlichtingspaal aan een snelheid van +/- 200 Mbit over +/- 1km. Een andere installatie op +/- 10m hoogte en 400m lengte is ook fijn en stabiel.
Wel altijd in line of sight zonder obstakels. Een andere opstelling is er eentje van 120m met enkele bomen ertussen, zeer stabiel...

De wireless wire nog niet uitgeprobeerd maar voornamelijk de OmniTIK 5 PoE ac omdat je die ook veel makkelijker kan richten en deftiger kan vastzetten met de bijhorende accessoires.

Heb hier nu een klant die zeer afgelegen woont, en ik wou hem voorstellen om een PtP link op te zetten naar z'n buur, waar er wel coax ligt, om daar een apart abonnement te laten activeren, en via PtP te werken om tot bij hem thuis te geraken.
Proximus wil of kan hun kabel niet herstellen...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als je de kosten wilt drukken zou ik zeggen : neem ns contact op met wireless belgie. Deze hebben tientallen richtantennes op 5GHz (oud, maar wel werkende en zeker voldoende voor jullie) welke ze voor een prijsje wel willen weg doen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”