Homehub beginner

Plaats reactie
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

BEGINNER ALERT

In ons nieuwbouw hebben we momenteel volgende zaken voorzien:

- Inbouw screens met IO motor
- Zonnetent met IO motor
- Zonnesensor IO (Sunis Wirefree voor zonnetent)
- Windsensor IO (Eolis voor zonnetent)

Hier krijgen we nog een "gratis" connexoon IO hub bij.

Ik heb online wat bijgelezen en heb al wat basisinfo over RTS/IO - Homehubs zoals Homey en Z-wave.
Ik geraak hier mijn weg in kwijt - en had graag jullie advies gekregen.

- Als ik het goed heb zou ik beter een Tahoma hub aanschaffen ipv de connexoon aangezien deze werkt met IO & RTS (dan sluit ik toekomstige toestellen minder uit op basis van hun motor ?)
- Of toch gewoon een IO connexoon en de meerprijs investeren in een andere hub zoals Homey?
- "Homey" ben ik online vaak tegengekomen, maar als ik het goed heb werkt deze niet met IO zonder Connexoon of Tahoma ?
- Kan je met een Tahoma non-somfy toestellen toevoegen die met IO of RTS werken? (zoals bv de nieuwe elektrisch rolgordijnen of slimme lampen van IKEA ?) of stap je dan beter over op een andere hub?
- Andere hints/artikels die ik best in achting neem?

Alvast bedankt!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Lazio schreef:- Als ik het goed heb zou ik beter een Tahoma hub aanschaffen ipv de connexoon aangezien deze werkt met IO & RTS (dan sluit ik toekomstige toestellen minder uit op basis van hun motor ?)
RTS wordt niet meer actief verkocht... in principe koop je dus enkel nog maar IO toestellen in de toekomst.
Lazio schreef:Kan je met een Tahoma non-somfy toestellen toevoegen die met IO of RTS werken? (zoals bv de nieuwe elektrisch rolgordijnen of slimme lampen van IKEA ?)
RTS (en misschien zelfs IO ook) zijn typische Somfy protocollen, geen idee of andere merken ook die standaard gebruiken (geloof van niet).
Lazio schreef:of stap je dan beter over op een andere hub?
Je zal een Connexoon of Tahoma volgens mij altijd nodig hebben... maar geen idee hoe die verder te integreren zijn met domotica systemen (op zich zijn het reeds domotica hubs).
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de verduidelijking. Dan denk ik dat ik best ga voor io connexoon en dan in de toekomst uitbreiden met een homey of ander alternatief.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Tahoma is eigenlijk reeds een domotica hub... dus die Homey heb je in principe niet nodig. Alles hangt af van wat je wil aan flexibiliteit... maar een Tahoma kan samenwerken (via Z-Wave en Zigbee) met partner producten van onder andere: Velux, Honeywell Evohome, Philips Hue, Sonos en Hitachi.

Een Connexoon kan dit niet... die heeft louter ondersteuning voor IO.

Ik heb hier trouwens een Connexoon en Tahoma staan om mee te spelen maar heb nog geen tijd gehad.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

DarkV schreef:Tahoma is eigenlijk reeds een domotica hub... dus die Homey heb je in principe niet nodig. Alles hangt af van wat je wil aan flexibiliteit... maar een Tahoma kan samenwerken (via Z-Wave en Zigbee) met partner producten van onder andere: Velux, Honeywell Evohome, Philips Hue, Sonos en Hitachi.

Een Connexoon kan dit niet... die heeft louter ondersteuning voor IO.

Ik heb hier trouwens een Connexoon en Tahoma staan om mee te spelen maar heb nog geen tijd gehad.
Bedankt voor de aanvulling DarkV.
De Tahoma lijkt me met die informatie dan een halve oplossing, aangezien het enkel partner toestellen ondersteunt.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”