Telenet 'modem-only' DHCP issue

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Sinds half uur internet down (regio Antwerpen Zuid)
Heb modem-only aansluiting in combinatie met edgerouter 4.
De WAN poort van de router krijgt plots enkel 192.168.100.10/24 adres ipv publiek IPv4 & IPv6.
Lease renew, interface down/up, modem en router herstart allemaal zonder resultaat.
Interface staat wel degelijk op DHCP, en de range is me compleet onbekend.
Iemand hetzelfde of bekend met het probleem? :think:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Modem kan zich niet meer registreren op het netwerk zie maar naar de lampjes ook, telenet bellen ? Lokale of straat panne.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

192.168.100.0/24 is de native range van veel modem only modellen.
Probeer ns in te loggen op 192.168.100.1?
Als je daar een interface ziet, ben je in de modem, en wil dat zeggen dat ie geen link met telenet heeft (als je de modem boot zonder coax in kan je daar op vele modellen in neuzen).

Dat klinkt me idd als een panne.
Wat zeggen de modem lampjes?
Area57
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Als 1 van je buren ook een modem-only modem heeft en hun router met 1 van de lan poorten aansluit op de modem i.p.v. van de wan poort van de router, dan kan je een ip adres van hun lan dhcp range krijgen.
Probeer eens het gateway ip-adres in te geven in een browser.
Misschien heb ben ze het default password van hun router web-interface vergeten uit te zetten en kan je hun dhcp uitzetten :-D .
dovo
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 11 keer

De 192.168.100.0/24 range krijg je van de modem only als deze geen verbinding met het internet kan maken. De lease time zou normaal gezien wel heel kort moeten zijn. Sommige routers stoppen met proberen een dhcpv4 lease te krijgen na een tijd, en dit is een tijdelijke dummy om ervoor te zorgen dat de router niet stopt met zoeken naar een lease. Wanneer de modem zich terug op het netwerk kan registreren krijg je bij de volgende dhcpv4 renew request dan gewoon je publiek IPv4 in plaats van de dummy.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Merci voor de feedback. Lijkt inderdaad een IP dat de modem uitdeelt indien de verbinding wegvalt.
IP 192.168.100.1 reageerde op ping, maar geen webportal of dergelijke te zien. Heb wel maar enkele poorten geprobeerd, geen scan.
Verbinding werd automatisch hersteld in de loop van de nacht. Wel een nieuw IP gekregen in een totaal verschillende range.
tj2940
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 mei 2012, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Area57 schreef:Als 1 van je buren ook een modem-only modem heeft en hun router met 1 van de lan poorten aansluit op de modem i.p.v. van de wan poort van de router, dan kan je een ip adres van hun lan dhcp range krijgen.
Probeer eens het gateway ip-adres in te geven in een browser.
Misschien heb ben ze het default password van hun router web-interface vergeten uit te zetten en kan je hun dhcp uitzetten :-D .
Dit kan onmogelijk. De Telenet modem "van de buren" gaat nooit DHCP requests uitsturen via de coax aansluiting. Mocht dit toch zo zijn dan zou heel Vlaanderen last hebben van rogue dhcp servers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tj2940 schreef:Mocht dit toch zo zijn dan zou heel Vlaanderen last hebben van rogue dhcp servers.
Idd, de continue ARP-flood is al meer dan voldoende :-)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

CCatalyst schreef:Idd, de continue ARP-flood is al meer dan voldoende :-)
Dat was mij ook al opgevallen.
Kan je dit eigenlijk vermijden door gerichte regels in te stellen op de firewall of zet je dan je achterliggende netwerk ook zonder dynamic IP? Ik zou dat het liefst er uitfilteren zodat dit verkeer niet onnodig op mijn 'internet'-VLAN gezet wordt.
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dit wordt eruit gefilterd bij de eerste router die ze tegenkomen.

Als je echter een VLAN hebt dat het Telenet-WAN nog wat verder doortrekt voorbij je router (voor digicorder oid) dan kan je mij inziens die wel filteren met een L2 firewall, mits je dan de MAC-adressen van de toestellen die rechtstreeks op het Telenet-WAN komen whitelist. Behoudens het voortdurende geknipper van netwerkactiviteit op de poort kan het in principe geen kwaad, tenzij je een toestel hebt dat niet goed tegen die vele ARP's kan.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dat ze bij de eerste router gedropt worden was al duidelijk. Ik heb echter inderdaad een VLAN wat die Telenet-WAN doortrekt zodat ik ook op andere plaatsen nog een device kan plaatsen die een publiek WAN-IP toegewezen moet krijgen.
Computer(k)nul
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik trek moment mijn WAN vlan door direct via een switch, maar gezien de hoeveelheid traffic, overweeg ik om dat via de router en een transparant bridge ofzo te laten gebeuren.
Iemand ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”