bestellen op aliexpress en douanekosten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Hallo,

Ik zou graag dit willen bestellen op aliexpress. Liever ergens anders omdat ik douanekosten wil vermijden maar ik vind het hier simpelweg niet.
https://www.aliexpress.com/item/1000008574913.html

Standaard staat hier free shipping via DHL e-commerce aangevinkt maar is dit de beste verzendmethode om douanekosten te vermijden? Ik zie daar een lijst van 5 gratis verzendmethodes en 4 betalende, gaande van 11,86-75,70€?
Of zijn kosten onvermijdbaar en wat kost me dit dan?

Levertijd is van geen belang, ik kan hier gerust 2 maanden op wachten. In het verleden bestelde ik altijd onder de 22€ om kosten te vermijden maar dit kost dus 43,21€.

Bedankt!
Clemens2
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 01 sep 2019, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

Totaal: €24.03

Totale waarde pakket: €43
Totaal te betalen BTW(21): €9.03
Douaneformaliteiten : €15
→ Alle kosten opgeteld betaalde je €67.03

Kun je hier makkelijk berekenen: https://thomas.vanhoutte.be/tools/customs/nl/

Op je andere antwoorden heb ik geen antwoord bestel zelf ook altijd onder 22€
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb onlangs 24 euro aan administratieve kosten moeten betalen (+ een beetje btw) aan bpost voor de douane formaliteiten voor een zending uit China. Was wel niet van Alliexpress. Recent een pakje van Alliexpress ontvangen van een 50 euro zonder kosten. Verzender loog wel schromelijk over de waarde zoals aangegeven op het label maar dat doen die schijnbaar allemaal.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Verzender loog wel schromelijk over de waarde zoals aangegeven op het label maar dat doen die schijnbaar allemaal.
Omwille van dit stelselmatig misbruik door China is het volgend jaar gedaan met de vrijstelling onder 22 EUR. Vanaf dan altijd te betalen, ook uit andere landen.

Bedankt, China :-(
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@CCatalyst Oei! - Misschien gaat die overnemer van Blokker toch nog een goed gedacht hebben gehad.

Als er geen vrijstelling meer is tot 22 euro heeft het geen zin meer om brol te kopen op Alliexpress. - Iets van 1,04 euro met gratis verzending + 24 administratiekosten + btw = ge moogt het houden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

darkzero schreef:Hallo,

Ik zou graag dit willen bestellen op aliexpress. Liever ergens anders omdat ik douanekosten wil vermijden maar ik vind het hier simpelweg niet.
https://www.aliexpress.com/item/1000008574913.html

Standaard staat hier free shipping via DHL e-commerce aangevinkt maar is dit de beste verzendmethode om douanekosten te vermijden? Ik zie daar een lijst van 5 gratis verzendmethodes en 4 betalende, gaande van 11,86-75,70€?
Of zijn kosten onvermijdbaar en wat kost me dit dan?

Levertijd is van geen belang, ik kan hier gerust 2 maanden op wachten. In het verleden bestelde ik altijd onder de 22€ om kosten te vermijden maar dit kost dus 43,21€.

Bedankt!
De meeste kans op geen kosten heb je met de standaard shipping of singapore post. Met DHL heb je vermoedelijk altijd douanekosten.
Vraag anders dat ze 22dollar op het pakje zetten, als je controle hebt en ze het betaalbewijs vragen ga je wel alsnog moeten betalen.

Wat de nieuwe regeling in 2021 betreft, no worries, verzending gebeurt gewoon via Europese warehouses. (zoals nu al steeds meer en meer gebeurd)
Laatst gewijzigd door Gray op 19 feb 2020, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

CCatalyst schreef:
WalterB1 schreef:Verzender loog wel schromelijk over de waarde zoals aangegeven op het label maar dat doen die schijnbaar allemaal.
Omwille van dit stelselmatig misbruik door China is het volgend jaar gedaan met de vrijstelling onder 22 EUR. Vanaf dan altijd te betalen, ook uit andere landen.

Bedankt, China :-(
bron ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Joe de Mannen schreef: bron ?
Titel IV van de richtlijn 2009/132/EG, "invoer met een te verwaarlozen waarde", vrijstelling onder 22 EUR: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e631-5-1

Op 1 januari 2021 wordt Titel IV geschrapt: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 1e1688-7-1
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dan wordt het tijd dat de overheid de adminkosten bij lage waarden aan banden legt, door een max percentage van de pakjesprijs op te leggen als limiet.
Want dit wordt toch wel absurd.

En nee, die EU warehouses gaan je niet helpen, als dat om bonded warehouses gaat; die goederen zijn nl nog niet ingeklaard door de douane.

Eigenlijk is het absurd; in de US ligt die vrijstelling stukken hoger dan die absurde 22 euro.
Versta me niet verkeerd, om ons systeem in stand te houden moet BTW betaald worden; daar gaat het mij niet echt over, eerder de belachelijk hoge adminkosten en invoerrechten (boven 150 euro).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Door misbruik van China of door protectionisme van België?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien moeten we toch af van het idee dat het normaal is dat je iets voor 5 euro kan kopen in China en de halve wereld kan laten rondreizen voor bijna geen geld. Dat is dan onafhankelijk va' btw problematiek.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Maar dat je dat minimaal tientallen euro's per zending moet gaan betalen, valt toch ook op geen enkele manier te verantwoorden.
Zelfs een brief van hier naar China sturen kost minder... (1,83 € indien genormaliseerd en minder dan vijftig gram).
Ik zie het niet onmiddellijk gebeuren dat men op het versturen van een brief ook "administratiekosten" gaat aanrekenen. 8)

Vele van die "pakjes" zijn feitelijk maar brieven (qua gewicht en grootte).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Enige dat ik nog van Azie binnenkrijg is hier zelfs goedkoper (+ veiliger en performanter) maar is dan jaren wachten en veel papierwerk :lol:
(vorige bestelling was dan ook al uit 2018, een jaar geprobeerd om de officiele weg te volgen maar voorlopig nog geen vooruitgang)

Enige dat je dan moet doen is gewoon terug zoals pre-ali meer gelijk bestellen, niet meer voor transport maar om administratiekost te verminderen. Bij Ali verkopers gaat dat wat moeilijker.
Al Ali tegen gekomen dat hier schaamteloos voor 50€ verkocht wordt (met sticker op de venster "steun lokale handel") dus zelfs met die admin kost ben je goedkoper :lol: (om maar te zwijgen over comiccon zaterdag :-D )
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Och verschrikkelijk ... Ik heb uiteindelijk voor een case van €28 vanuit de US maar liefst €80 betaald, maar liefst DERTIG procent van de totaalprijs van €80 is voor de staat hun zakken. Daar staat niets tegenover, ik krijg daar niets voor terug, dat is de staat die €24 gewoon aanrekend, omdat ik iets van de US laat overkomen. Met de 21% extra bovenop de prijs heb ik eigelijk geen problemen, those are the rules, voor iedere particulier. Maar dat de staat dan procentueel héél veel geld komt nemen dat is er toch totaal over.
Screenshot 2020-02-20 at 07.57.21.png
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tien schreef:Door misbruik van China of door protectionisme van België?
Misbruik van China. Belgie heeft daar overigens niets over te zeggen, de EU beslist hierover. Als ik mij goed herinner is het vooral uit Scandinavische hoek dat de druk kwam om dit te schrappen. Of Belgie voorstander was weet ik niet, want onze douane heeft de de mankracht niet om al die extra zendingen te gaan verwerken.
ITnetadmin schreef:Dan wordt het tijd dat de overheid de adminkosten bij lage waarden aan banden legt, door een max percentage van de pakjesprijs op te leggen als limiet.
DDP laten verzenden. De aangifte kost dan uiteraard ook iets maar niet zoveel. Hier kunnen ze zich die dure prijzen permitteren voor DDU omdat ze "hostage" hebben over uw zending, niet betalen = niet krijgen.
Goztow schreef:Misschien moeten we toch af van het idee dat het normaal is dat je iets voor 5 euro kan kopen in China en de halve wereld kan laten rondreizen voor bijna geen geld.
"We?" Enkel China doet dat. Dit doordat de CCP die zendingen grotendeels subsidieert, en omdat ze het statuut van ontwikkelingsland binnen de UPU hebben waardoor ze enorm veel minder moeten vergoeden aan bpost dan pakweg de USPS.
selder schreef:Daar staat niets tegenover, ik krijg daar niets voor terug, dat is de staat die €24 gewoon aanrekend, omdat ik iets van de US laat overkomen.
Je bedoelt bpost. Wat daar tegenover staat is dat ze de administratie van de aangifte voor jou doen en het voorschot aan de douane betalen. Enfin, eigenlijk is die 24 EUR enkel voor dat laatste, want de aangifte doen maakt in principe al deel uit van het posttarief. Uiteraard is het veel te veel geld, maar ze kunnen zich dat permitteren omdat ze uw pakje als hostage hebben en jij geen keuze hebt (tenzij je insider bent in het douanewereldje).

Die prijs is overigens pijlsnel de hoogte ingegaan. Ik heb nog geweten dat het 10 EUR was. De laatste keer dat ik van bpost hun inklaring gebruik gemaakt heb was het al 15 EUR. Sindsdien mijd ik hen voor dit soort zaken, enkel DDP laat ik nog via bpost komen. Daarop kunnen ze geen toeslag aanrekenen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 20 feb 2020, 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Plat protectionisme van Europa.
Het moet allemaal globaler maar bestel je iets buiten Europa komen er zware belastingen bij.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Wat is DDP en hoe kunnen we er gebruik van maken? Je maakt je enorm interessant met al die afkortingen ofwel ben je een insider. Dan ben ik benieuwd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Goztow schreef:Misschien moeten we toch af van het idee dat het normaal is dat je iets voor 5 euro kan kopen in China en de halve wereld kan laten rondreizen voor bijna geen geld. Dat is dan onafhankelijk va' btw problematiek.
En wat is het verschil tussen een schip vol brol dat Action/Blokker/Aldi/... aankoopt in China voor €0,05 per stuk en het in de winkels zet voor €5 per stuk en individuele burgers die het bij AliX kopen voor €1 (incl shipping). De boot zal toch varen, is het niet voor Action dan wel voor de individuele burgers.
De maatregel heeft dus niets met protectionisme te maken, maar alles met gelobby vanuit de bedrijven.

Mediamarkt vind het prima dat ze een HDMI kabel (AliX: €1) voor €35 kunnen verpatsen en hebben liever niet dat de burger zelf kan oordelen hoe schandalig absurd hun prijszetting is door gewoon bij AliX te kijken. Mediamarkt, Action, ... vinden dit een prima maatregel!

In het Engels hebben ze er een mooi woord voor: "red tape". Er zijn weinig zekerheden, maar het is wel een zekerheid dat "red tape" leidt (en lijdt) tot een lagere groei en meer "rent seeking".
De bedrijfslobby dankt de EU!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

liegebeestig schreef:Wat is DDP en hoe kunnen we er gebruik van maken? Je maakt je enorm interessant met al die afkortingen ofwel ben je een insider. Dan ben ik benieuwd.
DDP = een Incoterm, "Delivered Duty Paid". Houdt in dat de verzender (of een derde partij) de invoerkosten betaalt. Bij aankomst in het land van bestemming worden die dan ook geacht volledig betaald te zijn waardoor bpost (of andere vervoerder) geen voorschot moet betalen, geen 24 EUR kan aanrekenen, en je pakje gewoon bezorgt alsof het uit de EU kwam zonder geld te vragen.

Dat is hoe Amazon USA bv kan sturen naar Belgie met een importtarief dat gewoon de BTW (+evt invoerrechten) is en een fee van een dollar. Jij betaalt de invoerkosten aan Amazon, Amazon betaalt die aan de vervoerder, en de vervoerder betaalt die uiteindelijk aan de douane. De vervoerder kan geen 24 EUR aanrekenen aan Amazon of ze zijn Amazon kwijt als klant.

DDU = Delivered Duty Unpaid en dat betekent kassa voor bpost, tenzij de waarde van de goederen minder dan 22 EUR is. Zij schieten dan de invoerkosten voor aan de douane, een prestatie waarvoor ze je 24 EUR aanrekenen. Dit komt uiteraard bovenop de terugbetaling van de voorschot van invoerkosten aan bpost die je moet doen. Is de intrinsieke waarde minder dan 22 EUR dan vraagt de douane tot 1 januari 2021 geen geld en moet bpost dus ook geen voorschot betalen.

Of het DDP of DDU is kunnen ze zien aan de (elektronische) vrachtbrief, de commercial invoice, of een ander douanedocument. Als het zo ene van Amazon USA verzonden via Landmark is dan zie je onderaan op het verzendlabel "DDP" staan met nog wat extra informatie voor de douane, oa een referentie naar de betaling.

Er zijn nog veel meer Incocodes waarmee allerhande subtiliteiten voor de douane en levering geregeld kunnen worden maar da's eerder iets voor bedrijven die veel importeren/exporteren. Bij consumenten is het hoofdzakelijk DDP/DDU.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 20 feb 2020, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

als we vanaf 2021 eens massaal pakjes van een paar cent gaan bestellen, en deze zendingen niet gaan op halen. (100 per maand per persoon ofzo)
en deze op het postkantoor laten liggen, dan gaan deze terug naar afzender op koste van de doane, en zien ze ook niets van inkomsten.
ik denk dat we dan rap van het douane probleem afzijn.
Greetz cyberbug

Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cyberbug schreef:dan gaan deze terug naar afzender op koste van de doane
Je bedoelt op kosten van bpost. En wat gaat bpost dan doen? Hun tarieven verder verhogen om die kosten te compenseren.

De douane betaalt niets hoor, zij rekenen alleen maar aan :).

bpost mag hun voorschot van de douane trouwens terugvorderen als ze kunnen aantonen dat het teruggestuurd is.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Dank je wel voor de verduidelijking. Ik wist niet dat DDP ook bij Amazon US werkt. Daar moet ik misschien eens meer gaan bestellen dan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ja, uiteraard enkel mits verzonden door Amazon, maar het mag wel verkocht door een derde verkoper zijn. De verzendwijzes met DDP gaan onder de noemer "AmazonGlobal".
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

@ CCatalyst
Mochten de transacties op Ali ook DDP afgehandeld worden in 2021, dan zal de prijsstijging nog mee vallen?
Of zie ik dat verkeerd?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Gray schreef:Plat protectionisme van Europa.
Het moet allemaal globaler maar bestel je iets buiten Europa komen er zware belastingen bij.
Het moet globaler voor bedrijven maar consumenten moeten vooral lokaal blijven of de lokale doorverkopers krijgen problemen. (is niet dat ze een probleem hebben met China maar wel met Ali. Ali was ook geen probleem zolang ze zich braaf bij bedrijven hielden)
heist_175 schreef:Mediamarkt, Action, ... vinden dit een prima maatregel!
Erger nog, de mediamartken (vooral eigenlijk fnac) zijn de eersten om uit te leggen dat die prijs zo hoog is omdat zij geen "chinese brol" verkopen terwijl je er niet moet gaan voor Deutsche grundlichkeit (made in china of een of ander land dat volgens China ook bij hun hoort)

Curieus wat er gaat gebeuren eens Ali echt voet aan de grond heeft in België. Verwacht dat ze wel onder de 2021 aanpassingen uit raken en 'schade' vooral voor andere internationale zendingen (die zijn bij mij wel over het algemen > 20€ dus persoonlijk weinig last van). Twijfel dus dat ze er veel aan gaan verdienen of veel gaat veranderen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus het uitrollen van de rode lopen voor Alibaba/Alix naar Luik was enkel voor de show?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190305_04231509

Of was het enkel de bedoeling om het gerief nog sneller bij Action/Aldi/Lidl/Blokker/Mediamarkt te krijgen?
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Bedankt voor alle uitleg!


Als ik het goed heb dan gaat mij dit max 24€ extra kosten.

Vandaag merk ik ook dat 2 van de 5 gratis verzendopties niet meer beschikbaar zijn, waaronder singapore post.

Bestel ik dan best via de gratis optie EMS epacket of de betalende AliExpress Standard Shipping van 11,86€?

Vervallen de eventuele extra kosten bij die betalende optie of is dit toch nog mogelijk en kies ik best voor de gratis optie?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ordon schreef:@ CCatalyst
Mochten de transacties op Ali ook DDP afgehandeld worden in 2021, dan zal de prijsstijging nog mee vallen?
Of zie ik dat verkeerd?
Ali zal dan altijd de 21% (of andere naargelang) BTW moeten betalen + invoerrechten indien meer dan 150 EUR. Als "ontwikkelingsland" krijgen ze een ferme korting op hetgeen ze aan bpost moeten betalen om het transport en de bezorging hier te doen, maar op de BTW en invoerrechten krijgen ze geen korting en moeten ze betalen zoals een ander. Op kleine bedragen zal dat idd niet veel zijn maar toch extra kosten en administratie die ze nu niet moeten maken. Tenzij de CCP ook bereid zal zijn om dat allemaal te gaan subsidieren zal Ali dat doorrekenen aan de klant.

Een ander probleem zit hem in het stelselmatig onderwaarderen van de waarde van de goederen in de aangiftes. Als ze die praktijk zouden voortzetten onder DDP, dan schuiven ze de verantwoordelijkheid van het frauderen nog meer af op de firma die hun inklaringen en de betalingen aan de doaune doet. De douane kan dan bv zeggen aan die firma dat ze moeten stoppen met die ondergewaarde aangiftes, op sanctie van het intrekken van hun douaneprivileges. Als Ali hun praktijk niet wilt aanpassen gaat die firma niets anders kunnen doen dan Ali dumpen als klant. Uiteindelijk gaan ze zo geen bereidwilligheid meer vinden in de logistieke wereld.

Soit, als ze willen voortdoen zoals ze nu bezig zijn kunnen ze dat, maar het zal hen wel meer geld kosten, dus het zal afhangen van hoeveel (en hoelang) de CCP daarin tegemoet wil komen.
darkzeo schreef:Als ik het goed heb dan gaat mij dit max 24€ extra kosten.
+ de BTW over de waarde van de goederen. Indien > 150 EUR waarde ook nog invoerrechten voor sommige goederen.
darkzeo schreef:Vervallen de eventuele extra kosten bij die betalende optie of is dit toch nog mogelijk en kies ik best voor de gratis optie?
Wat AliExpress Standard Shipping is en of dit de douanekosten dekt weet ik niet, dit ga je aan Ali moeten vragen. ePacket is berucht, dat is de verzending die door de CCP gesubsidieerd wordt. bpost ontvangt daar een zeer magere compensatie voor omdat China een "ontwikkelingsland" is binnen de UPU. ePacket is DDU, maar gezien er ook stelselmatig ondergewaardeerd wordt betaalt men in de praktijk meestal niets. ePacket is de voornaamste reden dat de vrijstelling voor lage waarde volgend jaar verdwijnt.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

darkzero schreef:Bedankt voor alle uitleg!


Als ik het goed heb dan gaat mij dit max 24€ extra kosten.

Vandaag merk ik ook dat 2 van de 5 gratis verzendopties niet meer beschikbaar zijn, waaronder singapore post.

Bestel ik dan best via de gratis optie EMS epacket of de betalende AliExpress Standard Shipping van 11,86€?

Vervallen de eventuele extra kosten bij die betalende optie of is dit toch nog mogelijk en kies ik best voor de gratis optie?
Bespreek eerst eens met de verkoper of hij de waarde op de verpakking niet op 22 dollar kan houden. (maar dan heb je alsnog pech en douanekosten bij douanecontrole)
Indien niet kunnen er bij gelijk welke verzendmethode sowiezo douanekosten worden aangerekend, bij de grote vervoerders (dhl,UPS, enz...) is dit 100% zeker. Bij de kleine goedkopere is dit minder het geval. Alleen moet je voor die goedkopere verzendmethodes in uw geval wel bijbetalen :?

En nee, de bijkomende kosten zijn duurder, ik moest voor een waarde van 23 euro, 36euro betalen. (wel geleverd via Bpost die zijn inklaringskosten recentelijk heeft verhoogd)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard Binnenland - FACTCHECK - GRETE REMEN (N-VA), IN DS WEEKBLAD (2 FEBRUARI 2019) - ‘Bpost moet pakjes uit China gratis afleveren’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190203_04150185
Sinds 2010 zijn die tarieven wel onderhevig aan aanpassingen in functie van de ontwikkelingsgraad van landen. ‘En sinds 2018 is er een belangrijke stijging specifiek voor pakjes’, zegt Van Speybroeck. ‘Ze zullen elk jaar aangepast worden en dus vermoedelijk nog blijven stijgen.’

Maar de tarieven van de UPU zijn niet de enige richtlijnen. Mogelijk zijn er ook commerciële multilaterale of bilaterale akkoorden, al dan niet gebaseerd op de regels van de UPU.

Ook is het mogelijk dat buitenlandse e-commercebedrijven rechtstreekse commerciële contracten bij Bpost afsluiten. Daarbij volgen ze, in het geval van China, niet de klassieke weg via China Post, maar werken ze rechtstreeks via Bpost en zijn partners. ‘Dan gelden de afspraken onder de partijen.’ Bpost wil bevestigen noch ontkennen of Alibaba zo’n commerciële overeenkomst heeft afgesloten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is niet gratis, China moet wel degelijk iets van vergoeding betalen aan bpost onder UPU regels, maar het is belachelijk weinig. "Gratis" komt misschien van het feit dat dit om de zoveel tijd verrekend wordt met hetgeen bpost aan China Post moet betalen voor zendingen van ons naar ginder, wat in de praktijk wellicht neerkomt op het feit dat de eindfactuur altijd in het voordeel van China Post zal zijn en "ePacket" niets meer dan een schamele korting op die factuur vormt.

Wat klopt is dat bpost deze pakjes "moet" afleveren, of toch minstens een poging daartoe moet doen. Ze mogen ze niet weigeren.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Dan ga ik mijn vraag anders stellen met een poll. welke verzendmethode zouden jullie in mijn geval gebruiken?

1. Free Shipping met DHL e-commerce
2. Free Shipping met SF eParcel
3. Free Shipping met EMS ePacket
4. €11,86 met AliExpress Standard Shipping
5. €54,09 met EMS
6. €75,70 e-EMS

levertijd maakt me dus niet uit, graag de goedkoopste oplossing op het einde van de rit (43,21€ voor het object + eventuele verzendkosten + eventuele extra kosten)

Stemmen maar! :wink:
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

Knipsel.JPG
Jawadde dadde, als dat hier € 24 gaat worden per bestelling vanaf 2021, dan zijn ze in Brazilië er toch nog beter vanaf.
En ik die dacht dat dit daar al aan het haar getrokken was...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

goede ervaringen met dhl voor internationaal... of het uiteindelijk de goedkoopste oplossing is weet ik echter niet en betwijfel het zelfs (gebruik ze ook vooral voor duurdere zendingen). Komen wel extra douanekosten bij maar duidelijker en sneller dan bpost (volg best trackingcode).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

DHL E-Commerce is niet DHL Express. Het is veel trager. En DHL Parcel is nog iets anders.

Sowieso zullen die aangiftes doen als het meer dan 22 EUR aangegeven is, maar de andere wellicht ook.

Ik *denk* wel dat de fee voor het voorschot bij DHL E-commerce minder dan de 24 EUR van bpost zal zijn maar ik ben het niet zeker.

Bij DHL Express is het "maar" 14.50 EUR tenzij de invoerkost > 580 EUR bedraagt https://www.dhl.be/content/dam/download ... _be_nl.pdf

Van DHL E-commerce vind ik het tarief niet meteen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Inhoudelijk interessant filmpje over die posttarieven, vormelijk een beetje irritant


Persoonlijk is dat helemaal niet leuk die afschaffing van die vrijstelling. Al is het wel een feit dat het globaal gezien zoals het nu is een een absurde situatie is. Het is waarschijnlijk goedkoper een enkele batterij te kopen op Aliexpress en individueel te laten opsturen dan die te kopen in een lokale winkel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

WalterB1 schreef:Al is het wel een feit dat het globaal gezien zoals het nu is een een absurde situatie is. Het is waarschijnlijk goedkoper een enkele batterij te kopen op Aliexpress en individueel te laten opsturen dan die te kopen in een lokale winkel.
Alleen maar omdat je in de "lokale winkel" afgeript wordt :).
Het kabeljte in de "lokale" Mediamarkt kost MM echt maar een paar centiem bij AliX, de rest blijft plakken aan hun marketing etc.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Laatste maanden slechts heel sporadisch iets besteld bij Ali. Tegenwoordig komt er veel van Amazon.de. Binnen de 3 dagen in huis, zelfde prullen, betere garantie afhandeling, zelfs na 1,5 jaar een batterij stuk en garantie gekregen.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Slafes schreef:Laatste maanden slechts heel sporadisch iets besteld bij Ali. Tegenwoordig komt er veel van Amazon.de. Binnen de 3 dagen in huis, zelfde prullen, betere garantie afhandeling, zelfs na 1,5 jaar een batterij stuk en garantie gekregen.
Je moet tegenwoordig eigenlijk altijd ook amazon.de of amazon.fr aftoetsen. De meeste Ali-spullen vindt je daar ook, ietske duurder, maar voor de kwaliteitsdingen (en ja die beginnen er volop te zijn) is amazon beter. Recent anc headphones gekocht, 5 euro duurder. Bij amazon.fr en prime lidmaatschap is het vandaag besteld = morgen geleverd.

Je kan bij Aliexpress tegenwoordig ook bestellen in spanje of tjechië. Die spullen zijn dan ook in maximum 1 week bij je.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

ik hoop dat ik, als topic starter, ook wat antwoord ga krijgen op mijn vragen. ik begrijp dat het hier ook een interessante discussie is voor jullie maar ik zou graag nog altijd wat raad krijgen om de juiste transportwijze te kiezen...

darkzero schreef:Dan ga ik mijn vraag anders stellen met een poll. welke verzendmethode zouden jullie in mijn geval gebruiken?

1. Free Shipping met DHL e-commerce
2. Free Shipping met SF eParcel
3. Free Shipping met EMS ePacket
4. €11,86 met AliExpress Standard Shipping
5. €54,09 met EMS
6. €75,70 e-EMS

levertijd maakt me dus niet uit, graag de goedkoopste oplossing op het einde van de rit (43,21€ voor het object + eventuele verzendkosten + eventuele extra kosten)

Stemmen maar! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”