iemand evaring met dommotica

Plaats reactie
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi
Kun je mij eens kort en duidelijk uit leggen hoe je de bekabeling doet bij domotica
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hallo,

Het beste is om de kabel van A naar B te leggen. Van B naar A raden wij nooit aan wegens teveel problemen achteraf.

Hopelijk kan je nu wél verder, success!

Met vriendelijke groeten,
Domotica klantenservice.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Onlangs gestruikeld over de kabels van draadloze dom(m)otica! ook best mee opletten! Veiligheid eerst!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Om je toch wat in de richting te zetten...

Je hebt BUS protocol domotica waar KNX de grootste standaard is. Hier maakt m'n officieel gebruik van EIB kabel in bus.

Je hebt ook dat alles naar een centraal punt gaat (ster dus). Dit is het meest flexibel en kan je centraal nog als bus aan elkaar koppelen. In ster kan je ook EIB gebruiken maar deze heeft maar 2 paren. Dus als je met goedkope drukknoppen wilt werken zonder bus kan je maar beperkt werken.

Je kan natuurlijk overschakelen naar SVV kabel waar je de hoeveelheid paren wat kan kiezen of zelfs de betere (dikkere) UTP kabel. Dan heb je direct 4 paren.

De elektriciteitskabels zelf voor verlichting 1,5mm2 of stopcontacten 2,5mm2 leg je dan naar de centrale kast.
Kan je alles termineren op contacten en in de kast alles aan elkaar koppelen.

Meestal koop je dan nog een centrale server waar je alles op kan instellen zoals Loxone ofzo.

Bij KNX bus moet dat in principe niet.

Je kan ook een combo doen.
Ik heb alles in ster aan Loxone maar heb ook een paar KNX schakelaars. Uitgangen stuur ik met DMX relais
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

@Misterjo
De uit leg is voor een leek totaal onduidelijk sorry
Ben totale leek in Dommotica
Maar heb op dobit tv eens gehoord dat ze maar 1 lange kabel tokken door gans het huis voor de bediening.
Op de plaats waar ze een schakelaar wilde klikte ze die op de kabel. en iedere schakelaar heeft een uniek nr.
En via het programma kun je dan zeggen wat die schakelaar moet doen.

Bij een klassiek systeem loopt er altijd een stroomdraad van de kast naar de schakelaar en van de schakelaar naar de lamp.

Maar hoe is dat bij domotica.

Bij mij op het werk in het nieuwe gebouw. Werken ze volgens de elektricien van de onderhoud met plc sturing.
In de werk plaats werken hebben ze de lichten op gedeeld in 3 groepen.
Er staan meerder schakelaars verspreid over de werkplaats. Durk je 1 x 1ste groep nog eens 2de groep 3x 3de groep.
Ik weet dat plc meerdere uitgangen heeft. Dus bv op uitgang 1 sluit je de eerste groep aan. enz..
Maar hoe verbinden ze dan de lampen onderling

-Voor de stopcontacten moet je toch op de klassieke manier werken niet?

Of waar vind ik duidelijk informatie over domotica
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

1)Wat jij van dobbit beschrijft is een BUS systeem.

2)een PLC is in wezen een systeem dat als ster zal aangesloten worden. Alles dus centraal. Per uitgang kan dan bijvoorbeeld 1 of meerdere lampen geschakeld worden. Of zelfs meerdere sterpunten en netwerkcommunicatie tussen plc's

3) traditioneel of indien je deze wilt kunnen schakelen ook op een uitgang al dan niet met een relais of dergelijke ertussen.

4)er is niet 1 bron van informatie. Ik vrees dat je wat opzoekwerk voor de boeg hebt. Je kan misschien beginnen met info op te zoeken over KNX, Niko Home Control, Loxone, PLC, Siemens logo, ...
Of een domotica forum bezoeken/lezen.

Zonder technische voorkennis in elektronica/elektriciteit/ICT zal het wel een uitdaging zijn.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

wat is een goed forum voor domotica.
Ik ken iets van plc maar das 8 jaar geleden dat ik de basis leerde bij de vdab van plc.
Maar ben vergeten hoe ik nu een lamp moet laten braden via een plc.
Hoe nu juist de lamp met de plc verbinden
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Op tweakers en bouwinfo vind je wel wat topics die kunnen helpen.

Voor iets aan te sturen hangt het af van welk voltage/vermogen /arbeidsfactor je wilt schakelen.

En natuurlijk wat je wilt doen met de lampen, gewoon aan uit of dimmen.

Op een PLC heb je analoge of digitale uitgangen die je allen kan gebruiken voor beide soort aansturing en maar meestal zullen ze analoge uitgangen gebruiken om dimmers aan te sturen en digitale om een relais aan te sturen.

Je kan natuurlijk ook relaiskaarten kopen die via een communicatie protocol worden aangestuurd zoals DMX, TCP/IP, I2C, Dali, KNX, Rs485, ...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

selder schreef:Hallo,

Het beste is om de kabel van A naar B te leggen. Van B naar A raden wij nooit aan wegens teveel problemen achteraf.

Hopelijk kan je nu wél verder, success!

Met vriendelijke groeten,
Domotica klantenservice.
:lol: :lol:
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

glda19 schreef:Maar ben vergeten hoe ik nu een lamp moet laten braden via een plc.
Oven aansluiten op de PLC, lamp in de oven en een half uurtje laten braden, tegen dan zal ze wel gaar zijn.

(sorry, wil niet uitlachen, is gewoon een mopje)

En nu serieus: Je vraag is veel te algemeen om er een sluitend antwoord op te kunnen geven. Ik denk dat je je eerst wat moet inlezen in de verschillende soorten systemen want de mogelijkheden zijn eindeloos. Mogelijk kan iemand verwijzen naar een andere site of forum met uitleg om te starten.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En denk vooral eens na wat je met 'domotica' wil doen. De mogelijkheden zijn zowat eindeloos en gaan van een eenvoudige lamp laten branden tot het einde van uw fantasie. In het eerste geval moet je je ook de vraag stellen of je daar de meerkost voor wil doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

glda19 schreef:Hi
Kun je mij eens kort en duidelijk uit leggen hoe je de bekabeling doet bij domotica
https://www.my-smarthome.be/nl/blogs/in ... stalleren/

bron : google search :-)

en op dobbit.be kan je na registratie de hele zaak opnieuw lezen/bekijken na regisratie

https://www.dobbit.be/nl/dossier/EDBbe1922W00_03
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”